2 meter rigg ?

SM0YDO

Well-Known Member
Funderar på en 2 meter rigg men vill inte lägga ut för mycket pengar så funderar på en Kenwood TS 700 med Mutec frontend ellet en Icom ic 201 men dom verkar svåra att hitta vilken väg ska man gå ?
 
Det måste väl bero rätt mycket på vilken användning som är aktuell... Jag har en TS-700G som funkar fint, så länge man klarar sig med 1750 Hz för att öppna repeater och dess 10 W eller liknande. Sen hittade jag en VX-170 som kan mer, men har en rätt tam uteffekt. IC-229 är en bra station enligt min mening; en med -H suffix ger ju 50 W och den kan kompletteras med subtonenhet.

Helst skulle jag vilja ha en med en PLL VFO, som inte är bunden till "kanaldelningen". Vissa gamla stationer har ju inte 12,5 kHz som valbar delning, vilket kan vara störande.
 
Varken TS-700 med Mutek ingången eller IC-201 är några direkt
vanliga riggar i dagsläget. Yaesu FT-221 och 225 är nog vanligare.

Deras prestanda med dagens mått mätt är dessutom "mediokra",
men med den låga aktiviteten numera gör det ganska lite skillnad.
 
Jag har en icom med SSB ståendes som bara samlar damm, den är till salu om någon är intresserad. Ic-271 ?? Kan kolla modell ikväll. Finns passande nätagg med den livsfarliga 230V konstruktionen icom körde med på 80-talet.
 
Hitta en Video på Youtube om den Transievern och nätdelen är den inbyggd eller separat ? Mvh sm0ydo
 
IC-271 fanns i två versioner, E eller H, 25 eller 100 W.
Inbyggt nätagg för 25 Wattaren fanns, samt för 100 Wattaren ett större PS-35 som då passade till HF riggarna IC-740,745,751.
Ja 220 V delarna på den tiden hade inte så hög elsäkerhetsklass.
Inga krav fanns då på amatörradio, såsom S-märkning, först senare blev det krav och EU krav på elsäk och EMC.
Exvis används nätströmbrytaren som är tvåpolig både till 12 V och 220 V.
IC-271E eller H såldes tiden 1983 till 1989. Dvs en glad 40 åring.
Lämpligt är att köra med yttre 12 V källa.
Modellen har ett sk RAM kort, med 3 V batteri. Minnet innehåller både de av ägaren lagrade minnesfrekvenserna och riggen operativsystem.
Blir det strömavbrott på RAM:et är man utan radio....
Finns några tillverkare som gör EE prom till den tidens radiostationer

Just nu har jag en IC-271E på bordet här. Lovade en vän att se över den..... suck.. (läs ångrar)
Den har utsatts för en mängd modifieringar, och det har varit ett stort jobb att få ordning på den.
Enda som är kvar är VOX som inte går, frågan är om någon modifiering åstadkommer detta eller om det är ett "naturligt" fel. Det senare är rätt osannolikt då dessa apparater är driftsäkra. Men att hitta vad någon gjort för supermodifieringar är inte enkelt.

Gott om plats invändigt för exvis lågbrusigt HF steg.

Den har möjlighet till 1 kHz steg i FM så 12,5 kHz steg låter sig göras.
Men är bred för 16k0F3 i RX och TX.

SM4FPD
 
Varken TS-700 med Mutek ingången eller IC-201 är några direkt
vanliga riggar i dagsläget. Yaesu FT-221 och 225 är nog vanligare.

Deras prestanda med dagens mått mätt är dessutom "mediokra",
men med den låga aktiviteten numera gör det ganska lite skillnad.
Jag tror jag har en Yaesu FT-290 med Mutek-förförstärkare som jag inte har packat upp sedan senaste flytten. Borde jag lufta den till sommarens skandinavientur eller är det lönlöst med dess 2.5 W?
 
Det är en IC-271H som står i mitt förråd. Samt en FT221 hade jag tydligen också.

Är det av intresse för någon så kan de bytas bort mot något kul i inbyte. IC271 Har fungerat, men stått de senaste.. 5, kanske 8 åren... det lyssnades lite på 2meter repeatrarna i närheten tidigare, men är numera tyst som i graven..

20240507_001840.jpg20240507_001905.jpg

Aiwa radiodelen som står uppepå har trasig IC. Den tänkte jag reparera nån gång..
 
Ni som har en av ICOM:s riggar som är runt 40 år, dessa har det berömda RAM kortet.
Exvis IC-271 som stått 5 - 8 år hos NSBVZY.

Kolla upp det lilla lithiumbatteriet på RAM:kortet.
Ett CR2032, med lödöron och gul plast.
Är det 3,00 V eller mer lär det stå sig i 10 år till.
Har det gått under 3,00 V bör man tänka på byte.
Man kan använda två AA celler, seriekopplade för 3 V, och ett par trådar, kan vara 20 cm och sen sätta batteriet på lämplig plats i radion.
Inplastat för att undvika läckage. Kolla bäst före datum på AA cellerna....
Lödning krävs, batterihållare är för opålitliga..
När detta är anslutet kan man ta bort litiumjbatteriet.

RAM kortet har två kontaktlister som ansluter kortet när man trycket det på plats på Logikortet.
Lödningarna till dessa kontaktlister bör man kolla innan det sätts tillbaka.
Med lupp kan man se om de är krackelerade, spräckta och har små sprickor.
Omlödning krävs.... vilket görs med spänning från backupbatteriet på...

SM4FPD
 
Utöver att konstatera att konstruktionen är helt idiotisk...

Är frågan, vilka batterier står sig bäst? Ett nytt litium CR2032 eller två AA ? Tror jag har några större sånna platta batterier med lödöron. En bit större än en 5a, som jag kom på inte existerar längre :oops:
 
Helt idiotisk är den väl inte givet förutsättningarna när den konstruerades. Sedan finns det både filer att ”flasha” med samt PROM-baserade lösningar.
 
Lite OT, men är detta med batterimatat minne för operativet nåt som alla den tidens ICOM har? Jag har en 720 och en 730 och det nämns ingenstans i servicedokumenten (om jag inte missat några sidor).
 
-FPD vet förstås mer om detta, men iaf R-71 och några fler apparater i den generationen harmsen konstruktionen.
 
Nej de ännu äldre riggarna som 730, 720 har inte batteribackat RAM. De har ju inte heller minne för senast inställda frekvens. Om inte DC sladden med 13,8 V är på.

IC-R71 har RAM.

Ja det finns ju större Lithium batterier, platta, men det hela drar så lite ström att det är batteriets lagringstid saken handlar om.
Men försök aldrig med någon form av batterihållare, det MÅSTE vara punktsvetsade lödöron, eller lödda trådar på AA cellerna.
Det är nog svårt att löda på de här platta cellerna, de verkar vara av rostfritt stål.

Ett par AA celler, ja 10 år kanske och då lär väl riggen kunna slängas ändå.

Till IC-271E dryga 40 år sen de kom ut, får vi lägga ytterligare ett par år för utveckingtiden. Då fanns kanske inget bättre alternativ. Åtminstone inget som var säkert.
Att operativsystemet är batteribackat berodde på att man med olika program då kunde ändra modellen till resp marknad.

Det är nog ändå rätt få apparater med ARM kortet som gått hädan trots långa tiden, och att man glömmer detta.

SM4FPD
 
RAM kortet kan även heta EX-314 det verkar var ICOM:s beteckning internt.
Googlar man "ICOM RAM unit" eller "ICOM EX314" så finns mycket skrivet om detta. Exvis Radio Rud på sin hemsida där det verkar vara någon som kan programmera om kortet.
På E-bay säljs kort.
Några företag säljer moderna EE-prom kort till de flesta ICOM som hade såna här, ofta då med fler minnen och kanske andra finesser.
IC-R71 med 100 minnen är ju inte fy skam
Så läget är än inte hopplöst.

Men det är 40 år sen och de tröttnar nog snart....

På SRS hade jag en programmerare för detta kort.
Samt en ask med master-PROM.

En gång fick jag in ett RAM kort som någon hade "mixtrat med", och batteriet var borta. När jag försökte programmera kortet blev livet kort för programmeringslådan, ej lagbar och mycket rök.

SM4FPD
 
Back
Top