40m QRP transceiver från Kina

SA7CNG

Well-Known Member
Nu är den första kortvågstransceivern införskaffad, en färdigbyggd 40m QRP transceiver för ca 100kr inklusive frakt hittad på Ebay. Kretskortet är märkt med "pixie", så jag förmodar att den är byggd efter denna QRP rigg. Dokumentationen lovar 1,2W uteffekt på 12v. Med Pixien så följde även en komponentlista och ett kopplingsschema för kretskortet. En enkel konstruktion med kristall på 7,023MHz och en vridpot för finjustering.

Assembled Pixie Ham Radio HF 40M CW QRP Transceiver 7 023 7 026MHz | eBay

Efter att ha riggat upp den med ett 9v Batteri och 2m sladd som antenn(hängandes i taklampan) så fick jag direkt in en mängd morsesignaler. Eftersom mina morsekunskaper är undermåliga(för långsamma) så kopplade jag upp Hamscope som kodade av de starkare av signalerna. Klart och tydligt fick jag in en radioamatör i Serbien som telegraferade med några andra, som dock inte hördes tillräckligt tydligt.

Imorgon tänkte jag koppla upp en riktig 40m dipol i trädgården för att se om jag kan etablera kontakt med någon, och om mottagningen är bättre.

DSC_0846.JPG

//SA7CNG
 
Last edited:
Under 100:- för en komplett transceiver är billigt och om du håller dina förväntningar på en realistisk nivå så kan du få mycket glädje av den.

Med ca 1 watt uteffekt till en halvvågsdipol 5-10 m över marken kommer du att kunna nå stationer över i stort sett hela Europa under normalkonditioner. Bäst kommer det att gå på distanser upp till ca 50 mil eller så. Tyskland, Holland, England, Norge, Sverige, en bit in i Ryssland plus Polen etc.

Det kan vara lite träligt att få svar med låg effekt men även när ingen svarar kan du vara 100% säker på att dina signaler når långt. För att få ett hum om hur långt du når kan du använda Revers Beacon Network spot search.

Klicka på länken nedan när du ropar CQ så får du upp en lista på en hel hög automatiska sk skimmermottagare som hör dig i Europa och kanske även i USA på morgonkulan. Det krävs i regel bara ett enda "CQ DE SA7CNG" för att du skall fastna i trålen och rapporteras. Listan uppdateras med jämna mellanrum och är lätt beroendeframkallande. Särskilt för dem som kör QRP med små antenner som får se att de svaga signalerna kan gå väldigt långt.

DX = SA7CNG spots - Reverse Beacon Network
 
Nu har jag monterat upp en dipol i trädgården, 22m lång. Tyvärr är tomten bara 15m, så den är något böjd. Betydligt bättre mottagning med denna antennen än 2m som hängde i taket, Signaler från ett flertal europeiska länder har fåtts in klart och tydligt, längst bort var nog Italien.

Jag har gjort ett antal försök att köra "CQ de SA7CNG" men inte lyckats få kontakt med någon eller bli hittad av "reverse beacon network", Eftersom jag köpte 2st har jag kopplat upp den andra och konstaterat att sändningen fungerar.

Ett fenomen som jag har märkt är att en stark signal tämligen snabbt(ett antal sekunder) kan variera kraftigt i signalstyrka, från att ena stunden vara klar och tydlig till att succesivt försvinna nästan helt.
 
Last edited:
Det kanske kan sägas att programmet i RBN kimmermottagarna fungerar bäst för maskinsänd morse. Om du sänt för hand och lite halvknackigt så finns det alltså risk att dina tecken inte kunnat tolkas. 1 W skall absolut räcka även om det vid den här tiden på kvällen kan vara mycket dåliga konditioner inom Europa. Försök i morgon förmiddag så skall du se.
 
Jag kollade konditionerna i kväll på kul och ropade ett CQ med 1W. Det hördes starkt i Italien och Frankrike (25 resp 20 dB). Nu sitter min dipol 20 meter högt, men det ska inte vara några problem om din dipol hänger några meter upp.

/Roland
 
Logutdrag:
2015
01 01 0743 OK1IF 40 cw 459 559 Milan Liberec 7023.2 0,3 W Pixie Chinakit

Fint läsbar under nästan hela vårt QSO.

Gjorde nyss en RBN-sökning på honom:

DX = OK1IF spots - Reverse Beacon Network

och fick denna lista (formateringen går förlorad när jag klistrar in här):

HA2KSD OK1IF 7023.1 CW CQ 13 dB 23 wpm 0757z 04 Jan
ON5KQ OK1IF 7023.1 CW CQ 20 dB 23 wpm 0753z 04 Jan
HA1VHF OK1IF 7023.1 CW CQ 7 dB 24 wpm 0753z 04 Jan
DF4UE OK1IF 7023.1 CW CQ 9 dB 23 wpm 0752z 04 Jan
DL8LAS OK1IF 7023.1 CW CQ 16 dB 23 wpm 0751z 04 Jan
DF7GB OK1IF 7023.1 CW CQ 21 dB 23 wpm 0751z 04 Jan
DK0TE OK1IF 7023.1 CW BCN 12 dB 26 wpm 0751z 04 Jan
DJ9IE OK1IF 7023.1 CW CQ 16 dB 23 wpm 0749z 04 Jan
DL4UNY OK1IF 7023.1 CW CQ 18 dB 23 wpm 0749z 04 Jan
SK3W OK1IF 7023.1 CW CQ 11 dB 23 wpm 0748z 04 Jan
GW8IZR OK1IF 7023.1 CW CQ 9 dB 23 wpm 0748z 04 Jan
DL9GTB OK1IF 7023.1 CW CQ 16 dB 23 wpm 0748z 04 Jan
DJ3AK OK1IF 7023.1 CW CQ 10 dB 23 wpm 0748z 04 Jan
OE6TZE OK1IF 7023.2 CW CQ 23 dB 23 wpm 0748z 04 Jan
HA6M OK1IF 7023.1 CW CQ 18 dB 23 wpm 0747z 04 Jan

Nu vet man ju inte om han körde med sin lilla Pixie vid detta tillfälle, men det skulle inte förvåna mig alls. Kollar 7023.1 nu och där finns han, ropandes CQ QRPP.

-o-

Det verkar som om i alla fall några av RBN-mottagarna även klarar av lite misshandlad morse. Kör här med sideswiper och blir trots detta fångad av dem ganska ofta, trots låg effekt och rättså usel antenn.
 
CNG skrev; "Ett fenomen som jag har märkt är att en stark signal tämligen snabbt(ett antal sekunder) kan variera kraftigt i signalstyrka, från att ena stunden vara klar och tydlig till att succesivt försvinna nästan helt."

----
Det beror på att utbredningsförhållandena ständigt varierar så att signalstyrkan far upp och ner. Detta märks inte så mycket i en vanlig mottagare som har s k automatisk förstärkningsreglering som ser till att ljudnivån i högtalaren blir nära nog konstant även när inkommande signal från antennen varierar kraftigt.

I Pixie-transceivern så är mottagaren mycket enkel till sin konstruktion och det finns inga sådana finesser. Man använder sändarens slutsteg - som när nyckeln inte är nedtryckt - går på sparlåga och fungerar som mottagarblandare. Oscillatorsignalen från kristallen blandas med inkommande signal från antennen och skillnadsfrekvensen som hamnar i det hörbara frekvensområdet förstärks i en liten LF-förstärkare till hörlurar eller ev högtalare.

Det är priset man får betala för en enkel radio men trots sin enkelhet så är den tillräckligt känslig för att höra stationer från hela Europa och även längre bort ibland. Det finns inte heller några filter i mottagaren så du kommer att höra alla stationer som ligger upp till 4-5 kHz eller mer på varje sida om kristallfrekvensen. Ju lägre ton ju närmare "din" frekvens ligger dom. Jag har inte schema på din radio men förutsätter att den är snarlik Pixie II. Kanske lite upphottad av kineserna?
 
Det ser ut som en helt vanlig Pixie utan några krusiduller, möjligtvis skiljer transistorerna något, S9018 och S8050. Mycket riktigt får man in en mängd med signaler parallellt, för många och för snabbt för att jag ska kunna koda av det utan datorhjälp. Signalstyrkan skiftar snabbt, ofta får man in en del av meddellandet klart och tydligt, medans resten försvinner.

Jag har kopplat upp en arduino och ett relä för att köra maskin-morse, detta har inte heller gett något QSO eller svar på RBN tyvärr.

Förmodligen är det min sneda dipol som hänger 1-2m över marken på diverse utemöbler och buskar. Hade jag haft en riktig antenn som var avstämd så skulle det säkert ha fungerat bättre, men tomten är tyvärr för liten.
 
Jag körde länge min FT817 i 2.5W läget för jag hade missuppfattat hur symbolen för effekt skulle tolkas. (för vem läser manualen?)

(den består av en plutt på lågeffekt, och blir större för varje högre effektsteg, utom på full effekt, då försvinner symbolen helt??? )

Jag kör ju dock bara SSB men jag körde nog 50 QSO innan jag upptäckte fadäsen, så nog ska effekten räcka till för dig med som kör CW.

Antennen jag har kört mest på är en dipol på 4-5m höjd, sluttandes ut mot ändarna till kanske 3m. (den höjd jag når att knyta fast trådarna på utan stege) självklart skulle det gå bättre med en bättre antennuppsättning, men QRP ska vara fältmässigt :D

Lycka till med din QRP radio, hoppas du får många fina kontakter med den!
 
För att göra det hela lite smidigare har jag monterat upp allting på en träplatta, en Arduino och ett relä för att kunna köra maskinkodad morse samt en switch för att knacka själv.

pixie.jpg


//SA7CNG
 
Perfekt!
Sedan antennen:
Mitten på dipolen bör upp på minst 4-5 meter. Du kan väl fästa en pinne i trädgårdsmöblerna, dom används ändå inte :). Kolla trådmåtten på antennen så hela watten strålar ut.

/Roland
 
Har provat att böja antennen åt like olika håll, och dra den högre, men lyckas inte få tillräckligt bra mottagning för att avkoda hela meddelanden tyvärr. Möjligen därför jag inte har lyckats göra mig hörd heller. Hursomhelst ett kul experiment för knappa hundralappen :)
 
Den antenn du beskriver skall vara fullt tillräcklig och 1 watt är "hög" effekt i detta sammanhanget när du använder Reverse Beacon Network. Det borde räcka med 1 milliwatt för att få många träffar från Europa eller 0,1 milliwatt om du hade haft dipolen på c:a 10-15 m höjd. 100% säkert.

Det du kan göra är att låta din sändare gå som radiofyr ett tag. Låt den mala på frekvensen en eller några timmar då och då. Det räcker om du sprogrammerar Arduinon att sända CQ CQ CQ DE SA7CNG SA7CNG CQ CQ CQ DE SA7CNG SA7CNG....osv i slinga.

En möjlighet är ju att din sändare inte fungerar, d v s inte lämnar någon uteffekt. Kanske du kan kolla det på något sätt?
 
En dum fråga angående RBN och trafikformaliteter: är det OK att som du beskriver sända "CQ" i en lång slinga utan att skifta till mottagning? Sträng taget söker man ju inte kontakt, i alla fall inte i den traditionella meningen.
 
Det är det möjligtvis inte om vi skall vara petiga.

När vi körde våra antenntester via RBN hösten vintern 2013/14 och som höll på veckovis med 50 watt så körde vi för det mesta med slingan CQ CQ CQ DE SK7LT BEACON och en temporär webbadress för mer information om försöken. Dessutom hade vi två till tre stationer igång parallellt men med bara 200 Hz frekvensskillnad för att inte breda ut oss för mycket. Även signalerna SK7CQ och SK7OB användes. Det kom några spridda klagomål från folk som ansåg att det var fel att uppta en frekvens till vetenskapliga antennexperiment. Argast var en Fritz när vi råkat välja en frekvens han haft sedan 20 år tillbaka. Han var helt oresonlig. Men om man gör jämförelsen med att det varje helg är contest och massor av stationer med hög effekt gör ungefär samma sak så ser jag personligen inget problem i denna typen av experiment som ju ligger väl i linje med amatörradions absoluta kärnverksamhet.

Kom just på att man inom bl a kustradiotrafiken på kortvåg alltid förr körde slingan CQ DE "call" på telegrafi där betydelsen av CQ måste ha varit att sändningen riktade sig åt alla snarare än att kustradiostationen aktivt sökte kontakt med vem som helst för ett QSO...
 
Last edited:
Back
Top