7,2 MHz

SM4FPD

Well-Known Member
Om jag har tolkat allt rätt får vi börja sända med en uteffekt kW på mellan 7,1 och 7,2 MHz om 6 dagar. (taotalt 7 - 7,2 MHz) Det mesta som skrivs idag är något som måste tolkas.

Finns det några planer, nattvaka för att få vara med första minuten? dvs 2009-04-01 00.00
Någon som orkar nattvaka? Någon som har förslag på frekvens? En SM frekvens på exvis 7197 kHz ?? Har ni hittat avstämning på 7 MHz?

Eller skall vi vänta till helgen med premiär QSO:t?

Hoppas många tar till sig 7 MHz som en användbar frekvens, bygger antenner och mobilantenner etc.
Själv har jag inte kört mycket på 7 MHz, tyvärr, dock lyssnar jag en del på QRP frekvensen 7030 kHz CW med smalt fitler för att höra vad killarna kan prestera med ett par transistorer och en kristall. Men ser lite fram emot att komma igång lite mer på 7 MHz. Inte minst med mobilantennen på bilen under resan till jobbet nu fram i vår.

När vi fick 1830 - 185 kHz ( har för mig det var så första ggnen på det bandet och 10 watt) Fick man se spektran i QTC taget före och efter midnatt. det var då en markant skillnad på aktiviteten efter.
 
Var kan man hitta information om vad som gäller?

PTS hänvisar dels till sin egen frekvensdatabas (länk), och där står fortfarande att segmentet 7,1 till 7,2 MHz är allokerat till rundradio.

Dels hänvisar PTS till IARU Region 1 bandplan (länk), där det framgår att 7,1 till 7,2 MHz är OK att använda från den 29 mars (alltså inte den 1 april).

Dels hänvisar PTS till SSA för information om svenska förhållanden, men på SSA:s hemsida hittar jag inget definitivt besked, åtminstone inte efter lite halvhjärtat letande.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag hittar detta på SSA hemsida, under rubriken: "Nya amatörband från och med idag" där står om 7 MHz och om 50 MHz.
Där står så här om 7 MHz: "7,1-7,2 MHz - Frekvensbandet får användas för amatöradio från den 1 april 2009 med uteffekt på max 1000 W".

Så det tolkar jag som att rubriken som säger "från och med idag" inte betyder idag som var för länge sedan utan att texten i citatet ovan gäller, trots att den citerade texten står under rubriken idag.
Dvs att vi får köra 7,1 - 7,2 MHz förmodligen gäller även den gamla delen av bandet. dvs 7 - 7,1 MHz att sända på. Så jag tolkar saken, men är inte helt säker på att vi får sända på 7,0 - 7,2 MHz med 1 kW på hela det bandet. Och att idag betyder 2009-04-01 00.00 för 7,1 - 7,2 MHz.

Hur datumet 29 mars har tillkommit som du skrev Joans har jag inte en aaaaning om. men kanske någon annan vet?

Det är ju väldigt trevligt med nya frekvensområden att experimeterna på för oss radioamatörer och det är med stor tacksammhet till den eller de inom SSA fixat att detta blir verklighet.




Törs man nämna 70 MHz i sammanhanget, i Norge är det nära nu att de får 70 MHz.
 
Jag hittar detta på SSA hemsida, under rubriken: "Nya amatörband från och med idag" där står om 7 MHz och om 50 MHz.
Där står så här om 7 MHz: "7,1-7,2 MHz - Frekvensbandet får användas för amatöradio från den 1 april 2009 med uteffekt på max 1000 W".
I ECC Recommendation 05(05) står det: WRC-03 decided that as from 29 March 2009 the band 7100 - 7200 kHz is allocated to the Amateur Service (länk)!
Den anger alltså samma datum som bandplanen från IARU Region 1. Borde inte dessa kunna tillmätas högre auktoritet än informationen från SSA i avsaknaden av publicerade bestämmelser från PTS?

/ Göstha
 
Last edited:
Hur datumet 29 mars har tillkommit som du skrev Joans har jag inte en aaaaning om. men kanske någon annan vet?

Datumet den 29 mars är den dagen då majoriteten av de internationella rundradiostationerna på kortvågen byter sitt sändningsschema från vinter till sommar, dvs A09 och brukar då byta till högre frekvensband för sina sändningar över sommaren tills det är dags att på höstkanten byta schema till vinter. Jag har skrivit mer om detta i någon annan tråd.

Så vänta till 1/4 kl 00:00:01 med att trycka på PTT eller nyckeln på frekvenserna 7,1-7,2 MHz, då är det tillåtet.
 
Last edited:
Om man nu skulle vara intresserad av att spela in spektrum när sekundvisaren passerar något speciellt viktigt klockslag, kan det ju vara bra att veta vilket datum detta magiska klockslag infaller.

Varifrån kommer ursprungligen uppgiften om att 7,1 till 7,2 MHz är tillgängligt från den 1 april?

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag trodde i min enfald att det som jag citerade från SSA hemsida var det som gäller.
Men inget berättar om vi får börja ända på 7,1 - 7,2 MHz Svensk sommartid eller om det är GMT som gäller.
Men det borde väl alla fatta, att det är....???
 
Nej SM7VVG jag nämnde inte 50 MHz här, min diskussion gällde ju 7,1 - 7,2 MHz, och jag tänkte försöka vara lite entusiastisk och höra mig för om det fanns intresse att vara igång på natten, för att få vara med om en premiär.

50 MHz trodde jag var utaggerat på andra ställen. men dina synpunkter är intrerssanta.

Men nu när man inser att premiären för 7,1- 7,2 MHz troligen kommer att äga rum GMT 2009-04-01 00.00 Då blir det lite sent att vara med, dvs 02.00 SST, då ju jobbet kallar dagen efter.

Intressant vad KRI nämnde om att BC stationerna flyttar nu till helgen. Då blir det kanske lite mer plats.

Konstigt dock att allt skrivet måste tolkas.
 
Mailade SSA och frågade angående 7,1 - 7,2 MHz och svaret från SM6JSM var att från 1 april UTC gäller detta men att man försöker att få det att gälla från 29/3 eftersom andra länder har detta datum. Om det kommer att lyckas så kommer besked på SSA hemsida
 
Man ska nog inte dra för stora växlar på att få tillgång till 7,1 - 7,2 MHz i Sverige inom den allra närmaste tiden.

Visserligen förväntas rundradiostationerna ha lämnat frekvensbandet fr.o.m. 0001Z den 29/3,
men formellt sett så är amatörradiotrafik inte tillåtet förrän frekvensbandet finns angivet i den relevanta utgåvan av PTSFS. Hur länge det dröjer innan detta sker ligger i händerna på PTS jurister,
och de har sista ordet.

Om ett supplement eller ändringstryck till PTSFS 2008:4 hinner passera nålsögat innan den 1/4 så kan
trafiken släppas loss, men om juristerna istället vill göra en större revision av föreskriften blir man tvungen att snällt vänta till den är klar.

Den minnesgode finner här en klar parallell till avskaffandet av telegrafikravet i april 2004.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne!

Som alltid lättar dimmorna efter dina inlägg, även om det i detta fall innebär att terrängen framstår aningen snårigare än jag och många med mig hoppades. Låt oss hoppas att juristerna tar detta i två steg - först ett supplement och sedan den nya utgåvan. Det kanske finns någon bland oss som på ett positivt sätt kan framföra våra önskemål.

73 / Göstha
 
Om ett supplement eller ändringstryck till PTSFS 2008:4 hinner passera nålsögat innan den 1/4 så kan
trafiken släppas loss, men om juristerna istället vill göra en större revision av föreskriften blir man tvungen att snällt vänta till den är klar.

Jag tror du halkade på tangentbordet Karl-Arne. PTSFS 2004:8 heter den nog, PTS föreskrift.

Då är frågan alltså öppen fortfarande. Bandet kan bli tillgängligt för oss tidigast natten mot den 29 mars, men det kan lika gärna bli 1 april eller vid en senare tidpunkt, när papperskvarnarna malt färdigt.

Det verkar bli svårt att pricka in exakt rätt klockslag.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Det säkraste verkar vara att hålla koll på PTS hemsida.

Om det inte dyker upp någon info ska det ände bli intressant att höra hur många som kör ändå. Gissar att det är en del som kör på det SSA skriver även denna gång, som på 50MHz.
 
Det säkraste är att kolla upp vad PTS kommer med, som ni vet är inte SSA någon myndighet. Många gånger tror SSA att dom är en myndighet, det bör de tänka på:D

Mvh Janne;)
 
Ja, det är väl så man ska göra som svensk amatör, gör det klubben säger och inte det myndigheten säger, eller....?

Poängen i mitt resonemang var att myndigheten hänvisar till IARU och SSA för besked.

Jag tror inte det är konstruktivt att spekulera vidare, det är väl bara att vänta och se. Förr eller senare klarnar läget.

Om jag orkar hålla mig vaken, ska jag lyssna klockan 0001 UTC den 1 april på Roys föreslagna frekvens, 7197 kHz.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Jag lyssnade en stund under förmiddagen hörde inga BC-stationer, men det fanns gott om contesttrafik.

Började lyssna igår. Hörde inga BC-stationer, endast testtrafik.
Likadant i dag, (lunchtid) fullproppat med contest. (söndag-29/3).

/Ingvar


Samma dag Kl 21.10:

7110 KHz. BC-stn. Kan ej avgöra språk.
7175 KHz. BC-stn. Österländsk musik.
7190 KHz. BC-stn. Minaretliknade sång.
7200 KHz. BC-stn. Arabiskt språk.

Contesten pågår.
 
Last edited:
Jag lyssnade också lite på 7 MHz i går. Faktiskt hörde jag inga svenska stationer, varken under eller över 7,1 MHz.

Gott om starka contest-stationer fanns det dock. Några BC-stationer hördes mellan 7,1 och 7,2 MHz, men de verkade sända från Asien, och där är väl rundradio fortfarande tillåten i detta bandsegment?

Några starka SSB-stationer låg mellan 7,028 och 7,040 MHz, bland annat en väldigt stark japansk station, tror det var på 7,035.

Jag har nu insett att i region 3 börjar SSB-delen redan på 7,030 MHz, så han bröt inte mot sin bandplan. Det gjorde däremot de otaliga europeer som svarade honom.

Inget nytt verkar vad jag kan se ha framkommit om frisläppandet av 7,1 till 7,2 MHz för svenska amatörer, varken på PTS eller SSA hemsidor.

Jag antar att den som är otålig kan söka experimenttillstånd hos PTS, på samma sätt som tidigare för 50 MHz...

73!
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Gott om starka contest-stationer fanns det dock. Några BC-stationer hördes mellan 7,1 och 7,2 MHz, men de verkade sända från Asien, och där är väl rundradio fortfarande tillåten i detta bandsegment?

Om det är så, hur länge? Eller blir Asien kvar i segmentet? Nån som vet?
 
Back
Top