7,8 MHz bandpassfilter

SM2GXN

Active Member
Någon som har öppnat burken till ett dylikt bandpassfilter som ses i en av de bifogade bilderna? I vart fall reparerar jag en gammal 27 MHz-transceiver där övre sidbandet var stark beskuret på låga sidan - se bilderna. Svepte ett likadant fungerande eller åtminstone som det ser ut på CMS52:an då jag också fick tillfälle att testa SA:n i den.
 

Attachments

  • 7,8 Mhz-filter.jpg
    7,8 Mhz-filter.jpg
    84,7 KB · Views: 37
  • 20230529_163501.jpg
    20230529_163501.jpg
    951,6 KB · Views: 34
  • CMS.jpg
    CMS.jpg
    2,1 MB · Views: 32
Tack Anders för att du kollade! Inte direkt det vanligaste filtret som används för 7,7985 och 7,8015 MHz bärvågsoscillatorer. Har i vart fall värmt loss kåpan till filtret och botaniserar nu bland kristaller, övriga komponenter och gör tillhörande schema. Kanske filtret går att fixa - vi får se! :)
 
När filterkurvorna ser ut som i den första bilden brukar orsaken
vara att kristallerna blivit kontaminerade genom åldring.
Detta går sällan att göra något åt.

En bidragande orsak kan även vara att ha använt för hög svephastighet.
Smala filter ska svepas med långsamt svep, högst 10 kHz/sekund.

Den andra bilden visar ett filter som är intakt, men som är missanpassat på ingång och/eller utgång. Vanligen är designimpedansen 500 ohm på filter av detta slag, och när ett sådant avslutas i 50 ohm blir det ett kraftigt passbandsrippel.
 
Tack Karl-Arne! Jo det är ganska mycket rippel på det någorlunda fungerande filtret och beror säkerligen på missanpassning. Vad inställningar för svepet anbelangar så var det mer en snabbkoll över hur passbandet såg ut och också för att få belägg för det mystiska med övre sidbandet, men tack för rådet. Om det beror på en eller flera kontaminerade kristaller så finns nog ingen räddning för filtret; för övrigt får jag tacka för den upplysningen - hade ingen aning om det! Plockade ut kretskortet ur skärmburken och gjorde ett snabbschema över filtret. Är dock inte 110 procent säker att allt blev rätt men vill gärna tro det. :)
 

Attachments

  • 7,8 MHz BPF.jpg
    7,8 MHz BPF.jpg
    337,5 KB · Views: 19
Filter av detta slag brukar ha ett schema som ser ut ungefär så.

Man kan mäta upp kristallerna en och en i någon form av testjigg och se ifall serie- resp. parallellresonanser hamnar på rätt ställe. Mät upp en kristall i taget, och håll reda på var
de satt i filtret.
 
Tack! Ska faktiskt ta och mäta upp kristallerna och i ärlighetens namn något jag aldrig, vad jag kan minnas, har gjort förut. Några bra tips då jag utför den mätningen?
 
Back
Top