Äldre omkopplare 10-läges till "boat anchor"

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag vill gärna köpa en 10-läges omkopplare som ska få aggera bandswich i en sommerkamp FT 250, Axelns mått ska vara 6mm. Anledningen till att jag behöver en ny är att den som sitter i har kärvat fast och jag har försökt att dra runt den och det GÅR om man använder tång men den sitter som berget när man ska göra det med handkraft.

Det behöver inte vara en orginal omkopplare utan villken som helst går bra bara axeln inte är tjockare än 6mm.
/Kristoffer
 
Jag hade nog istället försökt smörja upp den om den vore min.
Börja med att värma den t.ex. med en hårtork där axeln går igenom lagret. När den sen börjar gå lättare så kan man smörja den med några droppar symaskinolja. Fortsätt sen att motionera den...
 
Hej!

Jag är inne på samma linje, försök att få den befintliga omkopplaren att funka.
Själv så har jag goda erfarenheter av Sonax MoS2 i liknade situationer.
Med lite tålamod så lossar nog det tröga.
 
Motionera den! Om de elektriska kontakterna är OK vill säga. Det är något guck i axeln säkert. Lös upp med droppvis med olja, tändvätska eller något annat långmolekyligt. Vrid och torka upp det som kommer ut med papper. Fortsätt tills den går rätt lätt och byt mot T-sprit edyl efter ett tag. Mycket vrida blir det. På så sätt kan du få bort allt gammalt fett som torkat. Olja in med nåt nytt sedan och saken är klar.
 
tack för era snabba svar:)
Jag har försökt att dra runt den efter att ha droppat olja i och även föröskt knacka på den med hjälp av en mejsel för att ev, få något att släppa. Använde dock bara vanlig cyckelolja men 5-56 och låsolja kanske är bättre. Ska testa med det, kanske får jag löda ur omkopplaren för att kunna komma åt bättre men det är det vill jag helst undvika, Det GÅR att vrida som det är nu men det är mycket tungt och går inte med kranen utan man får använda en mini-polygrip.
Återkommer med resultat.
 
Börja med hårtorken, Kristoffer!

Förmodligen är det två olika ställen där det kan kärva, det är lätt att glömma det ena. :)
 
Hej Ingvar!
Jag hann inte läsa ditt inlägg innan jag hade satt mig vid arbetsbordet men hursomhelst tog jag en fin pensel och "målade" med t-röd på hållarna som håller axeln på plats och sedan själva omkopplarens kontaktytor och det fick verka någon minut innan jag kunde vrida den, det gick lättare och lättare och nu är den som ny.
Passade även på att städa radion på damm och flott på insidan. Nu är problemet bara att den inte ger någon uteffekt på 28 ,kanske bara 5-10w in i min DL men det spelar mindre roll för har andra riggar att köra på 28 och 29 som är bättre där....min FT 250 är endå döv på 10m i mottagaren.
 
Jo, bromsvätska är bra, jag använder det på bilens fastrostade skruvar. Funkar mycket bättre än diverse "rostlösare" jag köpt. Men det lär visst vara giftigt och man måste rostskydda efteråt, det drar till sig fukt. För rostlösning duger det som finns i slaskburken man har vid luftning av bromssystemet, dvs gratis.

/Jan
 
Back
Top