Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En kopia på ditt certifikat.
Rätta mig om jag har fel
// sa6aun
ATA-Carnet känns väl lite overkill, men ta gärna ett snack med
Handelskammaren där du bor. Det KAN vara en bra utväg om grejorna är värda mycket pengar och OM du passerar gränser till/ska befinna dej i icke-EU-länder. Liten varning dock - ATA-carnet kostar pengar att få skriven, och det är inte säkert att Handelskammaren har tid att skriva den medans du väntar. En speditör kan göra jobbet, men det kostar ännu lite mer.
Vilka länder passerar du? Det är inte troligt att du kan få nån tullare i ett EU-land att intressera sej för en Carnet (TIR- eller ATA) eftersom dom a) aldrig finns på plats b) inte begriper vad Carnet:en är bra för resp vad som ska göras med den. För den *ska* behandlas vid varje gränsövergång för att vara giltig - om jag minns rätt.
När det gäller certifikat/tillstånd så tycker jag PTS:s följebrev är direkt fjantigt - bara ett enkelt sätt att retroaktivt befria sej från den avskaffade licens/tillståndshanteringen. Nonsens. Den som inte har kvar sitt originaltillstånd från pre-2003 (och vem har det?) - vad ska han göra? Skriva ett eget? En ovänligt sinnad tullare/byråkrat utan kännedom om radioamatörverksamhet hade troligen bara avfärdat det "följebrevet" som falsarium.