Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Inför förberedelsena för en studieresa till Tilos isl den 18-23 maj 2015 har jag läst igenom DX Code of Conduct. Det som skall studeras denna gång är utöver vågutbredningsfenomen på kortvåg om det går att köra radio på mina egna villkor utan att bryta mot t ex riktlinjerna i DX Code of Conduct och de riktlinjer som gäller för DX-peditioner och utan att komma i onåd hos amatörradiokollektivet.

DX Code Of Conduct DXpeditions

Jag kom inte särskilt långt i texten innan jag insåg att det här kommer att bli svårt.

Det står t ex: "Standardize your transmitted messages as much as possible."

Min tanke är snarare att så långt möjligt köra ostandardiserade meddelanden i form av det vi brukar kalla "vanliga QSO" där huvudsyftet inte tvunget är att maximera antalet förbindelser utan istället fylla förbindelserna med något vettigt innehåll som information om använd effekt och antenner m m. Något om vädersituationen och platsen där sändningen sker ifrån. Ur detta följer att det förmodligen blir läge att ibland handplocka en del stationer som hörs ropa CQ för att sedan lämna tillbaka frekvensen till den som ropade CQ där. Det innebär ju då att det blir svårare för andra som hört mig att få en kontakt med Tilos isl. Sett ifrån deras synvinkel så blir ju mitt sätt att köra radio djupt orättvist då det är jag som väljer vem som skall kontaktas och inte stannar kvar på frekvensen.

Kanske är det fel att kalla en sådan här aktivitet för DX-pedition och även att utannonsera den publikt som jag gjort. Å ena sidan är det ju en form av DX-expedition där min portabla radiostation skall upprättas mitt ute i ödemarken på en relativt eftertraktad ö men å andra sidan kommer de gängse formerna för hur radiotrafiken avvecklas knappast att kunna följas så som det föreskrivs i t ex DX Code of Conduct och vad som kan anses vara praxis bland DX-jägarna.

Jag funderar i termerna att kalla den här operationen för "Real QSO Expedition" (Bättre benämning sökes) och undrar hur ett sådant utflippat påfund skulle tas emot av klientelet "överstressade 5NN TU och Diplom & QSL amatörerna". Hur stor är risken att man blir svartlistad, uthängd och utmålad som dålig radiooperatör egentligen - trots att jag i mina ögon är en exemplariskt duktig CW-operatör men som så att säga hellre kör på mina egna villkor i stället för att till punkt och pricka följa riktlinjerna som andra stakat ut för mig och som syftar till något helt annat än vad jag själv efterfrågar och förväntar mig av vistelsen på Tilos isl.
 
I sanning ett dilemma...

"DX Code of Conduct" innehåller motstridiga budskap;

Å ena sidan sägs det att:

"You are the Boss and You are in Charge", vilket borde implicera att dina val av innehåll i QSO:na och dina trafikmetoder är de som gäller,
medan man å andra sidan vill att DX-expeditionen ska "Standardize your transmitted messages as much as possible"
vilket går emot det första påståendet.
Sedan kan man bara spekulera i vad "instant gratification" klientelet på DX-banden kommer att tycka om en operatör i "andra änden" som vill utöva riktig amatörradio.

Om uppmaningen att "Standardize your transmitted messages as much as possible" drivs riktigt långt så skulle man lika gärna kunna tillämpa ett av informationsteorins fundamenta och helt enkelt påstå att hela trafikens innehåll är känt på förhand (eller "a priori", medför att entropin =0).

Ett sådant förhållande gör utväxlande av "information" helt onödigt och DX-operatören skulle därmed lika gärna kunna ligga kvar på stranden istället för att behöva stressa med oregerliga pile-ups.

DX-jägarna skulle också lika gärna kunna E-posta sina QSL tillsammans med en PayPal-överföring på en eller ett par dollar och få ett QSL i retur utan att behöva stressa i pile-upen samt inte heller behöva bekymra sig om besvärligheter som QRM, radiokonditioner, antenner, slutsteg samt EMC-problem hos grannarna...

För övrigt var det riktigt vackra bilder på Tilos hemsida.
Hellenofilen i mig gick riktigt igång på dessa.

En trevlig resa och

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Så fullständigt charmlös du är K-A !
Din personliga syn på saken speglar din totala inaktivitet som radioamatör.

En pileup med stort besvär är en njutning.

Som, den numer dansante, Ingemar Stenmark en gång sa "det är ingen ide´att förklara för den som inte kan förstå".

73 - Bengt SM6FUD
 
Last edited:
Kan bara instämma med Bengt, FUD, AOM - vilken otroligt trist negativ syn! Trots alla fina radioapparater, trots all kunskap ...

73 å ha en härlig resa Bengt! hur du än väljer att göra med dit radiokörande. Du och ingen annan bestämmer.

Låt dock inte glädjen försvinna utan njut av varje minut! oavsett om det är att hantera en underbar Pile, eller njuta av sol och värme!

Trevlig resa

Johan
 
Kan bara instämma med Bengt, FUD, AOM - vilken otroligt trist negativ syn! Trots alla fina radioapparater, trots all kunskap ...

73 å ha en härlig resa Bengt! hur du än väljer att göra med dit radiokörande. Du och ingen annan bestämmer.

Låt dock inte glädjen försvinna utan njut av varje minut! oavsett om det är att hantera en underbar Pile, eller njuta av sol och värme!

Trevlig resa

Johan

Min kommentar kommer sig av att jag hyser en viss sympati för Bengt/EQL:s frågeställning.

Ska utbytet av en semesterresa kombinerad med riktig amatörradio bli undergrävt genom att en klick som bara ser till sin egen
tillfredsställelse ska diktera villkoren för hur en operatör ska använda frekvenserna?

"DX Code of Conduct" är tyvärr bara en i till raden av vackert formulerade och till intet förpliktande resolutioner som amatörradion är så fylld av.

När det kommer till kritan har "conpestarna" och DX-jägarna inte en tanke på att följa ens intentionerna i sådana aktstycken.
För oss vanliga har detta lett till att amatörradio i många stycken har blivit ungefär lika nöjesbetonat som att gå till tandläkaren.

Slutligen är det ganska intressant att betrakta amatörradion i informationsteorins kalla ljus. Nyquists, Hartleys och Shannons eleganta teorier har onekligen implikationer vida utöver de som man en gång i tiden bibringades via Lars Kristianssons inspirerade föreläsningar på Chalmers...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
BYC skrev; "73 å ha en härlig resa Bengt! hur du än väljer att göra med dit radiokörande. Du och ingen annan bestämmer. "

Tack tack, jo i sak har du alldeles rätt Johan och jag är mentalt stark nog att själv våga bestämma hur jag agerar och på vems villkor amatörradiohobbyn utövas utan att bry mig om vad andra tycker. Men ändå tycker jag att det är intressant att försöka reda ut hur andra resonerar och få en inblick i vad som rör sig i deras hjärnor. Därav denna diskussionen.

Ämnet i sig är ganska känsligt för vissa lättretade och det är lätt att röra upp känslorna. Många är också mer än lovligt trångsynta och har svårt att se utanför sin egen bubbla. FUD:s kommentarer till AOM:s högst relevanta åsikter kan få stå som exempel här. Kom igen nu Bengt FUD. Bättre kan du!

Under mina tidigare DX-peditioner, bla till Grand Cayman Isl, Cook Isl, Turks & Caicos Isl och St Lucia, har jag haft möjligheten att träffa ganska många av de lokala bofasta amatörerna och intervjuat dessa om hur de ser på sin hobby och hur många aktiva amatörer det finns på öarna. Deras syn på saken är med få undantag entydig. I princip samtliga bofasta amatörer är urless på dessa Five Nine 73 pile-up och cirkusen kring QSL-kort. De säger att det var fantastiskt kul i början att stå i händelsernas centrum men att det efterhand blev en allt större belastning att inte få vara ifred och prata om annat än Five Nine. En del av dessa stackars amatörer deltar i olika mer eller mindre lokala nät med likasinnade men utöver dessa schemalagda aktiviteter så kör de ingen spontan eller s k traditionell amatörradio. Det är därför vi ytterst sällan hör de bofasta amatörerna på banden. De flesta är samtidigt positivt inställda till gästande amatörer som tar hand om dessa Five Nine / 5NN TU QSO och som en av de bofasta sa, de fungerar som effektiva renhållningsarbetare för oss bofasta så att vi inte blir så attraktiva att jaga.

På min senaste expedition i Karibien dec 2014 kördes i huvudsak 5NN TU QSO. Det blev 5500 totalt under två veckor. Många timmars arbete även om arbetsinsatsen var begränsad att sitta i skuggan och knappa på tangentbordet till loggdatorn. På ett sätt fullständigt meningslöst men ändå värdefullt för att bevisa att det räcker med 10 W morsetelegrafi och en 1/4-vågs vertikal för att köra hela världen. Vid ganska många tillfällen försökte jag att frångå 5NN TU konceptet och växla över till "vanliga QSO" mitt i pile-up:en och där man ger ärliga rapporter, nämner sitt namn och QTH samt beskriver sin radiostation m m. Detta visade sig vara extremt svårt att genomföra. De svenskar som jag försökte att konversera med på det sättet var ytterst korta och det blev ändå goddag-adjö QSO. Här "vet" jag att mina svenska motstationer kände sig väldigt obekväma med att uppehålla pile-upen med oväsentligheter som hur kallt det var i Sverige etc ty i de väntandes ögon så ses ju sådana långpratare som de värsta marodörerna som bryter fullständigt mot uppförandekoden i DX Code of Conduct.

I de fallen jag själv valde en fri frekvens och ropade CQ fick jag svar direkt men eftersom jag då hade en ovanlig anropssignal så förutsattes så klart att jag enbart var intresserad av 5NN TU QSO. Möjligen kunde det fungerat om jag ropat CQ Rag Chew only real QSO eller något liknande. Kanske dags att prova sådana anrop från Tilos Isl.

Jag är nog inte den ende som noterat hur det går till i verkligheten och hur otroligt svårt det är att navigera runt blindskären i 5NN TU-träsket. Men som sagt det krävs förmodligen en del mod att våga hålla kursen och jag tror att många hissar vit flagg och lägger av med sin hobby när de upplever att andra bestämmer vad de skall göra och hur de skall bete sig. Eller vad?
 
Men som sagt det krävs förmodligen en del mod att våga hålla kursen och jag tror att många hissar vit flagg och lägger av med sin hobby när de upplever att andra bestämmer vad de skall göra och hur de skall bete sig. Eller vad?

Detta är ta mig f-n det bästa jag hört, då jag aldrig konfirmerade mig :)
 
Inte för att det på något sätt går att jämföra, men jag körde ju ett tag med en specialsignal som ingick i ett diplom, och visst kände man sig förpliktad att "köra så många som möjligt på så kort tid som möjligt"

När jag inte kände för den typen av QSO så rattade jag runt på banden, lyssnade på människor som förde riktiga samtal, och när dom avslutat sina QSO så ropade jag in och pratade en stund jag med.

Ofta kom då någon och ropade in och ville ha QSO med mig, på någon annans frekvens.

Lyckligtvis kunde jag ju använda min egen signal istället för specialsignalen när jag ville vara mig själv en stund.

Några utav e-mailen man fick var inte så lite krävande heller "vi har bäst förutsättningar för ett QSO vid lunchtid, kan vi prova på det och det bandet den och den tiden"
Jag vet inte hur många gånger jag fick förklara att jag inte hade amatörradio som heltids-sysselsättning utan hade ett jobb att sköta...

Det kan ju IOFS vara ett symtom på att dom flesta amatörer har uppnått en ålder då dom disponerar sin tid själva...
 
Jag har ovanan att emellanåt jaga just diplom, samt det undermåliga intellektet att vara med i
sammanhang som går ut på att just skrapa ihop så många kontakter som möjligt under en
begränsad tidsperiod, så kallade "conpests".

Trots det uppskattar jag verkligen den tekniska aspekten av radiohobbyn och skriver under stundom
en och annan teknisk artikel, måhända inte av doktorandklass, men ändå.

Är jag månne schizofren ?

Måste det verkligen vara ett sånt vattentätt skott emellan ?
Är contest, DXCC eller diplom inte heller "riktig" amatörradio ?

Fan, då är det snart endast telegrafi i 100-takt på 80m med rör täljda i trä som är godkänt....

Jag förstår Bengts dilemma och att DX Code Of Conduct motsäger sig självt, men det där
med "riktig" och "äkta" amatörradio börjar banne mig anta löjliga proportioner !

:mad:
 
VJX skrev; "När jag inte kände för den typen av QSO så rattade jag runt på banden, lyssnade på människor som förde riktiga samtal, och när dom avslutat sina QSO så ropade jag in och pratade en stund jag med."
----

Det låter bra i teorin men i praktiken så förs ju knappt några "riktiga samtal" längre. I alla fall inte på telegrafi. Det kan ta lång tid att finna några sådana stationer och chansen att råka på någon "långpratare" (mer än 10 sekunder avses) genom att själv ropa CQ är liten. Störst chans har man i regel på WARC-banden där tempot är lugnare och där det är känt att de som letar efter mer innehållsrika förbindelser brukar samlas. Alltså inte omöjligt på något vis men ändå svårt och med en otroligt låg verkningsgrad. Det kan ta timmar av lyssning och ropande att finna någon likasinnad som har lika mycket tid som jag.

Jag kom att tänka på Jean 5T0JL från Mauritanien som jag haft många fina CW-kontakter med. Han ställer vissa grundläggande krav på sina motstationer som att lämna ärliga rapporter och tala om sitt namn och var de bor. Dessutom vägrar han att köra split och delta i 5NN TU-cirkusen. Han gör ett stort nummer av sitt regelverk på sin QRZ.COM sida. Läs gärna vad han skriver. Jag tycker att det vittnar om att Jean har en väldigt sund inställning till hobbyn. De flesta mer "moderna amatörer" håller sannolikt inte med trots att Jean har helt rätt i sak. Enligt mig har han rätt i alla fall.

Läs här: 5T0JL - Callsign Lookup by QRZ.COM

Ett smakprov på Jeans tänkvärda ord...

"WARNING FOR THOSE IN A HURRY

SPARING WITH ONE'S COMPLIMENT SATISFYING THEMSELVES WITH A DRY 599 AS I DO NOT CONSIDER THIS A FAIR AND FRIENDLY COMPLETE QSO. GUESS IT'sTIME TO WAKE UP AND REVIEW OUR RELATIONSHIP WITH RADIO HAMMING AND THE FRIENDLY ATMOSPHERE THAT EXISTED IN THE PAST AMONG OUR COMMUNITY.

THOSE "DRY" OPERATORS WILL BE BLACK LISTED AT 5T0JL WITHOUT A QSL SORRY TO SAY AS HAMMING MUST GET BACK TO CIVILIZATION.

WHEN QSOING WITH 5T0JL I NEED A GREETING ALONG WITH A REPORT AND THE OPERATOR'S NAME AS A MINIMUM, LET'S BE POLITE AND CIVILIZED MY FRIENDS !!! "

Det skall kanske sägas att Jean tillhör den gamla stammen som började med amatörradio redan 1960 och uppenbarligen sätter värde på dess kvaliteter snarare än kvantiteten som nu tagit kommando över hobbyn och dess utövare. Jag kanske skall klippa ut några väl valda citat och lägga in på min SV5/SM7EQL QRZ.COM-sida som tips till de riktiga radioamatörer som önskar sig ett pappers-QSL-kort för en riktig innehållsrik förbindelse och som de bevisat genom att som minimum berätta vad de heter. Att jag sedan skulle bli svartlistad av det överstressade 5NN TU-kollektivet får jag väl försöka se som en komplimang och bevis för att det faktiskt behöver rytas till ibland - rättning i leden. Eller vad säger ni Boys. Är det fel att ställa sådana höga krav på sina motstationer?
 
VJX skrev; "När jag inte kände för den typen av QSO så rattade jag runt på banden, lyssnade på människor som förde riktiga samtal, och när dom avslutat sina QSO så ropade jag in och pratade en stund jag med."
----

Det låter bra i teorin men i praktiken så förs ju knappt några "riktiga samtal" längre. I alla fall inte på telegrafi. Det kan ta lång tid att finna några sådana stationer och chansen att råka på någon "långpratare" (mer än 10 sekunder avses) genom att själv ropa CQ är liten. Störst chans har man i regel på WARC-banden där tempot är lugnare och där det är känt att de som letar efter mer innehållsrika förbindelser brukar samlas.

Det är på WARC och SSB jag huserar, på CW finns väl SOCWA eller vad det heter, med krav på att hacka bärvåg länge med varje station, jag vet inte hur det har fungerat i praktiken, men i teorin låter det som en trevlig aktivitet.

Jag kanske skall klippa ut några väl valda citat och lägga in på min SV5/SM7EQL QRZ.COM-sida som tips till de riktiga radioamatörer som önskar sig ett pappers-QSL-kort för en riktig innehållsrik förbindelse och som de bevisat genom att som minimum berätta vad de heter. Att jag sedan skulle bli svartlistad av det överstressade 5NN TU-kollektivet får jag väl försöka se som en komplimang och bevis för att det faktiskt behöver rytas till ibland - rättning i leden. Eller vad säger ni Boys. Är det fel att ställa sådana höga krav på sina motstationer?

Det är väl upp till var och en att ställa sina krav, hur det efterlevs sen är ju en annan fråga.

Jag har nog aldrig kollat upp en motstation på QRZ innan jag har genomfört ett QSO, och bara ett fåtal efteråt.

Jag har däremot förstått att andra gör det och därför har jag en sådan sida med QSL information, dvs:
Please, only send me your QSL card if you need my QSLcard!

I answer all QSL's I get, so I dont want unnessesary QSL's

Vilket inte efterlevs något vidare, det dräller in kort från folk som har skickat sitt kort och fått svar tio gånger tidigare på samma band...
 
Jag har fått (!) ett trådlöst, litet, tangentbord av SM3BFH - StenÅke. Jag råkade nämna att jag fick sträcka mig så långt för att nå knappen F1 resp. F2. Men mest för att jag ville känna mig som DXpeditionernas och teststationernas operatörer (Hi):D

Kopplade in det igår då jag hörde en massa QL signaler; RP70** o.s.v. Typiska 5NN tu qsos, om man nu kan kalla det QSO`n...
Vred VFO`n först över 14 Mhz. sedan 18, 21, 24. 28 var tyst här uppe på fjällkanten Tröck på knappen och körde 45 olika signaler, mest Asiatic Russia.
Det är väl hemskt, va?:eek:
Körde med 80 W till en GAP-titan vertikal som står ute i snön, markmonterad. Skitkul för gammal gube som kört över 70000 s.k. riktiga QSO`n sedan april 1960 endast CW. Har till och med kört en del SSB, trots den CW-fundamentalist jag är..CW akbar...

Numera har jag över 100000 QSO`s på "the noble art.." Detta inte sagt som skryt (fast det är det !):cool:

Kör radio! Det är faktiskt rätt skoj..hm. På vilket sätt du vill! Det fanns en tid då jag kände mig nästan tvingad att borsta tänderna efter att ha kört SSB!:rolleyes: Har kommit över detta trauma och nu kör jag vad som helst och sk..er fullkomligt i vad andra tycker, Hi.

Vi hörs på banden, vilket många som syns här aldrig gör (hörs alltså).

73 / Uffe
 
Last edited:
Det fanns en tid då jag kände mig nästan tvingad att borsta tänderna efter att ha kört SSB!:rolleyes: Har kommit över detta trauma och nu kör jag vad som helst och sk..er fullkomligt i vad andra tycker, Hi.

Vi hörs på banden, vilket många som syns här aldrig gör (hörs alltså).

73 / Uffe

SSB är inte lika "smutsigt" längre,
tur är väl det, så jag kan köra radio och lära mig mer om vågutbredning under tiden jag lär mig bemästra den nobla konsten telegrafi.

17m är ett favoritband för där kan man fortfarande ha ett QSO med ett eftertänksamt 54 eller 43 som signalrapport :)
 
Last edited:
CIQ skrev; "Kör radio! Det är faktiskt rätt skoj..hm. På vilket sätt du vill! Det fanns en tid då jag kände mig nästan tvingad att borsta tänderna efter att ha kört SSB! Har kommit över detta trauma och nu kör jag vad som helst och sk..er fullkomligt i vad andra tycker, Hi."

----

Ja det tycker jag låter som en sund grundinställning. Dock kan det krävas lite extra mod då det finns många möjligheter att hamna i klammeri med vad andra tycker. Men jag är helt inne på din linje att vi skall göra det som vi tycker är kul och på vårt eget sätt utan att behöva ta allt för stor hänsyn till vad andra tycker.

Om vi utgår ifrån att det ytterst är PTS som anger spelreglerna för amatörradio i form av maximal tillåten uteffekt, tillåtna frekvensband samt kravet på att varje sändning skall kunna identifieras plus uppmaningen att vi inte använder mer effekt än nödvändigt för våra experiment så ligger fältet vidöppet för "allt möjligt".

I nästa steg kommer IARU:s rekommendationer in i bilden, t ex bandplaner och trafikmetoder. De flesta av oss inser att en viss ordning och reda på banden är bra och till nytta för alla. En del rekommendationer kan dock verka lite hämmande för kreativiteten som att t ex undvika radiofyrar på vissa kortvågsband. Det innebär t ex att mina tillfälliga 10 W radiofyrar på 21 MHz telegrafi som jag ibland har aktiverade för vetenskapligt forskningsändamål inom vågutbredning faktiskt inte har stöd i IARU:s rekommendationer även om PTS Föreskrifter tillåter sådana aktiviteter.

Därefter kommer en lång rad av praxis och påhittade aktiviteter som var och en har sina egna regelverk. Som exempel kan nämnas det pågående SOCWA där det förutsätts att man loggar sina kontakter på ett sådant sätt att motstationen får poäng. Vill man inte det så hamnar man lätt i onåd och fler än jag har väl då valt att helt enkelt inte delta i aktiviteten. Det finns fler likande jippon att undvika om man vill känna sig helt fri.

Sedan har vi hela QSL-köret där det krävs mycket skinn på näsan för att offentligt våga deklarera att man inte bryr sig om att besvara de obeställda korten som kommer via byrån eller direkt. Jag hade gärna sett att default var att ingen skickade några kort alls om det inte uttryckligen efterfrågades sådana i QSO:t eller i informationen inför en DX-pedition. Nu har jag emellertid engagerat en QSL-manager som med glädje hanterar mina QSL-kort så det problemet är i stort sett ur världen för min del förutom att jag betalar tryckningen av korten om x antal tusen kronor per år. Ekonomiskt har det ingen betydelse för min del men principiellt tycker jag ändå det är fel att "tvingas" friköpa sig på det sättet som jag gör. Alternativet är att bli svartlistad av DXCC- och IOTA-jägarna. För många amatörer är QSL-korten nämligen heliga och det är lätt att dra igång ganska hetska diskussioner i detta ämne.

Ang SSB så har jag möjlighet att koppla in en mikrofon till min portabelstation men jag kan inte inse fördelarna då det skulle innebära en stor degradering av den praktiska räckvidden jämfört med morsetelegrafi. Som bekant är skillnaden i storleksordningen 10-12 dB eller så. Det gäller således att hushålla med de få wattarna som KX3 ger ut. Dessutom slipper man ju att borsta tänderna så ofta Uffe. :D
 
Rekommendation: testa att skapa en pile-up
1. Registrera dig på smff.sk6aw.net.
2. Hitta ett naturvårdsområde i närheten och annonsera ut aktiviteten.
3. Åk dit och sätt upp antennerna och inrätta en stationsplats.
4. Sänd CQ SMFF DE SM0xyz K
5. Hantera pile-upen.

Jag har gjort det på CW på 80 m-bandet en del gånger. Det har varit lärorikt att försöka få ut någonting ur gyttret. Ibland har vissa sänt sin signal två gånger. Andra verkar inte kunna vilket distrikt de bor i. Vid ett tillfälle var pilen så tjock så att en riktigt driven telegrafist som lyssnade efter sitt QSO inte kunde få ut något av den. Dock hade jag inte pile när jag aktiverade SMFF-3231 som första aktivering. Då var det bara SM5CBN som svarade, fast den var en stor pile-up på SSB.

Karl-Arne, helt rätt 599 är meningslöst. Informationsteorin säger ju att ju vanligare ett meddelande är, desto mindre information finns det i det. Om man lägger till det loggprogram som föreslår en anropssignal när man börjar skriva några tecken. Det är ju samma sak som att man hör någon station som börjar med SA0A sända från ett SMFF-område, så vet man att det måste vara jag.

Den stora frågan är bra, Bengt. Hur gör man för att förklara hur man tänker köra radio? Jag har varit tvungen att bryta några gånger vid SMFF-körningar. En gång behövde jag gå ut ur ett hus, som jag hade lånat vintertid, en annan gång har batteriet tagit slut eller det har blivit för kallt. Jag har ställt mig frågan om jag vill sitta minst en timme, kanske en och halv med en pile-up. Ibland är det kul, ibland kan det känns väl långt.
 
AIB skrev; "Den stora frågan är bra, Bengt. Hur gör man för att förklara hur man tänker köra radio?"
----

Ja det är just den frågeställningen som triggade mig att dra igång diskussionen för att känna vart vindarna blåser här på HAM.SE. Jean 5T0JL som jag nämnde i ett tidigare inlägg är mycket tydlig på sin QRZ.COM-sida men samtidigt så provocerande i det han skriver att han fått ta emot mycket kritik från de som inte alls håller med honom. Förståelsen bland de mest inbitna Diplom, DXCC & IOTA-jägarna är tyvärr ganska låg då de förutsätter att alla dom haft kontakt med skickar QSL kort 110% SURE.

Jag filar på någon slags infotext som skall läggas upp på min QRZ.COM-sida innan jag åker iväg till Tilos. Något i stil med att "vanliga litet längre QSO" premieras med ett riktigt pappers-QSL och att syftet med DX-peditionen denna gång inte alls är att köra så många kontakter som möjligt enbart för att tillfredsställa motstationernas önskemål om en ny ö eller vad de nu jagar. Men inte många lär väl uppmärksamma den informationen och gå ut brett via de stora info-kanalerna med sådana halvknäppa påfund lär nog väcka mer ilska än att hålla tyst... :rolleyes:
 
VJX skrev; "Jag har nog aldrig kollat upp en motstation på QRZ innan jag har genomfört ett QSO, och bara ett fåtal efteråt."

----

Jag har själv för vana att kolla upp de stationer jag kört och där det ur den spartanska informationen som utväxlats i radioförbindelsen kan misstänkas att vi delar samma intressen. Det kan vara någon som berättar att stationen är något hembygge med rör eller kanske en surplus-maskin från WWII, saker som ju faller inom mina intresseområden. Det är ju på nätet allt finns samlat idag och att överföra samma mängd information i en vanlig radioförbindelse låter sig helt enkelt inte göras. Särskilt bilder och kopplingsscheman är svåra att förmedla via telegrafi och telefoni.

I princip skulle loggen över körda radioförbindelser som vi (de flesta av oss) skapar kunna betraktas som en innehållsförteckning där själva innehållet och substansen i samtalet finns att ta del av på Internet. Som AIB var inne på så använder allt fler självkompletterande loggprogram som på ett eller annat sätt är kopplat till databasen i QRZ.COM. Det innebär att så fort en anropssignal knappats in i loggen så dyker all grundinformation upp på motstationen. Precis som vilket kundregister som helst. Det finns därför knappast något rimligt skäl att vare sig berätta vad man heter eller bor i en radioförbindelse. Den som är intresserad av namet eller mer fakta om intressen eller vilken QSL-policy som gäller kan i de allra flesta fallen finna sådan information på QRZ.COM.

Den enda variabla informationen i en radioförbindelse som då återstår är signalstyrkerapporteringen men som i 9 av 10 fall standardiserats till 599 eller 59 för fåni-operatörerna. Det gör "amatörradio över radio" till en fattig hobby där man på allvar kan ifrågasätta nyttan av att använda synnerligen ineffektiva överföringsmetoder baserade på upphackade eller modulerade radiovågor när allt man behöver veta om allt bara finns några musklick bort - på Internet.

Dom flesta som idag är aktiva över radio och på kortvåg sätter större värde på QSL-kortet än radioförbindelsen och den bakomliggande magin. Det är därför så mycket kraft läggs ner på att standardisera och minimera överföringstiden i en radioförbindelse så att antalet förbindelser per tidsenhet kan maximeras. Innehållet i sig är för de flesta helt ointressant. Det finns undantag men de är inte många.
 
AIB skrev; "Den stora frågan är bra, Bengt. Hur gör man för att förklara hur man tänker köra radio?"
----

Ja det är just den frågeställningen som triggade mig att dra igång diskussionen för att känna vart vindarna blåser här på HAM.SE. Jean 5T0JL som jag nämnde i ett tidigare inlägg är mycket tydlig på sin QRZ.COM-sida men samtidigt så provocerande i det han skriver att han fått ta emot mycket kritik från de som inte alls håller med honom. Förståelsen bland de mest inbitna Diplom, DXCC & IOTA-jägarna är tyvärr ganska låg då de förutsätter att alla dom haft kontakt med skickar QSL kort 110% SURE.
....

Men inte många lär väl uppmärksamma den informationen och gå ut brett via de stora info-kanalerna med sådana halvknäppa påfund lär nog väcka mer ilska än att hålla tyst... :rolleyes:

På något sätt är det här ett tidens tecken vilket pekar på den närmast totala balkaniseringen av amatörradion som har blivit tydlig åtminstone de senaste årtiondet. Från att ha varit sammansatt av ganska balanserade generalister har amatörradiokollektivet blivit alltmer specialiserat och ensidigt.

Förr i tiden så var allra flesta radioamatörer någorlunda förtrogna med de "tre T" som definierar amatörradion ("Teknik, Trafik och Tävling" det fjärde "T", Telegrafi var underförstått).

"Teknik" innebar att man hade kunskaper att bygga och modifiera åtminstone delar av sin station,
"Trafik" att det fanns intresse och tid att utväxla QSO av de mest skiftande slag och att man visade något intresse för sin motstation
"Tävling" som innebar att de flesta amatörer körde en och annan "test" per år innan de blev så många att de helt tog överhanden.
En sådan "mix" ledde till att de flesta hade ett ben i varje läger och därmed även hade en viss förståelse för vad andra hade för sig och var intresserade av.

En av orsakerna torde vara att det blivit för lätt att bli radioamatör, och därmed har den minst terminslånga inskolningsperioden i klubbarna som tidigare föll sig naturlig genom telegrafiutbildningen och den mer djupgående teorin bortfallit. Den gav inte bara praktiska inblickar i amatörradion utan även personliga kontakter. Amatörer som man känner personligen är man mindre benägen att DQRM:a.

Man kan fråga sig vad som framtiden kommer att föra med sig. En ytterligare uppdelning av amatörradion i sinsemellan inkompatibla och oförsonliga fraktioner syns vara något som ligger framför oss.

Det går att få en försmak av utvecklingen genom att noga studera det som skrivs om "ungdomssatsningen" i QTC.
Inom denna satsar man ensidigt på ett T - "Tävling", utan att det uppväxande släkte som ska indoktrineras har några förkunskaper om eller kanske ens något intresse av de andra två eller tre. Jag har svårt att se hur det på sikt ska kunna komma någon märkbar återväxt av riktiga radioamatörer ur något sådant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Du menar sannolikt att amatörradiokollektivet har blivit mer mångsidigt, genom att olika individer har olika specialintressen?

Jag tror du är helt fel ute i ditt sista stycke där, K-A! Just genom intresset för tester lär sig dessa ungdomar mer om teknik och vågutbredning än många andra nya radioamatörer, dessutom har det skrivits om att några ser behovet av telegrafi och börjar träna det. Jag tror tvärtom, att om det finns en chans till återväxt av riktiga radioamatörer, så är det bland dessa ungdomar och ... bland några till. I övrigt är vi hopplöst dömda till undergång! ;-)

Sture
 
Back
Top