Balkongkraftverk

Johan Persson

Well-Known Member
Hörde på radion att det är populärt med Balkongkraftverk i tyskland, solpaneler som dom som bor i lägenheter kan använda, solpanelen fästs på balkongräcket och via en inverter så kopplas allt in i stickproppsuttaget inne i lägenheten.

Elsäkerhetsverket har förbjudit försäljning i Sverige, men i Tyskland är dom populära. Riskerna med att ha en spänningssatt stickpropp verkar ha lösts genom att invertern känner av om den är ansluten till elnätet eller inte. Däremot kan man enl. elsäkerhetsverket råka ut för överbelastning av el-ledningarna i lägenheten eftersom säkringsskåpet som normalt försörjer lägenheten delvis kringås.

Kan detta vara något som kommer till Sverige, eller är riskerna för svåra att lösa?



1712488679925.png
 
Elektrotekniskt är det knappast "svårt", men det är helt enkelt inte tillåtet i nuläget, av ett antal skäl.

Historiskt sett så genererar inte förbrukare (huset) spänning, så det blir en "ny" risk att bakspänning kan överraska med farligt resultat. (Jämför gärna gällande regelverk för installation/drift av egen reservkraft...) Och ja, det är samma risk med en riktig solcellsinstallation, men den är också förhoppningsvis riktigt utförd och hanteras därefter...

Det är ju såklart också svårt att se att detta inte skulle räknas som behörighetskrävande elinstallationsarbete, det går liksom inte att "skylla på" att det är en stickpropp inblandad, och det tänkta stickproppsförfarandet minskar knappast några verkliga risker iallafall, det är ju bara dumheter eller snåljåperi, troligtvis både och...

Vad är det för tänkt problem som en sånhär solcellsinstallation skulle lösa? Det är hursomhaver fråga om en mindre mängd effekt/energi, (om det hela ska kunna få plats på balkongen...) som troligtvis istället kan sparas in på andra sätt. Även om dessa solceller är nån sorts billighetsgrejer så är de väl inte gratis heller, och så dyrt är det inte med el, i en ärlig jämförelse.

Och, ur amatörradions synvinkel, har vi inte tillräckligt med EMC-problem med julgransbelysningar, robotgräsklippare och Gud-vet-vad redan?

Så för allas bästa får vi hoppas att vi slipper den här sortens påhitt i Sverige...

:p
 
Last edited:
Hur mycket energi kan man tänkas få ut på en ordinär balkong?
Slögooglade men hittade inte värdet jag ville ha ...
 
1500 W/m^2 x ca 20% effektivitet x några kvadratmeter x nord/söderläge/skugga.
Någonstans mellan 200 och 400 W?
 
"Solarkonstanten" är drygt 1000 W/m2.
Mer än så går inte att få ut.

Sedan har vi dygnsvariationer och årstidsvariationer som ytterligare drar ner
elmängden. Kanske 200 W/m2 i medeltal för en balkong i söderläge medan det är ljust
kan vara realistiskt, och då får vi ett årsmedelvärde på 0,25-0,5 kW för en 2 m2 panel motsvarande
2500-3500 kWh/år.

Men nu när elen ganska ofta kostar 5 kr/kWh i Tyskland kan det löna sig.
Det höga elpriset i Tyskland gör att nordiska elproducenter väldigt gärna säljer
billig vattenkraftsel till kontinenten och därmed driver upp priserna i Sverige.

"Allt skulle ju bli så bra med avregleringarna..."
 
En solcellspanel skulle på balkongen skulle YL absolut inte gilla, här odlas det nyttiga grönsaker och blommor på hela balkongen...
 
En solcellspanel skulle på balkongen skulle YL absolut inte gilla, här odlas det nyttiga grönsaker och blommor på hela balkongen...

Känns som en nöjd YL är ett avsevärt bättre utnyttjande av balkongen... ;)
 
Det är ju lite märkligt att man absolut vill ta sin "sol-el" till 230 V nivån och skapa komplikationer genom att sammankoppla med allmänna elnätet. Det borde väl nästan vara lättare att lägga sig på en låg DC-nivå och driva sina smärre elprylar den vägen. Det kan ju knappast vara fråga om att köra spisen eller vattenkokaren på solpanelerna, misstänker jag. Om det är värme man vill åt, är det väl bättre att ta hand om strålningen på annat sätt...
 
Det jag tänker på med solceller på en balkong är risken för nedfallanade delar, som kan skada folk på gatan.
Det brukar ju vara skälet att man inte få sätta upp antenner och paraboler på balkonger.
Detta går väl att lösa med säker uppfästning. Men det blåser ju rejält numera och en stor platt sak. Men ansvaret vid olycka....

Skall man ändå labba med solceller, varför då inte köra ett 12 V system, ett 12 V fritidsbatteri på 100 Ah, en solcell, och någon form av regulator.
Sen köra radio ....
Under vintern får man nog ladda med batteriladdare , men under sommaren bör det ge bra med kräm.

Billiga 12 V paneler kan finnas på Jula, Biltema etc. Men något säger mig att dessa ofta inte är av senaste typ med högst verkningsgrad.
"Riktiga" med 35 V är en annan sak men de är ju omkring en m2.

De
SM4FPD
 
Om man accepterar solpaneler som kan ramla ner i Tyskland så borde det vara mera accepterat med antenner som sticker ut från balkongen också.
 
Det är ju lite märkligt att man absolut vill ta sin "sol-el" till 230 V nivån och skapa komplikationer genom att sammankoppla med allmänna elnätet.
Om jag får ha en teori är detta tänkt för att kunna spara på hushållselen.

El är som sagt mycket dyrt i Tyskland, "medel-Waldheini" förbrukar ganska lite och ifall han kan generera
lite el i egen regi till t.ex. kylskåp under tjänliga årstider blir det billigare totalt sett.
 
Tack!
Försökte göra ett "ingenjörsmässigt antagande" och se vilken härad man hamnade i ...


I övrigt håller jag med övriga skribenter, den mest praktiska användningen är nog småprylar man kan driva på 12 volt ..
"Solarkonstanten" är drygt 1000 W/m2.
Mer än så går inte att få ut.

Sedan har vi dygnsvariationer och årstidsvariationer som ytterligare drar ner
elmängden. Kanske 200 W/m2 i medeltal för en balkong i söderläge medan det är ljust
kan vara realistiskt, och då får vi ett årsmedelvärde på 0,25-0,5 kW för en 2 m2 panel motsvarande
2500-3500 kWh/år.

Men nu när elen ganska ofta kostar 5 kr/kWh i Tyskland kan det löna sig.
Det höga elpriset i Tyskland gör att nordiska elproducenter väldigt gärna säljer
billig vattenkraftsel till kontinenten och därmed driver upp priserna i Sverige.

"Allt skulle ju bli så bra med avregleringarna..."
 
Eftersom jag gör det, -kör smågrejer på solpaneler så får jag väl skriva några rader.
Småskalig produktion av 12V paneler(vilka för all del drar på med 17VDC eller ännu mer om det inte regleras) på altantaket räcker fint till IC-7300’an sommartid.
Vintertid räcker det bara till en scannermottagare + kaffemaskinen som via växelriktare klarar av att få fram ett par koppar om dagen.
Panelerna är lite olika stora. S.k 130W’s, en på 80W och en på 40W kör jag just nu.
De pekar åt lite olika håll där 80W panelen står nästan vertikalt i syd.
2st 100 Ah batterier.
Grejorna har väl betalt sej om 25 år eller ngt :)

Främst teknikporr detta för mej. När strömmen går ngn gång om året här i villaområdet känns det lyxigt och kunna köra radio ändå…o va tyst o störningsfritt det är då. Önskar strömmen gick lite oftare…

Balkongpanelerna känns lite ’aprilskämt’. Utan ngt sånär vettig vinkel mot solen ger de ju helt kasst.
Om de dessutom skuggar solen som annars hade kommit in genom fönstret är det ju rena förlusten då ’direktverkande sol’ såklart ger mer än när solljuset skall omvandlas till el först.
 
Om de accepterar solpaneler som ramlar ner i Tyskland vet jag inte, men om det sker lär man få ångra sig livet ut.
Dvs man måste ha klart för sig konsekvenserna av att göra sker som kan gå fel på något enda sätt.
Murhpy finns med överallt.

Att man försöker med livsfarliga sätt få in solenergin i väggkontakten beror nog på att det då ev syns på elmätaren.
Den enda mätaren, och det enda sätt man kan ta till sig om något fungerar.
Voltmätare, amperemätare är för vanliga människor något som man inte kan tolka.

I båtar husvagnar och husbilar har solpaneler används i många år. De sköter i allmänhet bodelsbatteriet.
Vilket brukar funka utmärkt. Sköter underhållet av batterierna under vintern. Ett system som liknar att hålla egen ström till radioanläggningen.

SM4FPD
 
Om jag får ha en teori är detta tänkt för att kunna spara på hushållselen.

El är som sagt mycket dyrt i Tyskland, "medel-Waldheini" förbrukar ganska lite och ifall han kan generera
lite el i egen regi till t.ex. kylskåp under tjänliga årstider blir det billigare totalt sett.
Jag är övertygad om att det är en hållbar teori...

Min undran är väl mer över valet att blanda in den "ordinarie hushållselen", det borde ge vissa utmaningar rörande reglering och elsäkerhet. Jag kan absolut tänka mig att göra nåt liknande, men då ha två separata system. Ett för förbrukare med måttliga behov (solpanel - ackumulator - växelriktare, eller lågspänd DC) och köra vanliga elnätet för tvättmaskin och liknande. Misstänker för övrigt att det finns ett antal byråkratiska hinder här i SM.
 
Själva tanken bakom "balkongkraftverken" är att elmätarna är integratorer, vilka ackumulerar
förbrukningen över dagar eller veckor. En tillförd och förbrukad kWh från egen solel är en som inte kommer att
registeras på elmätaren och som inte behöver säljas till konsumenten.

När elspisen och tvättmaskinen går drar man ganska mycket från nätet, men detta sker under relativt korta perioder, medan t.ex. kylskåpet drar hela tiden, dessutom mer under den varma årstiden när solen lyser.
Om då solel ger så mycket över dygnet att kylskåpets + andra småförbrukares åtgång täcks har man
vunnit åtskilligt.
 
Förhoppningsvis för de som använder balkongkraftverken så får tillförd energi inte elmätaren att felaktigt registrera den till elnätet tillförda överskottsenergin som förbrukad energi. Då blir det dyrt. :eek:
 
Antar också att det sitter några och planerar hur msn ska kunna ta skatt på solenergin ...
 
Back
Top