Balun för Longwire antenn på 80m

Jag har gjort en egen Balun på 9:1 från en ritning jag hittade här https://vk6ysf.com/balun_9-1_v2.htm, med en FT140-43.

image.png


Jag provade att sätta ett motstånd på 470 ohm mellan anslutningarna och körde ett svep med RigExperten, och den transformerar 9:1 över hela HF-bandet, även om det avtar något lite över 20MHz.

image.png


Behöver jag fortfarande använda en RF-Choke med den här och min randomwire? Eller borde jag ha byggt en UNUN istället?
 
Behöver jag fortfarande använda en RF-Choke med den här och min randomwire? Eller borde jag ha byggt en UNUN istället?
En balun används först och främst för att mata en balanserad antenn som t.ex en mittmatad dipol.
En randomwire är en kraftigt obalanserad antenn så en unun brukar vara första valet men....
Det finns inget som hindrar att du provar.
 
Angående choke så är det ofta något man märker, man brukar rekommendera det eftersom den gärna annars använder koaxen som "motvikt" /jord. Och därmed smyger in hf i schaket. Däremot inget måste, men brukar rekommenderas.
 
Behöver jag fortfarande använda en RF-Choke med den här
Svårt att säga.
Den balun du har lindat har ingen "direktförbindelse" med jord vilket en unun alltid har.
Detta medför att du troligtvis har ett visst mått av commonmode impedance vilket är en fördel.
Du kan mäta detta genom att mäta / svepa induktansen ifrån ingång till utgång med båda anslutningarna ihop kopplade på båda sidor.
 
Är det inte lite begreppdiffusa ord detta med "balun" och "unun" etc? Det verkar som det ibland används "balun" och sedan visas nåt som ser ut som en sparkopplad transformator? Det spelar kanske ingen roll om sammanhanget förklarar funktionen, förstås. En anordning som är gjord för att anpassa en tråd till att vara lämplig antenn för nån viss frekvens är denna, som är en Ra200 ATU och det är väl en impedansanpassare följd av ett "L-filter" om jag inte är ute o cyklar. Är det negativt att det finns galvanisk isolering mellan matning och antennsida?
 

Attachments

  • Ra200-ATU.jpg
    Ra200-ATU.jpg
    11,2 KB · Views: 35
Är det inte lite begreppdiffusa ord detta med "balun" och "unun" etc? Det verkar som det ibland används "balun" och sedan visas nåt som ser ut som en sparkopplad transformator?
Jo egentligen så beror det på hur vi kopplar och vad vi har för last.
Är det negativt att det finns galvanisk isolering mellan matning och antennsida?
Nej för en spänningsbalun eller unun spelar det ingen roll.
Dock kan vi linda på olika sätt för att förbättra kopplingsfaktorn och det har ju betydelse för att reducera förlusterna.
Sen ska vi ju också skilja på ström-baluner (transmissionsledning) och spännings-baluner (transformator)
Dessa två varianter har ju olika egenskaper.
 
Nu har jag fått upp randomwire-antennen, den är ca 15m lång och har en motvikt på 5m. Jag har en FT140-43 som koaxen(RG58) är lindad 8-10 varv igenom precis innan 9:1 balunen.

image.png


image.png


Jag lade även till lådan i STL-format :)
 

Attachments

  • BalunBoxv1.zip
    18,3 KB · Views: 8
Last edited:
I stort sett samma setup som jag har, funkar ok efter omständigheterna.

Dock har jag en choke tätt intill ingången på riggen med.

Blev nytt bästa dx i natt, ZL på 20 m FT8 o 5W :)
 
Vilken höjd?
Isolerad kabel?
Sitter den horisontellt?

Jag frågar för att simuleringen ger ett annat resultat än det du visar.

Ok, jag ska försöka förklara!

UnUn 9:1 sitter i markhöjd, motvikten går rakt söderut från denna, 5m, 1dm ovan mark hela vägen. Sladden är 1,5mm2 installationskabel.

Antennsladden går rakt upp 2m från UnUn 9:1 och går därefter ca 4m nord-öst vid konstant höjd. Däefter vänder antennsladden rakt östligt och stiger till en höjd av 4,5m efter ca 5m. Därefter fortsätter sladden 5m till och slutar på 2m höjd.

Bilden visar antennen rakt ovanifrån, röd = motvikt, blå = antenn. Längderna är höjden vid olika punkter.

image.png


Sett fån norr skulle det se ut på följande sätt(avstånden i meter är längd på antennsladd och inte höjd på denna):

image.png
 
....while my computer is working ZL :p
Lite grann så, men jag vill anföra till mitt försvar att störningarna här är rejäla och ft8 lirar, samt att jag endast använder mikrofon pp fro-ringen på söndag morgon, samt enbart cw när jag kör portabelt ;)
 
Jag testade med 4:1 (200 ohm) och 9:1 (450 ohm) transformering.

randomwire_200 ohm.jpg
Denna plot visar att 7MHz, 14MHz och 21MHz får hyfsad anpassning med en 4:1 transformator.

randomwire_450 ohm.jpg
Denna plot visar anpassningen med en 9:1 transformator.

Jag har ingen koaxkabel med i simuleringen.
Man borde även införa transformatorns läckinduktans men då måste den mätas upp.


randomwire1.jpg
Antennen!
 
Last edited:
Tack för simuleringen!

Jag testade att svepa antennen direkt på UNUN.en(nederst) respektive att göra det från radion, med sladd och choke(överst), och fick lika resultat märkligt nog. Kanske är choken inte 100%, utan släpper igenom en del.

image.png


Jag skrev också ut en hållare till antennsladden, så att den inte kommer i onödig kontakt med saker i sin omgivning.

image.png


Edit: Lade till sladdhållaren i STL :)
 

Attachments

  • Wireholder.zip
    9,2 KB · Views: 7
Last edited:
Jag testade att svepa antennen direkt på UNUN.en(nederst) respektive att göra det från radion, med sladd och choke(överst)
Jag provade också båda varianterna i simulatorn men skillnaden var inte så stor.
Det vore intressant att lägga in läckinduktansen i simuleringen.

Har du möjlighet att mäta läckinduktansen hos din transformator?
Mät induktansen på antennsidan med öppen ingång och med kortsluten ingång.
 
Back
Top