Brum vid batteirrör

SM4FPD

Well-Known Member
Det var en diskusion där detta ämne avhandlades för en tid sedan, men jag hittar det inte, och startar en ny. Jag tror att rubriken var "filter för 50 Hz" på en mottgare.
Problemet var att driva mottagare med batterirör från ett nätaggregat. Det blir oftast brum trots att man likriktar och stabiliserar både anod och glödspänningarna.
Ser man här så finns nätagg att köpa till sådana, och på scehmat ser vi att man balanserar anodspänningsjorden med en pot till mitt i glödspänningen.
Kolla : NBS1

Vad säger ni om detta??? Har själv aldrig tänkt så, någon som provat?? Kan det vara av detta skäl man gör så? Dvs för att få bort brum.
 
Om du menar poten på glödspänningen så är det en ganska bra lösning för att "nolla" ut brum, det enklaste är alltid 2x100 ohms 1% motstånd (@6,3V) dock inget som slår likströmsglöd i mitt tycke, speciellt när det kommer till småapplikationer som batterirör.
En sak som kan förvärra brumnivån är om man inte "lyfter" glödens potential tillräckligt nära B+, en alldeles för stor skillnad spänningsmässigt kan ge ökat brum enligt mina empiriska erfarenheter.
 
Med min RA-190 har jag brum trots likriktad glödspänning, frågan är om nollningen skulle hjälpa där, vi får prova till hösten när exåperimentlusten komemr tillbaka. Lovar att återkomma med rapport.
 
ja, det är kul med rör, betydligt roligare än transistorer!

Vet inte om jag kan hålla med dej. Slöseri med värme från glöden...mikrofoni o.s.v.
Mycket var bättre förr, men inte i detta fallet. :rolleyes:
/Ingvar
 
Jag vidhåller ändå att rör är kul, speciellt i HiFi-sammanhang, här är mitt senaste bygge med ryska 6P14P och 6N2P:

xunse_front.jpg


Detta steget är helt brumfritt och sus hörs bara när du lägger örat mot diskanten så det är praktiskt taget like tyst som ett transistorsteg, och jag lovar att det låter bättre :D
 
Häftigt bygge SM6XUN !!!
Vi talar nu om battieri rör som är avsedda att matas med batteriglöd. Vanliga rör som körd med 6,3 VAC är ju inga probloem.
Varför det ofta, eller alltid, blir brum när man försöker köra något gammalt med batterirör, trots att man byggt ett nätaggregat med likriktad och filtrerad likström både till anod och glöd är frågan.

Klart att man kan diskutera energislöseri etc. Som radioamatörer finns väl en viss nostalgi och då får man ju kosta på sig lite extra energi, de få timmar som rörgrejerna går.

Ang hur din rörförstärakre låter så håller jag med om att de låter olika andra förstäkrare.
Själv renoverade jag en gammal rörförstärkare för en tid sedan, en Gösta Bäckström på 30 Watt.
När jag sedan hörde kompisen med elgitarr spela i den och jämförde med en 65 Watts transistorgitarrförstärkare, fann jag att det finns storWatt och småWatt.

Men en gång i tidernas begynnelse byggde jag en 12 Volts Push Pull transistorförstäkare, med germaniumtransistorer, och både driv och utgångstrafo, den "lät" kan ni ge er katten på. Mer och mer ju mer man överstyrde den, precis som en rör-stärkare.

Man börjar oxo fundera på om det hade varit roligare att lära sig spela elgitarr än att lära sig Morse. Insatsen ligger väl i ungefär samma nivå.
 
Back
Top