Bygglov för master

vad jag kan se är det bara ombyggnad eller repatation som kan föranleda på krav om demontering av antennen Eller har jag missat något ?
SM3HFD Håkan S

Svar!
SM3HFD har helt rätt det finnes inget i avtalet som är tidbegränsat.

CTK/stig
 
Mitt avtal

Här är mitt avtal jag har med min bostadsrättsförening. Jag tycker det blev rätt så bra, kanske kan det hjälpa någon som är i färd att sätta upp antenn... Jag är mycket nöjd med hur min förening bemötte mig när jag kom med förfrågan att sätta upp antenn. Kanske har det att göra med att jag försökte förmedla glädjen och det hobbymässiga hos amatörradion.
 

Attachments

  • antennavtal2.gif
    antennavtal2.gif
    28 KB · Views: 187
Jag vet inte om en styrelse är skyldig att motivera varför man tog just det beslutet.

Avtalet, som är bindande för båda parter, definierar tydligt under vilka förutsättningar som föreningen har rätt att begära att antennen tas ner. Därför måste begäran motiveras med hänsyn till någon av dessa förutsättningar. Annars kan -OFG låta den sitta kvar enligt avtalet.

Tursamt nog har styrelsen rört till det för sig genom att, enligt -CTK, hänvisa till någon likhetsprincip (vilken?) och ospecificerade säkerhetsskäl. Hoppas att det beskedet finns skriftligt...

Det är intressant att avtalet inte säger något alls om uppsägning. Hur det skulle tolkas av domstol är jag lite osäker på. Ändå kan man sluta sig till att även om antennen ska ner vid t.ex. takreparation, så får -OFG sätta tillbaka den när jobbet är klart. En begäran om nedtagning är inte automatiskt samma sak som uppsägning av avtalet.

Om det gällde mig så skulle jag slå en signal till någon oberoende jurist som är kunnig i bostadsrättsfrågor. Det kan vara värt att betala för den timmen...
 
Jo men visst finnes detta skriftligt.

Tursamt nog har styrelsen rört till det för sig genom att, enligt -CTK, hänvisa till någon likhetsprincip (vilken?) och ospecificerade säkerhetsskäl. Hoppas att det beskedet finns skriftligt...
 

Attachments

  • ofg333.jpg
    ofg333.jpg
    96,2 KB · Views: 226
Styrelsens agerande.



Först skickade styrelsen en anmaning till Charly/Sm0ofg
att taga ned antennen p.g.a säkerhetsskäl.

***
Därefter uppmanades han taga ned antennen för att
ant-tillstånd ej fanns.

***
Charly skickade ant-kontraktet till styrelsen samt även
med ett intyg från FRO.

***

Intyget från FRO underkändes enär det var för gammalt.

***
Han skaffade ett nytt intyg från FRO men detta intyg
underkändes också utan motivering.

***
Därefter var det likhetsprinciper som åberopades från
Styrelsen.

CTK
 
Visserligen är jag en nolla när det gäller juridik, men här verkar det ju vara ganska glasklart.
Avtalet är ju utformat så att enda möjligheten för föreningen att säga upp avtalet är om bostadsrättshavaren inte följer avtalet.
Att hänvisa till likhetsprincipen är ju helt ovidkommande.
Parabolantenner och trådantenner är ju inte jämförbara.
Om man skulle hänvisa till likhetsprincipen så skulle det ju innebära att man tillät paraboler då detta avtal funnits sedan 1980 och fungerat problemfritt.
 
Back
Top