Collins gear clamp (bilder)

SA5NIK

Member
Hej!

Niklas heter jag och är ny på forumet (och i hobbyn).

Jag håller på och lagar en Collins R-390A, där en klämma till ett av kugghjulen har spruckit. Collins kallar klämman för "gear clamp".
Innermåttet är 10,3188 mm (13/32 tum).

Jag lyckas inte hitta en klämma utanför USA och undrar därför om det är någon som har en över att sälja eller känner någon med mycket Collins-delar? Jag tror att klämman sitter i flera modeller från Collins.

/Niklas

Klämma.jpg
IMG_20221206_193153.jpg
IMG_20221031_221936.jpg
 
Vad hindrar en från att tillverka en egen "clamp"?
Vilket material är dom gjorda av?
 
Det finns väl egentligen inget som hindrar det förutom att jag helst vill hålla allt så original som möjligt. Klämman är tillverkad av aluminium.
Ett annat alternativ är att köpa en nytillverkad 10mm klämma och brotscha upp hålet 0,3mm Men som sagt, det vore roligast med original.
 
Härlig mekanik!
Jag skulle nog tillverka en egen. Med lite tålamod går det fint att fila fram en ur ett stycke aluminium. Hur tjockt är materialet?
 
Möjligheten att hitta en "originaldel" i SM är rätt liten.

R-390A förekom inte hos några svenska storanvändare, de enda som jag känner till som användes kommersiellt stod på Institutet för Rymdfysik, och ska ha varit utlånade av NASA.

Sedan finns det ett litet antal i privata händer hos en del DX-lyssnare.
Collins 51J-4 och Hammarlund SP-600 finns det däremot mycket reservdelar till, eftersom Televerket samt FRA använde många av dessa, och dessutom skötte servicen i egen regi.
 
Ta kontakt med SM3MTQ Dan i Delsbo. Han har en imponerande samling gamla mottagare och brukar ha koll.
 
Härlig mekanik!
Jag skulle nog tillverka en egen. Med lite tålamod går det fint att fila fram en ur ett stycke aluminium. Hur tjockt är materialet?
Materialet är 5mm tjockt. Plan B är helt klart någon form av egen tillverkning. Plan A är att hitta en originaldel :)

Ta kontakt med SM3MTQ Dan i Delsbo. Han har en imponerande samling gamla mottagare och brukar ha koll.
Tack så mycket! Det ska jag göra!
 
Skriver man in sökordet Collins Gear Clamp på ebay i sökrutan så får man några träffar på sådanna men jag vet inte om det är exakt vad du söker mvh sm0ydo
 
Skriver man in sökordet Collins Gear Clamp på ebay i sökrutan så får man några träffar på sådanna men jag vet inte om det är exakt vad du söker mvh sm0ydo
Ja och jag har faktiskt chansat och köpt en därifrån men den var för liten :oops:. Jag hade inte skruvat isär radion och kommit åt mäta ordentligt då. Men den lilla klämman förekommer också i min radio så det var inte helt bortkastat (om någon går sönder vill säga). Säljaren på Ebay hade tyvärr ingen större.
 
Autocut i Upplands Väsby kanske kan hjälpa dig dom skär ut saker med höggt tryck kommer man med en ritning så brukar dom kunna fixa till det som man vill ha
 
Last edited:
Det har löst sig och jag har fått tag i en klämma via Dan/SM3MTQ, som jag blev uppmanad att kontakta ovan. Tack alla som svarat och engagerat sig i att hålla min R390A vid liv. Hoppas få tid att montera ihop radion när jul- och nyårshelgerna är över. Passar även på att byta tre Brown beauties som jag kommer åt nu när jag monterat bort fronten. Vore skönt att slippa göra det igen. Återkommer här med resultatet.
 
Jag måste avslöja min okunnighet och frågar vad de bruna skönheterna är för något.

I övrigt ger jag 9/5 kugghjulsklämmor i betyg. Det finns få saker som gläder mig lika mycket som att se att gammal teknik sköts om och används.
 
Ja där kunde jag varit tydligare. Det handlar om kondensatorer. Om jag förstått det rätt så var Black beauties ett handelsnamn som senare har fått representera en kategori kondensatorer som har en tendens att fallera med åren. I mitt fall så är de bruna.

Tack för de uppmuntrande orden!
 
Dessa är ingjutna papperskondensatorer, "brown beauties of death, BBOD's", vilka med årtiondenas gång får stora läckströmmar.
De mest (ö)kända är den svarta 50-tals variant som gör livet surt för Hammarlund SP-600-ägare.

1672040663534.png
 
Last edited:
Kallas även för Bumble Bee Capacitors och inom elgitarr och gitarrförstärkarbranschen anser man att dessa kondingar låter bättre.

 
Jag lovade ju att återkomma när jag var klar med reparationen. Bättre sent än aldrig. Den här filmen är från januari, efter att jag gjort rent "växellådan" och försiktigt smort allt som jag kom åt, med Mobile 1 motorolja. Mekaniken går nu lätt och fint och man kan justera frekvensen med endast ett finger på den stora ratten i mitten, om man så vill. Jag testar både AM och SSB i filmen. Kanske känner någon igen några svenska röster i slutet? :)


Efter att filmen spelades in så har jag gjort en liten försiktig modifikation för att förbättra upplevelsen vid SSB-lyssning. Den gjorde märkbar skillnad till det bättre och är enkel att återställa, om man så vill. Nu behöver man sällan röra RF GAIN. Hittade modden i en mail-lista från 1999. Se nedan.
Date: Sat, 16 Jan 1999 13:58:50 EST
From: DCrespy@aol.com
Subject: [R-390] R-390A, Real simple SSB
This worked so well, I feel like I need to tell some other users about it!!
I did the Dallas Lankford SSB AGC mod (HSN 23).. the simple one (just two
diodes, no parts removed).. last night. Really unbelievable result. AGC actually
works on SSB. I can copy all SSB signals with full RF gain, with minimum
distortion. The AGC action is evident, that is: as the RF gain is reduced, the signal
audio level remains constant until the carrier meter reads '0', then it begins to drop
off.
Besides fast attack, slow decay, the mod appears to 'more aggressively' reduce
gain with AGC action (per Lankford, each signal produces more AGC voltage than
before). Has anyone measured Dynamic Range with this mod.It seems like it
would be improved?
Its just two 1n4148 diodes, one in parallel with R-547 (anode to ..diode 'points
away from' pin 2 V-506), one in parallel with R-546 (cathode to.. 'points toward' pin
1 V-509).
(I also tried the increased BFO injection mod that Lankford suggests in a later
article. I was surprised and disappointed that the added BFO injection did fool the
AGC, further reducing gain. I undid the mod and left BFO injection 'stock'.)
I would like to hear from others who have tried this or similar mods.
For the R-390 list: this looks to me like a much better way to spend your time and
effort than on 3TF7 mods.
 
Hej!

Rattar några R-390A, till en av dem har jag en Sherwood SE-3 synkrondetektor.
R-390A är ingen "band cruiser" som SP-600, men jag gillar den skarpt för AM och CW
 
Back
Top