CW Nyckel

Tack Bengt/KBW!
Många har aldrig sett en sån här. Är man gammal som gatan så har man förstås. Den här är tillverkad av den gode Bengt-Arne/CKU som en gång hade ett företag som kallades Kungsimport.
Jag gjorde egna också men denna är den enda jag har bevarat. En fantastisk mojäng. Använder den alltid i slökuässo. Även provat 160mb CQWW CW tidigt en lördagsmorgon...i vargtimmen. Lockade till sig en rad uppmärksamma (nyfikna) K och W trots mina 100W och förkortad vertikal utan jordplan. Också Bjarne/FBJ har varit utsatt för den här på 80mb för några år sedan. Minns du det Bjarne? Eller du kanske haft svårt att återhämta dig? :D
73 - FUD
 

Attachments

  • sidesweeper.JPG
    sidesweeper.JPG
    9,4 KB · Views: 438
Last edited:
Ähh, Bjarne kommer bara avfärda den.

Denna "sågade" han direkt och påstod att det bara var "båg", en "knivig" rackare den där :rolleyes:
 

Attachments

  • pknife1.JPG
    pknife1.JPG
    56,2 KB · Views: 441
KBW de FUD
Den ser fin ut!
Är det en puck eller snusdosa?

Glömde att den förmodligen är puckad också!

Skämt åsido, Bjarne påpekade i en annan tråd att det inte är en kniv utan en såg ;)

Därav min kommentar, tänkte att han skulle få ge tillbaks ;)


Jo, det är en puck men den stod inte still så den är urgröpt på undersidan och fylld med tenn. Här är lite mer om den.

Puckar är ganska bra byggmaterial och de kostar bara någon tia. Bordsmicken som jag har som avatar har även den en puck som fot.
 
Last edited:
@SA0BVX:

Kniv är i mitt tycke mer vilsamt än nyckel då jag vilar handen mot bordsskivan under sändning.

För egen del så tog det längre tid att få till teckengivningen. Man vill gärna "svälja" teckenmellanrummen, om tecknet slutar med en lång är det lätt att man rumphugger den. När man nycklar så vänder man hela tiden så samma tecken inleds ibland åt höger andra gånger åt vänster, det var lite ovant i början.

Trodde att det skulle bli "omöjligt" att sända med vanlig bugg efter att man kört kniv men det är inga som helst problem. Du ser på Bjarnes video hur han lekande lätt växlar mellan nyckel, kniv och bugg.
 
Last edited:
Tack Bengt/KBW!
Många har aldrig sett en sån här. Är man gammal som gatan så har man förstås. Den här är tillverkad av den gode Bengt-Arne/CKU som en gång hade ett företag som kallades Kungsimport.
Jag gjorde egna också men denna är den enda jag har bevarat. En fantastisk mojäng. Använder den alltid i slökuässo. Även provat 160mb CQWW CW tidigt en lördagsmorgon...i vargtimmen. Lockade till sig en rad uppmärksamma (nyfikna) K och W trots mina 100W och förkortad vertikal utan jordplan. Också Bjarne/FBJ har varit utsatt för den här på 80mb för några år sedan. Minns du det Bjarne? Eller du kanske haft svårt att återhämta dig? :D
73 - FUD

Vi kan säga så här Bengt; Du har alltid varit lite speciell när man haft ett QSO med dig, därför kan det ibland vara svårt att komma ihåg ett speciellt tillfälle/QSO...:)

Till Bengt nr 2 KBW; Egentligen spelar det ju ingen roll, kniv som kniv, min kniv var ju så att säga dubbelbottnad med en säkerhetsrisk som Bengt nr 3 EQL påpekade och som jag rättade till, vad Bengt nr 4 APQ beträffar så saknar jag faktiskt ett CW QSO med honom. Har haft både eyeball och foni men inte telegrafi, kan vi inte ändra på det Bengt?

4 x Bengt på en gång...inte dåligt...:D
 
Jag TROR att man bör börja med nyckel för att får in rytmen, men jag vet faktiskt inte.

Här kommer en personlig åsikt.
Jag började ganska nyligen (2010) och resonerade också att det borde vara bra att få in rytmen, så jag började med handpump och körde ett bra tag så.
Idag kör jag paddel och känner nog att det var lite bortkastad tid att köra handpump.
Visst, det är kul att kunna handpump också men jag tror inte det gett mig någon fördel när jag nu kör paddel.
När jag började med paddel sände jag ganska mycket fel i början och jag känner att det hade varit mer väl spenderad tid om jag tränat paddel från början.

Jag har inte provat så många paddlar men jag har fastnat för Begali mest för att de känns otroligt välgjorda.
Jag har två stycken, en Magnetic Pro och en Sculpture.

Sculpture är fantastisk. Riktigt tung "kropp" medan paddlarna är superlätta (kolfiber) med väldigt fin precision.
Den är dyr men jag ångrar inte det köpet. Det är den jag använder hemma.

Magnetic Pro är mer "rugged". Den använder jag i sommastugan och jag har tänkt använda den i sommar portabelt. Den "slamrar" lite. En del gillar inte det. Sculpture är tyst.

// Åke
 
Last edited:
Back
Top