*** DAGENS MÄN ***

iw7eeq

Member
Jag letar efter svenska pionjärer, män eller kvinnor, som gav sitt bidrag till radiovärlden. Om du har någon i åtanke är du välkommen att kontakta mig för mitt projekt.
Tack så mycket.

I am looking for Swedesh pioners, men or women, who gave their contrubition to the radio world. If you have someone in mind please feel free to contact me for my project.
Many thanks
 
Lite information om en lokal radiostation som startade på 20-talet i Hudiksvall. Litet tidsdokument över hur radion spreds över landet.
 

Attachments

  • RadioHudiksvall.pdf
    190,3 KB · Views: 11
Det finns många.

Om vi börjar för 120 år sedan;

Ragnar Rendahl
1677943170690.jpg
1878-1929
Meduppfinnare till gnistsändaren med "Tönende Löschfunken"
Verksam hos AEG-Telefunken och svenska Marinen

Ernst Alexanderson
248px-Ernst_Alexanderson_%281920%29.jpg

1878-1975
Uppfinnaren av bl.a. högfrekvensalternatorn och radiohöjdmätaren.
Verksam hos General Electric och RCA

Sven Thornander

1677943779554.png
Idegivare och projektledare till det första automatiska mobiltelefonsystemet
MTA.

Olof Rydbeck

6261_7_031_00000006_0_small.jpg

1911-1999
Astrofysiker och radioastronomipionjär, professor på Chalmers.
Verksam vid KTH, Harvard, Chalmers och Onsala Rymdobservatorium

Östen Mäkitalo
%C3%96sten-M%C3%A4kitalo-3723.jpg

1938-2011
Medskapare till NMT och GSM, samt
till personsökningssystemet MBS

Olof Lundberg SM0CKV
Olof%20Lundberg.jpg

Medskapare av MARITEX-systemet i slutet
av 60-talet. Drivande bakom skapandet av Inmarsat,
sedermera dess generaldirektör.

Gudmund Wannberg SM3BYA

1677958635289.png

Rymdfysiker och initiativtagare till jonosfärradioteleskopet EISCAT 3D
Verksam inom radiovetenskaperna och på Institutet för Rymdfysik


Asta Pellinen-Wannberg SM3UHV

1677958727734.jpeg

Professor i fysik, verksam inom radioastronomiska området
 

Attachments

  • 1677958709485.jpeg
    1677958709485.jpeg
    4,5 KB · Views: 1
Mina herrar,
För att tacka er för ert stöd och bidrag vill jag bjuda in er alla att gå med i //t.me/mfjenterprises . Här kan ni också se ert bidrag till den svenska pionjären.
 
Ove Mogensen SMZO var tekniskt drivande i samband med Falu Radioklubb SMZK:s bildande 1924,. Klubben gav upphov till stationsmarkeringen FALUN på träradioapparater. Hans konstruktioner fanns kvar som reservsändare även sedan statsmakten tagit över sändarverksamheten ca 1937, då i Alsbäck. Falu radioklubb lever fortfarande, efter andra världskriget som amatörradioklubb, och har Oves experimentsändare från maj 1924 med ett rör i klubbstugan. Provsändningar med lite mer effekt skedde i augusti och i november 1924 inleddes reguljära sändningar med egenproducerade program och utsändning av radiotjänsts program. Förmodligen reläades även utlandsprogram, man hade linje från Ornäs där det fanns en mottagare med flera rör. Falusändaren placerad centralt i Falun hade till sist ca 3 kW bärvågseffekt och 50 m hög T-antenn av grov koppartråd nära korsningen Svärdsjögatan - Rättviksjärnvägen, uppburen av tre skarvade trädstammar i var ände.
Det finns artiklar i samtida radiotidningar med intressant information. Våra historiksidor på hemsidan sk4ao.net ligger nere efter en webuppdatering, men finns bevarade.
/Jan
 
Back
Top