Eimac 8930, aka: Amperex DX393, Svetlana GS-36B, ~ 4CX400A...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Innan jag skrotar ut RF-delen ur ett AM6154/6155 gammalt VHF/UHF Flygradio-AM-slutsteg och använder utrymmet för en egen konstruktion kollar jag om någon ligger på något/några av rörtyperna ovan.

Visst - Dom finns att köpa på nätet men antingen från Långtbortistan eller till dyra fraktpriser.
 
Jag har inte sett varken 8930 eller DX393 till salu i SM "i modern tid".
GS36B finns i Ukraina, men får väl närmast beskrivas som "högriskprojekt".

Bekväm och "ekonomiskt lagd" som jag är, så skulle jag själv göra en kragring av aluminium som passar runt 41,7 mm anodkylaren på 4CX250B eller 4CX350A och ger de 52,8 mm som 8930 har.

Man betalar lite i anodförlust, men för de driftprofiler som används normalt blir det knappast någon skillnad. 4CX350A fungerar också bra på
144 MHz så länge som man inte försöker köra klass C.
 
Last edited:
Verkar finnas gott om för nån tusenlapp på Ebay:

Ebay.de - GS-36B

Betalar man med PayPal så brukar det sällan vara svårt att få pengarna tillbaka OM nu leveransen skulle utebli, jag har köpt rör från Ukraina vid ett flertal tillfällen helt utan problem :)
 
...Som -AOM föreslår har andra gjort. "Problemet" med apparaten är att den maxeffekt man kan (vågar) ta ut med *ett* orginalrör är nästan i paritet med vad som med relativ enkelhet kan fås med LDMOS. Det gör internetinköp något mindre attraktivt.

Det finns ganska mycket info på nätet om dessa steg men som man kan ana är många av äldre datum. De som behåller dom är de vars steg fortfarande går att använda. Den stora leverantören i USA var Surplus sales of Nebraska. På mitt ex står det Helmuth-Singer. Tidigare ägaren är förmodligen SK. Han hade troligtvis lyckats stoppa in orginalröret fel varvid några pinnar brutits av och därefter gjort några försök att löda dit dom igen. Litet synd.

Det tänkta driftsfallet är 432 MHz. RF-enheten kan med några modifikationsvarianter användas på 144, 220 eller 432 MHz. Tar man bort RF-delen som är utfrmad som en plug-in-enhet finns mycket utrymme för egen konstruktion. Enklast är att modifiera pluggens anod-del för ett 4CX250B och se vad man kan få ut.

Koaxreläet som tidigare äager monterat på baksidan var ett CX-600. Det mätte OK och sådana reläer är dyra så helt misslyckat var inte köpet.
 
Back
Top