En nedstämd nybörjare.

Du besvarde inte frågan om du lyssnat, eller kommit i kontakt med amatörradio innan?

Jag reagerade väl mest över att du tycks fått dig en rejäl överraskning. På dina inlägg så fick jag känslan av att du förväntade dig något annat. Att du köpt en radio som du sedan frågar om du inte kan använda för att den saknar SSB tyder i vart fall på att du inte kommit i kontakt med 2 & 70 FM innan.
 
Hej
Nej jag har inte kommit i kontakt med 2 & 70cm.
Trodde nog att det var lite annorlunda. Jag har skrivit det tidigare att jag letat och tagit till mig information om ämnet under lång tid och INTE hittat någon info om vilka modulationssätt som förekommer på 2m och 70cm. Så visst hade det hjälpt mig i mitt val om jag vetat detta.

KV har jag lyssnat på en del och jag har kört en del på 28 Mhz som jag skrev.

Jag tror att de flesta hobbies oavsett om det är modellflyg, amatörradion, eller datorer eller vad du vill, så är man intresserad så vill man igång och man köper sitt första modellflyg, radio eller dator. Man lånar inte eller tittar på kompisar hur de gör eller bara lyssnar på andra på sin radio. Det blir ju inte på riktigt, och det går ju inte att veta om detta är "min" hobby förrän man får göra det fullt ut på riktigt. Oavsett hobby så är man ju nybörjare och vet aldrig helt vad man ger sig in i.

Ole SA5BUC
 
På 2m är främst FM mest förekommande. Med SSB-aktiviteten är det lite upp och ned. Det är mest under 2m-testen första tisdagen i varje månad som det brakar loss. Sen finns APRS men det är digitalt. Packet för en tynande tillvaro.
 
Thronborg.

Utan på något sätt vara nervärderande eller anklagande, utan för nyfikenhet och ev kunna använda dina svar på ett positivt sätt.

När du tog ditt Cert var och hur gjorde du detta ?
Klubb eller privat regi. vad använde du för utbildningsmaterial ?
Jag har inte titta på utbildnings materialet på knappt 2 år och vet inte hur pass mycket som ändrats.

När du tog ditt cert, fick du inga frågor alls om bandplaner eller liknande ?
Du har tidigare frågat om hur man öppnar repeater och frekvenser.

Om du tagit ditt certet på egen hand så tycker jag att du skall ta kontakt med en radioklubb i din närhet eller kanske en enskild amatör och sätta dig ner ett par kvällar med vederbörande och prata om lite av varje inom radiohobbyn. Det kostar dig säkert ett par vetelängder, men det är väl lagda pengar .

Du har knappt kommit igång på banden innan du är uppgiven.
Jag tror detta är ett resultat av sänkta krav och helgkurser och ställer därför dessa frågor.

Jag tycker inte dina frågor är dumma , men jag tycker systemet är åt helsicke fel om du inte fått lära dig så pass enkla och grundläggande saker och ända kan klara av att skriva ett prov. Absolut inte ditt fel.. men kanske alla oss andra som tillåter att det kan ske.

Skulle bli jätteglad om du skulle vilja ge lite mer ingående svar på hur du tagit certet och hur provskrivningen kändes för dig.

Sist men inte minst vill jag önska dig välkommen på banden och hoppas att din nedstämdhet snart är bortflugen.

73 / Freddy / SM7WDG
 
Hej
Tog mitt cert i egen regi med boken "Bli Sändaramatör". En mycket bra lärobok faktiskt.

Repeater
I boken beskrivs hur man öppnar en repeater. Problemet här var att jag jag "By the book" försökte öppna 3 repeatrar och det funkade inte. Provade enligt SSA:s lista på hemsida 3 närliggande repeatrar och efter min uppgivenhet fick jag reda på att ALLA 3 repeatrarna var ur funktion eller nedplockade.

I boken "Bli sändaramatör" står det att på 145Mhz är skiftet 600khz och på 434 2mhz. Och för att öpppna en repeater står det bara att man vanligtvis sänder en tonsignal. Men det visade sig ju att så är det ju inte alltid. 1.6 är ju lika vanligt som 2Mhz på UHF. Och som tonsignal finns ju många alternativ, 1750Hz, endast bärvåg, subton, DTMF signal etc.

Bandplan.
I boken står det att VHF är 144-146Mhz och UHF är 432-438Mhz.

I boken står att " Detaljer om olika trafiksätt som förekommer inom amatörradio får du lära dig efter hand".

forts...

"När det blir dags för dig att börja SÄNDA, skaffa en då en detaljerad frekvensplan!. Den finns att hämta på internet".

Boken var faktiskt bra och pedagogisk. Det saknas många detaljer men den skall heller inte vara "En Sändaramatörs Bibel". Det finns det annan litteratur för. För mig var det väldigt bra att kunna studera på egen hand då jag inte har möjlighet att gå en kurs så boken och kortleken fungerade jättebra. Hade 1 fel på teknik och 1 fel på reglemente, så helt korkad var jag väl inte.

Att jag får lära mig efter hand förstår jag men VART kan jag läsa om det. VART hittar jag en uppdaterad bandplan.

Att hänvisa till Internet är ju dessvärre som att leta efter en nål i en höstack. Nu har jag dock hittat en näve med bandplaner, bla. en på SSA som är uppdaterad 2009. När jag börjar jämföra dem överensstämmer de inte. Att det finns så många privata bandplaner borde ju SSA ta som en signal på att den kanske kunde förbättras. Det borde ju vara SSA som är ledstjärnan och har de mest korrekta bandplanerna etc.

Jag är medveten om att all verksamhet bedrivs av ideellt arbete och de har gjort ett förbaskat bra jobb. Det enda är att det är svårt att hitta på SSA:s webplats med alla undermenyer och subundermenyer.

Exempel 1.
Vill man på SSA:s sida hitta informationsmaterial skall man klicka på "HAMSHOP"? Därefter kommer en ny sidomeny där man klickar på "Informationsmaterial" då kommer det bara upp ett meddelande att "Knappen "Mera Info" fungerar inte för närvarande.

Exempel 2.
Under meny "HAMSHOP", Sidomeny "INFORMATIONSMATERIAL" submeny "UTBILDNING" är det bara tomt. Det finns inget alls där.

Dessutom är det i min mening lite tokigt att det inte går att backa till föregående sida med webläsarens tillbakaknapp någonstans på SSA:s hemsida.

Ta inte detta som något gnäll eller kritik från min sida utan som en förklaring av hur jag upplevt mina första stapplande steg i amatörradiovärlden.

MVH
Ole
SA5BUC
 
Men det här är väl ett perfekt tillfälle att uppdatera läroboken. Bara att skicka in mail om felaktigheter osv. Man får dessutom tillfredsställelsen av att bidra.

Bara mina 2 korvören...
Kai
 
Thronborg.

Jag tacker för din berättelse om ditt cert och börjar förstå hur pass urvattnad utbildningen är egentligen. Absolut inte ditt fel på något vis utan det handlar om de som satt ihop kursmaterialet och provfrågorna verkligen försöker göra det enkelt för den blivande amatören.

Visst är det bra att det tillkommer nya amatörer men samtidigt är det ju inte bra om de nyblivna amatörerna är uppgivna innan de hunnit göra något vettigt med sitt fina nytryckta Cert.

Att öppna en repeater och veta hur en repeater är uppbyggd och tanken bakom är en ganska basic grej och det borde absolut vara minsta kraven att veta de olika gängse skiften och in och utgångs frekvenser.

Att i ett kursmaterial banta bort bandplaner tycker jag är direkt idioti av beställaren av kursmaterialet. Det tar en sida att ha med och ger så mycket om alla lär sig att följa den.

Jag har startat en tråd "Praktik i radioanvändande" Skulle vara kul om du som nytillkommen amatör läser tråden och ger lite förslag på vad du känner skulle ge dig något meningsfullt i utbyte.

Sist men inte minst vet jag att SSA har haft en trafikhandbok som är kanonbra. Om du inte redan har den vill jag rekommendera dig att skaffa dig den och ha den på bordet bredvid radio. Både bra som uppslagsverk och för att lära sig mer om hur det funkar på banden.

Bästa 73 och lycka till !!

// Freddy / SM7WDG
 
Jag beställde min trafikhandbok i januari tror jag, sen sa dom at den skulle tryckas i Maj, och igår fick jag ett mail att den skulle korrekturläsas nu .
Så det dröjer nog innan man får den. :confused:
 
Tack för att ni förstår.
Jag tycker att boken "Bli sändaramatör" var helt ok. Det är ju trotts allt en lärobok för att ta certifikat, inte en komplett bibel med ALLT. Det är OK att man får hämta kompletterande info på nätet bara man kan hitta den.

Trafikhandbok låter toppen, skall kolla om den går att ladda ned på SSA:s hemsida.

Ole
SA5BUC
 
Hej alla

Jag tog mitt cert för några år sedan och har ännu inte genomfört något QSO. Det är mycket av det som Thronborg skriver som jag känner igen, med den skillnaden att jag själv inte känt någon brådska att komma ut på banden och genomföra något QSO samt att det är QRP på kortvågsbanden som intresserar mig mest, och jag tycker också att jag skaffat mig rätt första transceiver (IC-703).

Jag har lyssnat, grejjat med trådantenner och lagt lyssnandet på hyllan ett år och är tillbaka nu. Den trafikhandbok jag har är utgåva 2001 rev. 2005, och det finns en del förbättringspotential i den när det gäller att svara på nybörjarens frågor. Den nyutkomna utgåvan har jag inte hunnit skaffa ännu, men ska nog slå till snart. Några av de frågor jag tycker kunde ha berörts mer är framför allt i avsnittet om anropssignaler och identifiering där det står något sånär utförligt hur man gör vid telegrafi, men motsvarigheterna vid telefoni är mer sparsamt beskrivna. Några exempel som jag fortfarande inte är klar över och som jag tycker kanske borde beskrivas på något sätt är:

- Jag ska vid ett mobilt QSO identifiera mig med SA4AMX/M i telegrafi, men det finns inget förslag på hur man säger i telefoni?

- Vid QSO från tillfälligt besök i annat distrikt, ex.vis. distrikt 5, identifierar jag mig med SA4AMX/5 i telegrafi, men vad säger jag i telefoni?

- Vid QSO från annat land identifierar jag mig, vid ex.vis besök i Norge, med LA/SA4AMX, men hur uttrycker jag detta vid telefoni?

- Om jag använder någon av ovanstående modifierade identifieringar, vad skriver man då på ett QSL-kort? (Både för avsändere och mottagare med modifierad identifiering. Behandlas delvis i trafikhandboken)

- I avsnittet om QSL-kort står en hel del om QSL-kort och -verksamheten, men jag hittar inget som säger något om om och när man förväntas skicka ett kort. Exempelvis om man förväntas skicka ett vid alla kontakter eller bara vissa kontakter, t.ex. DX-kontakter, nya kontakter, utlandskontakter, contestkontakter, på uttrycklig begäran o.s.v. Här skulle lite information om vad som är brukligt och vad som förväntas ha kunnat finnas med för att hjälpa nybörjaren komma igång på ett bra sätt.

Det är möjligt att något av det jag saknat i min utgåva har lagts till i den senaste utgåvan, vilket jag får se när jag skaffat ett ex, men detta är nog det viktigaste av det jag saknat när jag läst.

Självklart skulle man kunna fylla på alla kapitel med massor av information som inte finns nu, men jag tycker ändå att omfattningen på trafikhandboken rent allmänt är bra med tanke på att det är en bok främst för nybörjare och mängden information får inte vara för stor om man ska orka ta sig igenom allt.

Apropå bandplan så har jag hittat en ganska utförlig sådan för frekvenser under 30 MHz skapad av SM3AVQ

/Per, SA4AMX
 
"- Jag ska vid ett mobilt QSO identifiera mig med SA4AMX/M i telegrafi, men det finns inget förslag på hur man säger i telefoni?

- Vid QSO från tillfälligt besök i annat distrikt, ex.vis. distrikt 5, identifierar jag mig med SA4AMX/5 i telegrafi, men vad säger jag i telefoni?

- Vid QSO från annat land identifierar jag mig, vid ex.vis besök i Norge, med LA/SA4AMX, men hur uttrycker jag detta vid telefoni?

Du gör på samma sätt men använder den bokstavering som gäller ( svenska i sverige - -engelska i andra fall ).

Man behöver inte ha för stor fantasi för att 'säga' samma sak i tal som på telegrafi.
ex. ess em fyra adam martin xerses snestreck martin o.s.v.

Lycka till

73
 
Last edited:
Du säger samma även på foni, fast i klarspråk ex:
SA4AMX mobilt,
SA4AMX streck fem,
LA streck SA4AMX osv
och gärna bokstavering av signal, och ev land på svenska eller annat språk.

Lima Alfa stroke Sierra Alpha four..
 
Du säger samma även på foni, fast i klarspråk ex:
SA4AMX mobilt,
SA4AMX streck fem,
LA streck SA4AMX osv
och gärna bokstavering av signal, och ev land på svenska eller annat språk.

Lima Alfa stroke Sierra Alpha four..

Tack SM5KRI

73, Per
 
"- Jag ska vid ett mobilt QSO identifiera mig med SA4AMX/M i telegrafi, men det finns inget förslag på hur man säger i telefoni?

- Vid QSO från tillfälligt besök i annat distrikt, ex.vis. distrikt 5, identifierar jag mig med SA4AMX/5 i telegrafi, men vad säger jag i telefoni?

- Vid QSO från annat land identifierar jag mig, vid ex.vis besök i Norge, med LA/SA4AMX, men hur uttrycker jag detta vid telefoni?

Du gör på samma sätt men använder den bokstavering som gäller ( svenska i sverige - -engelska i andra fall ).

Man behöver inte ha för stor fantasi för att 'säga' samma sak i tal som på telegrafi.
ex. ess em fyra adam martin xerses snestreck martin o.s.v.

Lycka till

73

Tack SM6XYY

/Per
 
Hej alla och framförallt hej på dig Thronborg!

Jag är också nybliven radioamatör och instämmer till stor del av vad du hittills skrivit i tråden. Jag gjorde som du och körde självstudier med just den boken du nämner. För min del var, och är jag fortfarande, fantastiskt bortskämd med folk i min närhet som varit radioamatörer sedan 80-talet. Naturligtvis har jag haft stor nytta av deras praktiska råd och tips under resans gång, samt att jag spenderade ett par veckor i somras med att lyssna på brorsan som körde en del DX.

Du skrev tidigare att du kommer från en värld med ettor och nollor och därför känns det något märkligt för dig att öppna en repeater på 29 olika sätt. Jag håller helt med, men det är troligtvis vårt kontrollbehov som ställer till det för oss. :)

För mina första, något staplande, QSO'n letade jag upp diverse hemsidor på nätet som talade om vilka repeatrar jag skulle kunna tänkas använda. Gissa om jag blev frustrerad när det på en hemsida stod skrivet att på en repeater skulle man ha - 2MHz och en annan sida sa +1.6MHz på samma repeater. Så, vad jag gjorde var helt enkelt att prova mig fram när det var dubbeltydig information. + och - shift, öppna med bärvåg, öppna med 1750-tonen osv. När någon svarar i etern eller när repeatern öppnar och rapar information såg jag det som ett lyckat försök och gjorde därför en notering för mig själv.

Hemsidorna är jättebra, eftersom det finns information som man kan ta till sig på ett enkelt sätt. Nackdelen är att när webmastern inte längre tycker det är lika kul att uppdatera informationen så ligger sidan kvar på nätet, då till mycket liten nytta.

Vad vill jag säga med detta? Jo, experimentera, testa, lyssna, försök, fråga osv. Det är ju en del av vad "radioamatöreri" handlar om!

Här kommer en länk till en bra sida som hjälpt mig och det mesta verkar vara uppdaterad information:

RigPix Database - Repeaters, Stockholm area (and beyond)

Lycka till

73 de sa0bvx
 
Hej igen
Ursäkta min totala tystnad både i luften och här men det har kommit annat emellan. Men nu är jag på G igen. Tack för alla bra tips. Jag börjar förstå att detta är långt ifrån någon exakt vetenskap men det är precis som ni skriver så det skall vara och det håller jag med om. Jag får ha lite större tålamod. Hoppas vi hörs i luften snart.

Ole
SA5BUC
 
Hej
Tog mitt cert i egen regi med boken "Bli Sändaramatör". En mycket bra lärobok faktiskt.

Repeater
I boken beskrivs hur man öppnar en repeater. Problemet här var att jag jag "By the book" försökte öppna 3 repeatrar och det funkade inte. Provade enligt SSA:s lista på hemsida 3 närliggande repeatrar och efter min uppgivenhet fick jag reda på att ALLA 3 repeatrarna var ur funktion eller nedplockade.

I boken "Bli sändaramatör" står det att på 145Mhz är skiftet 600khz och på 434 2mhz. Och för att öpppna en repeater står det bara att man vanligtvis sänder en tonsignal. Men det visade sig ju att så är det ju inte alltid. 1.6 är ju lika vanligt som 2Mhz på UHF. Och som tonsignal finns ju många alternativ, 1750Hz, endast bärvåg, subton, DTMF signal etc.

Bandplan.
I boken står det att VHF är 144-146Mhz och UHF är 432-438Mhz.

I boken står att " Detaljer om olika trafiksätt som förekommer inom amatörradio får du lära dig efter hand".

forts...

"När det blir dags för dig att börja SÄNDA, skaffa en då en detaljerad frekvensplan!. Den finns att hämta på internet".

Boken var faktiskt bra och pedagogisk. Det saknas många detaljer men den skall heller inte vara "En Sändaramatörs Bibel". Det finns det annan litteratur för. För mig var det väldigt bra att kunna studera på egen hand då jag inte har möjlighet att gå en kurs så boken och kortleken fungerade jättebra. Hade 1 fel på teknik och 1 fel på reglemente, så helt korkad var jag väl inte.

Att jag får lära mig efter hand förstår jag men VART kan jag läsa om det. VART hittar jag en uppdaterad bandplan.

Att hänvisa till Internet är ju dessvärre som att leta efter en nål i en höstack. Nu har jag dock hittat en näve med bandplaner, bla. en på SSA som är uppdaterad 2009. När jag börjar jämföra dem överensstämmer de inte. Att det finns så många privata bandplaner borde ju SSA ta som en signal på att den kanske kunde förbättras. Det borde ju vara SSA som är ledstjärnan och har de mest korrekta bandplanerna etc.

Jag är medveten om att all verksamhet bedrivs av ideellt arbete och de har gjort ett förbaskat bra jobb. Det enda är att det är svårt att hitta på SSA:s webplats med alla undermenyer och subundermenyer.

Exempel 1.
Vill man på SSA:s sida hitta informationsmaterial skall man klicka på "HAMSHOP"? Därefter kommer en ny sidomeny där man klickar på "Informationsmaterial" då kommer det bara upp ett meddelande att "Knappen "Mera Info" fungerar inte för närvarande.

Exempel 2.
Under meny "HAMSHOP", Sidomeny "INFORMATIONSMATERIAL" submeny "UTBILDNING" är det bara tomt. Det finns inget alls där.

Dessutom är det i min mening lite tokigt att det inte går att backa till föregående sida med webläsarens tillbakaknapp någonstans på SSA:s hemsida.

Ta inte detta som något gnäll eller kritik från min sida utan som en förklaring av hur jag upplevt mina första stapplande steg i amatörradiovärlden.

MVH
Ole
SA5BUC

Kolla med Nyköpings radioamatörrer kan nog hjälpa till.
 
Jag känner igen mig i lite av det du skriver.
Det första som slog mig med den eminenta boken "Bli sändaramatör", är hur överkomprimerad den är. Dom försöker få med så mycket som möjligt på så lite plats som möjligt. Lite synd kan jag tycka, då jag kände att jag vill kunna läsa mig till så mycket som möjligt. Visst finns det alltid någon att fråga, men vissa frågor kräver nog att ställas mellan fyra ögon då forumfrågor har en tendens till att missuppfattas en skvätt.

Jag har som nybliven amatör väldigt många frågor, och google har blivit min bästa vän.
 
Back
Top