Ful lokal störning på 160!

SM3BDZ

Well-Known Member
Har drabbats av en riktigt ful störning på 160. Var ute på störningsjakt i morse och den visar sig komma från Häggenås enda hyreshus, som ligger c:a 200m från mina antenner.

Jag misstänker att den kommer från någon styrning i fastigheten då man nyligen bytt värmesystem från olja till bergvärme. Har hört störningen sporadiskt tidigare (kanske vid provkörning av anläggningen) men nu ligger den konstant där. Störningen finns mellan 1820 - 1835 alltså mitt i DX-bandet och lyssnar jag med TX-antennen så är den S9+20dB! Hyreshuset ligger sydost om min fastighet och när jag riktar min RX-antenn (K9AY) mot NW så försvinner den nästan.

Någon som varit med om liknande störning? Här kan du lyssna på den:
http://privat.bahnhof.se/wb623968/QRN/hyreshushelvetet.wav

73 de Lasse
 
Jag hade en liten switchad nätadapter till en batteriladdare som lät exakt så där en gång i tiden. Kanske kan vara något sådant i grannskapet.
 
Störningsproblemet löst!

I fredags fick jag hit en vaktmästare för fastighetsbolaget. Vi kunde då komma åt huvudelcentralen och stänga av strömförsörjningen till olika delar i hyresfastigheten. Hade min mobilstation i bilen och ställde den vid entrén och drog upp volymen. Kunde på så sätt höra störningen när vi befann oss vid elcentralen.

Det första som stängdes av var fläktsystemet. Ingen skillnad, störningen kvar. Därefter stängdes värmesystemet. Fortfarande ingen skillnad, störningen fanns kvar. Konstigt, jag hade känt mig rätt säker på att någon av dessa skulle vara boven i dramat.

För att komma vidare skruvade vi så ur huvudsäkringarna på inkommande servis. En i taget. När andra säkringen skruvades ur blev det tyst i radion! Ja, då visste vi att störningen med säkerhet kom från huset. Nästa steg blev då att ge sig på elcentraler för lägenheterna och när vi kom till lägenhet 1013 blev det napp!

Vi ringde på men ingen var hemma och öppnade så där fick vi avsluta felsökandet för stunden.

Senare på eftermiddagen åkte jag dit och ringde på. Jo, då var man hemma och jag förklarade mitt ärende och frågade om jag fick komma in. Det var ett ungt nyiflyttat par som hade lägenheten och de ursäktade att det var så rörigt... Ja, inte bekom det mig men jag kunde ändå konstatera att de på ungdomars vis använde sig av "horisontalgarderob" - alla kläder utspridda över golvet.. :)

Samma procedur igen. Skruvade ur varje fassäkring och när den tredje lossades så tystnade radion i bilen. Bra. TV, Dator, DVD och extern mediahårddisk låg lite ostrukturerat mitt i vardagsrummet och var nätanslutna via ett par skarvdosor som skymtade fram under kläderna...

När vi till slut kom fram till den externa hårddisken och kopplade ur den, försvann störningen! Där var störkällan. Den drevs av en liten switchad adapter. När hårddisken kopplades från strömadaptern försvann störningen även om adaptern fortfarande var ansluten till nätet.

De sa då att de hade haft lite krångel med hårddisken och skulle byta ut den. Tills vidare kom vi överens om att de skulle koppla ur strömmen till håddisken när de inte tittade på film.

Frid och fröjd och jag har inte hört av störningen alls under de dagar som gått sedan dess. Skönt!

Vi hörs på 160!

/Lasse
 
Last edited:
Hej !

Det var ju mycket tillmötesgående att få fimpa servissäkringarna!
Jag känner igen ljudet från din störning, har flera liknade störningar, tyvärr knappast rimlligtt att börja jaga. Mest på grund av att jag hoppas att vi hittar annat boende...
 
Henrik O på ESV har nu identifierat den switchade nätdelen som orsakade mina störningar efter att jag sökt efter märkskylt på utrustningen. På HD'n finns ingen som helst märkskylt, bara ett CE-märke - eller oxo är det det som är varumärket... ;-)
På nätdelen fanns i alla fall en modellbeteckning som jag vidarebefordrade.

Han skriver så här, citat:

"Antar att det kanske är ett sådant kraftaggregat:
SPP34-12.0/5.0-2000 SPP34-12.0/5.0-2000 manufacturer from China (Mainland) ShenZhen Flying Electric Factory
Jag gillar fabrikatet: ”ShenZhen Flying Electric Factory”

Lite Monty Python över det… :) CE-märkt så den ska väl vara bra.
De äger också ett eget ”electron temperature dominate room”, vad det nu kan vara."

Ja, det är ingen lättbesegrad motståndare vi har...

73 de Lasse
 
monty_python_poster.jpg


För den som vill hitta allt möjligt från "pirattillverkare" se: Alibaba Manufacturer Directory - Suppliers, Manufacturers, Exporters & Importers
Det går i princip att hitta vad som helst.
 
Apropå störningar från ny elektronik; det borras friskt i jordskorpan idag, folk går över till bergvärme i parti och minut. Jag var beredd på problem med min nyinstallerade IVT bergvärmepump. Den har en frekvensstyrd kompressor och div. elektronik och jag såg framför mej hur i alla fall de lägre banden skulle bli obrukbara. Kan nu rapportera att den inte tillför minsta störning. Grannarna har också bergvärme men inga störningar därifrån heller. Succé.
 
Back
Top