Gamla hörlurar

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Högohmiga hörlurar, passande rörbyggen köpes. Modellen som man fick kålöron av, efter en timme...:)

Svara till: sm7fbj(at)hotmail.com

kristallmott.jpg


De svarta lurarna känner säkert många igen
 
Last edited:
Sådana lurar finner man ibland på TRADERA, under ketegorin samlarsaker, underkategori: "technika och nautica". Dock framgår sällan dess impedans, så vitt jag vet förekommer de i olika impedanser, c:a 1kOhm eller 20 kOhm. Till en kristallmottgare behövs de på 20 kOhm.
Var det inte "öronklaffofoner" han, LA9PV, kallade dessa lurar?
Ett alterntiv är kristallöronsnäckor, det finns fortfaranade hos Kjell o CO, möjligen Clas Olsson, och även i ELFA. Mna kan ha två sådana snäckor, dvs en i vardera örat för att få upp känsligheten.
 
Tack för länken Fredrik......:), jag sökte själv innan...utan att hitta något...:confused:
 
Last edited:
Jag köpte själv gamla högohmiga lurar på tradera.
Det var 6-7 par i lådan jag fick. Det fanns till och med ett helt oanvänt talgarnityr med. Ett sådant som telefonisterna hade hängande på bröstet. Lådan ligger på jobbet, men jag kan kolla vilka som funkar, och skicka ett par till dig.
 
Jag testade ett par som verkade ha ganska oskadade kablar (tygomspunna kablar är väl ett krav? :) ). Dom funkade OK och åkte iväg med posten.
 
Hoppas att dom kan plocka in riktigt rara DX med.
Frekvensgången verkar vara mer lämpad för DX-jakt än musik :D
 
Jag tänker använda dem till denna applikation. I en nyare variant ser den ut så här.

Lurarna jag fick av TJC ser ut som de som är överst på din första länk Roy.
 
Jo, men jag tänker ha en större låda med plats för nätdel, och ett hål upptill täckt med Biltemas bilgaller. Det blir ett bygge för vintern, men jag saknar fortfarande kristall med hållare, vridkondingar mm.


Som nyckel skall jag naturligtvis ha min hembyggda kniv. Du har ju själv sett att den fungerar

:)
 
Last edited:
Back
Top