GEC BRT400

SM5DFF

Well-Known Member
Jag har fått ett bojsänke som fungerar bra, men avstämningsratten med sitt svänghjul löper inte så lätt som jag minns att den gjorde när jag var värnpliktig telegrafist. Olja på kugghjulsaxlarna har inte hjälpt, finns det något reglage för tröghetsinställning?
 
Tror inte att det finns något annat än den "klämma" för låsning som sitter vid ratten.

Erinrar mig dock att det är ganska vanligt att smörjmedel i lagren beckar ihop,
och då rekommenderar manualen att växellådan för avstämningen monteras ur, görs ren och justeras.

Det finns en justermutter för förspänningen hos lagret längst fram mot ratten.
 
Tack för kommentaren, demontering blir det inte fråga om men fotogen på bomullspinne kan jag prova med. Frekvensräknaren PCIM177 skulle passa bra som tillbehör, någon kanske har en till övers. Jag har börjat med en webbsida: www.sm5dff.st/BRT400.htm

Lennart
 
Funderar lite på det där med oljekondensatorers livslängd, tittade på Mr Carlson's Lab där han renoverar en RCA CR-88 och dom kondensatorer där som verkade vara oljekondensatorer (Aerovox) bytte han ut.
Men han är väl ganska extrem.
 
Kommer inte ihåg hur VFO-mekaniken i BRT400 ser ut i detalj men om du kan lossa kopplingen mellan kugghjulspaketet och vridkondensatorn så kanske du kan utesluta en av delarna. I motsvarande mekaniska radioapparater där demontering bedömts som ett allt för stort jobb har jag vid några tillfällen använt en droppe låsolja som dels löser fett och dels har god inträngningsförmåga i lager och axlar. Brukar fungera bra på potentiometeraxlar som fullständigt låst sig. En liten droppe, vänta några dagar och sen brukar de mest besvärliga gå att vrida runt, först trögt men går oftast att motionera upp med några droppar olja.
 
Funderar lite på det där med oljekondensatorers livslängd, tittade på Mr Carlson's Lab där han renoverar en RCA CR-88 och dom kondensatorer där som verkade vara oljekondensatorer (Aerovox) bytte han ut.
AR-88 var byggd med oljekondensatorer med "kristidskvalitet". Det kunde finnas inbyggda orsaker till ganska snabbt åldrande i dessa. Sedan finns det vanliga pappersblock som på utsidan ser ut som oljekondensatorer. Dessa var rätt vanliga i 40-talsapparater.

Vad jag kunnat se är BRT400 en ganska åldringsbeständig apparat. Många är 70 år eller äldre och det blir sällan åldersrelaterade fel numera. När de var i omlopp kunde bandomkopplaren vara en svag punkt.
Telehantverkare kunde berätta om hur kontaktfjädrar i tidiga leveranser förlorade spänsten och medförde svårfunna glappkontakter.

BRT400 var annars lite "efter sin tid".

I princip var den en 30-talsmottagare byggd med sent 40-talskomponenter, och gick primärt att sälja genom sitt goda pris/prestandaförhållande. Använd i frekvensområdet 8 MHz och nedåt gav den goda prestanda, men
högre upp är det lite "si och så". Jämför man den med dyrare samtida mottagare som Collins 51J märker man en påtaglig skillnad...
 
På min Philips PM 5326 hade vredet för frekvensinställningen låst sig riktigt ordentligt, det var axeln ut från vridkondensatorn
som beckat ihop. Jag löste det genom att värma axeln med en 100 W lödkolv så det gamla smörjmedlet vart rinnande och for ut
, plockade ut axeln och gjorde rent, efter det så fungerar den fint ännu idag.

If you can´t stand the heat, get out of my beam directioin!
 
När jag nyligen renoverade två olika Swan tranceivers använde jag Isopropanol på sprayflaska.
Nästan alla axelgenomföringar till fronten, vridkondingar och vridomkopplare rengjordes med isopropanol som snabbt löste upp all gammal stelnad olja som rann ut. Därefter smörjdes allt med symaskinsolja som inte stelnar.
 
När jag fixade min köksradio (Grundig 50-tal) såg jag i schemat att det skulle finnas en tonkontroll. Något reglage för det hade jag aldrig lagt märke till. Bakom volym- och stationsrattarna fanns ytterligare två rattar men det kändes mer som något kosmetiskt. Nåväl, när jag kikade inne i apparaten fanns en pot på samma axel som volympotten men den satt stenhårt fast. Efter värmning av axlarna med en gasolbrännare släppte den taget och sedan hade apparaten också en tonkontroll. Vridkondingen för AM hade också fastnat.

Jag har fixat en symaskin, Husqvarna 2000, åt morsan. Dessa är ökända för att smörjmedel stelnar med tiden och maskinerna kärvar ihop. Penetrerande olja och stark värme är hjälpen där. Kanske inte med en gasolbrännare men hårtork verkar vara vanligt. För mig räckte det med 5-56 ("Allt går så bra med lite 5-56") och sedan motionering av allt. När det till sist släppte blev det symaskinsolja. I bruxet finns ett antal smörjpunkter som regelbundet ska rundsmörjas men om en maskin blir stående länge så blir det förstås inte smörjda. Dessutom är det en massa delar som tillverkaren inte krävde regelbunden smörjning och dessa kärvar ihop. Backknappen är en sådan sak och då står man med en maskin som bara syr baklänges.

På Youtube finns massor med reparationsfilmer där mekaniska anordningar fixas. Inte sällan har gammalt smörjjox förvandlats till någon klistrig klet som effektivt hindrar rörelse.

Kom på att jag plockade fram en Drake-line för ett tag sedan. Där hade VFO:erna kärvat fast också. Löste sig med lite smörjning.
 
Ang recept på insträngande och upplösande vätska för lager, har jag fått ett som är en blandning av aceton och automatlådeolja (sånt som kallades ATF, avsett för växellådor med momentomvandlare och planetväxlar). Man tillför små mängder, gärna med en injektionsspruta och kanyl, till problemlagret och väntar en stund, sen brukar det löpa betydligt lättare. Riktig smörjning gör lämpligen med nån modern hypoidolja i mycket små mängder. Dessa brukar vara påtagligt åldersbeständiga.
 
Back
Top