Grrrr...!! Ny störning från grann-apparat..

SM0NOR

Well-Known Member
Halloj alla!

Nu har jag fått en ny störning. Troligtvis från en av grannarna. Denna störning är av det elakare slaget. Den dödar 20 meter totalt med signalnivåer uppåt S9 och den breder ut sig långt uppåt 15 MHz och ned till början av 13 MHz. den ligger på 24/7.

Jag har varit ute och pejlat med en liten BC-mottagre och jag är ganska säker på att det finns ett "skyldigt" hus ca 50 meter från mig. I alla fall låter det våldsamt i mottagaren när jag står utanför och trycker ihop antennen för att minska känsligheten. Men jag har ingen S-meter på "pejlen"

Finns det någon här i Södra Storstockholm, typ Enskede, som har en bättre pejl för att kunna identifiera om det verkligen är detta hus? Och sedan i nästa steg pejla inomhus (om jag får tillträde) och hitta störkällan.

Nästa fråga blir vad det kan tänkas vara för störning? Jag skickar med en länk till ett kort ljudklipp:

http://www.evernote.com/shard/s34/s...5a4be19927f0/bd64abbb17a947c5148f4aae86a03800

73!

SM0NOR /Uffe
 
Halloj alla!

Nu har jag fått en ny störning. Troligtvis från en av grannarna. Denna störning är av det elakare slaget. Den dödar 20 meter totalt med signalnivåer uppåt S9 och den breder ut sig långt uppåt 15 MHz och ned till början av 13 MHz. den ligger på 24/7.

Är störningen bredbandig eller dyker den upp med jämna intervaller?
Jag har en sådan som återkommer med 61KHz intervall och det låter precis som din.

/Micke
 
Om den ligger med 61kHz mellanrum är det en router, stämmer precis med hur jag har det här. Jag vill dock inte installera Quicktime för att lyssna på ljudfilen. Har dock "bara" omkring S-7 här på 20m
 
Ja, faktiskt. Jag kan inte hitta sidan på nätet just nu. Men om du utgår från....säg 14,030MHz så har du nästa på 14,090....osv.....jag blir ofta störd just på 14,212 (USB). Ju högre upp i frekvens man kommer desto skarpare blir oljudet.
 
Jag har fått en störning som låter exakt sådär, men mellan 5 och 8 MHz och max på 40m :-(. S9 i deltaloop i masten samt att den hörs i mina bävrar långt inne i skogen. Den börjar oftast lite före 1930 och ligger på hela kvällen. Sen startar det på morgonen och hörs hela förmiddagen. Så det ligger nära till hands att gissa på en TV eller digital/satellitbox med tillbehör. Jag har försökt pejla med stor pejlram. Har pejlkryss på ett hus, men spänningsmatningen, som går från luftledning ned under gatan till det huset, ger inget störningsmax.
 
Hittade lite info från en LCD monitor-spec.

"Horizontal Refresh Rate 30kHz~61kHz"

Kan detta vara svaret på 61KHz-problemet?

/Micke
 
Birdies från routrar

Här är mina "fåglar", de är "svarta hål" med 61kHz mellanrum och stör mest på 20 och 15m.

Jag hade förmodligen inte haft dessa störningar på samma nivå om man hade använt FTP kabel istället för UTP modellen.

På bilden är inritat hur min loop går på vinden, UTP-kablarna är strax utanför bilden nere till vänster liggandes i en kabelstege där de går ner genom taket och ner till bottenvåningen med ett uttag för varje våningsplan/lägenhet.

Videoinspelningen är med min GP på taket, med loopen är signalen mer en 10dB starkare.
 

Attachments

  • skyloop.jpg
    skyloop.jpg
    73,6 KB · Views: 205
Last edited:
Tack, det var den sidan jag menade, visade sig att dokumentet var sparat i PC:n.......
 
Oskärmad UTP kabel i ett fastighetsnät? :eek:
Sånt går knappt att köra mer än 10Mbit på, kör man 100Mbit stör det som tusan ända upp i VHF-området. Ingen bryr sig om en Ham-kuf, men du kanske kan påvisa att det stör FM- och TV-mottagningen för alla i fastigheten och föreslå ett byte till modern skärmad kabel som dessutom medger 1Gbit.

Tips till övriga Hams, se över ert lokala nätverk. De flesta hemma-Lan går idag på 100Mbit, men har du en stump gammal UTP-kabel (utan förnicklade hylsor) någonstans i nätet kan denna störa mer än du tror.
 
Last edited:
För sakens skulle kanske man skall påpeka att det inte är ett routerproblem utan ett ethernetproblem.
Dom flesta lär väl köra antingen 100BASE-T eller eventuellt 1000BASE-T.

Det skulle vara intressant ifall någon kunde härleda hur ethernet kan generera dessa repetitiva 61 kHz signaler.

Tittar man på hur 100BASE-T funkar så pratar man om klockningar av 4 bitar vid 25 MHz och kodning med 4B5B som ger en symbolhastighet av 125 MHz och en "maximum fundmental frequency" på 31,25 MHz.

1000BASE-T använder samma symbolhastighet men kör bidirektionellt på alla 4 paren.

En signal som återupprepar sig var 61 kHz borde väl ha en mycket lägre grundfrekvens ?

Eller är det pulserna som ger upphov till detta ?

ATC som tågen har pulsmodulerar med 50 kHz på 27095 kHz och det ger upphov till ett stort antal bärvågor både under och över själva bärvågsfrekvensen.

Mvh Lars
 
Jag kan inte härleda det själv, men jag klart konstatera att det blir fruktansvärt starka signaler när jag håller min K2:a intill dessa kablar.

Det är den gröna kabeln som går ner i golvet som är UTP-kabeln. Den gråa är kabeln som går till min egen router, den står ute i hallen och kabeln är lite för lång, därför slingorna i kabelkanalen. Den gröna kabeln kommer uppe från vinden.
 

Attachments

  • IMG_0347.jpg
    IMG_0347.jpg
    91,2 KB · Views: 136
  • IMG_0346.jpg
    IMG_0346.jpg
    89 KB · Views: 100
Bjarne, när jag ser din bild i inlägg 8 så ser jag en hypereffektiv mätantenn för att mäta förekomsten av och styrkan på lokala störningar i den egna fastigheten.

Avstånden mellan "mätantenn" och de kablar som bär störningarna är ytterst litet vilket betyder att kopplingsgraden är hög. Du befinner dig i absoluta närfältet.

Man kan anta att varje meters ökning av avståndet mellan störande kablar och antenn skulle kunna sänka störnivån flera dB, kanske ännu mer.

Om nu antennen inte kan flyttas bort från kablarna med störningarna återstår byte till skärmade kablar vilket nog fastighetsägaren är tämligen ointresserad av. En annan möjlighet kan vara att snäppa på ferriter längs kablarna med jämna mellanrum. Helst så stora att det går att linda 3-4 varv av kabeln så att de blir effektiva på låga frekvenser 3,5 MHz.

Kanske kan du sänka störnivåerna 5-10 dB på detta sätt vilket är bättre än inget.

/Bengt
 
Ok Bengt. Nu är kablarna så sträcka att mer än att bara snäppa på en ferrit runt kabeln (ett varv) går inte. Att det sedan ligger kanske 5-8 kablar i en kabelstege är en annan sak. Möjligen kan en snäppferrit husera mer än en kabel.

Jag brukar med jämna mellanrum be att få låna nyckel till vinden för att "kolla läget" och göra "underhåll", då skulle det kanske gå att kontrollera saken lite bättre.

Jag tackar för tipset
 
Var i dag ute vid stugan.
Där har vi inget nätverk och allt i huset är avstängt.

Passade på att lyssna efter ethernet-birdies på 10m.
Kunde klart och tydligt snappa upp minst 10st frekvenser trots att grannarnas hus ligger minst 20-30m bort.

Nu är det inte tyst på landet längre:mad:

Här hemma i stan är ethernet-störningarna mycket svagare trots alla kablar som går kors och tvärs i huset.

Är det skillnad på ethernet och ethernet?

/Micke
 
Japp, så är det.

CAT5, CAT5c och CAT6 har helt klart skillnader. Drar bara CAT6 kabel i huset numera. Fördelen är att alla trådparen ligger i en egen "ränna" inuti kabeln. Det är bara för att säkerställa kabelns geometri internt. Hur som helst så är det mycket bättre än CAT5-kabel.

Bara mina 2 korvören...

73 de Kai


Var i dag ute vid stugan.
Där har vi inget nätverk och allt i huset är avstängt.

Passade på att lyssna efter ethernet-birdies på 10m.
Kunde klart och tydligt snappa upp minst 10st frekvenser trots att grannarnas hus ligger minst 20-30m bort.

Nu är det inte tyst på landet längre:mad:

Här hemma i stan är ethernet-störningarna mycket svagare trots alla kablar som går kors och tvärs i huset.

Är det skillnad på ethernet och ethernet?

/Micke
 
Jag trodde det var självklart att numera använda skärmad kabel, då jag erfarit att UTP stör och störs. Men kollar man runt lite så har olika proffsintallatörer helt skilda åsikter i frågan oavsett rekommendationer från tillverkare angående överhörning, dragning bredvid elkablar, mobilbaser etc.
Det kan inte vara så att orsaken är att det går att tjäna några spänn på att installera billigare kabel som går snabbare att kontaktera? Inte många fattar ändå skillnaden i beteckning eller sambandet med störningen. :mad:
UTP-unshielded twisted pair. FTP-foil shielded STP-sheilded TP(varje par)
Cat5-100Mbit. Cat5e/Cat6-1000Mbit (Om jag nu fattat rätt...)
 
Last edited:
Back
Top