Har stort problem med kortvågsradio

Donald

Well-Known Member
Jag en Yaesu FT-747 GX radio.
Yaesu FP-757 GX Power Supply
Tuner Z-II Pro II LDG
Tagra SWR/Power
Antenn Carolina Windom 80 Special.
Jag får inte ner SWR på dom lägre frekvenserna.
Och om jag skall sända mellan 2.500-4000 så slocknar powern.

Vad kan det vara för fel, är det radion?
Antenn och Tuner är nytt.

Kom gärna med förslag, jag blir jättetacksam.
 
Last edited:
Antenn Carolina Windom 80 Special.
...
Och om jag skall sända mellan 2.500-4000 så slocknar powern.

HF-återkoppling till kraftaggregatet.

Skaffa en annan antenn; "Windom" av olika typer är notoriska
för att HF kommer tillbaka på matarledningens utsida.

Möjligen kan avdrossling av utsidan på koaxen till antennen hjälpa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Då blev jag alltså lurad av Hans på Mobinet, SM4MI. Han skrev så här, "om du sätter upp en CW-80 så fungerar den från 80-10 meter...Din Z-11pro stämmer av den utan vidare...= ingen HF tillbaka." Så jag skrev efter antenn där, helt ny.
Du har helt rätt jag får för mycket HF tillbaka.

Jag är ny på kortvåg, vad menar du med avdrossning, är det någon slags ring som man snurrar rg58 runt om ett visst antal slag, var får man tag i en sådan, om det är det du menar, tack för svaret.
73/
Donald
SM1OAJ
 
Du kan t ex googla på rf choke antenna eller liknande. Här är ett förslag:
BUILD AN AIR WOUND 1:1 CHOKE BALUN FOR HF - THE UGLY BALUN!

Sen hänger det på längden på matarledningen hur effektiv den blir på olika amatörband.
Det står i exemplet ovan att drosseln ska sitta uppe vid antennen, men jag antar att du redan har en balun där för impedansanpassning och för att minska strömmar utanpå koaxen.
Jag antar att den ser ut som denna: http://382300.8m.com/windom.html
 
Last edited:
Det här har nästan inget med SWR inuti kabeln att göra, utan det är strömmar på matarkabelns utsida som "är boven". Man blir tvungen att hindra dessa att nå radio+tuner+kraftaggregat.

Prova först med att linda upp 8 - 12 varv av matarledningen på ett 4" PVC-avloppsrör.

Om det inte hjälper gör det en gång till på ett avstånd av 5 - 7 meter från den första spolen.
Lindar man koaxialkabeln på ferritkärnor kan man ofta klara sig med mindre antal varv. Skulle i så fall föreslå 52 mm ringkärnor av 43 eller 77 ferritmaterial.
Sådana finns hos "den Nordlundska kärnverksamheten", Corecom SM5BOQ, sm5boq@telia.com

Ifall det finns en möjlighet att dra en kort och rak jordledning från radio+kraftaggregat kan det också hjälpa till, men det är nödvändigt att sätta dit "drosslarna" innan man börjar med att jorda utrustningen ytterligare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Om jag förstår det hela rätt så är denna CW-80 försedd med en "line isolator" som sitter en bit nedanför balunen.
Line isolatorns funktion är att hindra HF att ta sig tillbaka, kanske är den inte tillräckligt effektiv.

Du kan lätt tillverka en egen choke för att förbättra hf-isolationen.

choke_s.jpg
Denna lindad på ringkärna av -43 typ.


/Micke
 
Last edited:
Tack för alla förslagen, det är riktigt att det sitter en balun 7 meter över marken, och sedan en line isolator länge ner. Jag skall prova förslagen jag har fått, hoppas något hjälper. Kommer jag upp på högre frekvens så fungerar det. Jag hade nästan tänkt lägga av, jag kör just nu bara på 2 meter repeitern 5 watt handburen. Hoppas jag kommer igång på kortvåg, det är ju en gammal radio. Jag hör av mig om något av förslagen fungerar.
/SM1OAJ
 
Tittade på Radio Works hemsida.

De måste ha en "tumme" med naturlagarna som andra tillverkare saknar. Deras "Line Isolators" specificeras att ha en common-mode impedans på 35000 ohm vid 3,5 MHz, ökande till 75000 ohm vid 14 MHz. Jag vill påstå att sådant knappast är realiserbart.

Om vi för enkelhetens skull tänker oss att impedansen skulle bestå av hälften realdel (=förluster) och hälften imaginärdel (Q=1) så behövs det c:a 24 000 ohm induktiv reaktans och 24 000 ohm resistans seriekopplat.

Vid 3,5 MHz motsvarar reaktansen en induktans av mer än 1000 mikrohenry.

Det går åt många varv av kabeln även på en kärna med hög permeabilitet för att åstadkomma detta, och då uppstår genast problemet med resonansfenomen med lindningskapacitanserna.

Ifall något sådant är realiserbart undrar jag varför inte andra tillverkare också använder denna lösning för att åstadkomma extremt höga common-mode impedanser i sina strömbaluner.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tittade på Radio Works hemsida.

De måste ha en "tumme" med naturlagarna som andra tillverkare saknar. Deras "Line Isolators" specificeras att ha en common-mode impedans på 35000 ohm vid 3,5 MHz, ökande till 75000 ohm vid 14 MHz. Jag vill påstå att sådant knappast är realiserbart.

Karl-Arne
SM0AOM


Ja det låter som en utopi.
Det vore intressant om Donald kunde mäta upp induktansen.

/Micke
 
Donald, du skriver att du inte får ner SWR vid låga frekvenser. Det kanske inte bara beror på HF i chassit som är mitt sätt att kalla saken.
Vi har redan fått massor av namn på en komponet som det talats om.
Line isolator, strömbalun, drossel, HF spärr, common mode choke, ja det lär finnas fler, alla är samma sak.

Antennbyggsatsen du nämner har de flesta, och även jag som nybörjare en gång i tiden haft negativa erfarenheter av, HF i chassit som kan störa det mesta i anläggningen, man kan till och med bränna sig på radion.

Medan andra är supernöjda.

Skillanden kan vara hur antennen sitter, ledningslängder och utrustningens tålighet mot HF i chassit.

Du saknar en apparat som kan vara viktig för en radioamatör, en konstlast. Givetvis inte det en nybörjare skaffar som första sak. Men som kan vara mycket nyttig och lärorik.
Med en konstlast kan du konstatera om det finns fel på någon av apparaterna steg för steg. Då slipper vi HF som strålar eller ledningsbundet på chassit stör grejerna.

Jag tror dock i ditt fall att avstämmaren helt enkelt inte klarar antennen vid de frekvenser du vill köra.
Genom att ända något, blir förhållandena för avstämmarens jobb annorlunda, flytta antennen höj eller sänk den. Ändra koaxialkabelns längd, längre eller kortare, och choka den som tidgare nämnts.

För att avfärda HF i chassit kan man ta ner effekten, då blir missverkningarna mindre, prova vid 10 W.

Är verkligen din antennbyggsats tänkt att ens med avstämmare funka på de låga frekvenser du anger, kanske i så fall bara inom amatörbanden?

Bättre att bygga en riktig dipol för ett band och koncentrera sig på ett band.


de
SM4FPD
 
Helt riktigt SM0BRF, antennen sur ut som den du beskrev How to Build a Carolina Windom 80 ...., fast måtte på wire är är 25" på ena sidan och 41" på den andra, sedan en Matching Unit och 10" Vertical Radiator, och sedan en 5o Ohm Line Isolator, och sen rg8 sladd in till en tuner, som sen går till radion.
Det är så många år sen man höll på med sånt här, så man är nollställd, när man t.o.m. måste kolla på nätet vad vissa ord betyder.
Antennen är ju nyköpt helt färdig, på Mobinet.
Får se om jag får någon ordning på skiten.
73
SM1OAJ
 
Det vore intressant om Donald kunde mäta upp induktansen.
Ja hur gör man då? Måste det vara en speciell mätare till det?
 
Hej SM0OAM, Prova först med att linda upp 8 - 12 varv av matarledningen på ett 4" PVC-avloppsrör, skriver du.
Menar du att jag skall linda RG58 på ett PVC rör, utanför fönstret eller inne vid radion, eller i närheten av antennen?
 
Nej du är knappast "lurad". Att få till en bredbandig antenn som direkt fungerar bra på alla platser och med full effekt är sällan möjligt. Men självfallet är du missnöjd när antennen inte fungerar så bra som du förväntat dig.
Att skicka ut 100W i en dåligt fungerande antenn i radhusområde brukade på analog-tiden medföra garanterat störda och ilskna grannar.
Att hänga antennen så högt och fritt som man skulle vilja är sällan möjligt, då man alltid saknar träd på rätta ställen och grannhusen ligger felplacerade. Dessutom gångstigar där man skulle vilja lägga kablar och jordplan... :mad:

Själv skulle jag börja med att se om tunern alls klarar av att alls avstämma antennen vid låg effekt med befintlig placering. Även om antennen hänger "på enda möjliga platsen" får man prova och se vad små förändringar i kablage, upphängning och drosslar medför och sedan se utfallet vid olika effekter. Man måste inte alltid ha max effekt.
Den som erbjuder kaffe och smaskigt fikabröd brukar lätt kunna få synpunkter på förutsättningarna, dock inte garanterat vettiga...
 
Kan du beskriva hur antennen är monterad? högt eller lågt, nära huset eller en bit ifrån hur går matarledningen från antennen (rakt ned eller annat sätt). Ju mer du berättar desto lättare för oss att ge dig råd.
 
Det vore intressant om Donald kunde mäta upp induktansen.
Ja hur gör man då? Måste det vara en speciell mätare till det?

Jo man behöver en induktansbrygga, det blir enklast.
Kanske har den lokala amatörklubben ett lämpligt instrument.



Jag har lite andra funderingar när det gäller din antenn.
Har själv byggt en Windom men den är 40m lång och fungerar bra på 80m utan tuner.
Din antenn är ju endast 20m vilket tyder på att det är en windom konstruerad för 40m.

Fungerar verkligen denna antenn på 80m?

/Micke
 
Det är inte för inte som antennen har tillägget "special" ?

Fritt saxat ur produktbladet karolina 80 special:

- Recommended height: 35 ft, Usable: 25 ft
- Tuner needed: all bands (never below 2:1) Your wide range manual tuner easily matches the antenna feed system to your rig.
- Must be kept away (>=15ft) from metallic objects such as towers, masts, gutters, metal roofing etc.
-Automatic tuners generally do not have sufficient tuning range for the lowest frequency band covered.
- If you use an automatic antenna tuner on 40 - 10 meters, and the CAROLINA WINDOM’s SWR is beyond the tuning range of your automatic tuner, trimming the length of coax feedline will usually produce acceptable results. Try adding a short jumper in series with the feed line at the transmitter. 6' to 12' is a good starting length.

Nåt att tänka på som försäljare och köpare....
 
Last edited:
Hej igen jag har provat med att att linda upp 8 - 12 varv av matarledningen på ett 4" PVC-avloppsrör, ingen förändring.
Jag lindade 10 varv utanför fönstret, alltså 2-3 meter från stationen, sen provade jag också att linda 10 varv 5-7 meter från antennspolen (isolatorn). Det fungerade inte.
Det bästa skulle vara om man kunde prova mina grejer hos någon som har en antenn som fungerar här på Gotland. Jag får testa vidare.
SM1OAJ/Donald
 
Hej!

Som Roy skrev, att prova mot en konstlast är mycket praktiskt, kanske du kan få låna en av någon vänligt sinnad?
 
Jag skall försöka förklara hur antennen sitter. Min bror har fäst den från ett hus till ett annat hus, sitter alltså ca 6-7 meter upp, jag har balunen och isolatorn i min trädgård.
Isolatorn sitter ca 1,5 meter över marken.
Vi skall prova att flytta antennen lite, så den blir mer sträckning på wiren, den hänger lite snett nedåt. Jag har ett förråd under antennen. Jag skulle kunna ta en bild på det, om det är någon som vill det, men då måste jag ha en mail adress att skicka till.

Jag har även provat att bara trycka in micken med ingen effekt ut på 80 m, även då slocknar powern. Det är bara mellan 2.500 och 4.000 som powern slår ifrån. Men jag har hög SWR på dom flesta frekvenserna. Jag hör många stationer bra, har hört text från Göteborg vissa dagar.
Till SM0NCL, jag frågade speciellt efter en antenn och en antenntuner till den apparat jag har hos Mobinet, Hans, SM4MI. Han rekommenderade den antenn och den tuner, skulle passa bra ihop. Ni skall ha all tack för alla förslag, jag har mycket att testa, men det kommer att ta tid, jag klättrar inte själv på höjd över 2 meter. Till SM1TDX, skulle jag prova på full effekt, då bränner jag stationen tror jag. Jag har bara provat på högst 10 watt. Men jag tar gärna emot mer hjälp, för såna här problem är inte mitt område.
Ha de gått alla. 73/de SM1OAJ, Donald.
 
Back
Top