Hjälp med power splitter för TX

SM0GLD

Vänsterhänt
Har försökt att få till en "2-way 180deg power splitter" men resultatet är inte i närheten av behovet:(
Jag ska nämligen köra in 100W och dela effekten till två ATU'er.
Hur jag än lindar så får jag inte tillräckligt bra bandbredd.
Avser att köra 160m-10m.

Tacksam för hjälp och tips.

/Micke
 
Last edited:
Hej!
Jag antar Du känner till W8JK? Matar man enligt hans "stuk" så får Du automatiskt 180 graders fasskillnad mellan 2 element med en tuner.
Men Du vill ha 2 tuners? Är det för att kunna variera fasskillnaden och rikta den åt ett håll?
K5UA har byggt en 40 m phased array av 2 dipoler som han justerar faskillnaden på och därmed riktning. Är det en sån anordning Du avser att göra?
Tore
 
På VK4DD:s forum har man diskuterat det här med bredbandiga transformatorer, men mest i samband med slutsteg för HF. Framförallt 160m verkar vara krångligt att få till.

Kanske läge för dig att skaffa ett konto där? Mycket tekniskt, men inte volym. Men å andra sidan, väldigt relevanta diskussioner för sådana som är intresserade av slutsteg och TX.

mvh
Kai
 
Hej!
Jag antar Du känner till W8JK? Matar man enligt hans "stuk" så får Du automatiskt 180 graders fasskillnad mellan 2 element med en tuner.
Men Du vill ha 2 tuners? Är det för att kunna variera fasskillnaden och rikta den åt ett håll?
K5UA har byggt en 40 m phased array av 2 dipoler som han justerar faskillnaden på och därmed riktning. Är det en sån anordning Du avser att göra?
Tore

Hej Tore,
Jag avslöjar inget ännu:)
Vill bara få till en splitter så jag kan fortsätta med experimenten.

Problemet ligger i hur man bäst lindar bredbandiga transformatorer vilket jag trodde mig redan ha koll på men där bedrog jag mig.:(

Har nu lindat en Wilkinson-splitter utav koaxkabel, den funkar nog bättre än mitt första försök med trifilärlindning.

/Micke
 
På VK4DD:s forum har man diskuterat det här med bredbandiga transformatorer, men mest i samband med slutsteg för HF. Framförallt 160m verkar vara krångligt att få till.

Kanske läge för dig att skaffa ett konto där? Mycket tekniskt, men inte volym. Men å andra sidan, väldigt relevanta diskussioner för sådana som är intresserade av slutsteg och TX.

mvh
Kai

Tack Kai,
Jag ska kolla där.

/Micke
 
Måste det vara en 180-graders hybrid?
Det är lättare att göra en 0 graders, och Wilkinson-hybriden är en 0 graders, fast med begränsat frekvensområde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Måste det vara en 180-graders hybrid?
Det är lättare att göra en 0 graders, och Wilkinson-hybriden är en 0 graders, fast med begränsat frekvensområde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ja det måste vara en 180-graders.
Har provat med en Wilkinson transformer hybrid som består av två tranformatorer.
En "step down" till 25ohm för att sedan mata en fasvändande transformator med två utgångar.

split.jpg


Är jag på fel väg?

/Micke
 
Javisst är det en 0-graders men jag har för avsikt att byta till två separata TL-utg-transformatorer.
Nu är det på det viset att jag bara har provat ing-trafon och den fick alltför dålig BW.

Jag började faktiskt med denna koppling som är en 180-gradare.
split2.jpg
(Schemat tagen från MAcom)

Fick inte till BW på denna heller.

Alltså....jag behöver hjälp att få till bandbredden.
alt länk till någon som redan uppfunnit "hjulet"

/Micke
 
Jag tror inte det är möjligt att få till bandbredden med konventionella flux-kopplade transformatorer på de här impedansnivåerna och effekten. Det uppstår en konflikt mellan läckinduktans, primärinduktans och lindningskapacitanser.

Man brukar angripa problemet med två seriekopplade transmissionsledningstransformatorer, en UnUn-transformator med omsättningen 1:2 och en strömbalun med omsättningen 1:1.
I W2FMI:s bok "Transmission Line Transformers" finns det flera lösningar på problemet, och gemensamt för dem är att de är uppbyggda enligt denna princip:

http://www.cwsbytemark.com/images/BAL-100 Rev C-Web.pdf

Man måste välja kärnmaterial och antal varv med stor omsorg för att få de utlovade dryga 4 oktaverna bandbredd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Man brukar angripa problemet med två seriekopplade transmissionsledningstransformatorer, en UnUn-transformator med omsättningen 1:2 och en strömbalun med omsättningen 1:1.

Just så fick det bli även om jag tog lite omvägar för att nå målet.

TLsplit1.jpg
När jag väl hade fått till 1:2-transformatorn så provade jag med enkla 1:1 strömbaluner med tvinnad tråd. Här visade det sig att hårt tvinnat var bättre än löst tvinnat men ändå inte tillräckligt bra.

Fick strippa några gamla baluner för att komma åt 4st ferritrör.
TLsplit2.jpg
Så slutligen hela "Splittern" uppbyggd med TL-transformatorer.
Den ena utgången är kopplad inverterat för att åstadkomma 180-graders fasskillnad.

Resultat:
Frekvens Return loss
1MHz 18dB
2MHz 22dB
20MHz 24dB
50MHz 21dB
100MHz 20dB
200MHz 14dB

Då ingångstransformatorn är lindad med tre varv uppstår ett impedansfel, omsättningen är inte helt rätt utan borde avslutas med 22,22ohm
Detta fel resulterar i ett Return loss på 24,6dB (om jag nu har räknat rätt)

Resultatet som jag har uppnått kan mao inte bli så mycket bättre.
Nu återstår att mäta upp förlusterna.


/Micke
 
Back
Top