Högohm mikrofon

SA3BZL

Active Member
Har förärats med en riktigt fin rörrig, en Sommerkamp FT-250 och söker nu en mikrofon till denna. Det ska vara 50k ohm enligt manualen.

73 de sa3bzl/Lars
 
Har förärats med en riktigt fin rörrig, en Sommerkamp FT-250 och söker nu en mikrofon till denna. Det ska vara 50k ohm enligt manualen.

73 de sa3bzl/Lars
Yaesu-mikrofonen YM-34 borde passa bra, den är omkopplingsbar mellan 600 ohm och 50 kohm. Kanske t o m passar direkt med kontaktdonet, Yaesu o Sommerkamp är ju nära släktingar.
 
Yaesu-mikrofonen YM-34 borde passa bra, den är omkopplingsbar mellan 600 ohm och 50 kohm. Kanske t o m passar direkt med kontaktdonet, Yaesu o Sommerkamp är ju nära släktingar.

Tack för tipset det ökar ju chansen att hitta en mik.
 
Som alternativ finns det transformatorer för just mikrofoner, 200-250ohm // 50kohm
med lite tur kanske du kan hitta en sådan och då använda en vanlig lågimpendiv mikrofon.

Om priset inte är avgörande så kolla med "järnhandlar'n" Lundahl om de har något passande, www.lundahl.se

Jag skall kika i lådan när jag kommer hem men jag tror tyvärr inte jag har någon lämplig trafo :(
 
Jag har en Lundahl-trafo just lågohm - högohm, men den är inte billig som sagt.
Men visst, den går nog att avyttra. Skicka ett PM eller mail om intresse finnes !
 
Jag har just nu två stycken högohmiga mikrofoner ute på TRADERA.
Kolla http: //www.tradera.com/profile/items/131163/sm4fpd

Tänk på att det inte alltid krävs att mikrofonen är högohmig, det som behövs är en mikrofon som ger hög utspänning. Det finns lågohmiga, mickar som ger tillräcklig utspänning.
Vanligen förknippas hög utspänning dock med högohmiga minkar. Att mikrofoningången på din pärla är högohmig betyder inte att den måste anslutas till en viss impedans hos micken.

de SM4FPD
 
Jo det kan påverka om ingångssteget vill se en hög impedans. En låg impedans kan lasta ner kretsen för mycket och därmed både ge mycket låg förstärkning och distorsion då ingångssteget jobbar precis i gränsen mellan hel cutoff och minimal öppning. Rör är snällare, förstås :)
Många nya mickar ligger mycket UNDER hans 50kohm. 600 ohm är numer oftast endast aktuellt i studiomikrofoner som via två ledare plus skärm koppas via två XLR kontakter till en balanserad ingångskrets. En obalanserad mick ligger (dynamisk) oftast mellan 2-300 ohm i verkligheten, och en nyköpt elektretmick inom så låga impedanser som 35-50 om upp till nåt kohm. Väldigt, väldigt långt från de eftersökta 50kohm med andra ord.
För att helt eliminera RF via miken är en riktig balanserad mick med en balanserad 600ohm trafo emellan med högohmig utgång till radio.

Ursäkta för ev stavfell, svarar från mobilen. Snickrar golv påmitt nya skärgårds-qth ;)
 
Håller inte riktigt med dig SM0O, jag har mekat med hundratals mikrofonförstärkare, rör, transistorer, IC, orkesterförstärkare, ingångar i amatörradio, PA-anläggningar, samt mängder av byggen av mikrofonförstärkare för alla behov. Aldrig har jag någonsin kunnat konstatera att en mikrofonförstärkare med högohmig ingång skulle bete sig ostabilt om den anslut till en lågohmig mikrofon.
Men det finns givetvis konstiga kopplingar som kan bete sig ostabilt.
Tvärt om är det en tumregel att mikrofonen bör belastas med 5 till 10 ggr impedansen. Dvs en 200 Ohms mik bör anslutas till en ingång på minst 1 kOhm.
En tumregel som det mycket väl går att tumma på.....
Däremot tvärt om, bör en mikrofon inte belastas med lägre impedans än dess inre. Det sker dock ibland och frekvenskurvan kan ändras och det kan bli resonanser, vilket man ibland utnyttjar i komradio, och amatörradiosammanhang, för att få exvis ljusare ljud.
Överbelastade kristallmickar låter ju som de gör....

Enklaste är att helt enkelt prov mikrofonen man har till den ingång man har att ansluta den till.

Däremot håller jag med om att balanserade system är bra. Något man har erfarit efter att ha testat långa mikrofonledningar i industriell miljö, brum och RFI.....
Men mig veterligen förekommer ingen komradio, (oavsett frekvens), eller amatörradio oavsett fabrikat, med balanserad ingång.

Hembyggen må vara undantag kanske..... men få radioamatörer lägger ner jobb på sådant....
En viktig sak är dock att undvika PTT relät ström genom mikrofonkabelns skärm. Något som ändå var vanligt förr.

de
Roy
 
Men mig veterligen förekommer ingen komradio, (oavsett frekvens), eller amatörradio oavsett fabrikat, med balanserad ingång.

Jodå, denna Yaesu FT DX-9000 är ett exempel: YAESU FT DX-9000
Det finns flera med denna lösning integrerad.

Håller inte riktigt med dig SM0O, jag har mekat med hundratals mikrofonförstärkare, rör, transistorer, IC, orkesterförstärkare, ingångar i amatörradio, PA-anläggningar, samt mängder av byggen av mikrofonförstärkare för alla behov. Aldrig har jag någonsin kunnat konstatera att en mikrofonförstärkare med högohmig ingång skulle bete sig ostabilt om den anslut till en lågohmig mikrofon.

Ok, då har vi olika erfarenheter. Jag har också ett helt yrkesliv av arbete med ljud uteslutande för professionellt bruk och är av annan åsikt.
 
Jo nu minns jag om YAESUN. Frågan är vad man uppnår? Och om någon använder sig av balaseringen på en radiostation.

Högohmiga ingångar på professionell LF utrustning lär vara sällsynt.
Det fanns dock på gitarrförstärkare VOX, etc men det var på 60 talet, ej heller dessa lät illa om man anslöt en lågohmig signalkälla.

Så gott som alla hemma HiFi har ingångar som är omkring 10 ggr högre impedans än den signalkälla man skall ansluta.
Så gott som alla tongeneratorer, funktionsgeneratorer etc har lågohmigt inre, och ansluts utan problem till alla ingångsimpedanser.

En del högmohmiga ingångar har bara 1 Mohm i serie med ingången......

Vore jag du, Lars, så skulle jag använda mig ev elektretmikrofon, och skapa en phantommatning i riggen.
Se till att det finns en seriekonding till mikrofonförstärkaren, mata 12 V via två seriekopplade 4,7 kOhm till micstiftet, sätt 4,7 uF - 22 uF till jord mellan motstånden.

Elektretmickar ger ofta den nivå som krävs i detta sammanhang.

d
SM4FPD
 
Jo nu minns jag om YAESUN. Frågan är vad man uppnår?

Uppnår, ja först och främst immunitet mot comon-mode störningar och i kombination med sin skärm även en principiell immunitet mot RF-feedback.
Fördelen är också, att professionella mikrofoner som ÄR balanserade ut kan användas. De flesta dyra "fina" amatörmikrofoner av hand eller bordsmodell
är ju rent skräp och går helt enkelt obalanserat i sin kabel in i radion, utan vare sig CM eller RF skydd, mot mindre än någon konding på 470pF lödd parallellt med mikrofonelementet vilket i verkligheten mer försämrar läsbarheten då diskanten i ljudet dämpas kraftigt, t.ex. ICOM HM-36.
Den låter oändligt mycket bättre utan den kondingen, bättre då att åtgärda grundproblemet dvs. RF i shacket...

En äkta balanserad ingång, med trafo där eventuell fantommatning till ett elektretelement matas via ett mittutag på trafon blir ju skottsäkert.
Lundahl gör trevliga sådana transformatorer !

Nå, allt detta blev en liten utvikning och kanske (?) lite OT. Ber om burträsk i så fall... :)
-------
Instämmer dock helt med tipset om att bygga en elektretmick till ditt bygge, som beskrevs i trådstarten !
 
Last edited:
Gitarrförstärkare... jag har alltid undrat varför dessa envist håller fast med sina höga impedanser. Tja, det är förstås en kvarleva från tidig rörtid men finns det någon ursäkt för att inte ändra på det? Balanserad överföring från instrument - förstärkare med bra kontakter (neutriks XLR är en personlig favorit) skulle vara en befrielse och göra slut på problem med brum och störningar. Men för det mesta verkar det funka tillräckligt bra. I studio kan man ha en noise-gate till gitarrljudet för att slippa bakgrundsbrummet.

Många problem med HF-störningar och mikrofoner skulle kunna lösas dels genom balanserad anslutning men också om man såg till att kabelskärmen gick direkt till chassi så inte eventuell HF på skärmen kommer in i apparaten och ställer till med bekymmer. Merparten har skärmen ansluten till någon pinne som sedan ansluts till chassi någonstans långt inne i apparaten. Googla på "Pin 1 problem" så hittar man intressanta saker att läsa. "Pin 1" är jordpinnen i en XLR-kontakt. Även för RCA, DIN m fl är det inte ovanligt att kabelskärmen jordas på något dumt sätt. Samma sak med de 4-poliga/8-poliga runda mikrofonkontakter som är vanliga på amatörstationer. Det finns inget bra sätt att ansluta kabelskärmen till kabelkontakten i en sådan på ett EMC-mässigt bra sätt så att skärmen i kabeln får en naturlig väg rätt ner i apparatens chassi med minimal impedans. I stället blir det "pig-tail" till ett stift som i sin tur ska anslutas någonstans inne i apparaten.
 
Jag misstänker att systemet med högohmiga minkar och gitarrmikrofoner är från en tid då det var billigare att utesluta ett förtärkarsteg, ett rör, och istället använda högohmiga minkar. Då lade man över en ev kostnad på tillbehören.
Särskilt gitarrförstärkrae med mikrofoni i sladdar och brum är ett elände.
Förstår inte hur man accepterar detta. Men okunskap och som Karl Arne säger, "folk vill bli lurade".
Efterhand blev det någon form av standard, och på en Amerikansk amatörradio slipper man ju ett rör.
Och kristallmickar var ju billiga att tillverka, så det byggde på idéen.

Den korta sladd till en radiosändare behöver knappast vara balanserad.
RFI jo det finns fortfarande radioamatörer som envisas med att låta 90 procent av sin dyra RF-energi hamna i chassiet, jord, elnät etc.
Till och med åsikter att en radiosändare bör tåla sin egen effekt i chassit utan att låta sig påverkas. Inte konstigt man har störningsproblem, både in och ut ur radion.
YAES:s balanserade micingång verkar dock vara en engångssak....
470 pF över en HM-36 , jo kanske den tar bort lite av diskanten i området över 8 - 15 kHz......
Men med en väl balanserad antenn behövs den inte..

Men de flesta tyx ändå tro att det är RF-en som strålar ur antennen som "går in" i mikrofonen...
Trots att det är uppenbart att det är ledningsbundet.

Vad gäller mikrofoner så är de kul trots allt, att labba med.
Jag har ett halvbyggt projekt med en bandmikrofon i bygglådan, den har provats och låter utmärkt.
Lämpliga och skitstarka magneter finns numera i små fina storlekar. kul!

de
SM4FPD
 
Det är en konstruktiv fördel med en mikrofon som har en hög utspänning och en motsvarande hög utimpedans
så länge det går att hålla mikrofonkabeln kort. Därför var kristallmikrofonen och den keramiska mikrofonen populära förr i tiden. De var ganska billiga och gav "hyfsade" prestanda.

Dynamiska mikrofoner är i princip en vanlig liten högtalare som används "bakvänt" och då får själva mikrofonelementet en rätt låg impedans på några hundra ohm. Detta passar perfekt för moderna kretslösningar med halvledare, och är den koppling som många kommersiella SSB-apparater använder.
Mikrofonförstärkar- och VOGAD-kretsen SL6270 utvecklades för just denna tillämpning.

Skulle man vilja ha en högre utspänning och utimpedans så kopplar man en liten transformator med en varvtalsomsättning av 1:20 eller så mellan elementet och ingången.
Då uppstår problemet att transformatorns läckinduktans och lindningskapacitanser kommer att påverka frekvensgången. Detta saknar dock betydelse i SSB-bandbredder.

I det aktuella fallet med en FT-250 "rörradio" så vore en keramisk handmikrofon sannolikt en av de bättre lösningarna.

För egen del har dock det här med mikrofoner kommit något i skymundan sedan jag efter telegrafikravets avskaffande 2004 i rent självförsvar blivit 100% telegrafi.

Dock har jag gjort en "audiodistributionsenhet" till mina Collins, Telefunken, S.P.Radio och SRT "proffsriggar".
Den arbetar på styrsändarnas linjeingångar och består av en SRT mikrofonförstärkarmodul med VOGAD samt en "grafisk equalizer" som används till att ge en svag "pre-emfas" i den övre delen av audiopassbandet.

Ett valbart LP-filter med 3,1 kHz brytfrekvens gör att frekvensområdet för Telefunken ISB excitern kan väljas mellan 3 och 6 kHz. Utgångsnivån övervakas av en toppvärdesvisande LED-stapel.
Det finns två valbara dynamiska mikrofoningångar dit Mymex- och Peiker-mikrofoner kan anslutas.

Till de andra plåtradioapparaterna från Swan, Collins, Galaxy, Drake och Trio användes originalmikrofonerna med keramiskt eller kristallelement från Shure, Electro-Voice eller Astatic tillsammans med den klassiska "rakspegeln" Astatic D-104.

Alla de tidigare nämnda apparaterna har, givetvis, också en telegrafinycklingsingång.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Turner mikrofonen som du länkar till SM7CZR, består av en kristallmikrofon, även kallad keramisk, samt en tvåstegs förstärkare.
Ser man på schemat finner vi att utgången består av en pot med 5 kOhm resistans, nedriden till 20 procent har vi då en inre impedans på under 1 kOhm.
Dvs det är en mikrofon som ger mycket hög utnivå, men kan driva lågohmiga ingångar.
En lågohmig mic med den högohmiga mikrofonens höga utnivå...
Man kunde lika gärna ha använt en dynamisk mikrofonkapsel och förstärkaren omdimensionerad för att få samma utnivå. Men kristallmicken är, eller var billig och ger "dåligt ljud" som utnyttjas för att ge "bra ljud".....
(Med bra ljud i komradiosammanhang menas ljust ljud eller med en presenskurva).
Mikrofonen har ett kvicksilverbatteri som numera är rödlistat, det funkar med BILTEMA 38-435 som är aningen kortare. Ifall någon vill få igång sin mik.

de
SM4FPD
 
Lite OT men ändå inom ämnet, jag har ritat ett 'litet' kort för inbyggnad i mikrofoner där man har litet utrymme men tillgång till DC, antingen från radion eller via ett 9V batteri.
blog

Konstruktionen är enkel med en transistor men fungerar mycket väl, den är inte ideal för trådstartarens problem men kanske inspirerar någon annan att lyfta lödpennan och prova nån gammal mic i junkboxen till den nya radion, den kanske låter toppenbra? :)

här är schemat:
blog

MMBT3904 är en 2N3904 i SMD-kapsel, egentligen vilken som helst småsignal NPN transistor duger, håll ordning på benen bara..
det står 12V på schemat men utnivån är god nog redan från 6V eller så, ICOM har ca. 8V ut på pinne 2 på de moderna riggarna.
 
Back
Top