"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Verkar vara bra conds på de högre banden.
Jag skulle kanske passa på att köra lite DX med vertikalen innan jag testar den andra varianten
med inv. dip.
 
Ja, det borde du nog :) . Jag har - med min ynkliga rigg - 38 stater i USA körda på 21MHz sen i januari, 133 länder/DXCC entities körda totalt på 21MHz i stort sett på samma tid. Med några timmars radiokörning nu och då. Go for it!
 
Har äntligen byggt ihop min s-match och provkörde lite igår på olika band. Antenn horisontell triangelloop av 100m FK 1,5. Bästa DX blev den där
RI1ANP och ZL3XDJ, båda på 40m.
Sture
 
Med kilowatten och beamar är det ingen konst.

Jaså? Det har alltså ingenting med operatörens handhavande av utrustning, rutin, trafikteknik och övrig kunskap att göra?

V63XG på 21015 kHz CW, QSX 1-2 kHz upp, fina signaler.
 
Last edited:
Jaså? Det har alltså ingenting med operatörens handhavande av utrustning, rutin, trafikteknik och övrig kunskap att göra?

V63XG på 21015 kHz CW, QSX 1-2 kHz upp, fina signaler.

Det är med dom små effekterna och trådarna som det krävs gott handhavande, rutin och trafikteknik........
 
Det är med dom små effekterna och trådarna som det krävs gott handhavande, rutin och trafikteknik........

Tack för ditt klargörande. Då har jag alltså inget att komma med efter 200000 CW-QSO och 327 DXCC-länder i loggen på 24 år.
 
Inte surna nu, boys :) - det är trots allt två olika planeter vi talar om. Klart att det krävs alla sorters kompetens även på den nivån du är, Eric. Det är bara TVÅ komponenter som den mindre välsituerade amatören behöver ha mer av i fataburen, jämfört med dom lite större pojkarna: "TUR" och "RÄTT PLATS/RÄTT TID". Med bättre antenner och mer ERP ökar "fönstrets" (där DXet är körbart för en) storlek, då klarar man sej med mindre tur o tid.
Tycker jag då. Skicklighet behöver man i bägge fallen.

(Edit: "Fönstret" består av dels signalstyrka, dels tidpunkt/tidsperiod med rätt signalstyrka, dels tidpunkt före och efter första Cluster-spotten. Kommer man för sent som småsignalare så är man i regel ganska rökt. Vilket kräver mer TÅLAMOD och ZEN än hos QRO-operatören, som har QSO:t i påsen ganska snabbt, även om han är sent ute i "fönstret")

Edit II: Idag, 21MHz...en svag, men klart körbar XE1RK tunar upp och börjar kalla CQ hos mej. Jag är i köket, slänger mej på radion, och då är redan clusterspotten där, från en UA-stn. Gissa om jag kom igenom, dränkt av 30 UA och 20 W-stationer? "Fönstret" igen.
 
Last edited:
VK9CZ SSB 21254.7 up 5-15 Har varit körbar här en timme, men QSBar nu. Go for it, ni andra!
 
Man borde f ö ha ett slags "kod" att skicka när man inte kört landet ifråga tidigare. BK 1st? Och att man då fick bryta in snabbt, byta rapport och sen sticka..

Otaliga gånger har man hört grejor typ "hej igen , Nisse, kul att ses här igen yada yada" varpå ett mastodont-ragchew avvecklas. Som såklart slutar i att DXet försvinner i QSB. Eller så gör QRO-grannen såna fulgrejor med en annars aldrig använd klubbsignal, bara för att jävlas. Jo, det har hänt. Nä, jag fattar ju att det inte hade funkat med en sån kod. Men likväl..vacker tanke, eller hur? :)
 
Last edited:
Det är med dom små effekterna och trådarna som det krävs gott handhavande, rutin och trafikteknik........

Körde just A61Q/M på 40m CW med 25 watt till en vertikal, har jag bevisat att jag duger någonting till i och med detta?
 
Last edited:
HP2A på 160 m kl 0258 Z. Ingen kö precis, han hade bara kört 4 st EU-stationer. Egentligen okristligt tidigt på morgonen med urusla condx på lågbanden.
I varje fall hörs inga W på 160m och det är dålig aktivitet på 80. Det är tur att Reverse Beacon finns så man kan få flera rapporter på en och samma gång.


//Göran

Följt av KP4TF på 3507 kl 0440. Men inga andra ropade honom så han gick till 160m. Det e dåligt med aktiviteten.
 
Last edited:
Har inte så stora ambitioner när jag kör 15m bandet med 100w foni på 40m dipolen. Men nog är det kul då att få 59 +10 från WP4AZT, Jose, Puerto Rico.
 
Förlåt en gamling som kommenterar... 15 meter?

21 MHz är 14,286 meter
Bandkanten 21,450 blir 13,986 meter.

20,0 MHz blir 15 meter

Man kanske av praktiska skäl kunna tänka sig att "höja" när MHz-talet slutar på en 8 eller 9.

T ex 20,134 MHz blir 14,9 meter och där kan vi betrakta det som 15 meter.

21 MHz amatörband bör kallas 14 meter.

73
Bengt
SM6APQ
 
21 MHz amatörband bör kallas 14 meter.

73
Bengt
SM6APQ

Även om du naturligtvis har helt rätt i sak Bengt, är du väl ändå petimetrisk i överkant... ;)

21MHz bandet har kallats 15m bandet sedan det uppläts till radioamatörerna och måste därför anses vara ett etablerat begrepp, även om det inte är helt korrekt i sak. Att ändra på det, skulle nog ställa till med mer elände än felaktigheten skapar!

Det finns andra exempel på etablerade felaktigheter inom elläran, t ex att all teori och även schemasymboler utgår från att strömmen går från plus till minus fast vi nu vet att elektronströmmen går från minus till plus!

73/Lasse
 
Okej. Enter semantics. Har du kört nåt kul på 14 meter nyligen? :)

Just nu V63XG på 21015, QSX up. Bör kunna köras av lite mer välutrustade SMs.
 
Last edited:
Förlåt en gamling som kommenterar... 15 meter?

21 MHz är 14,286 meter
Bandkanten 21,450 blir 13,986 meter.

20,0 MHz blir 15 meter

Man kanske av praktiska skäl kunna tänka sig att "höja" när MHz-talet slutar på en 8 eller 9.

T ex 20,134 MHz blir 14,9 meter och där kan vi betrakta det som 15 meter.

21 MHz amatörband bör kallas 14 meter.

73
Bengt
SM6APQ
Förlåt så alldeles mycket då för den felaktiga terminologin ... Visste inte att det förändrats? När jag kom igång i början på -70 talet så kallade alla 21 MHz bandet för 15m, men det är väl nya tider nu ;)

Kanske skulle vara på sin plats att du ingav en "petition" till någon lämplig myndighet/organ och påpekade denna felaktighet och begär att man rättar till detta. Något som kanske kan kallas Lex -APQ ... hi hi

73 / Johan

Ps/tillägg: med hänvisning till Karl-Arne's inlägg härnedan torde det då i skrivelsen även gå att hänvisa till historisk bakgrund :) Matematisk och historisk argumentation i skön samklang, tror det är lika bra att börja vänja sig vid att säga "14m bandet" nu direkt :)
 
Last edited:
Back
Top