HSMM-MESH

Linksys WRT54GL är den router som vanligtvis används för HSMM och det finns en specialskriven firmware just för ändamålet. Studera sidan HSMM-MESH

Hårdvara finns det drivor av på Blocket och Tradera...och de är billiga....

Större avstånd går ju att överbrygga mha VPN över Internet direkt från enheten. Annars får man kanske titta på någon form av tillfällig packetradio länk tills vi kan fylla tomrummet med rätt saker.
 
Last edited:
Känns lite som att denna tråden självdog :)

Nejdå. Den bara vilar sig.
Nu tar vi ett ryck till.
Tipa om hårdvara och anmäl intresse så sätter vi upp prylar när det finns både gubbar och grunk.
Gubbe finns i JO99BF. Inget grunk ännu. Skaffar ASAP.
73 Göran
 
Jag tror jag bor lite för lågt för att få räckvidd på de frekvenserna. Men det skadar inte att göra lite research. Jag finns i ruta JO89vi.

Har inga grunkor, men jag är en gubbe... ;)
 
Låt inte detta bistra faktum nedslå oss.
En slik burk kan man ju gömma i fönstret hos vilken välvillig släkting/kollega/vän som helst.
Bara de bor rätt till.
73 Göran
 
Finns det någon som gjort firmware för någon annan hårdvara (om sådan existerar)?
Kan det vara risk för nätets utveckling om det helt bygger på en enda hårdvara som rätt vad det är slutar säljas?
 
Ligger några Linksys WRT54GL ute på Tradera och Blocket nu...

Eftersom det är generisk hårdvara i burkarna borde det gå att köra samma mjukvara på en minipc utrustad med WLAN kort....Det går ju att modifiera dessa Linksysburkar till oigenkännlighet med RS232, flashkort m.m så det borde fungera att lägga firmwaren på ett flashkort och köra en minipc på.....

Googla gärna på hur man kan modifiera dessa burkar...det är mycket intressant läsning...
 
Det får bli månadens fix....

Att få igång en router.

Chefen har gett ledigt, så det blir till att fixa lite.

Kai
 
Eller modda så dom kör på sitt basband och sätta slutsteg på, så kan vi utnyttja hela kortvågsbandet på en gång. Det är ingen som märker... :rolleyes:
 
Spelar ingen roll. Det är fortfarande regelrätt WiFi som används. Såvidare inte 2.4 GHz försvinner helt som ISM band, vilket det inte lär göra, så är det inga problem.
 
Jahapp.

Då fick jag lite liv i en D-Link DGL-4300.

Den har stöd för att vara en länk med hjälp av WDS. Är inte säker på om det är rätt protokoll för MESH. Dock så verkar det inte finnas några hackade firmware till den. Hur som helst, så har jag eventuellt en Linksys på gång, i så fall får den här vara lite av en "lokal" AP för klienter.

Så finns det någon som är relativt nära Järfälla och är sugen på lite tester :)

Det coola är att D-Linken har antennuttag :) SMA rules...

mvh
Kai
 
Har gjort en analys av sträckan mellan QTH för sm0ngl och sm0rcl, avstånd ca 6 km.
Mitt QTH till vänster alltså.
Den röda linjen är ungefär marknivå och den gröna ca 10 m upp.
Så högt är maximum vad jag kan få upp en antenn.

(Hoppas det funkar att lägga in bilden).

Man kan se att det är ett par bergknallar i vägen på min halva.
 

Attachments

  • sm0ngl-sm0rcl.png
    sm0ngl-sm0rcl.png
    5,6 KB · Views: 72
Jag kan få upp en antenn till ca 18m.

Sitter just nu med ett par lokalrouters. Har en WRT54G, men tyvärr av fel modell för att ladda ner Linux. Nåja, de får väl betjäna lokalt.

Funderar lite på vilken sorts antenn som man ska köra. Det finns ju allt från 10dBi till 25dBi på marknaden. Stackade antenner finns också, så man kan köra rundstrålande, dock med lägre förstärkning.

Funderar på att montera router i masttoppen när det är dags för det. Matning med 12V verkar ju fungera, och det är precis det som min pre-amp ska matas med, så den finns ju att tillgå "gratis".

Kul beräkning som du har kört förresten, vilket program har du gjort frisiktsberäkningen med?

73 de Kai


Har gjort en analys av sträckan mellan QTH för sm0ngl och sm0rcl, avstånd ca 6 km.
Mitt QTH till vänster alltså.
Den röda linjen är ungefär marknivå och den gröna ca 10 m upp.
Så högt är maximum vad jag kan få upp en antenn.

(Hoppas det funkar att lägga in bilden).

Man kan se att det är ett par bergknallar i vägen på min halva.
 
Plus att vi får inte heller glömma knife edge refraction :) En kulle behöver inte betyda problem.


/Kai
 
Jag har använt den här: HeyWhatsThat Path Profiler
För att få topografin. Den var Arne/SM5NFT som tipsade mig och jag har använt den ofta.

Jag brukar också rita in fresnellzonen (manuellt) för att se hur det ser ut. Kastade ut den här för att få till en liten början, och jag fick dessutom veta Kais teoretiska antennhöjd nu för att kunna göra det, bra!

Har för mig att det är ok om hinder skärmar fresnellsonen med mindre än 30-40%. Stämmer det Lars?

Jag har själv en fådd, platt antenn på 9(?)dBi liggande, men vanligast i såna här långväga wifi-experiment utrikes är att man bygger sig en helix med ett plaströr. Då får man många decibell/krona.
exempel på länk: helical/helix antenna 2.4 GHz HOWTO
Den är cirkulärpolariserad så man måste ju tänka på polriktningen i nätet då.
Eller en burkantenn (vågledarantenn).
 
Last edited:
60% från mitten av "strålen" skall vara fritt från hinder dvs 8,04m, hinder som ligger utanför
denna gräns har mindre betydelse.
På samma sätt påverkar jordytan ifall fresnel zonen tar i marken pga jordytans krökning.
 
Tror att ni kommer att få svårt att det där hoppet att funka bra med de där effekterna, dubbla "kniveggar" och den datatakten lär det bli ett och annat bitfel.
 
Tror att ni kommer att få svårt att det där hoppet att funka bra med de där effekterna, dubbla "kniveggar" och den datatakten lär det bli ett och annat bitfel.

Jag har oxå en känsla av att det skulle behöva vara mer fri sikt än det är.
 
Back
Top