IC-746 ingen uteffekt..

SM7WDG

Well-Known Member
Hej folks..

Mitt radiointresse har legat väldigt lågt ett tag men nu på sista tiden har det börjat suga i tarmen igen. Igår for jag iväg och handlade ett nytt PA som jag tänkte skulle få hjälpa till att värma upp radiostugan :).

Går ut i morse och kopplar in radion (inte nya steget).. Radion är alltid urkopplad när den inte används då jag av erfarenhet vet att åskan kommer när man minst anar det ..O då är den nästan död på TX.. Steget är inte inkopplat och har inte varit det ännu...

Väldigt låg uteffekt på samtliga band, även 6m och 2m. Kört reset på radion men detta hjälpte inte heller. Tänkte nu efter frukost gå ut och riva av locket på den och kolla närmre på problemet. Tänkte dock lägga ett par minuter på att lägga ett inlägg här på ham.se för att få lite info om eventuella standardfel på just IC-746. Har läst om IC-151 problem men det har jag tolkat som att det är ett bekymmer som IC-746 PRO lider av.

Radion är en gammal IC-746 (inte PRO) , låg uteffekt (några watt kanske, mer info om detta efter koll senare) på samtliga band och moder.
har kollat säkringarna på kabeln och där är inga spänningsfall och spänning in är 13,7 volt. Reset är gjord.

Några förslag på vart jag börjar att leta ?

Tack på förhand ..

SM7WDG / Freddy
 
Kolla om avsaknaden av uteffekt råder på både HF och VHF.
Både HF och VHF har samma sändarsteg upp till 10 W, Sedan följer sepratata PA på HF och VHF.
Vid fel på både VHF och HF: Kolla nivån före och efter IC-151, med osilloskop för att se om den förstärker.
Vid fel på endera HF eller VHF får du kolla upp respektive PA. Dock sällsynt.

IC-151 är i stort sett de enda fel som inträffat på TX i denna modell, om det nu är en CE märkt EU version du har. för övriga versioner kan det finnas andra saker då de avviker en del i komponetval.

de
FPD
 
Tack Roy ..

Jag har kollat och det är samma på samtliga band , HF-6-2.

Jag kollade runt en del innan jag skrev mitt inlägg och hittade just IC-151 fenomenet men tolkade att detta bara var relaterat till IC-746PRO.

Jag har ännu inte letat fram schema och därmed inte kollat om det sitter nån IC-151 i "Icke PRO" modellen. Men jag tolkar på ditt inlägg att det gör det.

Hur se tillgången ut på IC-151 och komponenterna runtom som Icom rekomenderar att man byter ??

Tack återigen

// Freddy / SM7WDG
 
IC-151 heter µPC1678G och är inte omöjlig att få tag på, jag har nog bara två kvar själv.
ESD-dioderna vill jag minnas kan ersättas med BAR14 eller BAT54, tror det var BAT54 jag använde sist och de går ju relativt lätt att uppbringa.
 
IC-151 är en bredbandsförstärkare.
5 V och 0 - 2 GHz max 18 dBm effekt.
God anpassning in och ut till 50 Ohm. 5 V matning, max 40 mA. Nästan inga kringkomponeter.
En drömkrets för hembyggaren.
Se datablad här: µPC1678 NEC 2 GHz MEDIUM POWER BROADBAND SILICON MMIC AMPLIFIER ChipFind Datasheet Archive | ChipFind.net
Kretsen ifråga µPC1678G-E2 har används i radiostationer av denna typ i minst 15 år. Den är 8 pin DIL ytmonterad, 5,7 mm lång. Och i de senaste moderllna är den mycket liten, 3,0 mm och man bör nog ha ett stereomikroskop för att löda den..

Försök att byta själv har i en del fall resulterat i att hela kretskort måste bytas.
Så var försiktig!

Att den kan gå hädan utan förklaring, och det gäller alla modeller och fabrikat som använder kretsen, har resulterat i en massa spekulationer.
Allt från värme till åska. Värme vid några mW är uteslutet, Den blir inte varm.
Åska? Modifieringar med skyddsdioder hjälper inte.

Död genom "plötsligt spädbarnsdöd" är troligare.

de
FPD
 
Ok , kretsen lokaliserad i radion .. tyvärr har mitt radiointresse legat lågt så mina prober till oscilloskopet var inte lika lätt att lokalisera .. men det kommer om en stund :)

// Freddy
 
Söker du på uPC1678G på ebay så finns det gott om leverantöter av denna krets.
 
Hmm ..

Hittade inte mina riktiga mätprober men en Coax med ett par krokodilnäbbar på ..
Jorda.. och mätte på IC151 pinne 1. En ganska brusig kurva (Brus pga taskiga mätprob). Men dock en tydlig kurva vid TX... Sen mätte jag på Pinne 5 och där var kurvan betydligt större och i princip brusfri.. med andra ord är det gain i 1678an..
 
Så nu lite mer fakta.. Tycker det verkar lite skumt.

Koppla upp min FUP1DZS och mätte lite uteffekter..

på 145 Mhz låg uteffekten på FM ca 3-8 watt min - max på rf output.
sen på SSB slog mätaren i topp på FUP , och visade ca 50 watt på radion.
Keydown CW ca 18 watt

På 3,5 Mhz har jag 0,7 watt ut på FM och ca 7-8 watt SSB , och 1,5 watt på CW

på 7 Mhz 1,5 watt på FM och ca 16-17 watt på SSB samt 3 watt på CW..

på de övriga banden är det marginell skillnad från 7 Mhz..

Dags att leta upp schema verkar det som :-(

// Freddy
 
Att det blir ojämt om IC-151 är trasig är normalt.
Dels är förstärkning i övriga steg olika per frekvens, dels kan felet invändigt i IC-151 vara sådant att det blir så här.
Dels skall vid full effekt ALC systemet jämna ut effekten per band.

Du får nog försöka hitta oscilloskopproben och kolla IC:en, förstärkningen skall vara mycket tydlig.. In i mV området ut i flera hundrafemtio milliVolts området

de
Roy
 
Har hämtat en probe nu o mätt på IC-151..

In uppskattningsvis 3mV och ut kanske 15-18 mV..Låter lite på utgången .

// Freddy
 
Nää Så kul var det inte ;-) ..

Men det var inte Peak to peak utan bara ena hållet .. men lite i alla fall..

//F
 
23 dB power gain är vad du skall ha
dvs 20 ggr effektförsärkning vilket är mer än 10 ggr spänningen.
de
Roy
 
Jo det är ju det. När ny krets anländer får vi se. Det verkar saknas några dB gain i alla fall , och efterssom det inte är ett ovanligt fel så är det väl vettigt att testa i alla fall..

Återkommer när den bytats !

// Freddy / SM7WDG
 
Om det inte redan är gjort, sätt en liten kylplåt på trissan som reglerar ljusstyrkan till displayen. Annars är väl risken att den ger sig så fort du fått på skalet...
 
Vilkett skal ??? ;)

Skoja .. Jo det är redan fixat på den , den har råkat ut för det problemet tidigare. Men tack i alla fall för tipset !!

// Freddy / SM7WDG
 
Nope .. Hjälpte inte att byta IC-151. Nu skall radion upp på en ordentlig bänk o på att leta fel.. Känns som om den saknar "Grundbrus". Jämförde RX med signalgenerator och den har lite bättre känslighet än en IC-718. Men trots detta låter inte RX som om den hänger med helt. Samt att som sagts tidigare låg uteffekt .

// Freddy
 
Ang kylning av IC-151 så här skrev jag tidigare:

Att den kan gå hädan utan förklaring, och det gäller alla modeller och fabrikat som använder kretsen, har resulterat i en massa spekulationer.
Allt från värme till åska. Värme vid några mW är uteslutet, Den blir inte varm.
Åska? Modifieringar med skyddsdioder hjälper inte.

Död genom "plötsligt spädbarnsdöd" är troligare.

Skit i de overifierade tipsen på Internet om att sätta en kylare på kretsen.
1 mW blir inte överhettad. Trots klass A.

Har du misstankar på mottagaren skall du misstänka något som är gemensamt för RX o TX.
PLL, och bandpassfilter kanske.

Då är vi inne på en åskskada kanske, något som kan egendomliga effekter på bandpassfilterbanken..

Nu gäller inte att tro utan att verifiera saker.
Att verifiera mottagaren på alla frekvenser kräver instrument och tid.
Först efter att vara säker på om mottagaren har ett fel kan du gå vidare.

Obs att 3 - 10 dB döv mottagare och om det är ett gemensamt fel på TX, inte hörs om man inte tänker noga på vad man hör. Mottagaren har ofta så god marginal på känsligheten, att -3 till -10 dB eller mer, kanske -15 dB, inte upplevs som ett fel.
3 - 15 dB för låg förstärkning på TX ger däremot ett stort utslag på effektmätaren.

Ett nästa steg i felsökningen är att lära sig vilka kretsar som är gemensamma för RX och TX. framgår av blockschemat.

Risken att "laga sönder" är överhängande om man gör en massa saker som står på nätet, utan att veta vad man gör.

de
Roy
 
Det som hade fått en kylfläns var trissan till DISPLAYBELYSNINGEN inte IC-151. Detta har gjorts utav tidigare ägare .

Jag skall koppla upp radion igen och testa att lyssna och sätta på signalgenerator.
Men det kändes som det saknades det där "Lilla extra".. där var bra drag på banden igår kväll men min mottagare kändes för lugn. Sedan tyckte jag att det verkade som om att utslaget på S-metern kom väldigt sent i förhållande med IC-718. Radion har alltid varit urkopplad vid åska och på nätter. Men som sagt det känns som om den var lite döv.. Återkommer när jag kollat mer. Jag var lite inne på filter igår när vi satt på klubben och pratade om den. Jag har en kille på klubben som är duktig som lovat att hjälpa till och där är jag inte orolig för att "laga sönder".. Som sagt återkommer..
Annars får den på semester i karlstad.. Jag har andra stationer att köra på så jag är inte strandsatt ..

// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top