IC-746 ingen uteffekt..

S-metern har inget med känsligheten att göra.
Den mäter AGC spänningen som med ICOM:S fabrikspolicy börjar 30 dB över egenbruset.
S9 skall normalt vara för -73 dBm in.

Många gånger har en död sändare visat sig vara ett fel som oxo ger slö mottagare, fast det märks ofta inte.
Därför kan ett bra första steg vara att mäta upp stationen.

En enda sw diod som kopplar i ett av bandpassfiltren kan orsaka en massa saker.
Exvis om bandpassfitlret för 15 - 21,99 Mhz alltid är inkopplat av en kortsluten diod, det påverkar de andra filtrens egenskaper, dvs om det hänger på parallellt.
Finner du ojämn RX och ojämn TX är det läge att byta exvis alla sw dioder för bandpassfiltren, eller mäta igenom dem med stöm på.
Är flera trasiga är det ett åskfall och hemförsäkringsfall, kanske.

Serieregulatorn för dimmning av displaylyset blir varm och den kan leva längre med en liten kylplåt. Det är rikigt. DC omvandlaren för lyset matar endast det lilla lysröret och påverkar inget annat i radion.

de
Roy
 
Ja jag skal lsätta mig ner och testa genom alla banden.. Jag satt och tittade lite på specifikationerna på mottagaren och blir mer och mer övertygad om att det saknas et tantal dB. Åska är jag ganska osäker på men ibland behövs det ju inte så mycket statisk urladdning för att saker skall gå sönder. Nåja vi får se vad som händer. Vill inte kasta in handduken ännu :)
 
Har nu testat runt lite och jämfört med manualen .
När jag kör signalgeneratorn ner till typ 0.10 µV så hör jag fortfarande signalen. Detta gäller alla band HF + 6m.. MEN på 2m är radio väldigt döv, måste minst upp i 5-6 µV innan jag ens hör något. Uteffekten pendlar mellan typ 5- 15 watt mellan de olika banden.
Jag tycker dock att radion är för lugn på HF banden ändå. Har i princip noll i grundbrus på AM. Vidare tycker jag att det känns som om att volymkontrollen är skum också , den reagerar mellan kl 7 och typ 10-11 sen händer det inte mer. Detta vet jag dock inte om det kanske alltid varit så eller inte, men inget jag lagt märke till. S-metern ger mycket lite utslag, har dock missat Roys inlägg om att den skall visa 9S på -73 dB in.. Skall testa detta i morgon...Konstaterat i alla fall att något är rejält fel med RX på 2m och TX på samtliga band. Nu får det räcka för ikväll..

// Freddy / SM7WDG
 
Det är svårt att felsöka när felet är ologiskt eller saknar ett tydligt mönster :(

Jag har en gammal (o-)vana att vid skumma fel lossa alla skruvar och dra åt dom igen i något fåfängt försök att bryta eventuella oxidskikt,
ett fåtal saker har faktiskt "lagat sig själva" på det viset, utan bra chassijord kan saker bete sig väldigt underligt, speciellt om det börjar krypa in lite HF.

Poten på 746/7400 misstänker jag är samplad, isåfall är det en CPU som läser av spänningsdelarens läge och styr i sin tur LF-nivån

Mät även igenom alla spänningsregulatorer så att de leverererar vad de skall.
 
Som sagt så vet jag inte om Volympotten varit så alltid eller inte..
Jag har gjort samma sak med alla skruvar. Har suttit o spannat på schema men kan inte hitta någon röd tråd...Jag var faktiskt inne på om det kan vara någon spänning som inte finns där alt är för låg.. Sen funderade jag på om det kan vara nån RX/TX switchning.. men det känns också långsökt då RX skiljer sig markant på mellan 2M och övriga banden.. Sen är det som Roy skriver svårt att avgöra om det saknas 15dB på HF banden..Frågan är om Mr Roy har rätt i sitt förslag om åska.. Men jag har som sagt inget minne överhuvudtaget om att antennen suttit i när det åskat. Nåja.. på det igen annan dag :) , skall i alla fall kolla med -73 dB på ingången i morgon..

// Freddy / SM7WDG
 
Ingen har någonsin sett åskan när radion är sönder slagen av åska. (erfarenhet)
Att mta känlsighet genom att höra en svag signal, ger stora fel.
Öra 1. hör väldigt bra och man kan få -123 dBm
Öra 2. Hör på ett annat vids och han får -115 dBm på samma radio.
Dvs det krävs att man verifiera signal till brunivån vid känslighetsmätning med instrument som inte "tycker", utan vet.

Jag har mätt upp över 20 dB skillnad när radiomatör 1 respektive radiomatör 2 mäter med hörseln.

Själv använder jag SINAD-mätare även vid SSB mottagare.

Med ett vanligt universalinstrument går det at mäta S/N hjälpligt.

Ett bra tips är att med befintligt instrument mäta upp sin radio när den är ny och ha siffrorna kvar, till den dag man börjar tvivla eller om det är kondsen som lagt av.


de
FPD
 
Jo jag skall leta fram en bra instrument o kolla känsligheten ordentligt. Men som jag sa innan så känner jag inte igen mottagaren alls på HF och på 2m är den som riktigt jäkla döv.
Jag har fyren på 144.460 ca 1,5 km ifrån mig och den ligger 9+30 dB och är brusfri på min IC-7000.. Men lyfter inte nålen på IC-746, och är mycket brusig. Jag har haft radion i ett par år och man lär sig efter ett tag hur den brukar låta , och den låter inte rätt.

Att jag inte hört åskan är en sak , men jag säger att radion inte varit inkopplad när det åskat. Att medvetet sitta och säga att den inte varit utsatt för åska om jag vet med mig varit det är ju ren idioti och skulle bara göra saker svårare för mig själv.
Radion funkade bra en dag och jag körde en hel del stationer med bra resultat och sen kopplades radion ut (Alla kablar utom mic) och sen nån dag senare kopplades den in och fungerade dåligt. Jag är medveten om att en åsksmäll kan visa sig efter ett tag och behöver inte ske den dagen radion lägger av. Men jag har haft den länge och med tanke på att jag VET att jag är väldigt utsatt så kopplas ALLT bort och kablar flyttas bort frånb grejorna. Men på det igen ikväll tänkte jag. Jag tror jag har något tidigt i kedjan som spökar.. nåt som påverkar TX samtliga band och RX en del på HF och 6m och en jäkla massa på 2m ..Frågan är vad bara ..

// Freddy / SM7WDG
 
O förresten .. Jo jag har sett åskan när den small ner i huset för snart 4 år sedan .. Då hade jag sladdar i det mesta inne i huset , men inte i shacket :).. Och efter den erfarenheten så kopplas allt ut när det finsn risk för åska. Det kostade mig en gammal Yaesu Fm pyts .. :)


// F
 
Det vanligaste "felet" vid döv VHF och UHF-mottagare är att man försöker köra utan HF-steget.
Något som Storno försökte på komradio under 70 talet. Dålig räckvidd..... Men goda grannkanalegenskaper..

Kolla så att Pre är på.

de
FPD
 
Back
Top