IC-751 med självsvängande TX

SM4MJR

Member
Hej!
Jag har en IC-751 (inte A) där TX självsvänger, dvs den ger ut full uteffekt utan att "pwr" är pådragen. Fenomenet uppträder på alla band och är intermittent. Jag har utfört de rekommenderade åtgärderna enligt Icom:s service notes för problemet. Har också kopplat PA:et direkt till en konstlast, för att eliminera ev fel i filter unit, via extern effektmeter och den självsvänger även då.

Förslag och tips mottages tacksamt! :)
 
Bygeln borttagen och fenomenet kvarstår. Vid de tillfällen som det inte självsvänger så är uteffekten ostabil, den varierar 0,5-3W.
 
Jag misstänker något intermittent fel i lågnivådelen av drivkedjan,
sannolikt i något av de första stegen. En intermittent avkopplingskondensator, dålig jordförbindelse eller en lödning som börjar bli dålig.

Hela kedjan har ungefär 70 dB förstärkning från TX-blandaren till utgången, och då behövs det inte mycket för att det ska börja självsvänga.
 
Last edited:
Jag har faktiskt aldrig varit med om att den här radion busar så.
Förutom om delar i T/R sw åskskadats., exvis någon av de tunna skivkondigarna eller PIN dioden för effekt.
Nästa steg är därför att mäta på antennjacken med DC Voltmeter för att se om likström läcker ut. Det skall inte finnas DC på antennjacken.
Mät även på RX in med bygeln borttagen.
Om någon konding läcker DC kan det även yttra sig som att det blir brus i mottagning om man kortsluter antenningången, kopplar till antenn med balun eller konstlast.

Tredje åtgärden är att öppna radion och dra efter alla skruvar som håller kretskorten.
Det finns många på varje kort, och en Ph2 mejsel krävs.
Alla jordpunkter vid skruvarna är viktiga för stabiliteten.

Fjärde åtgärden är att dra ur den lilla koaxkontakt med grå kabel som går till slutsteget på RF unit.
Och ansluta en 50 last där, ev med mW mätare, det brukar ligga på omkring 0 - 10 dBm här.
Går detta lugnt ligger fortfarande felet i TR Sw unit eller jordunkterna.

Genom att prova om den självsvänger på alla trafiksätt man kan utelsluta MF delen.

SM4FPD
 
Ang den lilla koaxkontakt från RF unit , jag nämnde, sådana är svåra att få tag på, i detta fall räcker deta att löda dit ett 47 Ohms motstånd 0,5 W där jacken sitter.

En ytterligare sak att kolla upp är som vanligt spänningar.
På de olika korten finns flera kontaktlister, på schemat finns angivet spänningar på dessa. Mät upp.
En el spänningar kommer från en likspänningsomvandlare på display unit.
Exvis - 5 Volt. På 751 utan A, är det vanligt att -5 V kan bli med rippel. Men ofta för det med sig att siffrorna i displayen blir konstiga.
Då blir det kondensatorbyten på display unit.

Jag har servicehandbok till 751 som fil som kan mailas vid behov.
Även till 751A.

Observera då att ingen servivcehandbok har listor på tänkbara fel som kan uppkomma efter 30-40 år, utan tar upp uppbyggnad, kortlayout, spänningar och trimning.

Observera: det är ingenting som skall trimmas vid uppkomna fel, trimning gör man endast på fullt fungernade riggar efter tillverkning.
Att skruva på trimrar i en felaktig radio ger dig bara nya fel.

SM4FPD
 
Om jag idag skulle ställas inför detta problem så är det "härska genom att söndra" som gäller.
Anslut först en spektrumanalysator via en effektdämpare till utgången.

Försök att provocera fram självsvängningen och undersök vilken frekvens som den ligger på,
och sedan knacka lätt på korten med något isolerat och se ifall självsvängningen upphör eller ändras.
Där man knackat ligger sannolikt problemet i form av en sönderåldrad komponent eller dålig kontakt/lödning.

Kan man följa signalen med ett oscilloskop från TX-blandaren och framåt kan man nog också finna ett ställe där det antingen finns HF på matningsspänningsledningar där det inte ska vara, eller där nivån avviker mycket från normalt.
Runt detta ställe finns förmodligen problemet.

Om det inte gått att lokalisera problemet, bryt då upp signalvägen mellan RF-kortet och PA-steget.
Anslut en signalgenerator till PA-stegets ingång och dra upp signalen försiktigt från noll. Uteffekten ska
följa insignalen utan några "ryck" eller stora avvikelser. Kontrollera att uppträdandet är någorlunda lika
på alla lågpassfilterområden. Se efter om det finns onormalt mycket HF på matningsspänningsledningarna på någon frekvens.

Tyvärr är sådant här svårt att felsöka eftersom det är ett potentiellt återkopplat system med över 70 dB förstärkning från ingång till utgång och det är dessutom ett intermittent problem. Diskontinuerligt uppträdande när nivåerna
ändras tyder vanligen på återkoppling över hela kedjan.
 
Man bör nog också titta på helheten.
Det syns tydligt att det finns selektivitet på ett par ställen i kedjan.
Bandpassfilter finns tidigt i kedjan mellan blandaren och en bredbandsförstärkare, på -10 dBm nivån, så om självsvängningen skulle ske över hela kedjan blir frekvensen avhängig av vilket bandpassfilter som är inkopplat.


1692280985230.jpeg

Bakomliggande steg förstärker aperiodiskt och endast lågpassfiltret mellan PA-steget och antennkontakten bestämmer frekvensomfånget.
Här är stegförstärkningen betydligt mindre, runt 30-40 dB, vilket gör självsvängningsrisken betydligt mindre.

1692280902428.png

Om det är så att självsvängningen sker över PA-modulen på ena eller andra sättet kommer endast valet av inkopplat LP-filter att kunna påverka frekvensen. Det här ger en möjlighet att indirekt avgöra hur instabiliteten uppstår.
 
Back
Top