Icom IC-290/490 restaurering och trimning - BFO?

Varför är inte signalstyrkan intressant för ett visst trafiksätt???????
Oavsett modualtionsätt så borde det väl vara en radioamatörs intresser att kunna se signalstyrkan.
Det är ju själva hobbyn att utveckla, mäta, bedöma, nyttja vågutbredningsfenoemen, bygga antenner bygga och optimera baluner och att då kunna göera en viss bedöning av resultaten med en S-mätare.

Som jag nämnt finns radiostationer där S-metern bygger på AGC, i en allmode radio, exvis IC-706alla.

Att sedan vissa radioamatörer tror att känsligheten är låg när S-metern visar ett mer rikigt värde än på enklare FM stationer är en sak som vi nog bör belasta dålig kunskap med istället för principen att vissa trafiksätt inte skulle behöva S-meter.
Dessutom är det fritt fram för varje radioamatör att tejpa över S-metern, om den skulle vara för svår att tolka.

Vi ser på Daniels mätningar att ICOM faktiskt har lagt krut på att göra S-metern vid FM lite mer linjär än vad som är brukligt på just den här radion.
Men har varit för rädda för att göra det helt ut.
Annars kunde man ha låtit SSB mottagaren och dess AGC-system med S-meter vara i drift i bakgrunden, vid FM, för att just få en bättre S-mätare, här i IC-290 har man valt att stänga av SSB för att spara ström.


de
FPD
 
Det man kan se på de mätningar som gjorts är att "S-metern" inte har så mycket med verkligheten att göra. I SSB-fallet är dynamiken i hela området 56 dB, och visningen ovanför S9 som ska ha 60 dB dynamik är inte fullt 40 dB.
Detta lämnar 16 dB till 9 S-enheter, eller knappt 2 dB per enhet.

Den indikerade signalstyrkan "S1" som enligt den hävdvunna definitionen ska motsvara en signal i bruströskeln eller S+N/N = 1 är -114 dBm.
Om vi lite konservativt sätter bruströskeln i SSB-bandbredden till
kTB = 1,38E-23*1000*2500 = -135 dBm så har vi redan ett S/N på 20 dB vid denna indikering.

Användbar SSB brukar anses som 6 dB S+N/N, så det finns en marginal av runt 14 dB.

I FM-fallet blir det ännu mer komprimerat, hela S-meterutslaget innefattar
endast 33 dB, och "S1" motsvarar -107 dBm.

I FM-bandbredden motsvarar detta ett HF-signal/brusförhållande på 25 dB.
Med FM-tröskeleffekten tagen i beaktande så har vi en brusfri signal vid denna indikering, eller "59" med dagens språkbruk.

Den ensidiga fixeringen vid "S-metern" är tveksam som den är, och i FM-sammanhang är S-metervisningar enligt min mening "prov utan värde".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Rätt lustigt?

Här har ICOM lagt ner extra krut på att göra en S-meter för FM som har ett visst, om än ganska litet, dynamiskt område.
Det går alldelse utmärkt att rikta en Yagi med FM S-metern i en sådan radio.
Det går utmärkt att se fading om sådan råder. det går utmärkt att jämföra olika antenner, de går utmärkt att se om motstationen provar sitt PA, elelr provar med QRP.
Samtida andra FM stationer visade nästan bara S0 eller S5 dvs fullt utslag.

Sen är det ändå bara skit just för att det är FM???? och att den inte ger ett absolutvärde.

Man kan fråga sig varför inte radioamatörer köper selektiva Voltmetrar istället, de kostar säkert bara 10 ggr mer än en radiostation. Ja de mäter säkert inte någonting under -110 dBm förståss men det löser man väl med en antennförstärkare. Givetvis kalibrerad hos SP i Borås.

de
FPD
 
Det här är min S-meter trimmnigstabell.
Vid VHF och UHF lade man förr till 20 dB.
Dvs S9 -73 dBm blir då -93 dBm på VHF och UHF, eller från 50 µV til 5 µV
Detta tillsammans med mastoppsförstärkare gör att S-metern ofta rör sig av bruset.
Numera verkar samma tabell gälla för både HF, VHF och UHF

Någon nämnde att S-mätare inte finns på annat än amatörradio.
Jag har S-meter på mitt mobila bredband
Jag har även förstått att det finns S-meter på mobiltelefoner. Folk sitter i alla fall och läser denna.


Det är mycket sällsynt att en radiostation visar något S-meterustlag unde c:a S3, då fotstat S-metern är AGC systemt som då träder i kraft omkring 30 dB öve rgenbruset.

Men som jag nämnt gör det så på IC-R9500


S enhet µV dBm
1 0,18 -122
2 0,37 -115
3 0,75 -110
4 1,5 -104
5 3,15 -97
6 6,3 -91
7 12,5 -85
8 25 -79
9 50 -73
9+10 158 -63
9+20 500 -53
9+30 1580 -43
9+40 5000 -33
9+50 15800 -23
9+60 50000 -13


de
FPD

de
FPD
 
Roy, Om man då hade Tippexat bort märkningarna S och S-meter från sina radioapparater och nöjt sig med sorten dBm och sett till att det indikerade värdet på displayen eller visarinstrumentet stämmer med den pålagda signalen från en justerad signalgenerator så hade det hela blivit meningsfullt. Inga andra referenser behövs.

/Bengt
 
Jag håller med. Det är bättre att ha en signalmätare som täcker något område än ingen alls och även om S-angivelserna inte stämmer så är det ändå användbart. Jag skrev ut och klippte till en tabell över just min skala och satte brevid riggarna. Det blir bra det. Måste nog säga att ICOM ändå har lagt ner lite energi på mätaren för FM. Ger mätaren inte utslag så är signalen mindre behaglig för öronen att jobba med och över det så finns det tillräckligt med dynamik för att se vad som händer.

SM0XGY Daniel
 
Rätt lustigt?

Här har ICOM lagt ner extra krut på att göra en S-meter för FM som har ett visst, om än ganska litet, dynamiskt område.
Det går alldelse utmärkt att rikta en Yagi med FM S-metern i en sådan radio.
Det går utmärkt att se fading om sådan råder. det går utmärkt att jämföra olika antenner, de går utmärkt att se om motstationen provar sitt PA, elelr provar med QRP.
Samtida andra FM stationer visade nästan bara S0 eller S5 dvs fullt utslag.

Sen är det ändå bara skit just för att det är FM???? och att den inte ger ett absolutvärde.

Man kan fråga sig varför inte radioamatörer köper selektiva Voltmetrar istället, de kostar säkert bara 10 ggr mer än en radiostation. Ja de mäter säkert inte någonting under -110 dBm förståss men det löser man väl med en antennförstärkare. Givetvis kalibrerad hos SP i Borås.

de
FPD

Jag använder själv selektiva mikrovoltmetrar från både Telefunken, Rohde&Schwarz, HP samt Wandel&Goltermann.

Den som är mest använd, HP3586A, kostade mig $64 en gång i tiden samt medfördes till Sverige från Texas som handbagage.
Dynamiken i HP3586A går från - 145 dBm till + 20 dBm när den smalaste bandbredden används.

Med en sådan går det att göra direkta mätningar av nivåerna i olika systemdelar, filters frekvensgång samt antenners riktningsegenskaper och verkningsgrad.

Tillsammans med R&S kalibrerade mätantenn HFH-Z2 har den följt mig på många resor i jobbet för att mäta upp strålningsegenskaper på både fasta och mobila LF/MF/HF antennsystem.

Högt på önskelistan står dock en R&S ESH3 och en ESVP.

En "S-meter" som har en verklig dynamik som är väldigt liten ger en mycket "inflatorisk" och missledande visning åt användaren.

När hela området är endast 30 dB och märkningen på panelen påskiner att dynamiken är c:a 110 dB kommer en verklig nivåskillnad på t.ex. 3 dB att visas som minst 10-12 dB.

Någon kanske har "i bakhuvudet" att en S-enhet ska motsvara 6 dB eller en faktor 4 i effektmått.

Antenner eller slutsteg kanske jämförs, och en antenn som har en förbättrad utstrålning på 6 dB kommer att indikeras som över 20 dB. Om användaren då inte har klart för sig dessa fundamentala samband blir uppträdandet hos systemet helt obegripligt.

Det råder en osund fixering vid S-meterutslag hos stora delar av amatörradiokollektivet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
De justerbara kondingar som används i IC-290/490 kan vara lömska. De har en genomgående axel (duh!) som är lödd mot övesta skivan
Gammal tråd men labbar med en IC-490 och råkade ut för trimmerproblemet men den gick att löda fast, C42 vid X2. Men den går inte att dra in till rätt frekvens på USB/LSB ligger 1.5 kHz fel , jag ger upp med denna gamla rig. Kan vara X2 som har åldrats.
 
Inte ska du ge upp för en åldrad kristall, det är väl bara att ändra värdet på en fast kondensator i kretsen.

Lennart
 
Back
Top