Jag har blivit radioamatör

R8N

R8N CB SHOP
Nu har jag fått mitt certifikat och heter SA0CDX. Nu sitter jag och läser massor på nätet om olika radioapparater. Tänkte passa på att starta en tråd här och kanske få bra tips på vad det är för grejer jag behöver.

Det jag tycker verkar roligast är kortvåg och lite mer långväga kontakter. Jag tycker om att åka runt med min husvagn på sommaren och jag vill kunna ta med radion på resorna.


hu2asama.jpg


Jag funderar även på att komplettera min 27 MHz-radio i bilen med en VHF/UHF-radio med crossband-möjlighet. Idag har jag en liten handapparat från Kina som bara duger till repeatertrafik.
 
Last edited:
Grattis, och välkommen bland oss andra galningar! Läcker bild. Eriba-vagnen....läcker. Är det en Puck? Mina föräldrar hade en sån på 70-talet. Sen....vad man "behöver" är variabelt. Kortvåg? Försök hitta en sjysst kortvågs-kapabel mobilstation med inbyggd ATU, så slipper du tänka så mycket på antenner. Om du gillar CW och att bygga så kan en Elecraft K1 med smart valda band och ATU vara hur kul som helst (QRP-effekt!). Annars funkar väl en FT-100 eller nåt liknande lika bra om du har en mobilantenn som passar dina favoritband - eller om du väljer att klippa till en dipol att hänga upp. VHF/UHF,....handla rätt radio o en bra mobilvippa. Ha kul!
 
Last edited:
Bara att börja läsa min blogg, där jag har dokumenterat min återkomst i eterhavet.

sm0rcl.wordpress.com

I övrigt så om du vill ha en radio som klarar mer eller mindre allt, så rekommenderar jag Kenwood TS-2000. Finns andra radioapparater som är bättre, men få som klarar allt mellan 160m och 70cm. Och med TS-2000X så klarar du även 23cm. Sen handlar det mesta om budget och ambitioner. Men tipset är att inte börja för begränsat. Började själv med en IC-7000, men det var för mycket menyer och för få knappar/rattar för min smak.

Det var väl allt så här lite kort.

Och en sista sak. Satsa pengar på ANTENNEN. Ingen radio för över 100kkr kan kompensera för bristerna i ett antennsystem. Min rekommendation är att sätta MINST en tredjedel, helst hälften i antennsystemet. Vilket inkluderar MAST, om du har dylika möjligheter.

Välkommen

Kai/SM0RCL
 
Köp en gammal uttjänt HF-rigg. Gärna en som krånglar ibland eller en med rör i slutsteget så du får avstämma. Åk till Biltema och köp billig FK-kabel och klipp till en dipol för vart band du tänker köra och mata med koax. Eller bättre, köp ännu mer FK och häng upp en tråd utan att bry dig om längden (lång tråd är bättre än kort) och ta en del av tråden och knåpa ihop en högohmig stege och kör alla band på samma antenn.

Ovanstående koncept är inte på något sätt "nyckelfärdigt" utan kräver lite funderande och fixande, fast inte allt för mycket ändå eftersom du har kunskaperna från kursen i färskt minne. Och framför allt, det blir billigt, mycket roligare och du får praktisera lite av inhämtad teori.
 
Hej!

Välkommen till skaran!

Några råd kring vad för utrustning du skall skaffa låter jag vara. Jag känner inte dig och därmed kanske mina råd blir heltokiga? Det är ju inte alla som tycker att det är kul med en Skanti TRP-8750 S, tillhörande automatisk ATU och en 13 m vertikal... Men jag tycker det!

Som tidigare nämnts så är antennen viktig, jag tycker nog att den är ännu viktigare... Men, man kan ju vara begränsad på grund av boendet, ekonomin eller av andra anledningar. Samtidigt behöver man inte göra det överjävligt komplext.
Stegmatad dipol har nämnts, kostar inte mycket. Man kan även kika på alternativet "kvartsvågspinne", med ett metspö, lite kopplingstråd "FK 1.5 mm2" en snutt koax så kan man enkelt och billigt få till en antenn för ett band. Det finns många alternativ, vilket passar dig?
I början på amatörradiokarriären kan det vara svårt att fatta rätt beslut, man kanske inte vet vad som finns att välja bland.
Själv vill jag slå ett slag för kortvåg, vilket är det enda jag kör.

Att komma ut på kortvågen kan vara ganska billigt, men det finns ingen över gräns för hur dyrt man kan göra det.
 
- FUD, bra dokument. CDX, håll i plånboken och rusa inte iväg och köp "fantastiska kompakta multibandantenner" eller crossbandsriggar. Köp hellre några paket kaffe o påsar bullar och be att få komma hem och fika hos några olika amatörer i trakten. Då får du se lite fler nyanser av hobbyn och dess udda stofiler ;) Men då du redan kört en del från husvagnen, tror jag att du har bättre koll än många andra nyblivna amatörer...
Kanske skulle SMFF passa dig? http://smff.sk6aw.net/
 
Ja, även mitt råd blir att hålla i plånboken. När du får lite kött på benen så kan det mycket väl visa sig att du fastnat för något helt annat än du trott från början.

Köp gamla billiga grejor till att börja med. Så småningom kan du lägga mer krut på det som blivit ditt specialintresse. De gamla grejerna har du ju fortfarande kvar, och kan köra lite av varje.
 
Måste bara få hoppa in lite eftersom jag till skillnad från resten av kommentatorerna, tror jag i alla fall, är den enda relativt nya nykomlingen precis som du ... Dom andra är nog att hänföra till kategorin erfarna och ärrade veteraner ;)

Glöm det där med en gammal rör station! urdumt när du är ny, om du inte är en riktig röjare på elektronik möjligen enligt min mening.

Nu hamnar vi automatiskt på kortvågsbanden. Om du bor så du kan köra repeatertrafik så kommer ändå polarna att snabbt lära dig hur det funkar, så det hoppar jag över här. Sedan tror jag att det är bra att börja med kortvågen då det trots allt är där det började och så är det nog lite lättare tekniskt än att ge sig på de högre frekvenserna direkt. Man skall ju ha kvar något kul och utmanande att fortsätta med också, månstuds t.ex. kräver ju lite mer än dipolantenner och Baofeng handapparater ...

Du behöver komma igång rimligt enkelt, få lite mersmak, testa lite DX'ande, kanske lite contest, rag chewa lite på 80m, ja kort sagt testa runt. Det gör du inte om du bara skall skruva rörhäck, det kan jag lova. Det första jag skaffade mig var en Drake TR4CW, det är rörhäck det du! Inte blev det mycket kört innan jag fick händerna på en , Tack gode Bo som kompisen hette som lånade ut den, Yaesu FT-450.

Då blev det åka av kan jag lova ;) har kört någonstans i storleksordningen 5.000 Qso på den på ett och ett halvt år. Fått ett brinnande intresse och tycker det här är det roligaste som finns. Draken är såld, känns trist ibland, men det är en typ av radio som jag tror passar bättre när man kommit in ordentligt i hobbyn och skruvandet blivit något naturligt. Ett komplement helt enkelt och en kul grej.

Så rådet är alltså att du skall skaffa dig något rimligt modernt direkt. Du får något som fungerar utan en massa handpåläggning med lödkolven. Klarar alla tänkbara moder inklusive digitala, kan kopplas upp mot en dator för att testa på olika riggstyrnings- och loggprogram, kort sagt något du kommer att ha mycket kul med och som du är igång med snabbt.

Sedan är det precis som dom andra här skriver, Antenn! Antenn! Antenn! inget är viktigare, så är det bara. En av de radions naturlagar som jag inte tror att någon enda som läser här skulle ifrågasätta. Du har fått en del bra råd, några som jag av egen erfarenhet är lite mer tveksam till.

Det bra rådet är bygga och prova enkla dipolantenner för ett band i taget, bara matade med en enkel koax och kanske en "choke-rulle".

Visst är det effektivt med stegmatning, kul att prova på om inte annat. Men, det finns såklart ett men, du behöver en speciell antenn tuner för att stämma av den. Den vanliga inbyggda som ofta finns i en modernare radio, precis som de flesta fristående auto tuners på marknaden, klarar inte en stege.

Att då bara sätta en balun mellan stege och tuner med en bit koax kan funka, men om jag fattat det rätt så inte är det någon optimal lösning precis. Inget komplicerat bygge, en tuner för stege, men den skall trots allt byggas om det skall bli bra resultat. Tycker du skall ta den enkla vägen först och sedan återkomma till stegmatningen när du fått lite antennerfarenhet innanför västen.

Så börja du med enkla dipoler med koaxmatning, du kan sätta dem horisontellt, sloopande, vertikalt, inverterat, jag du har att göra ett tag innan du provat alla varianter och band. Du kommer garanterat att lära dig mycket och köra en hel del riktigt bra kontakter av bara farten. Jag har iofs provat lite trådvertikaler och nu sista tiden loopar och Delta loopar, men huvuddelen av de 102 länder jag kört sedan jag började logga på datorn i Juni 2012 har jag kört på någon form av dipol. Så nog kan du få kul med de experimenten, det lovar jag.

Sedan är det bara att skaffa lite handböcker om antenner och annat inom amatörradio, lyssna mycket på radion, radioklubben och de mer erfarna kompisarna skall vi inte glömma och så Googla allt du kan komma på på datorn. Jag får nog på skallen här av många som kommer att säga "finns så mycket där på Internet som är helt åt skogen" .. Jo det finns det, inget snack om den saken, men det finns mycket matnyttigt och kul också.

Sedan skall du fråga här också, det finns så mycket kunskap och otroligt hjälpsamma å trevliga radiokollegor här på forumet, att du kan bara inte tro det! Sedan finns det ibland någon som har en dålig dag och kan fräsa lite åt en .. men det hör till och för det mesta menar man egentligen inget illa.

Hur du än bär dig åt så kommer du att lära dig ofantligt mycket och ha väldigt kul!

Lycka till och så hoppas jag vi hörs på kortvågen någon gång framöver :)

Johan / SA3BYC
 
Last edited:
Precis som Johan är jag "Rookie". Började med att köpa en TS440 för 3000kr och sätta upp en Windom/FD4. Med den uppsättningen har jag nu kört ca 50 länder och ett antal "ragchews" på kanske 20 aktiva dagar och på allt från 15-80m. Blir tyvärr inte fler då jag kör från landet. Tyckte det var perfekt start. Nu, efter ett radioaktivt år börjar titta på fler antenner och psk.
 
Jag vill nog hävda att det finns fördelar med att köpa en relativt ny radio. I de gamla så åldras komponenterna och man kan ha lustiga/inte så lustiga fel. Har du råd, så köp nytt. Alltid kul med känslan av att ha färska prylar. En HF-radio är alltid gångbar. Vissa rekommenderar SDR som t.ex. Flex. För vad gör du om Windows 10 inte fungerar med din radio?

Modeller som jag kan tänka mig är:

Kenwood TS-2000(X)
Kenwood TS-590S

Elecraft K3

ICOM IC-756ProIII
ICOM IC-7410

Yaesu FT-3000

Det finns säkert många andra apparater att välja på oavsett. Men med en TS-2000 så kan du som sagt köra alla band av intresse i en enda radio. K3:an och TS-590S är lite bättre i mottagarsidan, men saknar just band över 6m. Vilket du kanske vill hålla på med också.

Jag kan för lite om Yaesu för att kunna ha en riktigt bra åsikt. Och ICOM är överlag ganska dyra. Men bra.

En av de största fördelarna med MODERNA radioapparater är att möjligheten att koppla ihop radion med datorn är utmärkt. Glömde skriva att IC-7200 går att koppla direkt med USB-sladd till datorn.

Som jag ser det, så är det viktigaste mervärdet idag hopkoppling med datorn för loggning, digitalmoder, contest, kluster och allt som blir roligare med datorn. Vill du köra old school, så är det bara att koppla ur datorn, så funkar det också.

Något som jag vill avråda från är att ha en mobil/bilstation hemma i bostaden. Dessa brukar bli varma och är dessutom inte lika ergonomiska som lite större radioapparater.

Nåväl, min favoritlista är som följer.

K3
TS-2000
TS-590S

Och precis som med bilar, så tycker alla andra olika.

Hos mig kan du få klämma på en K3:a och en TS-2000. Sen finns det ju andra amatörer i omgivningen, som säkert låter dig testa.

Tipset med kaffe och bullar var för övrigt klockrent.

73 de Kai
 
Hej igen och tack för alla svar. Jag har ännu ingen kortvågsradio mer än den 10-12-meter jag har i bilen (Magnum S9). Tack JohanSA3BYC :)

Husvagnen är en Eriba Familia från 1964 och bilen är från 1966 och helt befriad från elektronik. Husvagnen är utrustad med ett rejält batteri och solpaneler på taket som ger uppåt 100 W. Jag har en idé om att förse den med en teleskopmast i aluminium monterat på dragstången. En sådan mast skulle kunna husera en vertikalantenn och en horisontell dipol.
Den här sommaren har jag använt mig av 6 meter maströr och en rejäl parasolfot för att få upp min halvvågsantenn en bit över marken.

Till en början tänkte jag det skulle vara kul att utforska de lite längre banden. Eftersom jag vill kunna använda radion mobilt så ofta det går så tänkte jag mig en mobilstation liknande Kenwood 480, Yaesu 897 eller Icom 7200. Jag bor i hyreslägenhet så det kan bli svårt att få upp en bra antenn och grannarna tittar gärna på sin gamla plasma-TV. Det blir en utmaning att hitta en bra antennlösning.

Jag vill även ha en bra antenn på bilen då jag får någon timme över när jag skjutsar dottern till träningen. Då kan jag åka till någon störningsfri höjd i närheten. Jag har ett 102" stålspröt liggandes som skulle kunna användas med en avstämningsenhet. Troligtvis behövs det en spole i botten för att komma ner till 80-metersbandet.

I somras åkte vi runt med husvagnen och besökte nationalparker och naturreservat. Tänkte då att nästa år skulle jag kunna testa SMFF.

Per/SA0CDX
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    97,5 KB · Views: 167
Last edited:
Jaha du Per ;) hade en liten aning, visste ju att du skrivit upp och klarat det. Gratulerar förresten vilket jag väl borde skrivit i första inlägget! Nåja, då vet vi ju vad vi har att göra med .. hi hi .. Vet att du är nöjd med S-9'an och ibland saknar jag den, men nu vet jag ju att den har ett bra hem och den trivs säkert i Pick-Upen.

Får jag komma med ett tillägg till det du tittat på i radioväg, Yaesu FT-450. Är så fruktansvärt nöjd med den lilla krutburken, har det mesta man kan önska. Fortfarande efter ett å ett halvt år så hittar jag nya finesser och inställningar, den växer hela tiden. Dessutom så är den både tillräckligt liten för att funka portabelt och mobilt, samtidigt som den är vettigt stor på skrivbordet.

Jag har en del erfarenhet av att ratta på TS-480, kanon trevlig radio, men lite för liten i min smak. Inte i bilen och portabelt förstås, men på skrivbordet är den lite väl liten för min smak. Dessutom har Manuel den i sitt sortiment och då blir ju ditt pris det rätta ;)

Kör hårt, ta väl vara på S-9'an och dig själv så hörs vi säkert framöver!

73 de Johan
 
Jag skulle avråda i från äldre rörapparater. Det är som att välja en veteranbil till en barnfamilj där båda jobbar och ingen har kunskap av att meka med bilar. Risken är m.a.o. att man tröttnar. Om inte annat när 5-9 kranar ska justeras för att man ska kunna sända så fort man bytt frekvens. Även apparater med inbyggda automatiska avstämmare har nackdelar. Det gör att man förslöas och slarvara med antennerna och i slutändan kör med en antenn på alla möjliga och omöjliga band med måttliga resultat. Det gäller även de gamla rörapparaterna.
 
Hej!

Jag har en ft897 samt en ft817, och måste säga att jag rekommenderar båda riggarna!
Båda är portabla och 897an går utmärkt som basstation, finns ett 230v nätagg som man monterar istället för batteri och då blir den väldigt smidig. Måste dock varna för autotunern som hör till, då den inte klarar speciellt mycket. Ska man ha en autotuner så är ldg z100 eller liknande en mycket prisvärd apparat!

73 de SM7XAS Daniel
 
Att välja antenn till bilen verkar vara svårare än att välja en radio. Det verkar finnas tre olika vägar att gå. 1. Lösa antenner för varje band. 2. Ett långt stålspröt med fjäder som man stämmer av med en tuner som klarar 10-40 meter, eller 3. En justerbar antenn (skrewdriver) som täcker in 10-80 meter.

Sedan kommer det till montering av antennen. Vad jag har förstått är jordning av antennen och sammankoppling av bilens metalldelar (bonding) av största vikt. Antennen ska gärna monteras lågt nära marken. Källa: KØBG.COM
 
Jaha då var plånboken redan halvöppen inför drömmen om den kompakta mobila multbandsantennen :(
Tyvärr är det så antennens verkningsgrad hänger ihop med fysisk storlek i våglängder, spol- och resistansförluster,vilket genast glöms när man läser reklamblad för t ex screwdriver-antenner som uppges gå fantastiskt på 6-80m med en meterlång radiator! Med en känsla för verkningsgrad kan man bättre ta ställning till de kompromisser man måste göra för mobilantenner.
Som länken ovan säger: "For an average 8 foot antenna mounted on an average vehicle, and using an estimated ground plane loss, the efficiency ranges between 0.2% on 80 meters [!!!] to maybe 80% on 10 meters. "
Till detta kommer elektronikbrus från moderna bilar eller tänd- och generatörstörningar från de äldre.
Så mobilantenner funkar skapligt för höga frekvenser, men för lägre frekvenser är det bättre att slänga upp en tråd när man ändå skall fika.
 
Last edited:
En bra skrewdriver-antenn är väldigt dyr och stor och lång. En sådan är inte det som står långt upp på prioriteringslistan.

En teleskopmast står på önskelistan där jag kan montera min vertikalantenn för 10-12 meter och trådantenner för de längre våglängderna. Idag använder jag vanliga maströr men de tar stor plats i bilen.

Jag tänkte börja med en lagom portabel radio. Yaesu 450 verkar vara en prisvärd burk med inbyggd antennavstämning. Kenwood 480 verkar också intressant. Icom 7000 är lite för dyr tillsammans med AH-4 och den klarar inte 80 meter. Frågan är hur bra tunern klarar av att stämma av det 2,8 meter långa stålspröt jag redan har till bilen. Det sprötet går att förlänga med en krokodilklämma och tråd när jag står still.

Hur många är det som har kortvågssändare i bilen?
 
Har haft kombinationen IC-7k och AH-4. Med trådantenner så gick det att stämma av på 80m också. Det är väl ICOM:s mobilvippa som den inte klarar av på lägre band.

Kortvågssändare i bilen är nog inte så vanligt. När kommunjakten pågick så var det nog vanligare. Nu nöjer sig nog folk med VHF/UHF och mobiltelefon. Och vill man köra HF, så blir det porabelkörande och inte mobilkörande. Vilket också är trafiksäkrare.

Det var lite mer i ämnet...

73 de Kai
 
Back
Top