Kenwood TS-590, åsikter?

Ja. Hur är 590:in på 10m? Tänker på att den inte använder samma mottagarteknik som på de lägre banden där...
 
Här är mitt lilla bidrag till debatten om olika transceivrar. My own ranking of my transceivers performance
Observera att det är min egen subjektiva bedömning efter att ha använt riggarna i
varierande omfattning och atmosfäriska konditioner men med i princip samma antenner (utom IC-735, IC-746 och med undantag för 50MHz/6m där jag gått från TGM-MQ36SR till 2 resp 4 elements Yagi).
/Roger Sjölin SA0AND
 
Ingen variant av Yaesu FT-1000 verkar vara bättre än Icom IC-720A, eller ens IC-706MkIIg, enligt Sherwood-rangordningen. Vad kan det bero på?

FT-1000 finns endast i en enda variant. Det är just FT-1000. De andra så kallade varianterna är inte alls varianter. Det är vanligt, och med avsikt från tillverkarens sida, att dra den felaktiga slutsatsen. Jag har redogjort för skillnaderna på min hemsida. MK-V, Field och MP är helt andra apparater. Inte alls i FT-1000 klass. Jag har kört 10.000-tals QSO'n i rent jämförande syfte. Med alla modellerna. Under många år.
Å andra sidan finns det de som köper billiga men nya bilar av idag från annonsörer som skriver "årets bil" och "bäst i test" för att inte tala om "minst antal anmärkningar från besiktningen".
Sherwood framhäver naturligtvis sina testresultat. ARRL's labb likaså. Det finns andra som också mäter men de kommer inte till tals. Eller har inte önskan om att komma till tals. De har väl inte, så som amerikanerna, det outtalade behovet att framhäva sina egna slutsatser och sträva efter egen vinning.
Vad hjälper det att ha en extrem filtergång och utomordentliga storsignalegenskaper om man inget LF-steg har? Grovt uttryckt :)
Till och med de gamla rörstationerna lever fortfarande. Det är inte bara i nostalgikernas självförädlade värld utan även utanför ;)
 
Last edited:
Som vi ser finns lika många preferenser som användare.

Kontentan från mitt resonerande var att jag mycket varmt rekommenderar TS590S, men att det i mina öron inte låter exakt lika bra i krävande miljöer som min FT 1000 (D).

Jag har lekt med DSP:n men erkänner att jag spenderat för få timmar med den för att tvärsäkert säga att det inte finns mer att "krama ut". Under min kommande XV2LRR expedition i början av december ska min TS 590S genomgå hårdtest i störd miljö och därefter lovar jag komma med nytt utlåtande.

Att rangordna radio efter SSB och PSK upplevelser är inte riktigt min grej. En radio som inte testats i störd CW-miljö säger inte det minsta till mig. Likaså om man inte testar hur radion låter utåt sett på SSB. Den som är nöjd med hur K3 låter utåt sett på SSB kan gärna tipsa mig om knepet för att ställa in den rätt... Jag har kört mycket med olika K3 och om jag får bra audiokommentarer på min FT1000 i kanske vart tredje QSO... har jag ALDRIG fått en liknande kommentar med K3, trots att jag försökt spela med de justerbara parametrar som finns och genom att testa olika mikrofoner och Heil Headsets.

Som ni förstår är dessa mina högst subjektiva åsikter och det finns inget som säger att jag har rätt.

Testlabb struntar jag i princip fullständigt i. Det finns en komponent som inga testlabb kan inkludera i sina imponerande rapporter. Nämligen hur kombinationen MINA ÖRON och radion fungerar tillsammans.. Människans filtreringsförmåga (om det är en person med dessa kvaliteter) är betydligt mer avgörande än vad Sherwood, ARRL eller andra ideala labb kan fastställa i sina alldeles för teoretiska mätningar.

Lyssna, testa, testa igen... och strunta blankt i vad labb säger, det är mitt råd. Kör contest och se hur ditt huvud mår efter 48 timmar efter att ha lyssnat på en FT1000 jämfört med en IC720A (som tydligen har bättre prestanda)... Jag vet att jag skulle slutat köra testen efter mindre än 24 timmar men en häck som IC 720A... Men en IC706MkIIg hade jag inte överlevt första natten.

73 de Mats LRR
 
Last edited:
Grattis! Hoppas du blir nöjd och kanske den hinner fram till 29 november - 14 december så vi kan få tvåvägs TS 590S QSO mellan SA2CEM och XV2LRR!

Mats
 
Jag velade själv mellan en IC-7410 och TS-590, det är möjligt jag gjorde en miss men jag stormtrivs fortfarande med 7410:an i alla fall.

Du får plita ner en rapport här när du rattat den ett tag :)
 
Jag tror definitivt det är den bästa fadion du har haft hittils, så du blir säkert nöjd.

Fast du är ju sällan nöjd någon längre stund så jag kanske ska ställa mig på kö för att få köpa den när du byter :D
 
Grattis! Hoppas du blir nöjd och kanske den hinner fram till 29 november - 14 december så vi kan få tvåvägs TS 590S QSO mellan SA2CEM och XV2LRR!

Mats

Jag borde få den på onsdag om inte posten strular bort paketet som vanligt.
Skulle absolut vara skoj, du får väl hojta till så kan vi skedda (eller skriver man skeda?) :D


Jag velade själv mellan en IC-7410 och TS-590, det är möjligt jag gjorde en miss men jag stormtrivs fortfarande med 7410:an i alla fall.

Du får plita ner en rapport här när du rattat den ett tag :)

Har tidigare funderat på en 7400/7410, verkar vara en bra radio det med men av någon anledning faller den mig inte i smaken.
jag ska absolut skriva nån rad eller två här senare om jag kommer ihåg det.


Jag tror definitivt det är den bästa fadion du har haft hittils, så du blir säkert nöjd.

Fast du är ju sällan nöjd någon längre stund så jag kanske ska ställa mig på kö för att få köpa den när du byter :D

jamen man måste ju prova sig fram Gustav, jag hittar alltid nån liten skitgrej som inte är i min smak o sen så blir jag bara mer och mer irriterad på det så det tillslut blir så stor grej att jag måste byta =)
Jag var skitnöjd med min TS-2000 tills den där birdien på 436.800 dök upp när jag ville lyssna på SO-50, en skitsak i sammanhanget men det räckte för att byta radio.
Änsålänge är jag nöjd med 910an men tyvärr har den den lilla egenskapen att den inte stannar scanningen då squelchen öppnar utan fortsätter promt efter 5sek. men å andra sidan så finns det enklare radio för att passa våra repeatrar :p
 
Last edited:
Back
Top