Kontaktering

SM0UAN

Well-Known Member
Jag måte erkänna att jag känner mig en smula fånig här, men om man inte frågar lär man sig inget...

Jag använder oftast PL-259 eller BNC kontakter i mina anläggningar, normalt sett inte högkvalitetskontakter. Bland annat blir det oftast den sortens PL-259 som man gängar på en RG58-kabel (och löder mittledaren försiktigt, så att inte isolatorn smälter och stiftet blir snett....). Jag tänkte göra några "bättre" patchkablar och köpte ett antal av denna:
med reduktionsnipplar för RG58.
Dock fattar jag inte hur man åstadkommer en dragavlastning i kontakten. De instruktioner jag sett verkar sluta med att kablen "hänger" i skärmflätan, som är lödd till reduceringsnippeln. Inte för att man ska dra i kablen, men kabeln i sig själv är ju inte viktlös och om kontaktpunkten är en bit upp blir det ju lite draglast ändå. Hur är det tänkt att funka?
 
Crimp kan bli nästa steg... De BNC kontakter jag använder har en gummibussning som klämmer manteln när muttern dras åt, borde avlasta lite i allla fall.
 
UHF-kontakten är inte konstruerad för dragavlastning.
Reduceringshylsan för RG-58 är en "efterhandskonstruktion" som
kom till utan att man alls tänkt på någon avlastning.

1705934304208.png

När man ansluter RG-213 eller liknande kablar finns det heller inte någon
riktig dragavlastning, utan man gängar kontakthylsan på den yttre kabelmanteln.

1705934859435.png


"UHF-kontakten" hade ett solitt dåligt rykte under min fartygsradiotid,
och orsaken till att den tolererades var att den kunde anskaffas i snart sagt alla
hamnstäder även i "tredje världen" och att inga specialverktyg krävdes för att montera den.

Av och till kom frågan upp varför industrin inte satte dit bättre kontakter
som N eller C på sina produkter, och någon gång på 80-talet fick jag höra från
en dansk tillverkare att "kunderna begriper inte bättre...".
 
Intressant med lite bakgrund till vissa företeelser, som annars bara kan avfärdas med "det är så det är". Jag får prova lite med crimpvarianten, även om jag nog tycker att det funkar rätt bra med att "gänga på" kontakthuset. Det kanske finns sådana kontakter med lite bättre kvalitet än dem, man kan hitta hos Klas...
 
För att få till en bra avlastning brukar jag hänga upp koaxerna i kabeln isf kontakten.
Här kommer några bilder som jag har visat tidigare men kan inte hitta tråden just nu.

kabelavlastning1.jpg
Jag tar en nylonstrumpa ca 15cm och tillverkar en "bondfångare" med en karbinhake i ena änden.
Nylonstrumpan är vikt över karbinhaken och säkrad med buntband och krympslang.

kabelavlastning2.jpg
Innan man kontakterar koaxen trär man in den genom bondfångaren och placerar den på lämpligt avstånd från kabelns övre ände.
Man bör tillse att koaxen kan förläggas i en slinga/loop ovanför avlastningen för att säkerställa att lasten inte hänger i kontakten.
När man är nöjd med placeringen drar man ett buntband om "bondfångarens" nedre ände.
Vid belastning drar nylonstrumpan åt sig väldigt hårt så den klarar många meter koax-vikt.
Vid behov kan man ju välja att förlänga strumpan för att på det viset öka draghållfastheten.
 
Elegant! Jag har tidigare använt en 4 mm terylenelilna, klämd mot kabeln inuti en kort stump gummislang med en liten slangklämma runt. Karbinhake i linan, såklart.

Undrar varifrån "Bondfångare" kommer i detta sammanhang? För mig är det en portal över en plankorsning med järnväg, så att traktorn tar i portalen innan den den når kontaktledningen (förhoppningsvis).
 
Last edited:
När man ansluter RG-213 eller liknande kablar finns det heller inte någon
riktig dragavlastning, utan man gängar kontakthylsan på den yttre kabelmanteln.

Jag har enbart goda erfarenheter av PL259-kontakter och RG213. Dock måste kontakten vara av prima kvalitet (t ex Suhners eller Amphenol gamla försilvade typer) och lätt lödbara så att den förförtennade och trimmade skärmen kan lödas fast ordentligt i de fyra hålen. PVC-manteln brukar gå att skruva in några varv i kontakthylsan om det inte är utomhus på vintern. Om man använder en riktig kvalitetskabel med en grov tät kopparskärm får man en mycket stabil kontaktering som håller för att hanteras.

Däremot PL-kontakter med reduceringshylsor för RG58 och RG59 är totalt värdelösa. Särskilt i kombination med moderna Kina-kablar med få supertunna kardeler i skärmen och hylsor av metallegeringar som knappt är lödbara ens med hög värme. .Crimpkontakter fungerar dock utmärkt. Om man väljer kontakter och kabel av god kvalitet så blir det också bra för fasta installationer i t ex stativ eller testkablar etc.

Om sen kablarna skall hänga fritt med belastning från en antenn så bör man alltid använda en dragavlastning t ex som GLD visar och där kabeln gärna tillåts vara så lång att den kan gå i en liten böj eller slinga fram till där den skall anslutas. All last skall ligga på kabelavlastningen.

Man kan nog sammanfatta allt det här med att nyckeln till framgång är att välja materiel av god kvalitet och lära sig hur kontakter skall monteras på rätt sätt? Gäller för såväl lödbara kontakter som för crimpvarianterna.
 
Last edited:
Kan inte se skillnaden med crimp av skärmen när det gäller dragavlastning?
Helt riktigt.
En crimpkontakt har inte heller någon dragavlastning av varken mantel eller skärm.
Det får man ordna med en hylsa eller annan anordning.

Inga andra än radioamatörer låter dock matarledningarna hänga ner
oavlastade från en matningspunkt.
 
Om dragavlastning som begrepp är strikt definierat, så finns det ingen sådan i "crimplösningen", men de crimpkontakter jag satt ihop kommer med en hylsa, som är längre än kontakthusets rör, och vid montaget kläms hylsan över både en bit av manteln och över hylsan med skärmflätan. Lite extrafriktion lär man väl få där. Det är ju inte att jämföra med en dedikerad avlastning, såklart. De äldre rigarnas kontakter till miken (8-pol cirkulär) är ju föredömliga om man har rätt kabeldiameter.
 
Om dragavlastning som begrepp är strikt definierat, så finns det ingen sådan i "crimplösningen", men de crimpkontakter jag satt ihop kommer med en hylsa, som är längre än kontakthusets rör, och vid montaget kläms hylsan över både en bit av manteln och över hylsan med skärmflätan. Lite extrafriktion lär man väl få där. Det är ju inte att jämföra med en dedikerad avlastning, såklart. De äldre rigarnas kontakter till miken (8-pol cirkulär) är ju föredömliga om man har rätt kabeldiameter.
Det du beskriver är vanligtvis inte enligt tillverkarens crimpinstruktioner eftersom då skapas reflektion där kabeln komprimeras. Inget egentligt problem om man inte gör kabel till uhf och uppåt.
 
Det du beskriver är vanligtvis inte enligt tillverkarens crimpinstruktioner eftersom då skapas reflektion där kabeln komprimeras. Inget egentligt problem om man inte gör kabel till uhf och uppåt.
Det kan även bli så att trycket på hylsan skapar ett extra tryck på manteln som lämnar hylsan i kabelns riktning varvid skärmstrumpan blir synlig och riskerar att nötas av mot hylsans kant.

Dragavlastning går att fixa med tunn polyestersilkeslina. En stump gul lina fanns nära till hands och syns bra mot kabeln. Färg väljs efter vad som finns tillgängligt alla färgerna verkar tåla solljus bra.
dragavlastning krympt.jpg
Dubbelt halvslag nederst sedan några halvslag.
Den nedre fria ändan kan tejpas mot kabeln om man inte vill ha en utstickande fri ände.
Övre ändan knyts fast i antennfästet.

Krympslang med lim använder jag som böjskydd och dragavlastning för kortare kablar som bara hänger uppe några timmar åt gången.
 
Finns ju kontakter med kompression, tex denna på kinasite 5 st för knappt 200 kr. Går säkert att hitta bättre kvalitet.
1707075701236.png
 
Tack för det tipset. Den typen av kontakt skulle funka fint för mina behov. Problemet är ju att de man hittar för "gängning" av kabeln ofta har ett gräsligt dåligt mekanisk utförande; även om själva "gängningssystemet" funkar är det svårlödda ytor och dålig passning mot chassikontakterna.
 
Kontaktering är en konst och det kan bli många fel när man använder undermåliga kontakter eller inte bryr sig om att läsa på om korrekt montering.
PL-259 av god kvalitet är helt ok om den är lödd korrekt men värms den fel/för länge förstörs isolationen i både koax och kontakt.
PL-259 i billigt nickel och med felgängad hylsa i som gängas på kabeln är trippelfel och förstör dessutom andra kontakter !
Angående Crimp har jag sett många fel under åren då man fått klippa och slänga fina kvalitetskontakter pga usel montering..
- Skärmen för gles/ går utanför hylsan/fel crimpmoment/crimpt i fel ända av hylsan. Vilket resulterar i dålig kontakt/avbrott i skärm eller att mittstiftet dras tillbaka redan vid lätt drag i kabeln.
- Olika varianter av "avlastning" i form av gummihylsor och vulktejp fyller ingen funktion mer än att dölja en undermålig kontaktering,
- Inga koaxkontakter är avsedda för mekaniska påkänningar i form av drag och vickande.
- Inga koaxkontakter är avsedda för utomhusbruk utan väderskydd.
- Avlastning skall ske längs kabeln och på sånt sätt att den inte deformeras i t ex sommarvärme.
 
Helt rätt, -TDX, det är lite av en konst att få till det bra.

Jag funderar dock lite över hur du menar med att det skulle vara del av ett trippelfel, att ha kontakt som gängas på manteln. Personligen upplever jag att det funkar väl som princip, om kabel och hylsa "passar ihop". Min invändning handlar mest om att de kontakter man hittar av den typen, ofta tycks vara av dåligt mekaniskt utförande rent generellt.

Att sätta en bit krympslang som går över kontaktens hylsa och en bit av kabeln är såklart inte en dragavlastning, men det blir lite av ett böjskydd och minskar risken för fuktinträngning.
 
Back
Top