Kopplingskondensator anod SB-220?

SM4HFI

Well-Known Member
Hej på er!
Klubbens SB-220 sa POFF i torsdags under FM-delen på NAC28. Ganska snart lokaliserades felet, det var kopplingskondensatorn mellan anod och PI-filtret som gett upp. Originalkondensatorn har 1 nF 6 kV och jag har en på 500 pF 20 kV i junkboxen. Det blir 90 ohm reaktivt vid 3,5 MHz istället för 45, kommer det att funka?
/Jan
 
Det är strömtåligheten, vilket du redan observerat, som till slut kommer att sätta gränsen.

Att avgöra hur mycket reaktans som man kan ha i serie med
källimpedansen som 2 parallella 3-500Z motsvarar innan det börjar märkas
är en lämplig övningsuppgift i "Elkrets A" (ledning: det har mindre betydelse än man tror...)
 
doorknob.jpg
Så här ser kondensatorn från min junkbox ut. Klarar den strömmen tro? Ua 2500 V och 8,2 pF + parasit mellan anoder och G1 = jord ger knappt 3 A ström vid 29,2 MHz. Eller gissar jag fel?

Jag räknade lite på strömmen i skärmgallret på ett skärmgallerneutraliserat QBL5/3500 för 144 där anslutningen brann av och kom fram till 25 A om jag minns rätt. Det fick bli nån potens grövre anslutning mellan neutraliseringskondensatorn och galleranslutningen. Man ska inte förakta RF-strömmarna i gallret närmast anoden i rörslutsteg!

/Jan
 
Hittar inte igen databladet för denna kondensator, men har ett vagt minne av att den
ska klara 2 kVAr vid 10 MHz, vilket medför en effektförlust av grovt räknat 20 W.

Om vi antar ett arbets-Q i pi-filtret på 12 vid 29 MHz så blir ekvivalenta parallellreaktansen hos tankkretsen 2200/12 = 180 ohm, motsvarande 30 pF. Den cirkulerande strömmen genom tankkretsen blir grovt räknat 12*0,7= 9 A effektivvärde fördelat mellan 3/4 i pi-filtrets avstämningskondensator och 1/4 genom kopplingskondensatorn och anod-gallerkapacitansen. Alltså kommer ungefär 2 A att flyta genom kopplingskondensatorn.

Reaktansen vid 29 MHz hos en 500 pF kondensator är grovt räknat 12 ohm, så det blir 2^2*12 VAr = 50 VAr reaktiv effekt i kondensatorn, vilket understiger 2 kVAr med god marginal. Dock ska man nog ta reda på hur stor den ekvivalenta serieresistansen är på 29 MHz, den behöver vara mindre än 1 ohm för att inte uppvärmningen ska bli för stor.
 
Reaktansen vid 29 MHz oroar mig inte, det är reaktansen ca 90 ohm vid 3,5 MHz som kanske är för hög? OK att de finns att köpa, men min finns redan på plats. Jag har ett ställe på klubben att kolla, men tar med min vid besök i morgon.

Hälsningar
/Jan
 
Reaktansen vid 29 MHz oroar mig inte, det är reaktansen ca 90 ohm vid 3,5 MHz som kanske är för hög?
Det är här som övningsuppgiften i "Elkrets A" kommer in.
Med lite tillämpning av jω-metoden går det att se hur mycket inflytande
seriereaktenen kan ha vid olika frekvenser.
 
PA fungerar igen, nu med kondensatorn 500 pF i tredje inlägget. Provkört på 80 m CW utan problem att stämma av, och ger ca 800 W ut liksom tidigare.
Vid första bänktest verkade högspänningen fungera när jag provade med låg inspänning från vridtrafo. När jag skruvat ihop allt visade inte instrumentet någon anodspänning. Efter felsökning visade sig en av dioderna antiparallella med instrumentet för gallerström och anodspänning vara nära kortslutning, instrumentet gjorde fullt utslag för 2,5 mA. 14 Mohm förkopplingsmotstånd pekade på en tiondel, 250 µA, så dioderna byttes. Tillbaks på ordinarie plats saknades spänning i eluttaget. Säkringen byttes och PA stämdes utan några problem av på 14 MHz mot konstlasten. Efter provet nära 3,5 MHz så bokades SK100FRK för 80 m och ett par SSB-kontakter med jubileumssignalen kördes på 3,7 MHz utan problem.
/Jan
 
Back
Top