Lämplig första setup i lägenhet, på begränsad budget?

SA7CJW

Member
Hej,

nybliven amatör, fick certet för ungefär en månad sedan.
Kan väl börja med att introducera mig lite smått,
Jesper heter jag. Bor just nu på campus i Växjö, pluggar första året på ingenjörsprogrammet till högskoleing. i elektronik.
Har idag bara en handhållen Baofeng-radio för 2m och 70cm, och har inte gjort mer än att lyssnat på den lokala repeatern än så länge.

Nu tänker jag att jag ska skaffa mig en radio för HF och förhoppningsvis komma längre än inom stan.
Men då kommer ju frågan, vad ska man köpa för någonting?

Bor som sagt i lägenhet, på markplan. Har en liten uteplats där jag tänkt sätta upp antenn, men det får inte bli allt för stort, vill inte ha för mycket klagomål av varken grannar eller sambo.
Är dessutom student, så budgeten är tämligen begränsad. Tänker mig ett tak på runt 5 000:-, kanske något högre om det innebär att man får betydligt mer för pengarna.

Börjar med antenn,
uteplatsen ser ut enligt bild:
1014621_10201729933390717_896840699_o.jpg

Och jag har tänkt mig att montera antenn uppe på väggen som är till vänster i bild.
Eftersom att det inte ska bli allt för skrymmande eller dyrt har jag kollat på portabla multibandsantenner, tex. den här:
Portabel antenn 80m-70cm 150w - Limmared Radio & Data AB

Hur väl kan en sådan fungera?
Tips på lämpligare modeller?
Uteplatsen är tyvärr omringad av liknande tegelbyggnader, så det blir lite instängt. Det är som det är, men jag tänker om det finns mer eller mindre lämpliga antenner för mina förhållanden.

Till transciever,
begagnat är ju bra egentligen, men då jag kollat runt på nätet så har jag ännu inte hittat något optimalt direkt. Och jag är inte jätteglad vid att köpa en radio för några tusen på amatörloppis eller liknande, vill gärna kunna göra lite research på modellen innan jag investerar.

Hittade X1M Platinum:
X1M Platinum 80/40/20/15/10m QRP- Kit - Limmared Radio & Data AB
Som såg rätt så trevlig ut. Täcker de band jag är mest intresserad av, till ett rätt så trevligt pris.
Som blivande ingenjör har jag heller inget alls emot att skruva ihop den själv, det är bara kul :D

Men, den har ju bara max 5W uteffekt. Och det kan tänkas vara lite klent, särskilt med mitt QTH.
Jag har ju dock ingen erfarenhet alls inom det här, det kanske räcker bra mycket längre än vad jag tror? Eller kortare...

Någon som har tips på andra trevliga maskiner?
Gör som sagt inget om det är kit heller för den delen, jag är bra kompis med både lödkolv, pincett och skruvmejsel.
Kan ju även nämna att det är telefoni som gäller, jag är alldeles för ung för CW ;)
 
Hej & Välkommen!

Är ingen expert på området, men ett tips är att försöka hänga upp någon/några dipoler som är avstämda. 5W fungerar, visst, man blir konditionsberoende och det är svårare på längre distanser, men samtidigt tycker jag personligen att det är roligare med låg effekt kontra hög. Bara man har tålamod, vilket man oftast inte har när man är nybakad.

Ett annat tips är att köra digitala moder, dom fungerar enligt mig lite som CW, dvs funkar mycket bra med små medel.

Nu får jag säkert hugg & slag, men det är mina personliga erfarenheter.


73 de SA0AZY (Som bor i radhus/lägenhet :-( )
 
En så liten antenn har ju dålig verkningsgrad på kortvåg, men bättre än inget.
Kan man sätta den uppe på det svarta planket till vänster i bild? Ju längre från husväggen desto bättre.
Annars gäller "högt och fritt" för antenner.

Begagnad radio kan ev. ge mer för pengarna.
 
Om du gör som SA0AZY kommer det att fungera över förväntan. HRD (Hamradio De Lux) som mjukvara och radion ihop med en PC så blir det enkla knapptryckar-QSO:n. Att bygga ihop den själv är ju en extra bonus.

Med HRD kan du köra olika moder och om du väljer att köra QRSS räcker 5W ännu bättre. Jag hade kanske satsat på en begagnad radio för min egen del.
 
Last edited:
Utan att veta vad du tänker använda för frekvenser är det svårt att ge några specifika råd.
Dock går det att direkt säga att ingen är för ung för Morsetelegrafi. Att lära sig telegrafi är den bästa
investeringen alla kategorier som man kan göra inom amatörradion.

Ifall du tänker använda en förkortad vertikalantenn med sin närmast obefintliga verkningsgrad på lägre frekvenser, blir det definitivt nödvändigt med telegrafi.

När det är ont om plats för antenner är det också nödvändigt att tänka över placeringen noga. Vertikalantenner har problemet att de plockar upp lokala störningar rejält, och de ökar även risken för att störa hemelektronik.

De korta vertikalantennerna har en verkningsgrad på någon procent på de lägre banden, alltså kommer 5W tillförd effekt att motsvara runt 50 mW till en antenn med låga förluster. Att försöka sig på telefonitrafik med användning av sådana effektnivåer i dagens störmiljö är för att uttrycka sig rakt på sak frustrerande. Dessutom är strålningsegenskaperna sådana att lokal-qso:n blir svårare.

Mitt råd är att undersöka vilka möjligheter det finns att sätta upp en horisontell dipolantenn och mata den med stegledning via en antennanpassare. Finns det bara möjlighet att sätta upp en vertikal så får man gilla läget och operera på de högre frekvensbanden när de är "öppna".

När det gäller någorlunda moderna begagnade radiostationer så är de i princip outslitliga. Så länge de inte är söndermodifierade eller har misshandlats är de också relativt tidlösa.

Apparater som jag själv har fått goda erfarenheter av är Icom IC-751 och IC-735 som är grovt räknat 30 år gamla och "still going strong". Det finns andra fabrikat som har liknande egenskaper.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har inga speciella råd angående radion du skall välja, men skulle nog som flera andra föreslagit tittat lite på begagnat marknaden. Att sedan para ihop en till formatet liten radio med HRD (Ham Radio Deluxe, leta efter den gamla version 5 som är gratis) är jättebra för at lättare hantera den. Att sedan digitala trafiksätt kan köras är ju en kanon bonus.

Men när det gäller din antennproblematik så tycker jag du skall göra en snabb Googling på begreppet Stealth antenna. Prova även på You Tube, massvis, ja tonvis med instruktiv (ja ja en del är det i alla fall) video

Du kommer att hitta massor med info. Framförallt så är våra amatörbröder i England enormt duktiga på just små, gömda och på alla sätt lämpliga antenner för den med begränsat utrymme och/eller griniga grannar och estetiskt medvetna Xyl's (eller i ditt fall kanske det fortfarande är Yl :)

Lycka till!
 
Kan ju även nämna att det är telefoni som gäller, jag är alldeles för ung för CW ;)

Fel, fel, fel! :)
Ju yngre desto bättre! Jag ångrar att jag inte tog cert tidigare och framför allt lärde mig CW tidigare. Jag tror inlärningskurvan är gynnsammare ju yngre man är.
I vilket fall - välkommen till hobbyn!!
// Åke
 
Mitt förslag till första enkla billiga dipol.

uteplats.jpg

Röd linje symboliserar en förlängd staketstolpe.
Blå linje är dipol med topparna invikta för att maximera längden.
Grön linje är 300ohm bandkabel som kan dras in via fönstret eller altandörren.

Till detta behöver du en tuner. Antingen bygger du en S-match eller så köper du en enkel liten LDG-tuner.
Med tunern i hand kan du sedan fritt experimentera med olika billiga antennlösningar.
Kan du sedan få upp en dipol på taket så kan du mata även den med bandkabel och då kommer tunern väl till pass igen.


/Micke
 
Hej!

Jag skulle nog (som SM0AOM) rekommendera en lite kraftigare station för de första försöken. 100W är den vanligaste effekten. Det finns mycket att köpa till vettiga priser. Jag har egentligen ingen aning om vilka priser som gäller, men jag ser på DX-Radio att det finns en IC-735 för 3.5 kpix. Man kan nog få tag i en 100W "nybörjarstation" för lägre priser ändå, kanske nedåt 2.5 kpix.

Någon sa att: "You need a hell of an antenna to beat a dipole". Jag kan bara hålla med. Speciellt om man ser till priset, eftersom man kan använda vanlig el-installationskabel, balun och koax som matarledning. Jag har bara använt avstämda dipoler, och på 80m-bandet där mycket inom-Sverige-kommunikation förekommer blir den 40m lång, kanske lite stort för dig?. GLDs förslag med en o-avstämd antenn ("doublet" på engelska) är det många som gillar, men jag har inte testat själv.

Prova att lära dig telegrafi! Det är jättekul, men tar ett tag att lära sig. Idag, med datorprogram som hjälper dig är det enklare att lära sig än någonsin. (På "min tid", på 80-talet var det knepigare. Då var det kassettband som var state-of-the-art.)

Det viktigaste är dock att inte vara rädd att fråga. Ingen fråga är dum (utom den du inte ställde!)

Min starkaste rekommendation är att gå med i en klubb. I Växjö finns Kronobergs Sändareamatörer, SK7HW Kronobergs Sändareamatörer. De har en klubbstuga med radio, fina antenner, och en välutrustad verkstad. Det var i den klubben jag lärde mig "allt jag vet"... Hälsa från mig!


m.v.h.
SM5OCI (ex. SM7OCI) Per
 
Här har det kommit gott om svar, tack så mycket för all input!
Känner att det kommit lite väl många inlägg för att svara på alla ett och ett, kör på ett något sammanfattat inlägg.

Tror trots allt att jag då ska satsa på någon lite kraftigare maskin då.
Tycker också att det är kul just det hela med att göra mycket med små medel (här innebär ju det att nå långt på låg effekt), men jag ska nog ta och skaffa någon lite kraftigare nu för att få lite grepp om det hela i början, så får vi se var det bär av senare. :)
Det optimala vore kanske någon relativt kompakt mobilstation så att jag kan lösa mina tråkiga antennförhållanden med att kanske ta mig ut i naturen och slänga upp dipoler i träden.
Växjö är en bra stad på så vis, gott om natur!
Får väl säga att det kliar lite i köptarmen på en Icom 718 :rolleyes: Lite mycket pengar egentligen, men man lever ju bara en gång.
Men begagnat är ju en stor fördel, om man hittar något lämpligt. Får se lite vad jag hittar!

Någon som har koll på hur priserna ser ut i övriga EU, är det likvärdigt med i Sverige? Finns det något att tjäna att handla (tänker främst på nytt då) från andra länder? Har bara googlat lite snabbt och bara hittat ett par engelska ÅF, och där har i alla fall priserna sett ganska lika ut de svenska.

Gällande CW så, visst är det sant som ni säger. Om inte annat så är det ju rätt så häftigt att kunna morse, just för att så få unga kan det nu för tiden.. Kanske, trots allt, att man ger sig på det en gång...


Till antenn då,
Tanken var att montera den på planket till vänster i bild, det var det jag menade med vägg.

Att spänna dipoler rakt över uteplatsen är nog tyvärr uteslutet är jag rädd. Möjligen att man skulle kunna montera någonting på staketet i så fall. Men där är det om jag inte minns helt fel omkring 5 meter på en sida och 3 meter på andra sidan. Så det går ju inte att komma upp i några halvvågsdipoler för lägre band än 10m som mest.. Finns det kanske några andra spännande modeller på antenn än just halvvågsdipoler, som man kanske kan få ner litet i storlek, montera horisontellt och inte förlora riktigt lika mycket som på en sådan liten vertikal?

Men en sådan antenn jag länkat är alltså ohyggligt dålig (i princip)?
Tåls helt klart att fundera på, det här.

Kan säga en sak, jag längtar tills man skaffar hus. :D

Antenntuner, någon som har tips på någon trevlig sådan, med brett användningsområde så att säga?
"Måste" man ha en automatisk, eller går det lika bra med en manuell? Jag gillar att vrida på rattar!

En annan liten fråga, bandkabel rekommenderades. Vad har man för stora fördelar med en sådan? Känner spontant att det är smidigare med coax, dessutom har jag en rulle på typ 60-70 meter RG58 liggande.

Och SM5OCI, gissa var jag tog mitt cert? ;)
Har funderat på att gå med i klubben, men känner att jag vill nog ta och komma igång lite på egen hand först.
 
Jag skulle tipsa dig om att skaffa en Yaesu 857 eller motsvarande, visst, det är inte den optimala hemmastationen eller den optimala ryggsäcksriggen, men den går att använda till båda delar.

Hemma styr du den med HRD då lider du inte allt för mycket av radions lilla storlek, och portabelt går att köra om man drar ner effekten och är medveten om att man måste släpa på relativt mycket batteri.

Antennen som ritades in på din bild skulle vara det bästa du kan få till, fungerar på flera band med låga förluster med en bra tuner, men visst en multibandspinne kan fungera om det måste vara stealth.

Ett annat alternativ kan vara en magnetloop, dom fungerar relativt bra på låga höjder och påstås vara bra i störd miljö

Störningarna kommer att vara ditt värsta gissel, därför tror jag att ett batteri och en dipol i ryggsäcken kommer att bli dina roligaste radiodagar.
Vill du bara syssla med det så kan en 5w QRP station vara bättre än en mobilstation, men med mobilstationen har du ju möjligheten att köra lite högre effekt (20-50W) även ute i skogen, så länge batteriet räcker.

Alternativet kan vara att sätta upp en remotestyrd station på ett bra ställe, en sommarstuga eller släkting på landet kanske.
Remotestyrning är inte jag så duktig på, men jag vet att det har varit "räddningen" för många som bor hopplöst till.

Kan du montera en antenn på taket hemma kommer du ur den värsta stördimman kanske, men plasma-tv apparater, fläktstyrningar knäppande termostater och dimmbara ledstrips kommer att höras, ta det gånger antalet grannar i närområdet.

Inköpsställen: Visst är det bra att handla lokalt, inte minst för att stödja dom lokala handlarna, men ska du näthandla finns det firmor i Tyskland och England som många har bra erfarenheter av, annars finns det en Grek på´Ebay som har mycket bra priser som jag har handlat en del av, dock ingen radio.
Andra jag känner har handlat även radio ifrån honom.
 
Tips på bra begagnatsidor på nätet:
- DX-radio
- Danska Brugtgrej
- Tyska E-Nat
Har handlat på alla tre och det har funkat bra.
/Benny
 
Som -AOM redan skrivit: Med en någorlunda modern rig kan du inte välja fel. I alla fall inte så här till en början. Man förfinar sin smak och sällan är det första köpet det som blir rätt i längden. Man måste ha erfarenhet av lite olika riggar för att veta vad man gillar. Av den anledningen tycker jag inte att begagnat skall vara uteslutet. Man får prova sig fram under några år.

När det gäller effekter så kan det vara roligt att köra QRP för att s.a.s. testa gränserna eller minimera sin utrustning, optimera verkningsgraden eller så. MEN jag vet av egen erfarenhet att man behöver de normala 50–100 watten (och jag gillar alltså QRP egentligen) för att få en bra start på kortvågen. Även med medioker antenn så kommer det ut en hel del effekt vilket kan rädda dagen i många fall.

Mina första stapplanden på kortvåg var med låg effekt och telegrafi, många var de gånger jag önskade mer effekt! Visst, det är en "seger" att ha klämt ett DX med låg effekt men det kan också vara väldigt frustrerande att inte kunna hålla ett normalt okomplicerat QSO då och då.

Om du tänker dig att köra portabelt också kanske det kan vara värt att överväga 6 meters fiskespön? Med en vertikal tråd och några horisontella från basen av den fungerar den ok i alla fall på 14 MHz och uppåt. Och den är lätt att plocka ner för att bli osynlig också. Jag har använt detta för ryggsäcksportabelt QRP.

ON7EQ Mobile HF

I ARRL:s handböcker brukade "helically loaded" vertikaler finnas beskrivna. I stora drag bestod de av en tråd som lindades på en vertikal plaststomme (typ så här: http://files.qrz.com/t/iw3sgt/antenna_hf1_1.jpg). Det blir smalbandigt men fungerar och som blivande högskoleingenjör i elektronik kommer du veta vad du gör om du vill anpassa antennen bättre med induktanser och kapacitanser:)

/Micke
PS Man är alltid precis lagom ung för att börja med telegrafi!
 
Jag hade många frågetecken om valet av radio när jag blev pånyttfödd.
Jag köpte en begagnad 2-metersrig, allmodare som första station. Tur var det för mitt QTH gav inte många QSO, ens på månadstesten.
Då blev alla riggar med VHF/UHF uteslutna för tillfället.
Efter några års funderande, ja det tog så lång tid, bestämde jag mig för en ny Kenwood TS 590 S. Det valet ångrar jag inte.
Jag har mer och mer fallit offer för CW, PSK och då passar även denna rig ypperligt.
Om jag vetat då vad jag vet nu så kanske det blivit en lite enklare station. Det är mycket pengar för en studerande att lägga ut.
Jag önskar dig många trevliga stunder med funderingar runt antenner och utprovning av vad som går bäst i din lokala miljö. -GLD hade en riktigt trevlig förstalösning på antenn, billig och bra, en "funkisantenn".
Själv har jag klippt till OFC, endmatade, Dipoler samt bredbandsdipoler, nu sist en liggande Delta-Loop med omkretsen 166 meter. Den är jag mycket förtjust i och har permanentad den på 12 meter höjd över marken.
Nästa kul provapåantenn skall bli en c:a 17 meter hög vertikal för 160, 80 och 40 metersbanden. Det skall bli spännande att prova och jämföra med Deltaloopen.
God fortsättning och skynda långsamt.
 
GLDs förslag enligt skiss är mycket bra rent tekniskt men kanske inte så estetiskt tilltalande? Ett alternativ kunde då kanske vara en mini-flaggstång på ungefär samma plats, eller någon sorts blomsterportal in till uteplatsen där man då kunde vinna lite höjd. Med lite kreativa diskussioner med XYL så kanske det går att öka höjden med en meter eller så.

Men det finns ändå ganska goda förutsättningar för att få till en användbar helt osynlig antenn med planken som antennbärare. En vinkeldipol för 14, 18 eller 21 MHz får fysiskt plats och en sådan kan förslagsvis matas i det högra hörnet mellan de båda planken. Spika fast antenntrådarna på överliggarens kant invändigt. Använd någon typ av isolatorer så att trådarna inte ligger dikt an brädorna. Det räcker gott med 5-10 mm avstånd. Mata med koax om det gäller ett enda band eller med 300 ohms bandkabel om du vill köra fler band. Det senare kräver en matchbox och det blir ev lite krångligare att dra in matarledningen i huset då en bandkabel helst inte skall ligga på marken.

Även om antennen nu kommer att hamna väldigt lågt över marken så finns det ändå goda möjligheter att få förbindelse. För att visa ett verkligt exempel på hur en halvvågsdipol för 21 MHz som hänger 0,9 meter över marken kan prestera med 50 W ut från sändaren så kolla här: DX = SK7CQ spots - Reverse Beacon Network

Ställ in så att de senaste 100 träffarna i listan från Revere Beacon Network visas och lägg till "visa på karta funktionen" som gömmer sig i högermenyn så ser du vilka mottagarstationer som nås och rapporterar mätvärden .

Om antennen hade lyfts upp till säg 3-4 m över marken så hade signalnivåerna ökat några dB eller kanske en S-enhet. I praktiken betyder detta inte så mycket mer än att de allra svagaste stationerna påverkas. Om du får S7 eller S8 i rapport från din motstation kan väl kvitta.

(Försöket med antenner på låg höjd över marken är en del av ett större antennexperiment som drivs av ett gäng här nere i sydvästra Skåne och det finns mer detaljer på radiokretsen.se)

Bättre med en liten låg antenn än ingen alls.

Tillägg:

Sen tycker jag att det är lite av självplågeri att som nybörjare satsa på QRP 5 W på kortvåg med enkla antenner. Det som kommer att hända är att väldigt få CQ-anrop blir besvarade. Det blir svårt att bli hörd och detta gäller särskilt på SSB. Får man inga svar så är det lätt att tröttna. Satsa på en ordinär 100 W station, köp en begagnad. Skillnaden mellan de äldre och de nyaste är marginell, de gamla saknar mycket av det krims krams och finesser som sällan kommer till nytta.

Med en 100 W station kan du sedan sänka effekten för att få ett hum om hur snabbt svårighetsgraden ökar och på så sätt själv reglera "självplågeriet" :) Många av oss lite äldre amatörer började vår bana med 5 och 10 W telegrafi och körde med lätthet runt hela jordklotet men på den tiden visste vi inget annat. Sedan ökades effekten och när vi kört av oss och blivit varma i kläderna så behövdes nya utmaningar där QRP är en sådan. Det krävs mer tid och mer envishet för att nå resultat med låg effekt men visst når man hela världen ändå. Det räcker faktiskt med några hundra milliwatt till en någorlunda god antenn. Morsetelegrafi ger c:a 10-15 dB fördel gentemot SSB vilket innebär att 5-10 W på telegrafi ger ungefär samma resultat som 100 W SSB. Inte dåligt eller hur?
 
Last edited:
Min erfarenhet är att det finns bara en sak som kan göra din radioupplevelse bra.

Det är ANTENN. 5, 10 eller 100W i uteffekt spelar ingen roll om din antenn inte är effektiv. På något sätt skulle jag nog föredra att du fick komma upp på taket. GLD har ritat ett bra förslag, men det vore ännu bättre om du fick upp en dipol eller horistontell loop på taket. Även om den är bara 1-2m över taket, så är det mycket bättre än en strålande antenn på markplan som ger både din och grannarnas elektronik hicka.

Antenner är dessutom mycket bra hembyggnadsprojekt. Jag har byggt i princip alla mina antenner själv. Isolerad elkabel från Jula, Clas Ohlsson eller annan valfri firma fungerar utmärkt. Skärbrädor från IKEA som isolatorer och flagglinor fungerar alldeles utmärkt. Dessutom kostar det mindre än att köpa färdiga antenner.

Vad gäller radioapparater, så håller jag med många andra här, det är kanske lite bättre att köpa en begagnad radio. Kenwood, Yaesu och Icom gör alla bra radioapparater. Och en mobilstation fungerar alldeles utmärkt.

Eftersom du studerar, så är jag ganska säker på att du använder dig av en dator. Då kan jag rekommendera digitala moder, som ibland fungerar mycket bra för svaga signaler. Till och med bättre än telegrafi ;) . PSK-31 och PSK63 är vanligt på HF. De som är lite old-school kör RTTY. Men PSK räcker gott och väl som en start. Dessa moder kör du med Ham Radio de Luxe.

Ham Radio de Luxe, sista gratisversionen. | SM0RCL:s blogg

Om du vill köra JT65, så kan du googla efter WSJT, så hittar du programmet.

Men som sagt, med lite antennjobb, så kommer du att klara dig mycket bättre med både låg effekt och dessutom höra bättre.

Det var väl det hela, välkommen till hobbyn.

mvh
Kai
 
RCL skrev; "Det är ANTENN. 5, 10 eller 100W i uteffekt spelar ingen roll om din antenn inte är effektiv. "
----

Ja visst är det så. Jag kanske missuppfattade TS att en takantenn inte var möjlig utan att förutsättningarna var en antennkonstruktion på uteplatsen. Därifrån utgick jag i mitt resonemang.

Men om nu taket trots allt är disponibelt så finns ju helt andra möjligheter. Det ser ut som det är platt tak och i så fall kan man ju tillverka ett H av fyra st 45 x 95 1,5-2 m långa tryckimpregnerade reglar som mastfot. Behöver inte förankras i taket och den som är orolig kan lägga på ett par cementplattor som motvikt. Montera ett kort rör av metall/plast eller kvastskaft 1-3 m och häng upp en dipol där trådarna fästes på lämpligt sätt några decimeter ovan tak. Trådarna kan vara supertunna så syns de inte från marken. Om utrymmet är begränsat så går det att vinkla trådarna som ett Z. Mata med koax för ett band eller med bandkabel och matchbox om flera band är aktuella. En sådan antenn kommer att fungera utmärkt på alla band och blir ju i det närmaste osynlig.
 
EQL har helt rätt.

Fixa antennen, så kommer du att få glädje av hobbyn. Ingen bra antenn är i praktiken som att sända i en konstlast som läcker.

Man måste försöka i alla fall. Säg att du ska ha antennen till jonosfäriska lyssningsexperiment :D

mvh
Kai
 
RCL skrev; "Ingen bra antenn är i praktiken som att sända i en konstlast som läcker."
----

Det tål att poängteras att skillnaden mellan en "optimal" halvvågsdipol för 21 MHz-bandet på 1/2-våglängd över mark och en dito dipol på endast 1/16-dels våglängds höjd (0,9 m) är c:a 8-10 dB i de medelhöga elevationsvinklarna som gäller för trafik med Europa och runt 15 dB för DX-trafik på medellånga distanser som t ex nordafrika, östra USA och strax öster om Uralbergen österut.

Det är ungefär samma skillnad som att sända med 10 alternativt 100 W till en valfri antenn.

Så, om man då utgår ifrån QRP 5 W till en lågt hängande dipol (0,9 m över marken) så krävs en hel del tålamod och tur för att få kontakt med andra. Ty 5 W -10 dB motsvarar ju ungefär 500 mW till en "optimalt bra antenn". Med en sådan antenn kommer därför en 100 W station mer till sin rätt för att i görligaste mån kompensera för en halvbra antenn.

Omvänt gäller, med en "optimalt bra antenn" dvs en vanlig dipol på ungefär en halv våglängd över marken och fritt placerad med bredsidan mot det område man vill ha kontakt med så räcker 5 W mer än väl för att få kontakt. Med 100 W blir det så klart ännu bättre och ännu lättare. S-metern kommer att stiga drygt 2 S-enheter. Thats it.

Jag tycker att det är viktigt att ha koll på proportionerna och sätta dB på parametrarna i diskussionen så att folk inte leds in i den falska tron att en "icke helt optimal antenn" är 60 dB sämre eller kan jämföras med en läckande konstlast.

En mycket kort mobilvippa för de låga frekvensbanden är i storleksordningen 20-25 dB sämre än en fullstor antenn. Det är inga astronomiskt höga tal och det är därför det går ganska bra att köra mobilt på 3,5 MHz över hela Sverige med bara 100 W och en mobilvippa. Av de 100 W som sändaren avger kan man räkna med att 1 W upp till några watt i bästa fall strålar ut. Och alla vet ju att med en 1 W QRP-station på 80 m till en bra fritt monterad antenn är tillräckligt för att nå hela Europa eller hur? Lätt på CW och ibland halvsvårt på SSB, men dock.
 
Last edited:
Ja, det är lätt att stirra sig blind på dB-siffror.
Värt att notera är att 6 dB skillnad hos mottagaren endast är 1 S-enhet, inte mycket att bråka om.
En ökning från 10 till 100 W ger kanske styvt 1,5 S-enheter hos mottagaren men om man inte har möjlighet till en någorlunda antenn så kan det nog vara en fördel med 100W.
// Åke
 
Back
Top