Likriktare

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Någon som har en likriktare liknande denna till hands/salu?

Typiskt att man hivar dem när ingen vill ha dem på loppis....

73 de Bjarne
 
Jamen Bjarne, har du inte lärt dig ännu att man ALDRIG kastar något... :rolleyes:

Vilket är viktigast, 35A eller 600V eller att den är fyrkantig...?
 
Strömmen Leif, det är andra gången den går sönder. En som tål lite mer ström hade inte varit fel. Den sitter i ett Svedbry 20A aggregat. Trafon ger 19VAC in på likriktaren.

/Bjarne
 
Dessa liluktare finns hos ELFA.
De har olika fabrikat.
Vissa fabrikat har egenskapet att ständigt gå sönder.
Har själv bytt massor. De består av fyra dioder som är punktsvetsade tillsamman och mot flatstiften, sen fyllda med svart gegga.
En diod kan lossna eller om svetsen är klen bli överhettad och kortslutas.
Välj inte fabrikatet Taiwan Semiconduktor, även om de är billigast blir det dyrt efter en fem sex byten.
Sist köpte jag av fabrikatet International Rectifier ELFA 70-033-04 63 kr plus moms.

För bästa kylning kan man kolla planheten, och i vissa fall kan man plana den med en fil.
Men det är knappast värmen som knäcker dem. Givetvis smetar man på äggvita för värmeöverföringen.

Du är således inte ensam, Bjarne om detta problem. Två ggr är småsaker i detta sammanhang.

de
Roy
.
 
Jodå Leif, den kan jag använda. Den ser ganska lik ut den jag har...10A mindre ström bara......borde gå

/Bjarne
 
Leif, du behöver inte skicka något........det blev en 70-033-04 från ELFA. Jag har min K2:a att "leka" med.....och 10W räcker lång för att andra ska få lång näsa vid mina QSO:n på CW.

/Bjarne
 
Jag undrar om inte dina problem med bryggorna beror på utmattning p.g.a. stora toppströmmar genom dioderna. Många tar till extra mycket kapacitans i filterkondensatorn vilket ökar toppströmmarna dramatiskt men inte minskar ripplet värst mycket. Jag skulle satsa på att stoppa dit en 50A brygga av god kvalitet i ditt ställe.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok Karl-Arne, nu har jag redan beställt likriktaren....men jag kanske kan byta ut filter-kondingarna (3 st) mot några med mindre kapacitans. Det sitter 3 st 10000uF/40V parallellt.....30000uF alltså. Har du någon ide om vad som skulle vara ett vettigare värde då?

Jag kan ju koppla bort en av det tre, då har jag 20000uF i stället?

/Bjarne
 
Last edited:
En grov approximation (som fanns i Millman-Halkias "Integrated Electronics", min gamla kretselektronikbok) är att p-p rippelspänningen över kondensatorn vid helvågslikriktning är = I/(2f*C). Med 20000 uF och 10 A blir ripplet c:a 5 V. Detta överlagras på den likriktade spänningen, och dess lägsta momentana värde får inte understiga den önskade utspänningen + en viss marginal. Om transformatorn lämnar 19 V RMS vid full last så kommer 5 V rippel att leda till en lägsta spänning på c:a 20V innan regulatorn, medan 10 V rippel ger 15 V vilket förmodligen inte räcker.

Detta är enkelt att testa. Belasta aggregatet med den maximala utströmmen som du vill använda, kontrollera rippelspänningen på utgången med ett oscilloskop,
och koppla bort en elektrolyt i taget. När kapacitansen blir otillräcklig så ökar rippelspänningen på utgången snabbt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Trafon ger 19VAC ut, utan belastning...jag tackar för info och återkommer efter prov. Jag har dock inget eget oscilloskop. Innan likriktaren gick sönder, kunde jag höra ett svagt brum i hörlurarna vid högsta belastning, så jag får testa hur det låter när jag satt i en ny likriktare och eventuellt kopplar bort 10000uF.

/Bjarne
 
Back
Top