LOTW

SM7FCU

Well-Known Member
Hur får jag detta att fungera?

Jag har fått godkänt certifikat från ARRL / LOTW så det är ok.
Man skickade radiolicens och passfoto. Jo, det är alldeles jätteklart.
Funkar bra, men...

Jag har installerat och kört programvaran TQSL
Rent rörande vad det funkar bra, men...

Jag har skickat min ADIF fil från min loggbok på QRZ.com
De skall vara kompatibla. Verkar så också i verkligeheten.
Jag fick rapport från dom.
Förträffligt, men...

Men ändå, hur funkar det?
Jag har inte snappat grundide´n tydligen.

Jag bygger slutsteg och buggar och antenner, jag kör CW så det visslar om det, jag lagar mina radioapparater, men detta övergår mitt förstånd!

Min grundtanke är att kunna lyckliggöra mina motstationer med elektroniska QSL.
Hur listar jag qsona, liksom en loggbok?

Kan någon barmhärtig själ ge mej en ledtråd som jag kan börja nysta i för att skingra detta för mej totala mörker?


sm7fcu Bengt
 
Utan att vara en "fena" på LOTW, jag får tänka till varje gång jag ska ladda upp min logg vilket sker några ggr/år.

Så här bör det gå till:
Du har laddat ner och installerat ett TQSL-program på din dator, där krypteras din ADIF-fil till en tq8-fil. Denna fil laddas sen upp till LoTW. Det är inte själva ADIF-filen du ska ladda upp, det blir liasom fel format.

Göran
 
När jag söker på "SM7FCU" i LOTW, står att du aldrig laddat upp några filer. Det betyder antingen att du inte alls är registrerad som användare, eller att du är registrerad, men att du aldrig laddat upp några filer (sic).

I TQSL finns några olika val, om jag minns rätt:

  1. Du kan signera din ADIF för att ladda upp senare, eller
  2. Du kan signera och ladda upp din ADIF på en och samma gång
Kanske har du gjort steg 1, men inte laddat upp filen?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Ja, det är roligen något sådant. Intressant att du kunde se mej där. Tack

Hur gör jag för att signera och ladda upp ADIF filen, då?
Det är ju just med sådant jag har bekymmer.
 
Intressant att du kunde se mej där.
Nej, snarare var det just det motsatta jag sa, ursäkta om jag var otydlig.
Du har inte laddat upp någonting till LOTW, och det går inte ens att se om du är registrerad.

För att öka förvirringen ytterligare, tycks det nu finnas två trådar här på ham.se, som handlar om samma sak.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Bengt, om du kör Windows, bör du få upp ett fönster i TQSL enligt denna bifogade bild: tqsl.jpg
Får du det?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Ja, det var jag som råkade göra två upplagor av denna tråd. Jag är definitivt ingen nybörjare i hobbyn, har hållit på sedan 1972 men jag är en kratta på dessa moderna forum :)

Jag försökta ta bort denna nybörjarsidan, men gick bet på det.

Ja, jag får naturligtvis upp den sidan med TQSL. Det är ju ett program som man laddar ner från hemsidan och kör. Det är helt ok också.

SM6FPG: Jag har läst de där instruktionenerna om och om igen. Men jag får inte till det när jag skall skicka filer. Jag har inte riktigt förstått var de finns och vad de heter. Det blir i regel felmeddelande att filen inte hittas.
 
Last edited:
Jag antar att gången är något i stil med följande:

1) Du laddar ned din ADIF från qrz.com (jag har aldrig gjort det själv, jag genererar mina ADIF från annat håll).
2) Du signerar din ADIF med hjälp av TQSL.
3) Du laddar upp den signerade filen till LOTW.

2) och 3) görs lämpligen i ett steg.

Om du har svårt att hitta din ADIF efter att du laddat ned den från qrz.com, kan du trycka CTRL-J (i Windows Explorer eller Firefox).
Då ser du en lista med dina nedladdade filer. Högerklicka på din ADIF och välj att öppna foldern där filen finns.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Back
Top