MFJ - 986 antennavstämning

SM4CTI

Well-Known Member
Försöker få ordning på en -MFJ-986 som haft lite överslag och blivit bränd. I bakre delen av spolen finns en mackapär som förmodar jag ska kortsluta en del varv. Jag förmodar att det är vad MFJ kallar "Self-resonance Killer". Behövs den? Antingen får jag plocka bort den annars tillverka en ny. Tacksam för någon idé.
 
Jag har en sådan. Inköpt på Eskilstunaloppisen. Gör skäl för epitetet "Mighty Fine Junk".

Den har förvisso resonanser vid vissa frekvenser utan kortslutaren som gör att man tror att man stämt av korrekt
och det ser inte snyggt ut i en nätverksanalysator... Den förre ägaren hade nog upptäckt samma sak.
Det fanns "spår av HF" vid blecket. Idén med kortslutaren är god men genomförandet suger pga att blecket
inte gör bra kontakt.

Så jag ändrade konstruktionen så att blecket används som sensor till ett "slabang"-relä som får svara för
RF-funktionaliteten. Matningsspänning till reläet - om jag kommer ihåg rätt - tas från samma intag
för SWR-meterns belysning.
 
-6GXV tack för inlägget. Vet inte vad min gode vän gjort men den är rejält bränd på 4-5 spolvarv plus kortslutaren.
Förmodar då att det bästa är att reparera upp delarna till originalläge och i fortsättningen får ägaren stämma av med låg effekt och enligt manualen. Den borde ju kunna fungera skapligt. Ska kolla extra på bleckets kontaktförmåga.
 
Jag har en MFJ-969, där är det löphjulet som är uselt och alltid haft dålig kontakt. Det är inte ens riktigt runt!
 
Tog några bilder som visar hur jag löst problemet. Riktigt så enkelt var det inte om man ville vara säker på att kunna matcha över breda lastimpedanser. Det blev litet trixande.
 

Attachments

  • MFJ1.jpg
    MFJ1.jpg
    935,8 KB · Views: 34
  • MFJ2.jpg
    MFJ2.jpg
    779,6 KB · Views: 33
  • MFJ3.jpg
    MFJ3.jpg
    956,6 KB · Views: 33
Det är en tråkig sits---varför inte byta ut hjulet? Ta med det till en yrkesskola eller någon mek-snidare och be att dom svarvar ett nytt i mässing eller silver ;). Det är ju användbara lådor bara dom fungerar som tänkt.
Tog några bilder som visar hur jag löst problemet. Riktigt så enkelt var det inte om man ville vara säker på att kunna matcha över breda lastimpedanser. Det blev litet trixande.
Tack för bilderna, ser intressant ut. Dock, eftersom det inte är min burk så gör jag rent och polerar upp de brända ställena så den fungerar. Sedan får ägaren ta ställning till om han vill fortsätta använda den eller ej.
 
Hej igen Ulf. Kul, ser att du kör EA3/ ibland. Kör EA7/ 4-5 månader per vinter. Funderar lite och har åter studerat dina bilder= följdfråga.
Om jag ser rätt så har du lött på en röd/vit tråd från spolen som går till ett Relä och jordas när reläet drar och kortsluter en del av rullspolen? Från axel som rullen påverkar via dom små flärparna har du lött på en tråd på axelns kortändan som jordar ena sidan av reläet när metallflärpen går mot rullspolen och då drar reläet? Har jag fattat rätt? Behövs något mer?
Vad har du för relä?
 
På bilden MFJ1 syns en fosforbronsflärp till höger på 6-kantsaxeln. Den orangea
tråden är lödd så att en liten spets sticker ut på insidan av lödstödet.
När någon av de två FR-4 bitarna borta vid det som en gång var kortslutningsstället
passeras av rullspolshjulet medför det kontakt eller brytning av spänningen till
RF-reläet via trådspetsen och fosforbronsflärpen. Konstruktionen är aningen delikat.

Reläet kommer från ett skrotat HF-slutsteg. Modifierat med en bygel på undersidan
vilken inte syns. Diod + Rifa RC-nät är "-L(dFi/dt) dämpare".

Bilden MFJ2 visar den andra sidan. Mätningar gav vid handen att man behövde en liten
spole även vid kortslutning för att få bort den falska resonans som uppstår.
Motstånden tar ner Q-värdet aningen. (Kommer inte ihåg vad värdena var men det var något
10-tal Ohm)
 
OK, tack för det.
Nu har jag ett "litet" problem kvar. En av rattarna tycks ha olika insexmått!! Allt annat är 1/16 eller 5/64 men till den här skruven är 1/16 för liten och 5/64 går inte i!!!!!
 
Back
Top