SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Det är kanske roligare att satsa på portabeltkörning, framförallt så blir man ju lite friare med antennerna, och kanske uppfattas som mer "exotisk" av motstationerna.
Ja då räcker dina 5 W långt, under förutsättning du får upp t ex en halvvågsdipol 5 m över marken eller gärna högre. Du kan även ha dipolen lutande dvs en hög fästpunkt kanske 10 m upp eller mer i ett träd och andra änden några meter över marken. Andra vanliga lösningar på field days är en dipol där mittpunkten hissas upp över en grov gren i ett träd eller att man använder ett teleskopiskt metspö som mast. Trådändarna får gå snett neråt till fästpunkter 2 m över marken eller högre som blir bättre. Det finns billiga spön kring 10 m som är kraftiga nog att bära en dipol för 80 m om man nöjer sig med 8 m. De tunna toppsektionerna är för klena men på 8 m nivån blir det bra.
Med mer effekt som 100 W till en dipol 8 m över marken i skogen producerar du ungefär samma signalstyrkor på 80 m som flertalet av de du hör i ringarna. Med 5-10 W blir signalstyrkan bara ca 2-3 S-enheter lägre. De flesta kommer att höra dig.
Enklast och som kommer att fungera skapligt kan vara att använda ett 10 m spö med tejpad antenntråd och helt enkelt luta detta i 45 grader mot trädgrenarna. Då får du tillräckligt mycket utstrålning rakt upp som passar för NVIS-trafik.
Som jordplan räcker det med några 20 m långa trådar som läggs på marken eller bättre, spänns upp en bit över marken. Även bilens kaross är stor nog för att utgöra en halvbra "motvikt" till antennsprötet. Så i princip kan man stanna var som helst längs vägkanten även där det inte finns några träd och få ut en skaplig signal på 80 m. Det kommer att fungera i praktiken. Bara att experimentera.