Mönsterkortstillverkning med CNC-fräs/gravyrmaskin

Har du provat att göra ett kort från en bild på en kretskorts layout?
Det är lite bökigt med alla inblandade mjukvaror, jag gjorde ett test för 1,5 år sedan
men fick inte till det något vidare sen kom covid-19 och hälsade på mig varpå maskinen hamnade i garderoben.

Nu när jag ser dina kort så blir jag lite sugen på att plocka fram min 3018 och testa igen.

// Janne

If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Jag har haft förmånen att använda LPKF's maskiner under lång tid, och till det följer även CircuitCam mjukvara för att omvandla Gerber till fräsinformation. Har nu gett upp då, det tar ca 4 dagar att få ett kort från Kina.... Visst är det trevligt att kunna få ett kort att arbeta med på någon timme, men känner att det ofta är något som strular (någon kollega som pillat på inställningarna) och man får fräsa ett nytt, ingen genomplättering, ingen lödstopplack... MEN har även en gammal MANUELL fräs från LPKF, denna maskin är otroligt kul, man har en fräsmotor och en ljuspunkt som sitter ihop, där man med magnetlås låser rörelse i X eller Y -led. Z styrs med en fotpedal till ett förutbesämt djup. Man handritar en layout gärna med linjal, och tejpar upp detta på plattan vid ljuspennan. Styr sedan ljuspennan och fräsen, och man får ett ultrasnabbt resultat, ingen mjukvara bara penna och papper, datorn har inte ens bootat färdig när kortet är klart. Frässpåren är då alltid raka spår i X eller Y-led. Inga runda lödplättar alltså. Sedan släpper man en spärr, och får då Z-djupet att öka och frässtiftet blir då en borr. Sliter på verktyget speciellt om det är FR4 men otroligt enkelt. Den här maskinen fixade många enkla RF-kort för 15-20 år sedan :) Måste nog väcka liv i denna apparat.
 
Back
Top