Nån som är duktig på LM3914?

SM0NOR

Well-Known Member
Frågan ställd i ett annat forum. Men kanske bättre här på ham.se..

Mitt mål är att koppla 4 stycken lm3914 till att mäta 0-3V eller 0-3.5V. Således en upplösning på 75mV per led.
Det är inte svårt att med databladen förstå hur jag dimensionerar R1 och R2 med hjälp av formeln för 1 lm3914. Det finns också hundratals artiklar på nätet som gör just detta. Nemas problemas. Men om jag vill göra det litet svårare och kaskadkoppla 2, eller fler, stycken? Då finns bara angivet R1 och R2 i en exempelkoppling i databladen där R1 anges till 1.2K och R2 till 2.2K. Den skall då mäta 0-2.5V. Detta stämmer också i praktiken då jag breadbordat detta. Googlar man vidare, så finns det kopplingar som gör exakt samma sak men med 3 resistorer. Problemet här är att ingen, vare sig i databladen, eller när jag googlar talar om för mig jag du dimensionerar motstånden om jag t ex vill mäta 0-3V eller 0-3.5V istället. Eller hur jag åstadkommer detta i högre högre upplösning med 3, 4 eller fler kretsar.
Nån som kan hjälpa här?
Kontext: I mitt PA vill jag mäta anodspänningen på 2.8KV med en bargraph. Med spänningsdelaren kommer jag att kunna mäta 2.8V volt över motståndet närmas hv-. 3V eller 3.5V blir således att bra maxutslag på grafen.
 
Är inte riktigt med på exakt hur du menar, men om jag tolkar dig rätt så har du uppnått önskad funktion, men med lite för litet inspänningsområde (2,5V), och du vill ha 3-3,5V?

Då är det väl nära till hands att bara skala ner 3-3,5V till 2,5V, med en helt vanlig spänningsdelare (två motstånd) på ingången?

(I kombination med en trimpotentiometer så kan du ju även finjustera fullskaleutslaget...)

Det verkar lite för enkelt :) så troligtvis har jag missförstått din frågeställning...
 
Här har du ett exempel på 4x10 med dimensioneringsberäkning
52d81e7ece395f06448b456e.jpg

 
Är inte riktigt med på exakt hur du menar, men om jag tolkar dig rätt så har du uppnått önskad funktion, men med lite för litet inspänningsområde (2,5V), och du vill ha 3-3,5V?

Då är det väl nära till hands att bara skala ner 3-3,5V till 2,5V, med en helt vanlig spänningsdelare (två motstånd) på ingången?

(I kombination med en trimpotentiometer så kan du ju även finjustera fullskaleutslaget...)

Det verkar lite för enkelt :) så troligtvis har jag missförstått din frågeställning...
Ja. Men det viktigaste jag vill göra är att driva 4 lm3914 och finna formeln för hur jag dimensionerar alla 4 motstånd.
 
Här har du ett exempel på 4x10 med dimensioneringsberäkning
52d81e7ece395f06448b456e.jpg


Har läst artikeln ett dussin gånger under veckan. Artikeln ger exempel på hur man räknar R1 och R2 till 1 stycken lm3914. Allt gott så. Uträkningen går att följa. Sedan ritar de schemat till hur det ser ut med 2 lm3914. Då använder man 3 motstånd utan att förklara varför och formeln stämmer inte längre. Exempelt på bilden ser coolt ut. Men i artikeln finns ingen koppling eller räkneexempel på hur man gör med 4 lm3914. Jag har försökt vända på formeln i Excel femtielva gånger utan att förstå hur de får till det.
 
Det borde mer eller mindre vara en fråga om att göra ungefär likadant "en gång till" för att koppla ihop ytterligare kretsar efter varandra. Med reservation för att timman är sen, så ser det ut som om den kretsinterna spänningsdelarstegen seriekopplas mellan kretsarna, vilket borde vara en rimlig ansats.

Det finns en bild i databladet hur kretsen (ungefär) ser ut inuti, ("BLOCK DIAGRAM", sidan 8) läser du den bilden ihop med inkopplingsexemplet med två kretsar, så borde det klarna.

Utöver detta så har du ju i artikeln en mycket tydlig bild på fyra kretsar på ett kopplingsdäck, där borde det vara fullt möjligt att härleda hur det är kopplat, det går nästan tillochmed att läsa värdet på motstånden ;)

Lycka till!

:)
 
Här är ett internet-hittat schema med 3 kretsar, kanske kan vara till någon hjälp?

chemelec.com

IMG_0849.png

Som synes så knyts spänningsdelarkedjorna ihop mellan kretsarna (Rhi, Rlo, och så vidare...)
 
Last edited:
Bilden på de kaskadkopplade kretsarna kan missförstås men det finns sju resistanser på bilden, fem fasta motstånd och två pottar.
Förklaringen finns delvis på databladet sidan 9.
CURRENT PROGRAMMING
A feature not completely illustrated by the block diagram is the LED brightness control. The current drawn out of the reference voltage pin (pin 7) determines LED current. Approximately 10 times this current will be drawn through each lighted LED,


I exemplet har de kopplat in ett motstånd på 1k på pinne sju (R1 i schemat).

Sedan kommer motstånden som bestämmer referensen och nu har de bytt nummer till R2 och R3, och dessa kan beräknas med formeln där R2 motsvarar R1 och R3 motsvarar R2 i formeln.

Så tolkar jag schemat rätt så ska pinne sju på de första tre kretsarna kopplas via 1k till minus.
Den fjärde kretsen som visar de höga utslagen ska ha två motstånd som ställer in referensen för max.

I kretsbeskrivningen sägs att
The key to cascading is linking the RLO and RHI pins properly. RLO (pin 4) of the lowest IC in the chain should be connected to ground, and RHI (pin 6) of the highest IC in the chain should be connected to the maximum voltage in your sensing range. Between those two points, RHI of one IC should be connected to RLO of the next. This will chain each of those resistor strings inside the ICs together, to create a large set of highly sensitive voltage dividers inside the chips.

Hoppas att du är hjälpt av detta.

Edit jag förstorade bilden och såg det saknade motståndet längst till höger i bild
 
Last edited:
Bilden på de kaskadkopplade kretsarna kan missförstås men det finns sju resistanser på bilden, fem fasta motstånd och två pottar.
Förklaringen finns delvis på databladet sidan 9.
CURRENT PROGRAMMING
A feature not completely illustrated by the block diagram is the LED brightness control. The current drawn out of the reference voltage pin (pin 7) determines LED current. Approximately 10 times this current will be drawn through each lighted LED,


I exemplet har de kopplat in ett motstånd på 1k på pinne sju (R1 i schemat).

Sedan kommer motstånden som bestämmer referensen och nu har de bytt nummer till R2 och R3, och dessa kan beräknas med formeln där R2 motsvarar R1 och R3 motsvarar R2 i formeln.

Så tolkar jag schemat rätt så ska pinne sju på de första tre kretsarna kopplas via 1k till minus.
Den fjärde kretsen som visar de höga utslagen ska ha två motstånd som ställer in referensen för max.

I kretsbeskrivningen sägs att
The key to cascading is linking the RLO and RHI pins properly. RLO (pin 4) of the lowest IC in the chain should be connected to ground, and RHI (pin 6) of the highest IC in the chain should be connected to the maximum voltage in your sensing range. Between those two points, RHI of one IC should be connected to RLO of the next. This will chain each of those resistor strings inside the ICs together, to create a large set of highly sensitive voltage dividers inside the chips.

Hoppas att du är hjälpt av detta.

Edit jag förstorade bilden och såg det saknade motståndet längst till höger i bild

På bilden ser alla motstånd ut att vara på 1K, brun, svart, röd???.
Verkar vara en vettig tolkning att motstånden byter nummer och att man istället för in R3 och R2 i formeln som du föreslår.
R3 saknas på kopplingsdecket, som du påpekar. Pinne 8 går direkt i backe istället för genom en resistor. Sedan sitter det en pot mellan pinne 6 på sista kretsen och minus-railen. Den är inte helt lätt att förstå. Möjligen reglerar den ljusstyrkan som databladen säger. Men då borde den också vara kopplad till pinne 7.

Vet inte om jag blir klokare så här sent.
Jag har två kretsar hemma och skickar nu en beställning på 2 till så kan jag breadboarda det här så fort Electrokit skickat....
 
Ja sent var det i går kväll:)
Det är tänkbart att de har gjort en "liten omkoppling" för att alla led ska lysa när de tog bilden.
Jag lägger in en liten bild redigerad i Paint som visar min nuvarande uppfattning om hur kopplingen av fyra kretsar i kaskad borde se ut.
I bilden har jag döpt om resistanserna så att formeln passar in lite bättre med schemat.
quad.png
Kan detta hjälpa dig?
 
Ja sent var det i går kväll:)
Det är tänkbart att de har gjort en "liten omkoppling" för att alla led ska lysa när de tog bilden.
Jag lägger in en liten bild redigerad i Paint som visar min nuvarande uppfattning om hur kopplingen av fyra kretsar i kaskad borde se ut.
I bilden har jag döpt om resistanserna så att formeln passar in lite bättre med schemat.
View attachment 11700
Kan detta hjälpa dig?
Min hypotes utifrån detta är då att FSD blir circa 7V. På sista kretsen blir det =1,25*(1+(R2/R1)) och sedan plussas Vref=1,25V på från varje föregående krets. Vcc borde då antagligen höjas...
 
Min hypotes utifrån detta är då att FSD blir circa 7V. På sista kretsen blir det =1,25*(1+(R2/R1)) och sedan plussas Vref=1,25V på från varje föregående krets. Vcc borde då antagligen höjas...
Nja, som jag har uppfattat det ställs full skala enbart med den referensspänning som fås av R1 och R2. Den spänningen måste vara 1,5V lägre än matningsspänningen och enligt formeln med 2,2k och 3,3k blir detta cirka 3,4V.

Alla interna komparatorer är seriekopplade i en kedja där första kretsens RLO kopplas till minus.
Första kretsens RHI kopplas till andra kretsens RLO
Andra kretsens RHI kopplas till tredje kretsens RLO
Tredje kretsens RHI kopplas till fjärde kretsens RLO
Fjärde kretsens RHI kopplas till motstånden R1 och R2 som skapar referensspänningen för full skala och bestämmer strömmen för dioderna i sista kretsen.

Det verkar vara så att diodströmmen är olika i exemplets kretsar så man kanske behöver ändra 1k motstånden i de tre första stegen till 1,8k för att få samma diodström i hela kopplingen. Det finns nog ett behov av att se hur lättdrivna lysdioderna är och sedan beräkna resistanser efter det så man inte blir bländad:)

Du får väl göra en provkoppling när kretsarna anlänt
 
Så, då har jag knåpat ihop det och lärt mig en del på kuppen. Jag snodde från början in mig på att jag skulle dimensionera motstånden till att mäta 3V över 40 LED:ar. Korrekt sätt att hantera det är att spänningen mellan varje steg inte kan understiga referensspänningen på 1.25V. Dessutom får strömmen inte vara olika över respektive motstånd. Så med t ex 8mA över kretsen blir motståndet 1.5K för 1.25V i första steget. Sedan ökar vi spänningen med 1.25V för varje steg men behåller strömmen till 8mA. Följande motstånd blir då 3.3K, 4.7K och 6.8K. På detta sätt blir max utslag 5V (1.25V*4). Bilden visar experimentuppkopplingen där signalspänningen ligger på 4.7V vilket stämmer exakt med antalet tända LED:ar.
Att signalspänningen från motståndsbryggan i PA:t är 3V är något som måste hanteras antingen med spänningsdelaren i PA:t. Eller med lämplig OP-amp satt att förstärka 3V till 5V.
 

Attachments

  • led bar.jpeg
    led bar.jpeg
    277,4 KB · Views: 12
Back
Top