Naturvetenskap och tråkig utbildning

Men, Karl-Arne ... du menar att
- Föreningen SSA är teknikfientlig?
- anledningen till SSA:s teknikfientlighet är att SSA:s styrelse har bristfälliga teknikkunskaper (och det har varit så i 30-40 år trots att det bytts ut styrelsemedlemmar många gånger under den tiden)?
- SSA har gått ut med direktiv att fuska med proven för att få fler medlemmar?
- SSA har sett till att hålla fuskdirektiven hemliga i flera årtionden?

???
 
SA5A skrev; "Oj, jag tror tamejtusan aldrig jag hört uttrycket "ömsesidig induktans", trots att jag inbillar mig ha ganska hyfsad kunskap hur näraliggande spolar påverkar varandra!"
----

Jaså? Ömsesidig induktans beskrivs t ex i SSA:s Grundläggande amatörradioteknik 1970 i samband med induktivt kopplade kretsar. Även förekommande i variometern bestående av två seriekopplade spolar orienterade på ett sådant sätt att den ena spolen vid vridning åt ena hållet ger ökad induktans och åt andra hållet minskad induktans.

Jag kollade i Televerkets prov för T-certifikat från samma tidsepok och där frågas om den resulterande induktansen i två seriekopplade spolar om de bådas induktans och den ömsesidiga induktansen är kända. Man har angett hur spolarna är fasade till varandra samt den ömsesidiga induktansens storlek och det är nog en klurig fråga trots att uträkningen i sig är enkel när man kommit på tricket.

I Handbok i Radiotelegrafi och Radiotelefoni från 1926 talas om att en variometers självinduktanskoefficient varierar från ett litet värde... etc motsatt riktning.... m m. Inte många använder variometrar längre trots att de är synnerligen användbara. Jag har dock en i min helrenoverade 125 W Tönende Funken gnistsändare för 600 m vågen.

/Bengt
 
Oj, jag tror tamejtusan aldrig jag hört uttrycket "ömsesidig induktans", trots att jag inbillar mig ha ganska hyfsad kunskap hur näraliggande spolar påverkar varandra!

OK, tack, då förstår jag att det inte bara handlar om provfrågornas nivå.

Jag vill påminna om detta:

Ursäkta ett litet stickspår som jag inte kan avstå ifrån:
RS9694B? Nu blir jag nyfiken på om någon råkar veta hur B-varianten skiljer sig från min gamla ungdomssynd RS9694?
Även RS9694 hade bra direktivitet, iofs på 900MHz. Det största problemet var att få till en någorlunda korrekt addering av sändareffekterna från de olika sändarna i combinersystemet när de var av och på i olika kombinationer.
SM5DXV Sture

Jag tolkar detta som att du konstruerat RS9694. Att göra detta utan att känna till och tillämpa begreppet "ömsesidig induktans" är ganska besvärligt, eftersom denna ingår i balansvillkoret för den Maxwell-brygga vilken är den fundamentala beståndsdelen i en riktkopplare med kopplade transmissionsledningar.

I ljuset av detta är det kanske inte så underligt att företag som Ericsson numera använder civilingenjörer till även de enklaste uppgifter.

Beträffande fusk med certifikat går det varken att bevisa eller motbevisa sådant så här långt i efterhand. Dock bär uppgifterna sannolikhetens prägel, eftersom en och annan amatör som egentligen inte hade på HF-banden att göra dök upp där ungefär vid millennieskiftet. Dessa hade gjort s.k. "särskilda telegrafiprov" som ingen kunnat redogöra för varken innehåll eller form av.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo, det var jättebesvärligt för mig att konstruera den där jädrans riktkopplaren. Erkännes! :) Det kändes också svårt att inte fortsätta förbättra den trots att den uppfyllde specen med råge! Fick då en betydelsefull insikt i ISO-defnitionen av "kvalitet".

På Radiosystem Utveckling AB fanns det både civilingenjörer, och mer praktiskt utbildade inom elektronik och radioteknik. Det var också en merit att vara "radioamatör". (Vid anställningsintervjun fick jag ta med ett eget byggprojekt, visa upp den och beskriva den egna konstruktionens funktion.) Det som var riktigt lyckat var när praktiker och teoretiker lyckades ta tillvara varandras olika kunskapskvaliteter och samarbeta! Med bara civilingenjörer där är min gissning att det blivit ... mindre utveckling. Svårt att veta, dock.

Ndg SSA och fusk mm. När du skriver så där, insinuerar och misstänkliggör känns det inte fullt trovärdigt. Det slår över på de övriga synpunkter du (och ibland EQL) framför. Man kan tänka att ni är så hårt engagerade och uppbundna av er mission så att ni slutar använda "de fyra räknasätten och sunt förnuft". Om ni undvek misstänkliggöranden, överdrifter, nedvärdingar och beskyllningar av andra, skulle det vara närmare tillhands att ta till sig av era argument.

Sture
 
SA5A skrev; "På Radiosystem Utveckling AB fanns det både civilingenjörer, och mer praktiskt utbildade inom elektronik och radioteknik. Det var också en merit att vara "radioamatör". (Vid anställningsintervjun fick jag ta med ett eget byggprojekt, visa upp den och beskriva den egna konstruktionens funktion.)"
-----

Förr såg man ofta platsannonser där radioamatörer verkade stå högt i kurs och var särskilt välkomna att söka. När ungefär upphörde denna efterfrågan och vad kan det bero på att man inte längre söker radioamatörer. Har det att göra med någon "diskrimineringslag", finns behovet inte längre eller är vår kompetens inom radio inte relevant för nutidens högteknologiska elektronik?

Teknikutvecklingen går i en rasande fart och räknar vi bort all uråldrig mossbelupen teknik som radiorör, transistorer, IC-kretsar, hålmonterade komponenter m m som funnits i minst 50 år så återstår ju inte mycket som den vanlige radioamatören kan syssla med på komponentnivå.

Att som arbetsgivare be den sökande att ta med ett hembygge och redovisa detta känns väldigt utslagsgivande och var nog ett bra komplement till ett CV på den tiden. Förekommer sådant fortfarande i någon mer organiserad form inom elektronikbranchen?

/Bengt
 
Med tanke på jämförelsen med körkort:
Varför skall jag kunna fickparkera för att få körkort?
Jag kommer aldrig att fickparkera i hela mitt liv.
Och skulle jag någon gång komma på att jag vill börja fickparkera så lär jag mig det då.

Jag tror att jag förstår anledningen till det kravet och accepterar det.
Av ungefär samma anledning krävs det att man kan lite radioteknik för att få manövrera en amatörradiosändare.

Din jämförelse haltar.

Man behöver varken kunna konstruera eller bygga eller ens laga en bil för att få körkort.

Jag tycker att det är bra att det är ett krav på att man kan snurra vfo och trycka sig igenom menyerna på olika riggar, dvs manöverera fordonet.
 
Kanske lämpligare med en jämförelse med villkoret automatisk växellåda (VVFS 2006:22 punkt 10.02)

Köra plastradio = Villkor automatisk växellåda ;)

Nja, köra plastradio = Köra fabriksbyggdbyggd bil

Bygga radio = Bygga en bil

Laga radio = Laga en bil

Dom som vill bygga en bil måste dels SFRO besiktas flera gånger under byggets gång och sedan registreringsbesiktas innan den får tas i trafik.

Körkortet är bara relevant för framförandet.
 
Jag får lite motvilligt erkänna att jag inte förstår mig på ditt resonemang och jag är inte på något sätt ointelligent.

Du menar alltså att du vill ta ett körkort för bil eller rent av tung lastbil genom att avlägga prov för EU-moped i kombination med argumentet -Jag är inte intresserad av bilar och lastbilar och vill jag köra sådana fordon i framtiden så kan jag lära mig det sen. Jag har ju mitt körkort redan.

Jo, det är ett intressant synsätt och kan kanske appliceras på fler områden. :confused:

/Bengt

Nej, jag vill ta körkort för bil genom att köra en bil, inte genom att lära mig att bygga den.
 
Nej, jag vill ta körkort för bil genom att köra en bil, inte genom att lära mig att bygga den.

Metaforer i all ära men risken finns att hamna för långt ut i det abstrakta.

För att återföra till den reella frågan, varför inte med några *varför* ;)

1. Varför är det så illa att behöva kunna någon teori bakom just vår hobby?

Inom t.ex segelflyg, blir man tvungen att lära sig en hel del om aerodynamik, meterologi och radiotrafikmetoder för att få sitt cert. Ändå lockar det, och har så gjort under lång tid - många ungdomar!


2. Varför ska vi verka för att sudda ut amatörradions särart, genom att till varje pris öka tillgängligheten?

Detta genom att i princip minimera alla kunskapskrav, utom möjligen att kunna prata i en mikrofon.

Jag minns tydligt den oerhörda glädje och stolthet jag kände när provet för certifikat var klarat, och den otåliga väntan på det av Teleskolan utfärdade tillståndet och certifikatet. Jag hade lite otur, då jag avlade mitt prov i början av juni. Semestertider på verket kom emellan och det dröjde ända till i september innan SM3BDZ var ett faktum. Då telegrafi var ett obligatoriskt krav på den tiden, minns jag även tydligt hur jag, för att hålla liv i de kunskaperna under den långa väntetiden, ljudade telegrafitecknen och stavade mig igenom alla vägskyltar och reklamskyltar man sprang på. Kanske tur att jag bodde på landet... ;)

Finns den känslan, i motsvarande grad, idag? Jag betvivlar det.


3. Varför är det allt överskuggande målet att vi ska bli fler utövare?

Visst, som grupp betraktat kanske vi blir starkare om vi vore 25000 istället för som idag, ungefär hälften. Den styrkan väger nog ändå lätt gentemot myndigheter och de beslut de kan tänkas ta. Lättviktigare ändå, blir det om vi utsträcker administrationen till hela EU!
Om (när) hobbyn så småningom självdör, är det för att den inte längre har något berättigande. Det är sunt om än obehagligt nyktert kanske!

73/Lasse
 
"Beträffande fusk med certifikat går det varken att bevisa eller motbevisa sådant så här långt i efterhand. Dock bär uppgifterna sannolikhetens prägel, eftersom en och annan amatör som egentligen inte hade på HF-banden att göra dök upp där ungefär vid millennieskiftet. Dessa hade gjort s.k. "särskilda telegrafiprov" som ingen kunnat redogöra för varken innehåll eller form av."

Hehe, den satt bra. Mekaniska hjälpmedel? :)
 
Nej, jag vill ta körkort för bil genom att köra en bil, inte genom att lära mig att bygga den.

Nja, nu är ju inte kravet att du bara skall köra den. Du skall kunna hantera bilen i olika situationer och trafikmiljöer. Det är ju därför det finns krav som kan verka fullständigt onödiga om man inte sätter sin i problematiken. T.ex. fickparkering.
Naturligtvis finns det ingen anledning att ställa krav på att du skall kunna bygga en bil.

Likadant borde det ju vara med amatörradiocertet. Det borde finnas krav på att man kan hantera en radiosändare under olika förutsättningar. Naturligtvis behöver man då grundläggande kunskaper om hur den fungerar. Riskerna för felhantering är ju betydligt större än under bilkörning (Det där med att kommersiell radioutrustning inte kan störa kan vi väl avfärda?).
Det har aldrig ställts några krav på att du skall kunna bygga en radio.
 
Ja, det kan man undra.
Diskussionen här handlar ju om amatörradion skall fortsätta som en teknisk hobby eller om vi skall göra om den till en slags utökad PR-radio.

Faktum är att det verkar som att amatörradion tappade greppet ungefär samtidigt som den började avregleras. Jag har själv talat med personer som tyckte att det började spåra ur när T-certifikatet infördes. Dessa personer bytte i flera fall hobby och började experimentera med datorer och liknande.

SM7TJC vidrör en mycket intressant frågeställning som inte diskuteras särskilt ofta.

När vi snabbspolar bakåt finner vi att SSA:s moderna historia är kantad av felslagna rekryteringskampanjer.
Den första var just "T-certifikatet".

Dess införande grundade sig på SSA:s och Tvt gemensamma oro över hur PR-bandet spårat ur, vilket man kan läsa mer om i SM6APQ:s beskrivning i detta forum om hur han tog initiativet till att Tvt infiltrerade PR-klubbar på Västkusten.

Det ledande skiktet i SSA levde i tron att det i Sverige fanns 10000-tals missförstådda radiotekniska genier som frekventerade PR-bandet av den enda orsaken att de inte kunde lära sig telegrafi.

Togs telegrafikravet bort skulle alla dessa bli radioamatörer och helst även SSA-medlemmar. Ett SSA som hade ett minst 10-dubblat medlemsantal vore inte alls fel tyckte man.

En "teknisk licens" som gav dessa missförstådda genier tillträde till amatörbanden skulle lösa två problem på en gång, och dessutom göra att amatörradion skulle få en ytterligare injektion av tekniskt vetande.

Problemet var bara att detta inte var förankrat i verkligheten. En liten fraktion, kanske 10%, av de potentiella nya radioamatörerna hade ett genuint tekniskt intresse, och dessutom var de totalt sett inte alls så många som man föreställt sig.

Ute bland "gräsrötterna" diskuterades detta intensivt 1969/70 och jag erinrar mig att man inom Örebro Sändaramatörer,där jag var medlem under denna tid, starkt ifrågasatte realismen i detta. Saken finns också refererad i QTC.

Hade någon med lite större kunskaper i demografi och statistik studerat planerna innan de sattes i verket hade man kunnat undvika detta.

De som var verkligt intresserade av teknik och vågutbredning av dem som tog T-certifikatet upptäckte snabbt att telegrafi var nödvändigt för att kunna använda VHF/UHF-banden på ett seriöst sätt,och dessa lärde sig telegrafi av denna anledning. Resten blev kvar på repeatrarna och tröttnade efter ett tag.

Nettoeffekten av denna satsning blev dock en fördubbling av antalet amatörtillstånd under en 10-års period och att SSA:s medlemsantal nådde en topp på strax under 7000 i slutet av 80-talet.

När medlemsantalet minskade under 90-talet gjordes nya satsningar.

Dels drevs frågan att sänka tröskeln genom nya certifikatsklasser med lägre krav, dels att långsiktigt försöka få bort telegrafikravet helt. Tron att telegrafikravet skulle utgöra det övervägande hindret mot nyrekrytering levde alltså kvar.

Dessutom gjordes försök att få amatörradio att framstå som en lämplig fritidssysselsättning för Coca-Cola drickare och pizza-ätare.

De satsningar som sedan gjorts har i allt väsentligt följt detta mönster, och någon varaktig förbättring av medlemsläget har inte resulterat.

Inte ens det fullständiga avskaffandet av telegrafikravet den 20/4 2004 ledde till något genombrott.

Nu ska man "satsa på ungdomarna".

Vad detta leder till långsiktigt är skrivet i stjärnorna.

Ungdomar ska nu främst bli DX-jägare och contestare och de bibringas orealistiska förväntningar när de får köra med multikilowattstationer och stora antenner på Kvarnberget. Hur det går med dessa illusioner när de kommer hem till "100W och G5RV" samt en störnivå på S9+ får framtiden utvisa.

Det går i varje fall inte att sänka kraven för certifikatet mera.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Nja, nu är ju inte kravet att du bara skall köra den. Du skall kunna hantera bilen i olika situationer och trafikmiljöer. Det är ju därför det finns krav som kan verka fullständigt onödiga om man inte sätter sin i problematiken. T.ex. fickparkering.
Naturligtvis finns det ingen anledning att ställa krav på att du skall kunna bygga en bil.

Likadant borde det ju vara med amatörradiocertet. Det borde finnas krav på att man kan hantera en radiosändare under olika förutsättningar. Naturligtvis behöver man då grundläggande kunskaper om hur den fungerar. Riskerna för felhantering är ju betydligt större än under bilkörning (Det där med att kommersiell radioutrustning inte kan störa kan vi väl avfärda?).
Det har aldrig ställts några krav på att du skall kunna bygga en radio.

Man kan manöverar sin köpta radio på banden i olika trafiksituationer som pileups, aurora och 80meters ring utan att kunna bygga ett rörslutsteg också, jämförelsen haltar fortfarande.

Att manöverera bil och radio bör man kunna ja

Att bygga radio och bil är en helt annan hobby som man också kan utöva, dock är det ju bra om man har ett körkort så att man kan köra sitt bygge bland andra när man är färdig, annars får man provköra på inhängnat område, en så kallad konstlast.
 
VJX skrev; "Jag tycker att det är bra att det är ett krav på att man kan snurra vfo och trycka sig igenom menyerna på olika riggar, dvs manöverera fordonet.... Man kan manöverar sin köpta radio på banden i olika trafiksituationer som pileups, aurora och 80meters ring utan att kunna bygga ett rörslutsteg.."
----

Det du efterfrågar är alltså en renodlad operatörslicens som ger dig rätt att använda CE-märkt radioutrustning och där utbildningen fokuserar enbart på handhavandet av utrustningen ifråga.

Danmark erbjuder en sådan licens, D-certifikat, som ger tillträde till amatörbanden på VHF med låg effekt och enbart CE-märkt utrustning. Man får genomgå ett s k icke tekniskt prov.

Operatorlicens.dk

För den som vill få utökade privilegier finns en s k utökad licens, B-certifikat med begränsat tekniskt prov och som ger tillträde även på kortvåg och med högre effekt på alla band och där även hembyggd utrustning tillåts.

b-certifikat.dk

Utöver dessa två certifikat finns A-licensen med "Allmänt tekniskt prov", som ger ytterligare privilegier. Syllabus för det tekniska provet är den samma som för B-licens men frågorna är av högre svårighetsgrad. A-certifikat motsvarar HAREC-kraven enligt T/R 61-02.

Det svenska certifikatet som SSA erbjuder och som baserar sig på Bli Sändaramatör motsvarar en nivå som ligger ungefär mitt emellan det danska D-certifikatet och B-certifikatet, och hamnar strax under kraven för CEPT:s Novislicens, instegslicens för unga som inte har de förkunskaper i matematik och läsförståelse m m som krävs för en kurs på HAREC-nivå.

Om jag förstår dig rätt VJX så anser du att i Sverige skall det vara tillräckligt att inhämta motsvarande icke tekniska kunskaper som D-licensen kräver.

Men du vill ha samma privilegier som erbjuds för den som avlagt ett prov på HAREC-nivå och som medger användning av hög effekt med hembyggd och/eller modifierad kommersiell utrustning, trots att du personligen inte är intresserad av att bygga sändare och inte heller tänker använda icke CE-märkt utrustning.

Är det rätt uppfattat?

PS
Studera innehållet på länkarna noga. Dom är faktiskt mycket intressanta, även utbildningen i form av korta väl avgränsade YouTube-lektioner för D-licensen.

/Bengt
 
Last edited:
Tråpden handlade om att dagens ungdomar tycker teknik är tråkigt.
Och att det krävs nya metoder för att få upp intresset.
Min mening med tråden vara att debattera hur man får unga att intressera sig för teknik.
Dsv ny pedagogik som jag förstår är vad som behövs.

Att vi kräver kunskap för att hantera en radio, om vi skall kalla oss radioamatör är vi nog rätt överens om.

Att det var bättre förr har vi fått reda på.

Exvis att om man sulle utbilda sig för körkort så måste man veta hur en vx låda funkar liksom en bakaxel.
Det trängs inte idag.
Då är det givetvis svårt för de inte insatta, dvs ungdomar, att inse varför man måste ha viss kunskap för att få prata i en radio.
De gör ju det hela dagarna men skillanden är bara att de radioappraterna kallas för "mobil".


Sen är det ju självklart att om alla fick prata i en amatörradio, utan krav, och det betyder ju egentligen det samma som att mna gör det utan intresse för radio och teknik, så tröttnar man fort, och fortare ju mindre man vet om radio, vågutbredning, antenner, kablar och frekvenser.

Likväl är det problemet med detta budskap som gjorde att jag startade tråden.

Hur skall man få fler intresserade?
När tekniken är så tråkig.
När frågan om varför man måste kunna teknik är så obesvarad.

Som sagt att det var "bättre förr" vet vi. (obs citat) Men framtiden då?
Tråden handlar inte om att ta bort kraven på kunnande för att få använda amatörradiobanden, utan hur man upprätthåller och motiverar intresset för den teknik som krävs.

Då hjälper inte ens bilder med glada färger på sidband, strömmar och spänningar

de
FPD
 
Last edited:
FPD skrev; "Hur skall man få fler intresserade?
När tekniken är så tråkig.
När frågan om varför man måste kunna teknik är så obesvarad."
----

Vem är "man"?
I klartext, vem vill att vi skall bli fler?
Varför vill den eller de att vi blir fler?
Varför är tekniken tråkig?
För vem är tekniken tråkig?

Går det inte att vända på hela frågeställningen och låta de som inte är radioamatörer själva använda sin egen hjärna och tänka kritiskt för att ställa sig frågor som; -Är amatörradio något för mig? -Vad kan jag få ut av amatörradio? -Kan amatörradio leda vidare till högskoleutbildning eller ett yrke? -Vad krävs för att jag skall kunna bli radioamatör? Miljoner frågor som måste ställas av den som ev vill bli radioamaör.

Varför skall vi etablerade radioamatörer sänka antagningskraven, förändra eller anpassa hobbyns innehåll för de som idag inte är radioamatörer så att de blir intresserade och söker sig till den förändrade hobbyn?

Är det inte en form av avancerad dödshjälp vi erbjuder för just den hobbyn vi själva bedriver här och nu?

/Bengt
 
"Man" är alla vi som vill att fler tycker vå hobby är kul och vill försöka värva fler.
Att alla dessa "man" försöker värva fler ser vi ju i QTC.
"Man" är oxo vi alla som vill att fler skall förstå vad vi egentligen håller på med, vilket ju allt fler inte gör och det bilads missförstånd.

"man" är "någon annan" som borde göra något som jag inte vill göra.......

Jo visst kan vi skita i att bry oss om ifall det blir radioamatörer i framtiden.
Och det är väl vad framtiden ger oss.

Artikeln i P1 handlade om det allmänna om tråkig teknik.
Allt färre som intresserar sig etc.

Jo visst handlar det om aktiv dödshjälp till hobbyn om vi fortsätter som vi gör.
Vilket egentligen inte gör något, vill jag hålla på med lödningar antenner och radio så gör jag det även om det blir färre radioamatörer. Lödkolven blir varm oavsett.

Vem har egentligen talat om lägre kunskapskrav?
Vad som än diskuteras så verkar det utmynna i att alla vill ha lägre krav.
Inte jag i alla fall men mer anpassade till dagens verklighet.
Att förmedla teknik handlar givetvis om själva tekniken men ännu viktigare är att motivera sig och göra det på ett modernt sätt.

Och just motiveringar är lika sällsynta som motiveringen till att ta av sig mössan under tak. Åtminstone motiveringar som duger.


de
FPD
 
FPD skrev: ""Man" är alla vi som vill att fler tycker vå hobby är kul och vill försöka värva fler."
----

Jag förstår hur du menar och håller med om en hel del. Men varför vill den här "man" lägga sin tid och resurser på att få andra (?) att göra jobbet med att utveckla och förändra hobbyn i syfte att värva fler istället för att lägga tiden på att utveckla och förkovra sig själv inom just de teknikområdena, contesting, vågutbredningsförsök, DX-jakt som för tillfället är intressanta.

Just nu tycker jag själv att äldre teknik är spännande och det går alldeles utmärkt att utveckla sig "bakåt i tiden". Med de resurser jag idag har i form av tekniskt kunnande och tillgång till avancerad mätutrustning så går det att undersöka hur gammal teknik står sig i förhållande till ny. Jag lär mig nya saker som leder till nya frågor som jag söker svar på. För mig är detta hyperintressant och det har också skrivits en hel del artiklar om sådana experiment på webben etc. Den som finner det jag sysslar med är intressant kan ju då ta del av mina erfarenheter eller bara bli inspirerad att läsa vidare i ämnet, bygga något liknande eller bara hålla ett föredrag i klubben.

Andra kunde gjort samma sak inom sina nischer och på så sätt aktivt medverkat till att sprida information och kunskap om amatörradio som hobby och hur otroligt bred hobbyn är på alla plan. Miljoner möjligheter står öppna men inte för vem som helst. Och det är viktigt att förstå.

Möjligheterna finns bara för den som har ögon att se med, som har öron att lyssna med och som är beredd att ta till sig och bearbeta information för egen maskin för att sedan dra egna slutsatser. Kritiskt tänkande som jag nu ser har blivit ett nytt uttryck inom Skolverket?

/Bengt
 
Jag har ett förslag!

Om dom som är mot sänkta krav ser till att värva nya unga medlemmar på löpande band så skulle inga regeländringar behövas.

När ni har vänt siffrorna kan vi ju till och med höja kraven och sortera dom sökande ännu hårdare

Kanske kräva att man ska kunna sticka en tröja eller nåt, då krävs det riktigt mycket motivation av dom som vill bli radioamatörer, för det är fasen inte lätt.

Problemet är löst.
 
Jag tror att det är ett mänsligt drag att vi vill vara missionärer. Något medfött som vi alla har.
Sådana har funnits i alla år.
Poliker är mycekt starka missionärer.
de som missionerar för religion är extremt starka, en del med så stark ideologi att de riskerkar livet.
En del missionerar för att andra oxo skall börja med fiske eller Golf.
Jag tror människan är sådan till skillnad mot de andra djuren.

Varför vi är sådana är förstås en djupare sak att filosofera om.

Sen måste vi nog aceptera fakta, dvs att unga tycker och tänker annorlunda idag är förr.
Vi hade kostiga gammelmodiga värderingar förr, som dagens unga genom att det saknas motiveringar skiter i.
Vi var formbara i unga år förr vilket inte är så idag.
det kallas även att de idag är ifrågasättande.


Lösning:
Varför inte ett jättesvårt prov, där 30 procent rätt svar ger FM behörighet VHF och uppåt, max 5 W
Där 40 procent rätta svar ger FM behörighet och 50 W
Där 50 procent rätta svar ger 1 kW FM
Där 60 procent rätt ger FM, AM och SSB behörighet 100 W på HF
70 procent rätta svar och du får köra alla trafiksätt med 1 kW
80 procent rätt svar och du får köra DX och tester.
Och så vidare.


de
Roy
 
Back
Top