Ny HF-rig från Lab599: TX-500 MP

SM6YPU

Member
Dags att skriva ett första inlägg.

Jag såg nyss att Lab599-folket släppt bilder på en ny variant av deras portabeltransceiver! Det finns inte så mycket information ute än, men namnet verkar vara TX-500 MP.

Den "vanliga" TX-500 har funnits några år, och den nya varianten verkar ha mycket gemensamt med föregångaren, t.ex.:

– Strömsnål, specad 100 mA RX
– Extremt tåligt chassi fräst ur aluminiumblock (den "gamla" modellen kan förmodligen förutom att köra QSOn användas till småviltsjakt!)
– 160-6 meter, alla moder
– Ställbar uteffekt 1-10 W
– SDR med kontinuerlig mottagning 0.5-56 MHz

Skillnaden verkar främst vara att skärmen är krympt och vriden 90°, att alla kontakter sitter på den nya ovansidan och att den levereras med ett batteripack. Det är en handjagare för kortvåg, helt enkelt :) Dessutom har de byggt in en antenn avstämning enhet.

Första bilderna verkar släppts på Instagram. Jag har ingen användare där, så det är svårt att se ordentligt, men deras konto ligger här.

Den har även nämnts helt kort av Julien OH8STN, men han baserar det mesta av sitt blogginlägg på instagramposten.

Kort sagt inte så mycket information. Jag ligger inte i startgroparna för att byta upp mig just nu, men då det är en ganska annorlunda rig tänkte jag att informationen kanske kan intressera någon.
 
Säkert en bra rig men den tillverkas i Ryssland.
Nu säljs den från UAE men det är nog ett sätt att runda sanktionerna, och kolla deras slogan "Made for peace".
 
Säkert en bra rig men den tillverkas i Ryssland.
Nu säljs den från UAE men det är nog ett sätt att runda sanktionerna, och kolla deras slogan "Made for peace".
Oaktat vem som tillverkar den tycker jag det är kul att det sker utveckling på portabelsidan, med stationer som faktiskt är gjorda för uteliv.

Om det nu kommer en ny modell så måste ju det betyda att den gamla säljer någorlunda, och därmed borde det finnas marknadsandelar att ta för tillverkare i andra länder.

Vore inte det något att hoppas på? Fler riggar med låg strömförbrukning som står pall för elementen och som man kan knöla ner i ryggsäcken utan att oroa sig. Det här släppet gör att åtminstone jag kanske vågar hoppas lite försiktigt på en sån utveckling.
 
"Handportabla" HF-stationer har det varit glest mellan.
Kan bara påminna mig American States Electronic på 70-talet, Mizuho på 80-talet.

Sedan kom Q-Mac HF90 i mitten av 90-talet, konstruerad av den glade skotten Rod Macduff GM4AWB/VK6MH
men som inte blev inte speciellt vanlig. Den hade 50 W uteffekt, vilket gjorde kylningen av den lilla lådan och batterikapaciteten till "intressanta aspekter".

Lab-599MP är en ganska naturlig utveckling av detta koncept, nu när SDR-baserad radio blivit mer vanligt och
modern kretsteknik fått ner format och strömförbrukning. Man får dock se hur långt 10 W och improviserade antenner kan tänkas räcka i dagens störmiljöer.

Sedan är de tilltagande trenderna med "man-packs" och "fältmässig radio" inom amatörradion ganska intressanta.
Själv ser jag det som en spegling av det faktum att vi allt mera tydligt lever i en "förkrigstid", där samhället och umgängestonen i det blivit allt mer militariserade. Kanske kommer vi att se en återgång inom amatörradion till 1940/50-talets förhållanden, där "hobbymilitariseringen" av amatörradion blev tydlig.

Kanske det nya krigshotet gör att kraven på radioamatörer på nytt ställs på elitnivå,
och även att insikten om att Morsetelegrafi är ett kostnadseffektivt trafiksätt hos
i synnerhet man-packstationer som har låg effekt medför att telegrafikravet återinförs.
I så fall ett ont som fört något gott med sig,
 
Last edited:
Elecraft KH1 kanske? Dock står det att den inte är CE-märkt och att de inte kan sälja till EU men det kanske är på gång. Det ser ut som en färdigbyggd apparat och då kan man inte utnyttja det som gäller för byggsatser (t ex K2). Kanske en KX2? Annars är kanske K2 ett alternativ? Visserligen inte handhållen men det finns plats för en mindre 12V blyack där inne. Och i ärlighetens namn, vad ska man ha en handhållen till när det ändå krävs något vettigare i antennväg för QRP på KV?
SM7EQL har en massa inspiration för portabelkörande.
 
Jag vill nog påstå att KH1 har "prissatt sig ur marknaden".
En sådan skulle kosta "strax norr om 10 papp" med tull & moms i SM.
Visserligen är den "ädla telegrafikonsten" värd en del men
det finns nog vissa gränser...
 
Back
Top