Nya tips från Blocket TRADERA etc

Jo det är oskapligt mycket grejer från en storsamlare som Jetson omfördelar till andra samlare. Sökresultat från Jetsons - Tradera.com Kul att återse en del udda radioapparater å grejer.
Vill minnas att Jetson var inne på forumet här för något år sedan och undrade om grejerna borde gå direkt till tippen...
 
Jetson har troligen kommit på att det finns pengar i dessa saker.
Bra bilder och det är ju en fördel, särskilt i fallet med "Vridkondansator" :)
 
Det ekonomiska värdet är oftast ganska obetydligt på denna typ av blandade grejer, kollar man på några slutförda ligger priset ofta i nivå med frakten.
Jag ser det mer som en kulturell välgärning, någon har en gång tyckt att dessa var värda att samla på och då kanske det finns andra intressenter. Jetson hanterar, plåtar och annonserar. Betydande arbete som bara ibland ger några tior/hundringar i vinst. Kämpa på Jetson:)

Kanske skulle man göra en insats för kultur/design/skönhet och byta ut plastradion i köket mot en tysk klassiker i mahogny? Går kanske att gömma en FM-modulator+blåtandsmodul i batterifacket?
 
Last edited:
Labutrustningarna från KTH är rejäla doningar och kan säkert ge en del (även för köparen). Visst skapar det en del jobb med auktioner och leveranser. Det måste även finnas ett intresse bakom, annars blev det inga auktioner. Jag tycker det är kul och nostalgiskt att bara titta på sakerna. :)


Hoppsan, Roy kom emellan...
 
Här har vi S-mätarnas mätare.
Laboratorie instrument på Tradera. Technica & Nautica | Samlarsaker
Med ny skala blir den en utmärkt mätare som verkligen syns.
Även om åldern tagit ut sin rätt på synen.
Alternativt använder man den för att indikera läsbarhet, R-5 till R5.
Bör vara läsbar även om signalstyrkan är låg.
Möjligen krävs att man bygger en liten förstärkare då den säkert behöver 1 - 10 mA för att kunna vis R5.
Oavsett detta så är det en trevlig prydnad och ett bra sätt att lära sig hur mätinstrument funkar.
visst är den snygg med trä och allt.

de
FotPeDahl
 
En IC-730 på TRADERA ICOM IC 730 HF station (Alla band inkl WARC) på Tradera. Amatörradio |
43 bud!!! att radion var omtyckt på sin tid är sant, men över 2 kkr. För en 30 åring.
IC-730 Såldes de första åren på 1980 talet.
Saknar 1,8 MHz men i övrigt en fin radio.
Den borde ha kostat minst 5-7 kkr på den tiden vilket idag är en bit över 35 kkr.
10, 18 och 24 MHz banden gick att sätta på när de blev tillåtna.
Vore kul att höra om någon har en IC-730 och vad ni tycker om den?

Kommer ni ihåg TV och "förberedd för TV2".
Ingen kunde sedan köpa tillbehöret för att få TV2 utan alla fick ändå köpa en ny TV.
IC-730 var "förberedd för nya banden" och med ett trådklipp var den färdig.

Det var sällsynt med fel på den här radion, möjligen displayen, och då drar man åt de små skruvarna som håller kortet för plasman. Att efterdra alla skruvar är heller inte fel.

Skall man vara kritiskt mot säljaren så tycker jag faktiskt att om man skall sälja en grej som kan inbringa tusenlappar så lägger man ner en kvart och öppnar faktiskt och kollar vilka filter som sitter i. Det tror jag en ev köpare vill veta.

De
FPD
 
Här har vi en godbit.
Unikt! Icom IC-735 plastlucka på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |
En säljare som kan göra en god affär, kanske den kan uppgå till flera tior.
Plastluckan tog snabbt slut och har inte funnits sedan 90 talet.
IC-735 såldes 1985 - 1990.

En bra fråga är förståss varför så många slarvat bort den här luckan?
Men finns det lösa delar så, och jordgolven ute i radiorummen slukar både skruvar och mindre radiodelar. För att inte tasla om alla manualer som försvinner i halmen.
Kul för framtida erkeologer.

Den IC-730 jag tipsade om ovan, gick för 3800 kr, helt fantastiskt!

de
FPD
 
Och CTCSS, DTMF, 8k0F3, skannermodifieringar, kristaller.
Många ger sig fullständigt fan på att skaffa kristaller och även till 12,5 kHz kanaljer.
Så den som har en kristalltillverkningsmaskin kan göra lycka här.
Men LF-slutseget finns ej mer att få. µPC575 är död och begrafven
Tänk på att DC jacken är omvänt polariserad mot dagens riggar.
DC plupparna som utgör lås till kåorna finns ej mera.

Ett bra tips till den som har en plastfarbrik, börja tillverka sådana pluppar.
Du kan säkert sälja tiotals av dem per år. de passar även andra 70 talare.

IC-215 kom under senaste delen av 1970 talet.
Är de orörda och inte söndertrimmade, sönderlagade etc så är de myxcket driftsäkra och var hästlängder före sin tid, på sin tid.

de
FPD
 
.

Ett bra tips till den som har en plastfarbrik, börja tillverka sådana pluppar.
Du kan säkert sälja tiotals av dem per år. de passar även andra 70 talare.


de
FPD

Nu vet jag ju inte hur plupparna ser ut, men det skulle inte förvåna mig om dom redan finns som 3D ritning på nätet så att man kan skriva ut dom själv på en 3D skrivare.

Mittfästen till dipoler, stegpinnar, elementfästen till yagis och en uppsjö av isolatorer finns redan, samt lite olika fästen för front panelen till olika radios som har delat montage.

En 3D skrivare borde man ha tillgång till...
 
Back
Top