Nyväckt intresse hos PTS

Inte då! Det finns inga kunskapskrav för 27 MHz, endast kravet att leva upp till de regler som finns.
 
Nä men det finns ju knappt inte numera heller för att få amatörradiocertifikat,säger ni,så då är det väl bäst att alla med signaler som börjar på SA lägger ner det här med radio,säljer det man har införskaffat,och börjar spela golf eller nåt istället!? :p
 
OBS! Det var ingen generalisering. Jag vet många radioamatörer med SA-signal som med råge uppfyller de kriterier som kan anses adekvata. Det gäller representationen just i denna debatt och dessa frågor.

/Lasse
 
Oavsett om man är 27MHz:are plastamatör eller riktig amatör så är man i PTS ögon
"pain in the ass" och till ingen samhällsnytta. Vår tid är snart ute om vi inte gemensamt
försvarar vår rätt till radiospektrum.
 
Hej!

Jag tror tyvärr att det är så illa att vi inte har någon självklar rätt till frekvensutrymme. Dom som nu håller på att försvara den här ihopblandningen mellan freebanding och amatörradio samt även vill ha in PR folk på VHF/UHF banden får nog räkna sig till amatörradions dödgrävare.

Det enda vi kan göra är att hålla oss på avsedda frekvenser samt utbilda oss för att ställa till med så lite störningar och påverkan på samhället som möjligt.

Det skulle tex inte förvåna mig om även SSA styrelse kommer att bli informerade av PTS att Svenska amatörer är utanför avsedda band och sänder. Gissa hur bra det är för samarbetet mellan PTS och oss radioamatörer.

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej!

Jag tror tyvärr att det är så illa att vi inte har någon självklar rätt till frekvensutrymme. Dom som nu håller på att försvara den här ihopblandningen mellan freebanding och amatörradio samt även vill ha in PR folk på VHF/UHF banden får nog räkna sig till amatörradions dödgrävare.

Det enda vi kan göra är att hålla oss på avsedda frekvenser samt utbilda oss för att ställa till med så lite störningar och påverkan på samhället som möjligt.

Det skulle tex inte förvåna mig om även SSA styrelse kommer att bli informerade av PTS att Svenska amatörer är utanför avsedda band och sänder. Gissa hur bra det är för samarbetet mellan PTS och oss radioamatörer.

73 Håkan SM7WSJ

Hear hear! Så är det. Som radioamatörer kan vi knappast hävda någon större samhällsnytta än vilken annan smal intressesammanslutning som helst, typ svenska Corvette-klubben...

/Lasse
 
Amatörradion har aldrig haft någon "självskriven rätt" till något spektrum, men i dagens ekonomstyrda och avreglerade värld är det mycket tydligt att våra privilegier är just privilegier och inga "rättigheter".

Dessa privilegier är härledda ur antagandet att radioamatörerna har en relativt hög kompetensnivå och dessutom är allmänt laglydiga personer. Skulle uppfattningen spridas att radioamatörerna varken är särskilt kompetenta eller laglydiga ligger vi illa till som kollektiv.

Saken blir ytterligare infekterad genom det faktum att SSA lyckats komma på kollisionskurs med PTS när det gäller kompetenskraven. Det går bara att spekulera i hur SSA kommer att ställa sig till att PTS skickar förelägganden till "freebandande" medlemmar om att sluta med sådant.

Eftersom man tillämpar stadgarna lite "hipp som happ" kan man lika gärna ta sådana medlemmar i försvar gentemot PTS, eftersom deras 440 kr är lika mycket värda i bokföringen som de "riktiga radioamatörernas". Då är det bara en tidsfråga innan vi får en "freebandingfunktionär" och en 27 MHz-spalt i QTC.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det går bara att spekulera i hur SSA kommer att ställa sig till att PTS skickar förelägganden till "freebandande"
medlemmar om att sluta med sådant.

Det borde ju vara mycket intressant förr SSA att ta del av sådan information, då det enligt stadgarna skulle
utgöra grund för omedelbar uteslutning. Misstänker dock starkt att de flesta syndarna tillhör ett klientel som
inte är medlemmar i SSA i vilket fall som helst.

Sen hyser jag inga illusioner om att SSA skulle damma av "hårdhanskarna" och med stadgedokumenten i högsta
hugg de facto kasta ut påkomna missdådare. Det vore nog hart när lika troligt som att solen i morgon skulle gå
upp i väster....

Jag hoppas ändå, trots allt, att jag har fel i det senare antagandet.
 
Last edited:
Jag tycker de ska vara konsekventa när det gäller "missdåd" i etern,finns mycket konstigt
på amatörbanden också!
 
hej igen

tyvarr var automaten stängd då jag tog mit Tcert 1971
C-CERT plus
B-CERT ja då var det telegrafikrav
tiden för detta ca 3år

men när ssa tog över provförrättningen gik allt åt skogen

vi har vel yttringsfrihet har i landet
 
hej igen

tyvarr var automaten stängd då jag tog mit Tcert 1971
C-CERT plus
B-CERT ja då var det telegrafikrav
tiden för detta ca 3år

men när ssa tog över provförrättningen gik allt åt skogen

vi har vel yttringsfrihet har i landet

Det har vi absolut! ;) :D
 
Jag tycker de ska vara konsekventa när det gäller "missdåd" i etern,finns mycket konstigt
på amatörbanden också!

Ja det finns nog fler saker som kan vara intressanta att granska, men det är en annan diskussion.
Nu handlade den här tråden om den granskning som inletts kring de brott som begåtts mot LEK på och
kring 27MHz-bandet (se trådens första inlägg).

Dessa brott har begåtts av såväl icke-amatörer som av licensierade radioamatörer. Båda kategorier
av syndare har fått brev från PTS, inte bara de (rejält korkade) radioamatörerna.

Att dessa på öppna forum som t.ex. 27MHz.se öppet berättat om sin utrustning, sin höga uteffekt och
sina moddade och öppnade amatörstationer gav väl PTS öppet mål, minst sagt (!)
De allra flesta hade lagt in både sin lokatorruta, sitt riktiga namn och sin eventuella amatörradiosignal
i sin forumsignatur. Otroligt, men sant.

Det är väl kanske därför en febril aktivitet med rensning i trådar och raderande av konton råder på
27MHz-forumet ? 27mhz.se • Visa tråd - Rensning

Tillsammans med PTS möjligheter till pejlning och mätning, utgör informationen på forumen i det närmaste
en undertecknad bekännelse. När man vet att man gör något olagligt är det kanske inte så där väldans
intelligent att skryta med det offentligt, eller hur ?

Det säger mig en del om begåvningsnivån på dessa herrar, men får mig också att fundera på hur i
hela fasingen så många av dessa lyckats ta amatörradiocert. Har det verkligen gått schysst till ? :confused:
 
Last edited:
Det säger mig en del om begåvningsnivån på dessa herrar, men får mig också att fundera på hur i
hela fasingen så många av dessa lyckats ta amatörradiocert.


Begåvad och smart är två helt skilda saker, lägg därtill en nypa naivitet så är vi där :)
 
Last edited:
Där har du FEL
detta kedje brev har bara utgått till utvalda radioamatörer
INTE till någon privatradio användare (visa detta brev isåfall så får vi gemföra skillnad)

det finns tusentals radioamatörer på hela jorden som även kör 27MHz
många utav dessa radioamatörer samlar även på äldre och nyare 27MHz apparater i sitt hobby syfte
precis som vilken samlare som helst.
att visa bilder på sin radio utrustning oavsett om det är på 27MHz eller vilken frekvens somhelst är inte olaglig
har du en film där någon visar upp "sändning" med sin utrustning med ansikte och bild på vedebörande
kommer vi till en helt annan sak
MEN kalla aldrig folk för korkade för att dom visar sina samlingar oavsett vilken frekvens dem står i sitt lyssningsläge.

utöver ditt anti 27MHz intresse kan upplysas om att det finns mängder
utav radio amatörer som kör långt över 1000w och andra olagligheter och anser sig berättigade till detta BROTT
för att dem har ett cert och haft detta i många år och ser det som lagligt trots reglerna står klara MAX 1000w,
så är ingen utav dessa är bättre än någon annan.
Det finns få människor som lyckats att hålla sig helt inom lagens ramar hela livet
där kan räknas in massa idiotiska saker som enklare trafik brott kört över 110 på 110 väg osv osv
som verkar vara ett populärt argument i detta tjabbel.
oavsett så är INGEN bättre än någon annan när allt ska hårdras i lagens alla armar.

jag förespråkar ingen sida, men anser att finns det minst lika mycket bus på amatör radions sida
så att bara stena 27MHz utövarna rakt av är lite bebis fasoner.
dem flesta av oss vet vad som föresgår på både kortvågen samt 2/70
men av någon anledning blir detta sällan belyst i sammanhanget :rolleyes:

jag känner många som kör 27MHz sidan om sin amatörradio hobby
dem har kontakt med familj och vänner då dessa inte har cert utan bara vill prata
och ha några trevliga QSO lokalt, att dessa skall bli totalt utmobbade är ur uselt
dem flesta av dessa vill bara prata och ha trevligt.
som många sagt före mig "hur många började inte sin bana på 27MHz?"
många körde "olagliga" dx där (som inte erkänns av ett antal nu såklart av förståliga skäl)
men när några av dem fått sitt cert och ser det då som att nu kan dem köra som dem vill.
även när vi har cert finns regler, detta efterföljs rätt ofta, lika lite som dessa som gått över
bandgränsen på 27MHz, det har fler än jag både hört och sett.



Dessa brott har begåtts av såväl icke-amatörer som av licensierade radioamatörer. Båda kategorier
av syndare har fått brev från PTS, inte bara de (rejält korkade) radioamatörerna.

Att dessa på öppna forum som t.ex. 27MHz.se öppet berättat om sin utrustning, sin höga uteffekt och
sina moddade och öppnade amatörstationer gav väl PTS öppet mål, minst sagt (!)
De allra flesta hade lagt in både sin lokatorruta, sitt riktiga namn och sin eventuella amatörradiosignal
i sin forumsignatur. Otroligt, men sant.

hela fasingen så många av dessa lyckats ta amatörradiocert. Har det verkligen gått schysst till ? :confused:
 
Man kan undra var alla skribenter får sina "rätta" uppgifter från. Diskussionen i denna tråd är generaliserande i högsta grad och skapar bara ovänskap.
Det enda som är hundra procent säkert är att var och en som använder sin utrustning olagligt förstör för sina kolleger och kompisar.
Om det är licensierade radioamatörer eller PR-amatörer som bryter mot bestämmelserna spelar ingen roll.
De saknar ansvarskänsla och detta kommer förr eller senare drabba oss alla negativt, oavsett om vi är licensierade radioamatörer eller s.k. PR-amatörer.

73!
 
Last edited:
Att dessa på öppna forum som t.ex. 27MHz.se öppet berättat om sin utrustning, sin höga uteffekt och
sina moddade och öppnade amatörstationer gav väl PTS öppet mål, minst sagt (!)
De allra flesta hade lagt in både sin lokatorruta, sitt riktiga namn och sin eventuella amatörradiosignal
i sin forumsignatur. Otroligt, men sant.

Det är väl kanske därför en febril aktivitet med rensning i trådar och raderande av konton råder på
27MHz-forumet ? 27mhz.se • Visa tråd - Rensning

Tillsammans med PTS möjligheter till pejlning och mätning, utgör informationen på forumen i det närmaste
en undertecknad bekännelse. När man vet att man gör något olagligt är det kanske inte så där väldans
intelligent att skryta med det offentligt, eller hur ?

Ja, det var väl inte så listigt att skryta på nätet om det. Sedan tror man att myndigheter inte begriper att det går att hämta information på nätet, det trålas nog mer än man tror på nätet.

På SSA:s hemsida kan man i senaste styrelseprotokollet läsa att det kommit en skrivelse från PTS om trafik på frekvenser som inte är upplåtna för amatörradio.
 
Verkligen en "intressant" tråd att följa, detta oavsett vad man anser om kärnfrågan, frågeställningarna kring den och vilket läger man anser sig tillhöra. För läger är det verkligen frågan om; bättre förr, riktig amatör kontra plastamatör, CW kontra prata, hobbyn urvattnas och tappar sina privilegier om man gör si men inte så, bildad, obildad amatör, vit rock eller jeans och flanellskjorta.

En tråd som verkligen lockar fram det "bästa" hos alla. En tråd som verkligen gör sitt "bästa" för att brygga över skillnader i synsätt och personlig inställning till våra olika drivkrafter i vårt (trodde jag) gemensamma radiointresse.

En tråd som får mig, som varit borta från amatörradio sedan 1970 talet, att inse hur mycket vatten som runnit under broarna och får mig att inse hur lite radiohobbyn som jag kommer ihåg den har med dagens hobby att göra.

Skratta eller gråta, det är frågan det?

Johan / SA3BYC

Ps. i frågan om att följa gällande bestämmelse så vill jag göra fullständigt klart att jag tycker att dessa skall följas. Motsatsen är ju troligen i förlängningen anarki och det tror jag inte på som modell.
 
Ja det finns nog fler saker som kan vara intressanta att granska, men det är en annan diskussion.
Nu handlade den här tråden om den granskning som inletts kring de brott som begåtts mot LEK på och
kring 27MHz-bandet (se trådens första inlägg).

Dessa brott har begåtts av såväl icke-amatörer som av licensierade radioamatörer. Båda kategorier
av syndare har fått brev från PTS, inte bara de (rejält korkade) radioamatörerna.
//
De allra flesta hade lagt in både sin lokatorruta, sitt riktiga namn och sin eventuella amatörradiosignal
i sin forumsignatur. Otroligt, men sant.
//
Tillsammans med PTS möjligheter till pejlning och mätning, utgör informationen på forumen i det närmaste
en undertecknad bekännelse. När man vet att man gör något olagligt är det kanske inte så där väldans
intelligent att skryta med det offentligt, eller hur ?

För att förtydliga mig själv, bäste SA7BCK, så är jag inte anti 27MHz så länge man kör lagligt och inom bandet.
Jag har själv en bakgrund inom 27MHz innan jag tog certet och var även en av admin´s på 27Mhz-forumet
en period under de första åren det existerade

Om du läser noggrannare innan du hoppar på mitt inlägg och går i blint försvar av PR-radion skriver jag
citat "inte bara de (rejält korkade) radioamatörerna". Det är alltså amatörerna som här är korkade.

Vad gäller utskicket av brevet har vi tydligen olika uppgifter. Låter det stanna vid det för husfridens skull.

Jag konstaterar också att det finns fler saker som borde kollas, men att tråden redan från början handlar
om just 27MHz och det ärende som nu är aktuellt från PTS sida. De oegentligheter som försiggår på
amatörbanden borde också undersökas av myndigheten, men det är en annan diskussion och kanske nästa
sak PTS tar en titt på, vad vet jag.

Läs noggrannare nästa gång innan du brusar upp.

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
Last edited:
SA7BCK m.fl:

Det ni inte vill förstå är att det är en distinkt rågång mellan privatradio och amatörradio. Så är det bestämt i lag och så ska det förbli.

I början av 70-talet var jag aktiv på 27 MHz och med DX-ing. Jag var med i tre privatradioklubbar, ordförande i en, samt medlem i FRO. Den verksamhet vi bedrev går inte att jämföra med hur det ser ut idag. Vi hade noga koll på varandra och det diskuterades i klubbarna ifall någon möjligen ägnade sig åt olagligheter, för sånt förekom då också. För visst hade vi svårt att motstå något QSO när konditionerna var på topp och man körde Europa på 5W. Men sånt var man diskret med, vi visste ju att det var olagligt. Möjligen var det mer ordning här uppe i norr än det var i storstadsregionerna.

Men vi hade också betydligt strängare kontroll för vår verksamhet. Det var noga med anropssignaler, man fick ansöka om tillstånd och betala avgift. Televerket avlyssnade frekvenserna, pejlade och avslöjade de som missbrukade etern. Det var olagligt att köpa eller inneha sändare man inte hade tillstånd att använda (amatörradio) osv. Ve den som avslöjades med olagligheter, då rök tillståndet och man var ute i kylan.

Som Radioamatör har man gjort ett aktivt val och lyft upp sin hobbyutövning ovan privatradioutövarna. Man har funnit att radiointresset är på ett djupare plan än varandes ett socialt interface. Det är dags att fundera över fysiken, tekniken och fördjupa sig i det som inledningsvis bara var ytligt. För att komma vidare går man en kurs som bara är en enkel inledning till en komplicerad värld. Att tro att man är kunnig för att man har fått en amatörradiosignal är bara dumt. Vad man fått är tillstånd att under ansvar fortsätta att fördjupa sig i den tekniska världen och till och med tillstånd att på eget ansvar utföra tekniska experiment och bygga utrustning som "vanliga" människor måste köpa i butik eftersom det krävs att den är godkänd. Vi har fått behörighet att godkänna våra egna konstruktioner. Det ni!

Det här menar jag är en väl definierad rågång där det är ljusår mellan de två lägren privatradioanvändare och radioamatörer.

Ni drar paralleller till trafiklagstiftningen och att det inte är stor sak att köra för fort etc. Jag skulle i så fall vilja jämföra dagens privatradioanvändare med dagen cyklister. Vi, som har körkort för bil efter att ha utbildat oss är i så fall att jämföra med radioamatörer i denna metafor.

Vi bilister har ett helsike med cyklisterna. De behöver inte gå kurs för att få cykla, och de tror de är odödliga och ställer till oreda varhelst de är. De kör på trottoarerna, mot färdriktningen, ger inte tecken osv. i all oändlighet och kommer undan med det eftersom ytterst få bötfälls eller ens får tillsägelse. Det har blivit socialt accepterat att totalt skita i lagen. Ni förstår nog vad jag menar. Men nu när cyklisterna ertappats med att bryta mot lagen så skriker de högt om övergrepp !!

Vidare menar samma cyklister att vi KAN minsann cykla vi, därför borde vi också få köra bil på samma sätt som vi cyklar eftersom det liksom är vår rättighet. I synnerhet som att ingen bryr sig om om man gör så på andra håll i världen. Inte ens här faktiskt, tills nu.

Jag tar mig för pannan... Har ni förlorat förståndet helt? Vad blir nästa krav, att ni ska få trafikera järnvägen under samma anarkistiska betingelser ?

Att några utbildade bilförare gillar att cykla också är inget problem, snarare tvärtom är det bara trevligt så länge de håller sig till vad de en gång lärt sig i körskolan. De borde rimligen veta bättre än de virriga cyklisterna. För visst vore det surt att förlora körkortet för bil när man brutit mot trafiklagarna på en sketen cykel...

---------
Ja jag har varit aktiv inom privatradio. Nu är jag aktiv inom amatörradio. Jag ser en tydlig skillnad.
Och du, Grävarnissen, jag har också kört långtradare runt Europa, när du ännu var cyklist. Senare rest i annan teknisk tjänst. Dina iakttagelser kring det omöjliga i att kommunicera på lagligt sätt är ren bullshit eller möjligen teknisk inkompetens.
 
Back
Top