Omron PLC

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har en sån här Omron PLC som jag funderar på om man kan göra något kul med i amatörradioväg ?
 

Attachments

  • 20230910_181023.jpg
    20230910_181023.jpg
    1,1 MB · Views: 17
Ja den går ju att använda och styra div saker med.

Jag använder liknande fast annat märke (Mitsubishi) och styr bergvärmepumpens varmvattenproduktion sommartid från växelriktaren. Även avfuktaren i källaren styrs av den.

Lite tider är inprogrammerade som gör att ett moln inte stänger av pumpen.

Har även lyckats få till ett vettigt program som gör varmvatten de molniga dagarna på automatik.

Även en tidsbaserad "bypass" har programmmerats och en knapp har satts på strategiskt ställe, så räcker inte varmvattnet till en kväll eller liknande så trycker man bara på knappen och har extra varmvatten på en halvtimme.

Funkar toppen! Kanske inte sparar så mycket pengar på det men det är kul att nyttja solen.
 
Last edited:
Jag passade på att printa ut handboken till plc när jag var på biblioteket i Falun ifrån nätet men skrivaren skrev ut dubbelsidig men ändå vart det en pärm papper att kolla igenom
 
Det största problemet med PLC:er är att de alltid kräver licensierad och dyr programvara samt en specialsladd med udda kontakt för att ladda över programmet.
Ett alternativ är OpenPLC som är gratis men då istället använder Arduino eller RaspberryPi som hårdvara.
 
Last edited:
Till Mitsubishi finns mjukvaran att ladda ner. Hur legitimt det är vet jag inte, men det kan ju vara en samvetesfråga. Tror jag tog ner den på deras hemsida sist.

Att tillverka en egen kabel är iallafall lätt till dem, har för mig att det krävdes 1K resistor och lämplig kontakt för att göra en Rs232 kabel.

Men det funkar utmärkt utan kontakt, har man enkel-stel-ledare stoppas den bara ner i kontakten på rätt pinnar :) man fixerar det hela med lite tejp. så körde jag innan jag hittade en lämplig plugg.
 
Last edited:
Back
Top