Posten ger nu paketeringstips

SM4FPD

Well-Known Member
På: Paketeringstips - Posten.se kan du få bra tips om hur du bäst pakterar, om du skall skicka paket med dyra radiogrejer i.
Jag ser ibland skadade radiostationer som en följd av dålig packning. Inslagna VFO:er, krökta pottentiometeraxlar, spräckta displayer i dyra TRX, söndertrampade brev med handapparater.
Obs att det alltid är avsändarens ansvar att paketet kommer fram helskinnat.
Köper du något beg. på TRADERA, DX-radio eller liknande, så ställ alltid kravet på säljaren, han är ju oftast frakttjänstsäljare oxo, att han packar på ett sätt som han kan stå till svars för.
Endast om Posten råkat ut för en olycka med paketet kan de ersätta.
Jag ser dyra radiostationer i pappersbrev ibland. Endast med stor tur kommer ett sådant fram felfritt.
På TRADERA finns vilkor som säger detta, men vissa säljare skyller ändå på posten, trots att de säljer en frakttjänst. Någon na ej skall acceptera.
Skall du skicka en dyr radio kan det vara ett bra tips att studera Postens packningstips.

de
SM4FPD
Roy
 
Hej rundradiomottagare med skalan i glas är inte att tänka på att skicka tror jag .Jag köpte
en liten backelit radio där glasskalan kom fram i två delar det var inte kul-

En annan gång köpte jag en isolationstrafo i plåtburk med utanliggande vägguttag på

trafon den var instoppad i lite dagstidningspapper och åkte runt där i papplådan inne så när jag hämtade

ut paketet så var utandelen på det utstickande vägguttaget knäckt

Värst är det nog folk som inte vet hur man packar elektronrör ibland kommer dom i trånga vaderade

brev och dom nästan ramlar ut och ibland i små trånga kartonger som inte skyddar emot stötar.

mvh Lasse sm0ydo
 
Rätt Lasse, det är en stor okunskap om hur man packar saker och det är därför välkomnar jag Postens kunskapshöjande info.
Allt, även radion med glasskalan går att packa, den har säkert en gång i tiden rest från fabriken till radioaffären, och sedan en resa från radioaffär till hemmet.
Så bevisligen kan den klara en resa. Men inte löst liggande i en bananlåda.

VFO ratten är på många amatörradiosttioner en sårbar utstickande sak som ibland har blivit inslagen i radions front. ..... sorgligt ibland.....

De
Roy
SM4FPD
 
Hej i Stockholm där jag bor har vi tur att det finns gratistidningar typ Metro och City som det går

bra att ha när man packar paket det är bara att ta isär sidorna och knyckla ihop dom till bollar

och packa runt det som ska skickas iväg i någon låda.Men så är det kanske inte överallt i Sverige

mvh Lasse sm0ydo
 
Däremot är det ofta man ser hur man packar genom att vira in prylen i oskrynklade tidningar.
Det är inte så bra, blir lika hårt som utan emballage, och dessutom mycket tungt.
Tidningsbollar är utmärkt.

Man kan även skära ut en bit ur madrassen, och de som har halm-madrass kan ta lite halm, som oxo är bra.
Huvudvärk får många dagen efter, att då tappa av lite sågspån eller träull kan nyttjas till emballage.

Ha en fin helg

de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top