PTS tillsyn och svidande kritik, offentliga dokument

Tack för att du gav mig morgonens godaste skratt!

Ett klargörande, det var tanken på att vissa kunskaper på något sätt skulle leda till ett högre moraliskt
medvetande som roade mig - det var inte tänkt att på något sätt förringa de personer som sitter i
SSA styrelse, det är snarare så att jag börjar överväga att återinträda i SSA p.g.a deras utmärkta arbete.
 
Ett klargörande, det var tanken på att vissa kunskaper på något sätt skulle leda till ett högre moraliskt
medvetande som roade mig - det var inte tänkt att på något sätt förringa de personer som sitter i
SSA styrelse, det är snarare så att jag börjar överväga att återinträda i SSA p.g.a deras utmärkta arbete.

Jag anser att man kan ställa högre krav på personer med sådana bakgrunder.
Det är nu upp till dem att visa för omvärlden att de lever upp till förväntningarna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Min djupa avsmak grundar sig inte i att någon ifrågasätter SSA, utan i att någon publicerar personuppgifter, och i sin iver i att klämma till SSA skiter i att enskilda kommer till skada.
Därom är vi helt eniga.

Vad gäller del 2 hade den som lade ut dokumenten med fördel kunnat maskera alla personuppgifterna på provtagarna, vilka ju är helt ointressanta i sammanhanget.
Det intressanta i del 2 är sammanställningen av godkända respektive icke godkända prov per provförrättare, inte de enskilda proven eller provtagarna.

SSA har inte alls försökt lägga locket på. Vi har i åtminstone en månads tid haft en diskussion om det här ärendet med provförrättrare och utbildare, såväl medlemmar som icke-medlemmar i SSA. Vi har tagit upp frågan på HQ-nätet och i nästa veckas nummer av QTC kommer saken också att avhandlas.
Jag har, om vi skall vara korrekta, faktiskt heller inte hävdat att så var fallet.

Jag uttryckte en förhoppning att så ICKE skulle ske. Den förhoppningen verkar, av det du skriver, lyckligtvis ha infriats; SSA lägger INTE locket på.
Det är bra, öppenhet är lögnens värsta fiende.

Nu saknar jag dock som helt vanlig medlem av naturliga skäl kunskap om vad som kommer publiceras i kommande nummer av QTC, HQ-nätet har jag mycket små möjligheter att ta del av och eftersom jag inte är provförrättare saknar jag självfallet kännedom om vad som sagts i denna grupp.
Att information kommer i nästa nummer av QTC låter bra, jag får helt enkelt vänta och ta del av den när den kommer mig tillhanda.

SSAs svar på frågorna "Vad hände? Varför hände det? Vad kan vi göra för att det inte skall hända igen?" finns redan angivna i dokument med diarienummer 15-4100-6, som alla kan ladda ned här på ham.se.
De föreslagna åtgärderna, främst de redan beslutade (som att DL skall vara med vid provförrättning), är bra för att initialt få någon form av kontroll på verksamheten.

Jag anser dock att man samtidigt måste göra en förutsättningslös översyn av hela verksamheten, och säkra upp den så att något liknande aldrig någonsin kan ske igen. Denna görs förslagsvis öppet på SSA:s medlemsforum, där vi tillsammans kan hjälpas åt att få till något bra, så att vi kan återupprätta vår trovärdighet hos myndigheter och beslutsfattare.
 
Vad gäller del 2 hade den som lade ut dokumenten med fördel kunnat maskera alla personuppgifterna på provtagarna, vilka ju är helt ointressanta i sammanhanget.
Det intressanta i del 2 är sammanställningen av godkända respektive icke godkända prov per provförrättare, inte de enskilda proven eller provtagarna.

Ja om personen Microphone Dundee avpersonifierar dokument nr 2 har jag inget att invända om det publiceras igen.
 
Ja tänk så det kan bli. Hade inga planer på att fortsätta som medlem i SSA, efter mitt inledningsår som nybakad amatör.

Kontaktade SSA i går och begärde utträde.

Men så idag. Blev jag så förbannat sne, på hur medborgare som bara är ute efter att ställe till med oreda och hönsgård, för sitt eget
lilla bisarra nöjes skull. Ska få kunna sätta tonen och påverka oss andra att blint vandra åt önskad riktning.

Hur ska jag ha råd med 440 kr ?, som går till en förening som faktiskt, oavsett eventuella skandaler och snesteg, ska verka åt och för
oss alla i denna lilla hobbyn..

Enkelt.

Ikväll kopplar jag loss min Samsung 54" LED TV från det stora kabel-tv nätet. I stället kopplas skärmen till min radio, så blir det ju en gigantisk pan adapter.
Radiotjanst.se informeras o vips har jag nu fått råd att vara med i SSA i flera års tid framöver . Ser endast på Blue-Ray anyway !

No pain, no gain / SA0CNH
 
Jag anser dock att man samtidigt måste göra en förutsättningslös översyn av hela verksamheten, och säkra upp den så att något liknande aldrig någonsin kan ske igen. Denna görs förslagsvis öppet på SSA:s medlemsforum, där vi tillsammans kan hjälpas åt att få till något bra, så att vi kan återupprätta vår trovärdighet hos myndigheter och beslutsfattare.

Det enda sättet att få till detta på ett pålitligt sätt är att se till att PTS fortsättningsvis sköter saken helt i egen regi.
Tänk på att det här inte är första gången som provförrättning i SSA-regi visat sig inte hålla måttet.

PTS bör omedelbart upphäva alla delegationer så att risken för en fortsättning elimineras,
och sedan låta högskolorna sköta examinationen som vilken tentamen som helst.
Under sådana former går det att minimera riskerna för fusk.

Detta leder ofrånkomligt till ett moratorium för nya certifikat, men ett sådant är att föredra framför att examinationerna fortsätter under former där integriteten av systemet ifrågasätts.

Att låta DL vara någon sorts examensvittne därför att man inte längre litar på provförrättarna är ungefär lika begåvat som att ifall man har en oduglig anställd avstå från att ge vederbörande sparken, och i stället sätta dit en ytterligare person för att se till att jobbet blir gjort.

Slutligen har också denna skandal, den andra i umgänget med PTS på mindre än 2 år, lett till en ytterligare marginalisering av amatörradion i Sverige.

Jag har svårt att se hur det i fortsättningen ska gå att få något stöd längre från myndighetshåll när amatörradions privilegier hotas nationellt eller internationellt.

Ställda inför hur amatörradion med berått mod förslösar sitt förtroendekapital måste PTS handläggare och jurister undra vilken sorts dårhus som de har råkat ut för.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja tänk så det kan bli. Hade inga planer på att fortsätta som medlem i SSA, efter mitt inledningsår som nybakad amatör.

Kontaktade SSA i går och begärde utträde.

Men så idag. Blev jag så förbannat sne, på hur medborgare som bara är ute efter att ställe till med oreda och hönsgård, för sitt eget
lilla bisarra nöjes skull. Ska få kunna sätta tonen och påverka oss andra att blint vandra åt önskad riktning.

Hur ska jag ha råd med 440 kr ?, som går till en förening som faktiskt, oavsett eventuella skandaler och snesteg, ska verka åt och för
oss alla i denna lilla hobbyn..

Enkelt.

Ikväll kopplar jag loss min Samsung 54" LED TV från det stora kabel-tv nätet. I stället kopplas skärmen till min radio, så blir det ju en gigantisk pan adapter.
Radiotjanst.se informeras o vips har jag nu fått råd att vara med i SSA i flera års tid framöver . Ser endast på Blue-Ray anyway !

No pain, no gain / SA0CNH
Har svårt att förstå varför du ska kontakta Radiotjänst, så länge du innehar, fysiskt, en TV med mottagare så åker du på licensavgift.
 
Har svårt att förstå varför du ska kontakta Radiotjänst, så länge du innehar, fysiskt, en TV med mottagare så åker du på licensavgift.

Jo tanken slog mig.. Vi får se vad de säger ! Men det e ju iofs inte svårare än att lossa på bakstycket. Identifiera TV-Tuner kretsen. Fram med lille lödkolven..
O se där det bidde visst en dedikerat Pan adapter...
 
Det är med sorg jag ser hur vissa personer inte kan respektera de regler som finns och hur man missbrukar sin uppgift för att göra som en själv vill. Vad är vinsten med att fuska med provresultaten?

För att amatörradion ska fortleva är det viktigt att radioamatörerna har en hög kompetens. I grund och botten är detta en teknisk hobby med en stor del socialt umgänge med andra teknikintresserade. Amatörradiocertifikatet ger radioamatören en massa förmåner som exempel själv kunna bygga och modifiera radiosändare. Det är väldigt viktigt att förstå hur tekniken fungerar för att det inte ska få förödande konsekvenser som till exempel störa ut radiotrafik på flygets eller räddningstjänstens frekvenser.

Nu pratas det om att den nya frågorna är svåra att tolka men det här fusket fanns redan med de gamla frågorna. Dvs det här har pågått under lång tid. De radioamatörer jag har pratat med som "fick hjälp" gjorde det gamla provet. Man kan tycka provförrättaren är en schysst person som ändrar svaren så att eleven får sitt eftertraktade certifikat. Jag tycker det inte alls är snällt för den nya radioamatören saknar viktig kompetens och då är det en riktig björntjänst. Den nye radioamatören riskerar att bli förlöjligad när denne ställer frågor som är självklara att kunna om man har klarat utbildningen. Exempelvis en fråga om hur man räknar ut jordplanet på en dipol. Nu var det inte en nybakad radioamatör som ställde frågan utan en provförättare. Borde denne i sin utövning ha kunskap i de frågor han rättar?

Sämst av allt är att radioamatörens särställning bland övriga radioanvändare nedgraderas och detta gäller hela kollektivet. Alla får lida för att en provförättare bara vill vara snäll. Så min fråga, varför fuskar man med rättningen av proven? Det är ingen feltolkning av rättningsmallen utan detta är fullt medvetet då fusket redan började med det gamla provet.

Till sist är det positivt att detta äntligen kommer upp till ytan så att radioamatörerna kan börja jobba framåt mot en bättre kvalitet på de nya amatörernas kunskaper. Hög kompetens är räddningen för den här hobbyn. Hellre färre nya kompetenta radioamatörer än många dåligt utbildade. Ett amatörradiocertifikat som var svårt att få är så mycket mer värt än det man nästan fick gratis utan ansträngning.

Per SAØCDX
 
Som även andra sagt, tycker jag att det skulle vara så att utbildare/provförrättare/provrättare är tre olika personer. Utbildare och provrättare är de två som behöver besitta djupare kunskaper, medan provförrättaren kanske helst inte ska kunna så mycket och därmed inte heller kunna hjälpa provtagarna.

I övrigt vore det lyckligaste om SSA kunde frånsäga sig de till dem delegerade uppgifterna och att PTS då får ombesörja dessa i egen regi. Naturligtvis då med en försvarlig tillståndsavgift för att kunna avsätta resurser för detta.

73/Lasse
 
Det är med sorg jag ser hur vissa personer inte kan respektera de regler som finns och hur man missbrukar sin uppgift för att göra som en själv vill. Vad är vinsten med att fuska med provresultaten?

För att amatörradion ska fortleva är det viktigt att radioamatörerna har en hög kompetens. I grund och botten är detta en teknisk hobby med en stor del socialt umgänge med andra teknikintresserade. Amatörradiocertifikatet ger radioamatören en massa förmåner som exempel själv kunna bygga och modifiera radiosändare. Det är väldigt viktigt att förstå hur tekniken fungerar för att det inte ska få förödande konsekvenser som till exempel störa ut radiotrafik på flygets eller räddningstjänstens frekvenser.

Nu pratas det om att den nya frågorna är svåra att tolka men det här fusket fanns redan med de gamla frågorna. Dvs det här har pågått under lång tid. De radioamatörer jag har pratat med som "fick hjälp" gjorde det gamla provet. Man kan tycka provförrättaren är en schysst person som ändrar svaren så att eleven får sitt eftertraktade certifikat. Jag tycker det inte alls är snällt för den nya radioamatören saknar viktig kompetens och då är det en riktig björntjänst. Den nye radioamatören riskerar att bli förlöjligad när denne ställer frågor som är självklara att kunna om man har klarat utbildningen. Exempelvis en fråga om hur man räknar ut jordplanet på en dipol. Nu var det inte en nybakad radioamatör som ställde frågan utan en provförättare. Borde denne i sin utövning ha kunskap i de frågor han rättar?

Sämst av allt är att radioamatörens särställning bland övriga radioanvändare nedgraderas och detta gäller hela kollektivet. Alla får lida för att en provförättare bara vill vara snäll. Så min fråga, varför fuskar man med rättningen av proven? Det är ingen feltolkning av rättningsmallen utan detta är fullt medvetet då fusket redan började med det gamla provet.

Till sist är det positivt att detta äntligen kommer upp till ytan så att radioamatörerna kan börja jobba framåt mot en bättre kvalitet på de nya amatörernas kunskaper. Hög kompetens är räddningen för den här hobbyn. Hellre färre nya kompetenta radioamatörer än många dåligt utbildade. Ett amatörradiocertifikat som var svårt att få är så mycket mer värt än det man nästan fick gratis utan ansträngning.

Per SAØCDX

Håller med dig på väldigt många punkter, förutom en. Amatörcert borde vara enklare att få. Denna hobby har väldigt dåligt med nya medlemmar, och medelåldern är rätt hög. Vi borde införa en till klass som är lättare men medför större restriktioner. Många anser inte det nödvändigt att gå en så pass utförlig utbildning för att "snacka lite radio" och istället för att plugga skiter i det. Trots att det är helt möjligt att personen blir en duktig amatör med lite erfarenhet. Tror att majoriteten hade uppgraderat sig till vanligt cert efter ett tag.

Typ en klass är nuvarande modellen och en annan för UHF/VHF med säg max 30 watt och massproducerade CE märkta riggar. Inga hemmabyggen inga moddar.

Visserligen har jag cert idag, men jag kan ärligt säga att jag hade lika gärna kunnat tagit denna enklare modell då jag aldrig kör annat än 2/70 repeatertrafik och till 90% med handapparater. Har inte heller nåt intresse av att bygga eget.

Just my 2 öre

Daniel SA0GCC
 
Detta är ett väldigt eldfarligt ämne som du berör Daniel. Rekomenderar att du startar en ny tråd där du förklarar varför vi andra överhuvud taget ska kalla dig för radioamatör?
 
Att PTS kommer med kritik gällande hur provförrättningen tidigare skötts är en sak, men viktigare att poängtera tycker jag är hur SSA numera hanterar dialogen med myndigheten. Det är en stor skillnad i professionalism jämfört med SSA för endast ett eller ett par år sedan.

SSA:s nuvarande styrelse har bemödat sig om att återetablera normala relationer med PTS. Jag tycker de har lyckats mycket bra med den uppgiften och den kritik som framförs belastar inte nuvarande styrelse.

Utmaningen ligger i hur SSA framöver kan utföra egenkontroll på den uppgift som PTS delegerat. Om SSA visar att man kan dra nytta av den kritik som framförts och införa nya rutiner och kontrollfunktioner som garanterar att provförrättningen går rätt till, finns ingen anledning att ropa på vargen och kräva att PTS tar över. Om det skulle vara så att SSA inte anser sig ha kapacitet till att säkerställa kvaliteten. är jag övertygad om att nuvarande styrelse prestigelöst kan konstatera att så är fallet och själva besluta sig för att avsluta verksamheten med provförrättning. Detta är bättre än om PTS drar tillbaka sin delegering på grund av bristfälligt utförd provförrättning.

Låt oss ge nya styrelsen en chans att korrigera de problem som PTS uppmärksammat i stället för att dra förhastade slutsatser och hälla mer bensin på brasan.

Jag håller delvis med Daniel SA0GCC om att amatörradiohobbyn skulle gagnas av en instegslicens som gav begränsade rättigheter och ha krav på CE-märkt utrustning. CEPT ger utrymme för en sådan licens i form av CEPT-Novice. Det behöver inte enbart vara VHF/UHF som omfattas av en sådan licens. Även delar av kortvågen borde kunna ställas till förfogande med mindre effekt och begränsningar i frekvensområde. Flera länder har sådana licenser redan och det funkar ypperligt väl. Det bör dock inte vara en kravlös licens, utan fortfarande poängtera att Amatörradio är en teknisk hobby och inte ett komplement till Facebook, Skype eller PR-Radio - alltså en enbart social kommunikationsform.

73 de RM2D (SM6LRR), Mats
 
En instegslicens med sänkta krav skulle inte ge några positiva effekter.
Sådant argumenteras det för från privatradiohåll där man per definition anser att
alla "prov är för svåra".

Betänk att även den nuvarande examinationen har långt kvar till HAREC-nivån, trots att nivån har höjts,
skulle själv uppskatta att den i dagsläget är något i stil med den brittiska Intermediate.

Inte ens om kraven togs bort helt så skulle det bli någon masstillströmning, och då skulle våra argument för att få behålla frekvenserna bli ytterligare lättviktiga, eftersom amatörradion redan fjärmar sig från definitionen i Artikel 1.56 i allt högre grad. Redan ifrågasätts internationell spektrumtilldelning på sådana grunder (läs om detta i Omvärldsbevakning i senaste ESR Resonans).

Jag vill påstå att de förhållanden som utlöst PTS kritik utgör toppen av ett isberg, där en kultur inom SSA vuxit fram där man anser sig kunna göra hur man vill i kraft av att fortfarande utgöra någon form av "hobbymyndighet" som t.o.m. anser sig veta bättre än PTS hur reglerna ska vara utformade och tolkas.

Endast genom att PTS sätter ner foten på allvar och drar in delegationen går det att få SSA att inse sin plats i näringskedjan.

Vi som har ögon att se med har observerat att problemen med ojämn och dålig kvalitet på provförrättning inte är något nytt, utan har funnits i olika former ända sedan avregleringarna tog fart.

Att göra några kosmetiska förändringar och kanske utesluta några syndare ur föreningen leder inte till någon varaktig förändring, utan det krävs en "generalreset" för att få bestående resultat.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En liten reflektion... Är det inte bättre med ett färre antal amatörer varje år som är riktigt intresserade av vår hobby, än en stor massa var av 99% försvinner efter en liten tid... Dvs kvalitet framför kvantitet...

//TSC
 
En liten reflektion... Är det inte bättre med ett färre antal amatörer varje år som är riktigt intresserade av vår hobby, än en stor massa var av 99% försvinner efter en liten tid... Dvs kvalitet framför kvantitet...

//TSC

Precis.

Det var av den anledningen telegrafikravet var så ändamålsenligt i och med att det krävde en hel del långsiktighet, målmedvetenhet och ansträngning.
De som hade intresse och energi nog att lära sig telegrafi lärde sig även andra saker utan att protestera.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En liten reflektion... Är det inte bättre med ett färre antal amatörer varje år som är riktigt intresserade av vår hobby, än en stor massa var av 99% försvinner efter en liten tid... Dvs kvalitet framför kvantitet...

//TSC
Jo, jag är personligen benägen att hålla med om den åsikten.

73 de Mats LRR
 
En instegslicens med sänkta krav skulle inte ge några positiva effekter.
Sådant argumenteras det för från privatradiohåll där man per definition anser att
alla "prov är för svåra".

Betänk att även den nuvarande examinationen har långt kvar till HAREC-nivån, trots att nivån har höjts,
skulle själv uppskatta att den i dagsläget är något i stil med den brittiska Intermediate.

Inte ens om kraven togs bort helt så skulle det bli någon masstillströmning, och då skulle våra argument för att få behålla frekvenserna bli ytterligare lättviktiga, eftersom amatörradion redan fjärmar sig från definitionen i Artikel 1.56 i allt högre grad. Redan ifrågasätts internationell spektrumtilldelning på sådana grunder (läs om detta i Omvärldsbevakning i senaste ESR Resonans).

Jag vill påstå att de förhållanden som utlöst PTS kritik utgör toppen av ett isberg, där en kultur inom SSA vuxit fram där man anser sig kunna göra hur man vill i kraft av att fortfarande utgöra någon form av "hobbymyndighet" som t.o.m. anser sig veta bättre än PTS hur reglerna ska vara utformade och tolkas.

Endast genom att PTS sätter ner foten på allvar och drar in delegationen går det att få SSA att inse sin plats i näringskedjan.

Vi som har ögon att se med har observerat att problemen med ojämn och dålig kvalitet på provförrättning inte är något nytt, utan har funnits i olika former ända sedan avregleringarna tog fart.

Att göra några kosmetiska förändringar och kanske utesluta några syndare ur föreningen leder inte till någon varaktig förändring, utan det krävs en "generalreset" för att få bestående resultat.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Karl-Arne,

Jag delar Din uppfattning i sak, men tycker att vi måste ge SSA:s nya styrelse en chans att korrigera det som du beskriver som en "kultur inom SSA". Den förändring som skett efter senaste årsmötet får åtminstone mig att hoppas på en långsiktig förändring av denna "kultur",

PTS har redan satt ner foten på allvar och krävt förändringar. Att omedelbart kräva att PTS nu drar in delegationen är enligt mitt menande att ropa efter vargen innan dess att SSA fått rimlig chans och tid till att korrigera de brister som de facto konstaterats. Om SSA inte visar sig kapabla att dra nytta av den kritik som uttryckts, då hamnar vi i ett annat läge.

Jag eftersträvar inte en masstillströmning till hobbyn, men jag skulle gärna se att vi har ett tvåstegssystem, som möjliggör för yngre och mindre tekniska personer att komma in i hobbyn och därefter efter hand erhålla mer erfarenhet och kompetens för att genomföra prov och erhålla den högre licensen. Detta är en gammal diskussion som inte har speciellt mycket nytt att tillföra, men jag skulle gärna se att SSA begraver den gamla "sanningen" att vi "inte behöver en instegslicens", samt att myten om att "högstadiematte räcker för full CEPT licens". Detta sista påstående är kvalificerat nonsens, men blev "sanning" då förra styrelsen repeterade påståendet/mantrat med en dåres envishet.

Tiden har kommit då SSA:s styrelse måste dementera vissa mossiga uttalanden och "fakta" som den tidigare styrelsen gjorde till sanning... Först då kan man komma till en mer omvärldsanpassad syn på instegslicens och full CEPT (i enlighet med HAREC)

73 de Mats LRR
 
Last edited:
Visst telegrafi är ett filter. En hög teknisk nivå kan vara en annan... Helt klart behövs kompetensen framför allt breddas. Det skall inte vara att man råpluggar just för att klara ett prov sen har man ingen aning om hur och varför saker hänger ihop...
//TSC
 
Gör gärna en ny tråd som handlar om nya typer av cert. Den här tråden handlar om provförättare som tycker sig kunna göra som de själv tycker och delat ut cert till personer innan de är klara med utbildningen eftersom dessa provförättare anser att proven är för svåra. Detta är grovt missbruk av det förtroende man har fått från PTS genom SSA. Har man svårt att inse vikten av att hålla sig till givna regler bör man frånsäga sig uppdraget eller att SSA bedömer dem som olämpliga.
 
Back
Top