Rimlig induktans i DIY Konstlast

Jag roade mig ikväll att med min lilla mini VNA pro svepa upp ett antal konstlaster och termineringar jag hade liggandes.

Först ut, ett ACR 150W matad med RG-142 koax, tight ditlödd.
_acr.jpg

Kurvan:
40px-Red_x.svg_.png


Därefter ett vanligt Caddock 100W motstånd på kylfläns, matad med en stump RG-223, inte fullt så tight lödd.
_caddock.jpg

Kurvan:
40px-Red_x.svg_.png


Sedan en Celwave terminering.
_celwave.jpg

Kurvan:
40px-Red_x.svg_.png


Och slutligen en Sanders terminering.
_sanders.jpg

Kurvan:
40px-Red_x.svg_.png



edit:
Lägger till kurvan för kalibreringsmotståndet i kalibreringskitet som medföljer VNA:n

40px-Red_x.svg_.png
 
Last edited:
Vad är RL med kalibreringskitets 50 ohm belastning efter kalibrering? Tycker att RL verkar begränsas av mätdynamiken på de låga frekvenserna på något sätt.
 
Jag lade till ytterligare en kurva, den på motståndet i kalibreringskitet, mätt utan mätkabel eller adaptrar.
 
OK, jag läser av RL till c:a 17 dB på låga frekvenser. Det motsvarar ungefär SVF 1.33:1 och är tydligen mätgränsen i detta fallet?

Jag skulle tro att RL är bättre än så i verkligheten, kanske ner mot 25 dB motsvarande SVF 1.12:1

Har inte studerat manualen vad specifikationerna säger för ditt instrument. Var bara allmänt nyfiken på varför de olika termineringarna du mätt visar ungefär samma värde på låga frekvenser när skalan går ända ner till RL 100 dB.

Förutsätter att du inte har lagt till ytterligare kabellängd efter kalibreringen, utan att din referenspunkt ligger mycket nära mätobjektet.

Till min nätverkare HP8753D använder jag kalibreringsstickor som är tillverkade av 100 mm långa SemiRigid och avslutade Open, Short och Load. När jag sedan skall mäta ett objekt så använder jag en fjärde sticka, även den 100 mm lång, som löds in direkt på mätpunkten. Då kan man vara rimligt säker på att mäta "rätt" i alla fall upp till några GHz.
 
ojoj, jag hade visst en korrupt kalibreringfil, programmet ville inte ens läsa in den :rolleyes:
Det förklarar golvets utseende....jag återkommer med nya bilder!
 
Back
Top