Sändar/mottagarkristaller var köpa

sm7pbq

Active Member
På 60-70t kunde man beställa och få tillverkat kristaller till kom-radio.
Tyvärr medd Kvarts-elektronik (KVE) att dom inte tillverkar den typen av kristaller längre.

Nån som vet var jag kan beställa?
 
Veterligen finns det inga kvar i Sverige.

KRYSTALY Hradec Králové, a.s i Tjeckien är en som fortfarande gör kristaller i små kvantiteter,
Klove Electronics i Belgien och Eska i Danmark https://www.eska.dk/ ska också finnas kvar.

Keyex i Hägersten tillverkade också kristaller, men fick sluta när deras holländske kvartsleverantör
upphörde.

Räkna dock med att kristalltillverkning i stycketal blir fruktansvärt dyrt.
 
Veterligen finns det inga kvar i Sverige.

KRYSTALY Hradec Králové, a.s i Tjeckien är en som fortfarande gör kristaller i små kvantiteter,
Klove Electronics i Belgien och Eska i Danmark https://www.eska.dk/ ska också finnas kvar.

Keyex i Hägersten tillverkade också kristaller, men fick sluta när deras holländske kvartsleverantör
upphörde.

Räkna dock med att kristalltillverkning i stycketal blir fruktansvärt dyrt.
Ja, en svunnen tid verkar det som.
Bodde i Fruängen förut intill Keyex.
Ok, tack för tipset.
Nu har jag problemet med att ge företaget i Tjeckien dom data som behöver på kristallerna.
Nån på forumet som har denna nödvändiga info.

Det enda jag vet är kristall frekvensen och så klart signalfrekvensen.
Hc 25 u är storleken
 
Tyvärr och så här svarade dom.

Hi Göran - nice to hear from you.

No, sorry - AF4K Crystals cannot cut crystals on-demand. Instead we stock modern miniature crystals on many popular and useful frequencies, modern crystals mounted in vintage holders of various types, a fairly large but random collection of vintage crystals, as well as crystal sockets.

Our website begins at http://www.af4k-crystals.com

Thank you for thinking of AF4K Crystals.

Good luck with your project.


73 Steve WD8DAS
 
Man kan som regel utgå från att sändarkristallerna är grundtonstyper vilka ligger i intervallet
utfrekvensen/12 eller utfrekvensen/8, och mottagarkristallerna är grundtons- eller 3-dje övertonstyper som
ligger i intervallet (signalfrekvensen-MF)/3 eller (signalfrekvensen-MF)/2.
MF på de allra flesta SRA VHF-stationer är 10,7 MHz.

Så om man vill ha 69,000 MHz arbetsfrekvens så blir sändarkristallerna antingen 8,625 eller 5,75 MHz
och mottagarkristallerna antingen 19,433 eller 29,15 MHz. Vid den här tiden var nog kristaller i 20-30 MHz områdena primärt 3-dje övertonstyper. Det här har med vilka kristaller som var billigast i tillverkning vid den tid som CN-502 konstruerades att göra.

SRA köpte sina originalkristaller hos Snelgrove i Kanada, och jag har ett minne av att kristallfrekvenser runt
6 resp. 20 MHz var de billigaste.
Det enda jag vet är kristall frekvensen och så klart signalfrekvensen
Om du har kristallfrekvensen och signalfrekvensen går det direkt att få fram multiplikationsschema för sändaren
och blandningsschema för mottagaren.
.
 
Man kan som regel utgå från att sändarkristallerna är grundtonstyper vilka ligger i intervallet
utfrekvensen/12 eller utfrekvensen/8, och mottagarkristallerna är grundtons- eller 3-dje övertonstyper som
ligger i intervallet (signalfrekvensen-MF)/3 eller (signalfrekvensen-MF)/2.
MF på de allra flesta SRA VHF-stationer är 10,7 MHz.

Så om man vill ha 69,000 MHz arbetsfrekvens så blir sändarkristallerna antingen 8,625 eller 5,75 MHz
och mottagarkristallerna antingen 19,433 eller 29,15 MHz. Vid den här tiden var nog kristaller i 20-30 MHz områdena primärt 3-dje övertonstyper. Det här har med vilka kristaller som var billigast i tillverkning vid den tid som CN-502 konstruerades att göra.

SRA köpte sina originalkristaller hos Snelgrove i Kanada, och jag har ett minne av att kristallfrekvenser runt
6 resp. 20 MHz var de billigaste.

Om du har kristallfrekvensen och signalfrekvensen går det direkt att få fram multiplikationsschema för sändaren
och blandningsschema för mottagaren.
.
Jo, det är ju 3e ö-ton för 1:a osc och x12 för tx.

Men för att beställa så måste man väl ange C för kristallerna och kanske nåt mera värde?
 
Jo, det är ju 3e ö-ton för 1:a osc och x12 för tx.

Men för att beställa så måste man väl ange C för kristallerna och kanske nåt mera värde?
Övertonskristaller är av serieresonanstyp, så de har ingen angiven lastkapacitans,
medan de billigaste grundtonskristallerna nästan alltid vill se 32 pF lastkapacitans.
 
Ett bra tips är att fråga SM5DRY Tomas om råd. Hans minne är måhända bättre än mitt. Han höll i alla fall kursen på den radion för mig på SRA en gång i tiden för läääänge sedan.
 
Back
Top