Sändareffekt med digitala moder (FT8)

SM5FLM

Well-Known Member
Det brukar sägas att FT8 är en lågeffektmod, vilket egentligen inte betyder något. (Ungefär som "hur långt är ett snöre?").

Fördelen med FT8 är just att man kommer långt med låg effekt, t.o.m. bättre än CW. Vilket in sin tur gör att de som inte kan och inte vill investera i stora antenner och slutsteg, kan komma långt ändå. Jag själv kör med 100w till en vertikal och har kört nästan alla zoner (WAZ).

Men ibland lyckas jag inte få QSO, trotts att motstationen är stark. Även i de fall när det inte är "pile-up". Jag misstänker att det kan bero på hög lokal störningsnivå hos motstationen. I dessa fall skulle det kanske ha hjälpt att slå till ett slutsteg och öka min signalstyrka med 10dB.
 
Samma här.
5 w räckte till Samoa häromdagen ;)


Misstänker att en del av de starka är krokodiler, stor mun o små öron, och körchög effekt till en medioker antenn + hög störnivå ...

*gnälla* --->
Finns några som kör automatiserade stationer och är igång på alla band alltid, två av dessa stationer har jag kört hundratals gånger vardera ...

Nåja.
Det är solsken och det finns kaffe!

Det brukar sägas att FT8 är en lågeffektmod, vilket egentligen inte betyder något. (Ungefär som "hur långt är ett snöre?").

Fördelen med FT8 är just att man kommer långt med låg effekt, t.o.m. bättre än CW. Vilket in sin tur gör att de som inte kan och inte vill investera i stora antenner och slutsteg, kan komma långt ändå. Jag själv kör med 100w till en vertikal och har kört nästan alla zoner (WAZ).

Men ibland lyckas jag inte få QSO, trotts att motstationen är stark. Även i de fall när det inte är "pile-up". Jag misstänker att det kan bero på hög lokal störningsnivå hos motstationen. I dessa fall skulle det kanske ha hjälpt att slå till ett slutsteg och öka min signalstyrka med 10dB.
 
Bor i lägenhet och har extremt begränsade möjligheter till antenn och endast 5W ut men har lyckats med en del kontakter neråt Sydeuropa men jag känner oxå att det verkar ganska vanligt med både stora antenn system och även slutsteg vilket gör att man drunknar lite signalmässigt. Jag hade gärna sett att folk lugnade ner sina uteffekter något på FT8.
 
Körde flera år från JT65/FT8 från Storlien med en FT-817 och max 5 W och med en 40m/20m fan dipol och obefintliga lokala störningar
blev det många DX.
 
Telegrafi är ju en digital mode, kan man säga. Det är fullt möjligt att med låg effekt (alltså inte tresiffrigt, kanske inte ens tvåsiffrigt...) nå långt. Min personliga uppfattning är ju då att det handlar om att man ska ha lite tur (låg störningsnivå på båda ställena) och att man verkligen utnyttjar antennkapaciteten, både för mottagning och sändning. De ovan nämnda krokodilerna kan ju bli en problemkälla, om det öses ut effekt utan urskillning. Det blir gärna lite "sidbandseffekt" som bidrar till bakgrundsbruset.
 
Härom kvällen prasslades det på den lokala VMG "snackekanalen" 145.450 att det var öppet
över Nordsjön. Amatörgrannar med hyfsad horisont rapporterade bra signalstyrkor till GI och EI på 144 MHz.
Eftersom jag har bergsknallar västerut i (mentalt) stil med när man i Sydfrankrike på väg mot EA3
första gången i bil ser Pyrenéerna och Mont Canigó (2785 m) hade jag redan gett upp men startade
ändå upp grejorna och vred antennen västerut.

Trots bergsknallarna blev det några EI och GI. Jag hade inga förhoppningar men förvånansvärt
nog gick det att köra litet DX. Signalstyrkorna var som förväntat svaga, en del nedåt "-20"
men det gick...
 
Back
Top